Ga naar inhoud

E.C. met mogelijk Snot.. :'(


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hij wast zichzelf nu wel uitgebreid en oogt rustiger.. We gaan toch heen. Ukkie moet zowiezo haar enting en hun rekenen op dit tijdstip op zondag gewoon een normaal tarief. Het wondje op Snuf zijn oor van de mislukte kennismaking oogt ook iets onrustig, dus gelijk maar alles in 1x.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat het beter gaat. Jullie kunnen het beste beoordelen hoe de nijnen eraan toe zijn. Gelukkig was het maar tijdelijk. Bij konijnen weet je het maar nooit. Ik had het met Roos hier, zo was er ogenschijnlijk niets aan de hand, een uurtje later ligt ze te stuipen van de pijn ivm enorme gasbuik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd.


 


Gelukkig zijn we geweest, want ik ben een hoop wijzer!! Wat een goede da had ik dit keer!!


 


Snuf is waarschijnlijk rechts volledig blind doordat vermoedelijk zijn lens verschoven is. Dat kan bij de geboorte gebeuren, maar ook later. Het oog reageert in ieder geval niet op het licht inval.


Zijn linker oog lijkt behalve de blauwheid prima.


In beide ogen zijn geen EC problemen te vinden!! :D


Zijn ademhaling was zeer snel, maar dat kan van de stress zijn geweest.


Zijn temperatuur was alweer omhoog geschoten: 38,7 (als ik het goed onthouden heb, het was in ieder geval goed).


Zijn longen klonken goed schoon.


Zijn geurklieren zitten idd erg vol, maar niets om bezorgd over te zijn. Het heeft mogelijk te maken met het koppelen.


Snuf is helaas nog verder afgevallen, hij zat nu net iets onder de 2 kilo. Toch hebben zij een andere weegschaal als ik (bedenk ik net), dus ik ga morgen na de medicijnen nog eens wegen. Vorig jaar was hij bij hun ook al lichter als normaal op mijn weegschaal. Hij was tov vorig jaar op hun weegschaal wel iets afgevallen. Hij was niet TE mager, maar magerder als dit mag hij niet worden. Blijft hij afvallen? Dan moeten we 3 dagen ontlasting verzamelen en deze naar het lab laten sturen voor controle op wormen en cocc.


Zijn wondje is idd wat rood. Het advies is om wat calendula erop te smeren.


Zijn bekje was nat, maar het rook naar zijn medicijnen. Ik ga dit wel in de gaten houden, want hij is bekend met haakjes op de kiezen en gas kan natuurlijk ook door haakjes komen. Het afvallen komt vermoedelijk niet door zijn haakjes omdat hij gewoon normaal of zelfs meer eet.


 


Ukkie is ook gezond, voor zover ze te onderzoeken was. Haar buik e.d. is niet gecontroleerd omdat ze allen maar weg wilde springen. Ze was wel aangekomen.. 1,3 kilo is ze nu, maar dat kan dus ook het verschil van de weegschaal zijn.


 


Door deze dierenarts is bevestigd dat Nijn de stuipen niet meer mee gemaakt heeft. Dat vond ik wel erg fijn :)


 


We liepen de deur uit met een rekening van 70 euro en een bon om voor 30 euro met 2 personen in een hotel te slapen. Dit laatste vind ik wel fijn, want ik ben wel even toe aan wat ontspanning!


 


Eenmaal thuis waren Snuf en Ukkie weer helemaal de oude. Ukkie verdween gelijk in de gevulde zandbak en Snuffie hobbelde lekker door het hok en at de wortel op :D


 


Ik hou Snuf wel in de gaten, ik ben er niet gerust op mbt zijn gewicht..


 


Nog een vraag: De medicijnen tegen E.C. werken toch ook tegen wormen? En cocc. herken je toch altijd aan slijm bij de ontlasting?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijk nieuwsgierige Ukkie op de foto.

Heeft de dierenarts niet gelijk gecontroleerd of Snuf haken heeft? Een nat bekje hoeft niet van de medicijnen te zijn, dat kan ook speekselen zijn door de haakjes. Eten blijven ze nog vrij lang doen, tot het echt niet meer gaat. Maar aan de andere kant als Snuf nu meer eet is de kans op haken m.i. kleiner.

Rakker hier heeft ook frequent last van haken, hij blijft tot het allerlaatste dooreten. Van het een op het andere moment stopt hijineens met eten, zoals hij dat vandaag is gaan doen. Ik weet nu dat het dan haken zijn. Morgen maar weer naar Utrecht.

Panacur wordt volgens mij ook voor wormen gegeven. Met coccidiose heb ik geen bekendheid. Ik dacht dat het verschillende soorten symptomen kan hebben, welke niet voor elke konijn hetzelfde is. Wat ik wel eens gehoord heb is dat afvallen 1 van de symptomen kan zijn, maar ook natte keutels (met tussendoor normale keutels) of juist verstopping.

Gewoon Snuf eventjes goed in de gaten houden en mocht hij blijven afvallen, kan het geen kwaad om zijn ontlasting te laten testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo lang die nieuwsgierigheid het wint van de angst, gaat alles goed komen :)


 


Vorig jaar april is Snuffie zijn gebit gecontroleerd. Hij had toen haken, maar i.v.m. het risico met de narcose werd er geadviseerd om het zo lang mogelijk uit te stellen.


Snuf is idd zijn hele leven bekend met haken (ik las laatst dat NHD konijnen dit standaard hebben door de vorm van hun hoofd). Hij is 1x geopereerd. Ik wist toen niet veel van konijnen en gaf dus geen kruiden/bladeren/takken. Hooi at hij toen weinig.


Ik ga van de week weer even takken halen (zijn net op) en ik ga ze zo nog een lekkere wilgenbal geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vijf halfwildjes zitten die uitstekend kunnen klimmen. Toen ze klein waren klommen ze letterlijk tegen mijn muren op. Je staat even vol verbazing te kijken. Nu doen ze het niet meer.

Springen kunnen mijn halfwildjes ook heel goed, gelukkig springen ze niet over het traphek heen, maar ik zou ze buiten niet in een ren zonder bovenhek durven zetten. Ik denk dat ik ze dan binnen no time kwijt ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vijf halfwildjes zitten die uitstekend kunnen klimmen. Toen ze klein waren klommen ze letterlijk tegen mijn muren op. Je staat even vol verbazing te kijken. Nu doen ze het niet meer.

Springen kunnen mijn halfwildjes ook heel goed, gelukkig springen ze niet over het traphek heen, maar ik zou ze buiten niet in een ren zonder bovenhek durven zetten. Ik denk dat ik ze dan binnen no time kwijt ben.

 

Tjee.. Ik wist echt niet dat konijnen dat konden! Ik heb idd staan te kijken van "ik zie spoken"..

 

Ja, springen doet ze ook zeer goed. Zo goed, dat het voor mijn hond erg moeilijk is om er niet achteraan te willen, terwijl ze bij Nijn en Snuf rustig er tussen lag.. Wellicht ook omdat Ukkie nog nieuw is en dus nog geen roedellid, maar toch heeft ze er meer speel/jaag/drijf neigingen bij als dat ze ooit bij de andere 2 gehad heeft.

Gelukkig is onze ren meer dan 1 meter hoog, maar nu ik gezien heb hoe ze kan klimmen.. Vraag ik me af of ze niet gewoon over de ren heen kan klimmen.. Gelukkig doet ze dat (nog) niet en al zou ze het wel doen, kan ze de tuin niet uit omdat er op de schuttingen een speciaal hekwerk zit zodat mijn katten niet over de schuttingen kunnen klimmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ontzettend mooie ren van jullie zou hier niet werken. Mijn halfwildjes springen daar zo uit, en mijn tuin is niet echt zonder gevaren voor konijnen. Ik woon namelijk op een soort eiland, dus rondom heb ik water. Ik heb ook geen hekken op de beschoeiingen staan dus de konijnen kunnen zo het water in duikelen. Als ze met mooi weer naar buiten gaan dan komen ze in een grote ren die ook aan de bovenkant dicht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen goed zwemmen hoor ;)


 


Ik ben stiekem wel benieuwd naar de achtergrond van Ukkie. Ze is gevonden op straat en geschat op 10 maanden. Maar of ze nu gedumpt is of op straat geboren? Ik weet het niet.. Gezien haar kunde om hoog te springen, tegen een muur te klimmen en haar kundige manier van holen bouwen, heb ik het idee dat ze in ieder geval lang op straat is geweest.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad wel eens goed kunnen dat Ukkie wellicht wat meer geleerd heeft dan een gefokt konijn.

Als hier een konijn in het water zou vallen verdrinkt het denk ik toch. De beschoeiing is een kleine drie meter hoog, en eer voordat het bij een waterkant is waar het eruit zouden kunnen komen moet het te lang zwemmen, dat gaan het konijn niet redden. Ik waag het er in ieder geval niet op. Moet er niet aan denken dat er een konijn zou verdrinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad wel eens goed kunnen dat Ukkie wellicht wat meer geleerd heeft dan een gefokt konijn.

Als hier een konijn in het water zou vallen verdrinkt het denk ik toch. De beschoeiing is een kleine drie meter hoog, en eer voordat het bij een waterkant is waar het eruit zouden kunnen komen moet het te lang zwemmen, dat gaan het konijn niet redden. Ik waag het er in ieder geval niet op. Moet er niet aan denken dat er een konijn zou verdrinken.

Dat is idd erg hoog.

Tuurlijk wil je niet dat ze verdrinken, maar ook niet dat ze ontsnappen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuf ademt nu rustig. Hij is zichzelf en zit liever in het kleine straaltje zon als in de schaduw :)

Snuff is aangekomen!! Nog 100 gram te gaan :)

Geen kwijl meer gezien :)

Ukkie heeft zich ontpopt tot troep maker haha. Ze is dol op graven en zand schuiven, vooral al ze het op Snuf kan gooien.. Gekke Snuf blijft dan gewoon zitten te kijken hahaha..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rakker z'n vorige maatje (Nijntje) haalde ook altijd het lekkere eten uit Rakker z'n bek. En dat terwijl er gewoon nog meer van dat lekkers voor haar op de grond lag, maar om de een of andere reden vond ze het nodig om het bij Rakker uit z'n bek te halen. Rakker vond dat ook altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rakker z'n vorige maatje (Nijntje) haalde ook altijd het lekkere eten uit Rakker z'n bek. En dat terwijl er gewoon nog meer van dat lekkers voor haar op de grond lag, maar om de een of andere reden vond ze het nodig om het bij Rakker uit z'n bek te halen. Rakker vond dat ook altijd goed.

Dat is en was hier idd net zo ;)

Ik merk wel dat Nijn de sloper/knabbel kont was. De wilgenbal is leeg, maar de wilgen takken nog volledig in takt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ukkie is echt helemaal thuis ;) Ze maakt keer op keer 1 grote puinhoop van het hok haha. Prachtig om te zien.

We gaan morgen een grotere zandbak kopen, zo'n schelp. Dan kan ze nog lekkerder graven :)

Zo'n schelp is 5 euro bij de Action. Daar hoeven we het niet voor te laten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig dat ze zich zo lekker thuis voelt. Altijd fijn die puinhoop, vooral als je het net opgeruimd heb ;).


 


Inderdaad geen geld zo'n schelp, hihi, kan ze er een nog grotere puinhoop van maken. Ze boft maar dat ze bij jullie haar gouden mandje heeft gekregen. En Snuf uiteraard ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .