Ga naar inhoud

Voedster eet heel weinig na castratie


mercy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Vanmorgen is mijn voedster ChiChi gecastreerd. De operatie is gelukkig helemaal goed verlopen. Ik mocht haar rond 3 uur ophalen omdat ze bij de da al een klein beetje banaan van een lepeltje op had. De da had het idee dat ze thuis meer zou gaan eten. Ze is ongeveer vanaf half 4 thuis en heeft wat ik heb gezien ongeveer 5x een mini beetje gedronken van een schoteltje. Ook heeft ze 2 x een paar sprietjes hooi op. De dingen die ze normaal heel lekker vindt wil ze niet. Op advies van de da heb ik een Olvarit potje gehaald. Wortel smaak. Hier heeft ze een paar keer een mini likje van genomen en daarna duwt ze de lepel boos weg. Ze is verder heel rustig en ligt een beetje relaxt op verschillende plekjes in de kooi en ren. Wat is jullie advies qua eten? Moet ik vandaag de da nog een keer bellen? Moet ik dwangvoeren? Ik weet het niet zo goed.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes Stefanie
Mercy & ChiChi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster even laten doen, zolang ze eet is rust vooral erg belangrijk. Probeer zo veel mogelijk voor te schotelen. Vind het eigenlijk al heel wat dat ze wat hooi gegeten heeft. Ze moet wel iets eten maar ik merkte dat ze op een gegeven moment een beetje moe van me werd en gefrustreerd raakte. Dat komt het herstel sowieso niet ten goede

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste dag voelen ze zich niet lekker en is eten lastig. Als er wat dwangvoer en een beetje groenvoer in gaat, is het prima voor die dag. Zet gewoon veel lekkere dingen voor haar neus, groenvoer, brokjes, lekker vers (kruiden)hooi, gedroogde kruiden. Motiveer haar om te eten. En zorg dat ze ook niet in een te kleine ruimte verblijft, beweging stimuleert de eetlust ook :)


 


Verder vind je nog wat tips in dit artikel: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een paar likjes wortelhap, een beetje water en een paar sprieten hooi al heel wat voor een konijn dat diezelfde dag nog een buikoperatie ondergaan heeft! Zolang er een stijgende lijn in zit zou ik me helemaal geen zorgen maken, juist een sterk beestje die uit zichzelf binnen 24 uur alweer wat wil! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Bedankt voor jullie reacties! :)

 

We zijn gisterochtend opnieuw naar de DA geweest omdat we het idee hadden dat Chichi gewoon veel pijn had en ook daarom niet wou eten. Ze lag de hele dag op dezelfde plek en bewoog heel weinig. Ik snap dat zo'n operatie heel zwaar is en het gewoon tijd nodig heeft om weer helemaal de oude te worden, maar ik wilde gewoon geen risico lopen.

 

De DA heeft haar nog een injectie gegeven met een wat zwaardere pijnstiller. Ook heeft Chichi druppels gehad om het darmstelsel op gang te brengen. Deze hebben wij ook mee naar huis gekregen en moeten we het hele weekend blijven geven. Gister aan het eind van de middag was de situatie nog niks veranderd ondanks de injectie dus hebben we samen met de DA besloten om haar daar eventjes heen te brengen zodat ze haar een paar uurtjes in de gaten konden houden en dwangvoeren. Dit vond Chichi niet zo leuk maar hierdoor had ze gister gelukkig wel genoeg voeding binnen gekregen om de nacht goed door te komen.

 

Inmiddels 2 dagen na de operatie begint ze weer een beetje uit zichzelf te eten en drinken. Wel kleine beetjes maar het is een begin. Ook is ze al een aantal keer uit de kooi geweest om een rondje door de slaapkamer te lopen. Er zit dus gelukkig wel vooruitgang in! We blijven haar goed in de gaten houden qua eten en drinken. Ze was de afgelopen dagen ook heel boos op ons. Ze wilde niks van ons weten en duwde alle bakjes met voer/water om. Dit gaat nu gelukkig allemaal iets beter.

 

De DA zei dat ze nog nooit zo'n eigenwijs konijntje in de praktijk heeft gehad. Chichi heeft een eigen willetje en doet waar zij zin in heeft :P

Ik hoop dat ze snel weer helemaal de oude is!

 

 

Groetjes Stefanie

Mercy & Chichi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .