Ga naar inhoud

Operatie, inslapen of zo doorgaan?


Gimli

Aanbevolen berichten

Hai,


 


Mijn konijn Pluche eet nu al bijna twee weken nauwelijks. Ze is iets rustiger, maar nog wel alert en ook wel actief. Loopt volledig vrij in woonkamer en maakt hier nog steeds gebruik van. In de eerste instantie na overleg met de dierenarts gestart met metacloral en metacam. Daarbij ook dagelijks dwangvoeren, zodat ze niet teveel afvalt. Maandag was er na ruim een week nog steeds geen verbetering en is ze volledig nagekeken. Tanden zijn goed, longen klinken goed en buik is soepel, maar er is wel iets te voelen wat zou kunnen duiden op tumor bij de baarmoeder. Het is echter niet zeker of dit de oorzaak van het slechte eten is. Advies was metacam ophogen (nu tweemaal daags 4 eenheden op gewicht van 1,5kg), kijken of dit uitmaakt en operatie overwegen. Operatie zou dan volledige verwijdering zijn van baarmoeder etc. 


 


Ik twijfel alleen enorm. Ik weet niet of een operatie niet te zwaar voor haar is en of ik haar het lijden moet aandoen. Ze is minimaal vijf, mogelijk ouder (op straat gevonden dwerg angorakruising) en vrij fragiel. Veel extra reserves heeft ze niet. Daarbij is het ook niet zeker of dit de oplossing gaat zijn. Ontlasting is plakpoep, maar dat lijkt me niet heel vreemd gezien de beperkte voeding en als ze wat eet is het peterselie. Na onderzoek maandag zat er opeens wat slijm bij haar ontlasting, verder niet meer gezien. 


 


Mogelijke andere factor is dat ze sinds december een nieuwe partner heeft die wat drukker is en haar weinig rust gunt. Weet niet hoeveel invloed dit kan hebben. Ze snauwt hem wel af en toe af, maar hij blijft doorgaan. Ze liggen ook wel de halve dag knus te doen, dus het is niet alleen stress.


 


Iemand nog ideeen, suggesties, want ik word wel wat wanhopig. Ze lijkt niet zo ziek dat je aan inslapen denkt, maar twee weken dwangvoeren levert ook veel stress op en vind ik niet zo konijnwaardig. 


 


Dierenarts is van konijnkundige lijst.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denk ik toch de operatie overwegen. Als de dierenarts denkt dat dit kan helpen vind ik het wel het proberen waard. Operaties waarbij de baarmoeder wordt weggehaald zijn vaak een stuk minder ingrijpend dan vaak wordt gedacht, maar omdat jou konijn op dit moment iets zwakker is zal het risico dat ze het niet redt misschien iets groter zijn, maar niks doen lijkt me ook geen optie.


 


Succes met het maken van je keuze, ik hoop dat ze zich weer wat beter gaat voelen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou zeker de operatie overwegen. Wel vraag ik me dan af, hoeveel kans is er dat er uitzaaiingen zijn als het een tumor is? Zijn er nog opties om iets meer zicht te krijgen op wat er precies aan de hand is? En wat nou als het toch niet aan de vrouwelijke reproductieorganen ligt? De dierenarts is er natuurlijk gewoon om al je vragen te beantwoorden, hoe gek ze misschien soms ook zijn.


 


Geef je naast peterselie nog andere kruiden? Bijvoorbeeld, bladselderij, tijm, oregano, dille, basilicum of munt? Wat eet ze verder wel of niet?


 


De situatie met haar vriendje zou ik wel in de gaten blijven houden, ze vinden het niet altijd leuk als er een ziek diertje bij hun zit. Zolang je het idee hebt dat ze steun aan elkaar hebben lijkt het me prima dat ze bij hem blijft hoor. Misschien dat je als je hebt gedwangvoerd haar nog even lekker bij je kan laten zitten/liggen. Stress is natuurlijk wel een factor die invloed kan hebben op de eetlust. Heb je al gekeken of een andere soort biks misschien nog iets toevoegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is je nijntje? Dat zou voor mij meespelen in de keuze voor de operatie. (nu weet ik niet waar het omslagpunt ligt voor mij)


Daarnaast misschien voor second opinion naar Universiteitskliniek in Utrecht? Prijzig maar ze helpen super, een verwijzing van je eigen dierenarts is wel handig. 


 


Ik zou zeker nog niet voor inslapen gaan zolang je niet weet wat de oorzaak is.  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou opereren zeker met de DA bespreken. Hou inderdaad wel rekening met uitzaaiingen


 


Ik zou ook nog niet voor inslapen gaan..


 


is er verder echt niets wat ze wil eten buiten peterselie?


Link naar reactie
Delen op andere sites

kan de dierenarts niet beter eerst goed onderzoeken wat het juist is ipv zomaar de baarmoeder weg te halen? Kan hij geen bloed trekken en zien of daar iets uit komt?


Ik zou voor een operatie gaan mits je wat zekerder weet wat het is en hoe het zit met uitzaaiingen zoals de rest al zei.


Ik vind het namelijk maar raar dat ze verder nog helemaal prima lijkt, buiten wat rustiger te zijn. Een dier dat niet eet door pijn is meestal ook heel lusteloos.


 


Moest ze de operatie niet overleven dan heb je het tenminste geprobeerd.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat ze verder nog oke is maakt het juist zo lastig. Geen flauw idee wat het verder nog kan zijn. Ook met meer pijnstilling blijft het hetzelfde, dus dan zou je denken dat het slechte eten niet direct met pijn te maken heeft. Misschien dan toch stress? Ze is wel iets rustiger dan normaal, maar alert genoeg. 


 


Ze eet echt alleen peterselie en af en toe een stukje gedroogde ananas of erwtenvlokken. Altijd al kieskeurig geweest hoor, maar at eerder ook gewoon goed biks en hooi.


 


Uitzaaiingen was de kans niet zo groot op bij baarmoedertumoren volgens dierenarts, maar lees op internet ook wel andere dingen. Dierenarts is van sterkliniek Ermelo, staat volgens mij goed aangeschreven.


 


Iemand vroeg trouwens naar de leeftijd. Die is onbekend, want vondeling, maar moet inmiddels minstens vijf jaar zijn. Heb morgenochtend weer overleg met de dierenarts. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof eigenlijk niet zo in stress als de oorzaak van niet eten, als ze zich verder normaal gedraagt. En ook de baarmoedertumor vind ik dubieus, eerlijk gezegd. Is het gebit echt goed nagekeken? Zonder narcose is er toch een kans dat een haakje over het hoofd gezien wordt.


Een operatie bij een ouder dier die al 2 weken niet gegeten heeft is natuurlijk behoorlijk risicovol. Als het echter de enige optie is, zou je het kunnen overwegen, maar ik denk dat ik dat zelf niet zou doen.


Uiteindelijk natuurlijk een beslissing die je i.o.m. de dierenarts moet nemen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen wordt ze geopereerd. Ik vind het doodeng, maar de dierenarts vond haar nog sterk genoeg voor een operatie. Er is nu een echo gemaakt, waarop duidelijk te zien was dat de baarmoeder het probleem is. Niks doen was dus ook geen optie en inslapen was ze eigenlijk nog wel te fit voor. Ze rent nog steeds keihard weg als ze weet dat er gevoerd moet worden en er gaat een hele plant peterselie per dag doorheen. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ze niet al te erg verzwakt is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .