Ga naar inhoud

Wilgentakken beperkt geven?


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een flinke berg wilgentakken liggen, die ik eigenlijk best vaak geef. Ik heb ooit eens gelezen/gehoord dat ze deze niet onbeperkt mogen hebben ivm een of andere aspirineachtig spul wat erin zit, maar is dit nu waar? En klopt het echt dat ze deze niet onbeperkt mogen hebben?


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de mijne merk ik toch dat wanneer ze meer (veel meer) wilg krijgen dan gewoonlijk, ze niet in hun gewone doen zijn. Minder actief, minder goed eten, net alsof ze wat misselijk zijn. De dag nadien is dit dan weer over. Ik zie dus wel een verband, maar dan wel enkel als ze echt een hele grote tak krijgen, zeg maar een tak met de dikte van je pols met alle zijtakken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg dit laatst ook aan iemand hier die zei dat het met mate mocht, ik vroeg wat is dan met mate en of diegene wist of het ook wel eens echt verkeerd ging.

Ik weet nu niet meer wie het was of in welk topic maar met de zoekfunctie kun je het misschien nog vinden. Is denk ik niet langer dan 4 of 5 maanden geleden, eerder korter.

Het antwoord was in ieder geval dat zij een konijn kende wat altijd onbeperkt wilgentakken kon eten omdat hij ergens liep waar heel veel wilg groeide en hij at daar veel van. Toen dat konijn 4 was geloof ik is hij overleden aan een maagbloeding. Het is niet bewezen dat het van de wilgen kwam natuurlijk maar gezien wat erover gezegd werd zou het natuurlijk best eens de oorzaak kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja denk je dat je het topic terug kunt vinden? Met de zoekfunctie kom ik niet veel verder...


Zoals je het verhaal nu vertelt vind ik het heel vaag overkomen. Als het echt zo slecht was geweest dan was het konijn toch geen vier geworden? En als het zo vrij kon lopen dan zou hij toch ook iets anders verkeerds gegeten kunnen hebben? En een maagbloeding? Is dat door de dierenarts bevestigd?


Deze vragen stel ik niet om vervelend te zijn, maar omdat mijn konijnen ook bijna onbeperkt wilgentakken krijgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom ook mijn vraag ja, ik kon er ook niets over vinden namelijk.. Ik wil ze natuurlijk niet "vergiftigen" 


 


En inderdaad zoals Bart Lover zegt, ik snap dat zoiets tijd nodig heeft om te ontstaan maar 4 jaar..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zo ook zelf even zoeken maar ik weet dus zelf ook niet meer waar het was.

Ik vind 4 jaar dan weer niet vreemd, de een heeft een sterkere maag dan de ander en de ene mens kan ook 10 jaar pijnstillers slikken zonder maagbeschermer en de ander heeft na een half jaar een maagbloeding. Ook als je ouder wordt is het risico hierop groter.

Maar goed ik zal eens even zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het zo bekijkt, inderdaad. Maar waarom zijn wilgentakken dan bijv wel een risico en fruitboomtakken niet? Die stof zit er dus wel degelijk in?


 


Ik heb weleens gehoord dat paarden er zelf naar grijpen als ze dit nodig hebben. Nu moet ik zeggen dat de konijnen ze ook niet echt onbeperkt eten, ze stoppen ook wel een paar dagen en gaan daarna weer fanatiek door. Zouden ze dus wel een rem weten?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het zo bekijkt, inderdaad. Maar waarom zijn wilgentakken dan bijv wel een risico en fruitboomtakken niet? Die stof zit er dus wel degelijk in?

Ja dat sowieso, dat is geen onzin. Vroeger werden wilg en berk gebruikt, voordat synthetische pijnstillers bestonden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gek dat ik dat niet gevonden heb met de zoekfunctie :P


 


Dan denk ik dat ik de hoeveelheid wilgentak maar ga beperken voor de zekerheid. Een keer per week een paar takjes


 


Fruitbomen hebben we helaas niet in de buurt dus dan doen ze het maar met hun hooi (qua knagen dan)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dat 4 had ik er dus zelf van gemaakt, ik wist het al niet precies meer. Het was geen maagbloeding en het konijn was niet dood maar had maagproblemen.

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/76834-wilgentakken/

Ik weet ook het antwoord niet hoor, maar in dat topic wordt eigenlijk ook maar wat gezegd, toch?

Zoals ik het lees gaat het over een konijn van iemand anders, die een buikprobleem had en die toevallig ook veel wilg at. Misschien zat het konijn ook in een geel hok, maar dat hoeft ook niet de oorzaak te zijn, lijkt me. ;)

Ik denk dat niemand het precies weet. In wilg zit een stof die lijkt op aspirine, maar in een lage dosis. Ik kan me niet voorstellen dat elke dag een takje een probleem zou zijn. Veel mensen voeren hier zoveel verschillende dingen, dat ik me niet kan voorstellen dat het konijn ook nog een hele berg wilg kan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hangen de takken, in een bosje, stuk of 8, dunnetjes vooral, aan de ren. Ze knagen eraan wanneer dit ze uitkomt. Het is ook niet echt bizar veel.. Wanneer ze ze laten liggen of niets meer mee doen vervang ik ze. Ze eten verder ook veel hooi, groen, etc. Ik denk dat minderen sowieso wel een goed idee is. Wat Lonja zegt van pijnstillers, kan ik me ook wel in vinden eigenlijk


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet inderdaad, en waarschijnlijk niemand nee. Dat verhaal is inderdaad niet bepaald wetenschap en dat zegt ook niemand, maar ja, ik dacht eraan gezien de vraag want die had ik dus daar toen ook, en eigenlijk slaat het bij nader inzien ook niet ergens op om het hier te vernoemen, het was ook anders dan ik me herinnerde.

Maar goed, ik blijf bij wat ik daar zei: gevarieerd en met mate is prima, overdaad schaadt, teveel is nooit goed en dat soort clichés ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .