Ga naar inhoud

muffin ziek? :(


konijnenlovertje

Aanbevolen berichten

hoi allemaal, 


vanochtend kwam ik bij de konijntjes en zette ik het licht aan. plots zag ik dat muffin twee wondjes had, en een vies neusje. Ik maak me heel erg zorgen. Ik voel me verdorie zo'n stommeling dat ik dat nog niet eerder heb gezien! uiteraard meteen een afspraak gemaakt bij de dierenarts en we mogen deze middag langs komen. Ik weet niet wat het is, maar de wondjes zijn volgens mij tot op de huid doorboort. Ik ken er ook eigenlijk echt niet veel van, maar zou het kunnen dat het wormen zijn? Ik maak me zo'n zorgen..; ik hoop dat wat het ook is ik nog op tijd ben, want miss is het toch wel ernstig. Ook wil ik nog even vermelden dat muffin nog steeds de lekker actievie zichzelf is, maar wel plots heel aanhankelijk is, maar miss is dat maar een gedacht van mij. Pff, wat voel ik me rot dat ik het nu pas heb gezien. Waarschijnlijk kan de dierenarts wel wat meer uitleg geven. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt belleke, ook bedankt voor de steun. Ik ben er van overtuigd dat er geen roofdier kan zijn geweest, omdat de ren h elemaal is afgedekt met golfplaten, en er gaas onder zit, dus muffin zou ook niet weggeweest kunnen zijn of zo. Een wondje zit bij zijn neusje aan de rechterkant, en het andere op zijn wangetje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

En door iets van buitenaf gebeten zijn door het gaas heen? Dat verklaard voor mij de wonden op de neus wat makkelijker.


Mot tussen de mannen kan inderdaad ook wel, maar in dat geval zou ik ook de nek en tussen de achterpoten even goed nakijken, ook bij cupcake.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan zou je verwachten dat er ook wel haren liggen. Neem Cupcake anders voor de zekerheid ook mee. Ook als het een gevecht was dan is het misschien wel juist goed om ze even samen in de veroersbox te doen naar de dierenarts. Mits ze nu lief zijn tegen elkaar natuurlijk.

Wormen zie je niet aan de buitenkant, die zitten in de darmen en geven buikproblemen.

Misschien bedoel je schurft, mijt of schimmel, maar daar krijg je ook niet opeens een wondje van, dat geeft eerst schilfers, kale plekken en jeuk.

Iets door het gaas heen wat gebeten heeft is misschien ook mogelijk als je een wat grotere maaswijdte hebt van het gaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk nog iets. Als hij een vies neusje heeft zou het misschien snot kunnen zijn, en ik heb vaak gemerkt dat als 1 konijn niet in orde is andere konijnen de zieke willen verstoten. Het zouden dus ook 2 verschillende dingen kunnen zijn, dat Muffin snot heeft en dat Cupcake daarom uit het niets zijn maatje aan is gaan vallen. Laat dus ook goed kijken naar dat vieze neusje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt allemaal voor jullie tips! sorry dat ik gistrn niets van me liet horen, had het nog al druk met school. Om twaalf uur hadden we dus een afspraak bij de dierenarts. Ik heb beide konijntjes meegenomen om toch maar eens te onderzoeken. De dierenarts kon meteen vaststellen dat het bijtwonden waren, en daarom denk ik dus ook dat het idd een meningsverschil was tussen de twee heren (ze zijn idd gecastreerd) mede omdat onze ren en de openingen ervan een erg kleine maaswijde hebben. Het kan natuurlijk atlijd hoor dat het bijtwonden van een roofdier zijn, maar ik denk toch eerder dat het een klein meningsverschil is geweest onderling. De DA heeft namelijk ook een piepklein bijtwondje gevonden bij cupcake.  Muffin zijn vieze neusje was gewoon zand dat er nog al vies uit zag, vandaar denk ik dat ik het niet heb opgemerkt dat het gewoon zand was , ik heb gevraagd of de DA eens kon kijken of het toch geen snot was, omdat ik daar ook al aan had gedacht, en dat was het niet. Eigenlijk viel het best mee, waarschijnlijk zullen de wondjes snel genezen volgens de DA en ik heb ook wat medicatie gekregen voor hun. Als het idd een meningverschil onderling was, dan is het nu wel iig helemaal terug goed :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat fijn dat het meeviel.

Ik dacht al aan bijtwondjes. Maar ik wist niet dat jij twee heren had.

Houd het maar even goed in de gaten het is hormonentijd ondanks castratie kunnen ze in het voorjaar toch wel een beetje last hebben merk ik hier ook maar dan bij de dames.

Wondjes in de gaten houden.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je duidelijkheid hebt! Nu opletten dat de wondjes niet gaan ontsteken. En heel goed in de gaten houden of er geen onrust is.

Ik zag bij mijn mannen van de week ook wat onrust, de ene mocht opeens niet mee eten van de ander. Heel vreemd, maar ik weet niet wat er aan vooraf gegaan was, ik kwam net thuis, dus misschien was het terecht, die niet mocht eten kan wel eens te ver gaan dus misschien was het zijn eigen schuld.

In ieder geval was het een uur later weer goed gelukkig. Maar ik vroeg me ook al af of gecastreerde rammen misschien toch nog wel iets merken in het voorjaar. Vorig jaar heb ik er niets van gezien maar toen zaten er nog vrouwtjes bij.

Het voorjaar daarvoor ging het ook nog niet helemaal soepel tussen die twee maar toen waren ze net gekoppeld.

Hoewel ze dus al 2 jaar samen zitten is dit het eerste voorjaar zonder vrouwtjes erbij en ik ben dus ook benieuwd hoe dat gaat.

Hou ze maar goed in de gaten, doe ik ook.

Die van jou zijn ook nog best jong toch, nog geen jaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel nogmaals voor de steun allemaal  :) het gaat goed met muffin. Ik ben ook blij dat er nu wat meer duidelijkheid is. Ik controleer iedere dag de wondjes en ik vind dat ze er al wat beter uit zijn gaan zien. Belleke, ik merk idd dat er toch wel wat onrust is, ze blijven heel lief tegen elkaar, maar gisteren zag ik cupcake toch wel even fel doen tegen muffin (hij duwde muffin weg van de voerbak, en muffin kon er niet terug bij geraken, toen heb ik hem maar even apart gevoerd en ze daarna terug samen gezet, toen ging het terug goed) wat normaal zo goed als niet voorkomt. Maar ze blijven heel close en lief tegen elkaar, ook al kunnen ze soms wel eens van mening verschillen, dat laten ze dan wel merken, maar ze lossen het ook meteen weer op.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .