Ga naar inhoud

Kieskeurig konijn


Gwynnestri

Aanbevolen berichten

Ik heb een dwerg rammetje wat er lastig is met eten, vanaf het begin blieft hij geen hooi, normaal hooi, verschillende smaken kruiden hooi niet en van de boer een paar sprietjes en laat de rest liggen.

Hiernaast voerde ik hem het complete voer van hope farms. Na een tijdje at hij het niet meer. Gemengt voer van de supermarkt of eigenmerkvoer van dierenwinkels eet hij wel, maar dan alleen de bix. Nu heb ik voer gehaald wat alleen uit bix bestaat en na 3 dagen hoeft hij dit ookal niet meer. Tenzij ik de graantjes en mais die hij van het vorige voer niet at er doorheen mix, maar hij eet dan weer alleen de bix. Ligt dit aan de geur of structuur van het voer?

Groenvoer is ook lastig, gras, weegbree e.d. is na 3 sprietjes niet meer lekker. appel en wortel eet hij wel maar laat dan ook vaak wat liggen. Aan zijn tanden en kiezen kan het niet liggen want hij gaat regelmatig naar de dierenarts voor controle van zijn gebit.

Heeft er iemand ervaring met dit soort kieskeurige konijntjes of tips, heel graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend. Ik denk toch ook aan eventuele haakjes op de kiezen of zo. Of problemen met zijn buik. Hij is anders wel heel erg kieskeurig. Keutelt hij goed?

Heeft hij vaker last van haakjes, omdat je schrijft dat hij daar regelmatig op gecontroleerd wordt? Soms zitten de haakjes helemaal achterin en is dat zonder narcose niet te zien. Ik zou toch nog eens overleggen met je dierenarts.

Welkom op BB trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is in december nog behandeld en zijn zn kiezen bijgewerkt, dus dat is het echt niet dat is allemaal in orde. Hij keutelt verder goed, alleen sinds hij het voer slechter eet wel minder. Hij is wel heel kieskeurig, een heel lastige eter. De dierenarts beveelde selective science voer aan, maar ook dat wilde hij uiteindelijk niet meer. Hij weigert dan gewoon te eten. Hij heeft gister zn worteltje helemaal opgegeten. 'S ochtends en 's avonds rent hij stampend zn hok door voor eten. Hij loopt bijna de hele dag los en rent en springt gewoon in het rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo snel gaat het bij hem niet. Heb van de DA ook verder niks ernstigs gehoort. Hij eet wel, maar alleen wat hij zelf lekker vind. Er is niks mis met zijn tanden of kiezen. Dat merk ik ook snel genoeg aan zijn gedrag. Het is gewoon dat hij niet wil eten waar hij geen trek in heeft.

Dus, als er iemand advies voor me heeft, iets anders dan haken aan de kiezen (want ik weet dat hij dat niet heeft) dan hoor ik het graag wat jullie konijntjes wel erg lekker vinden en een succes was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat mijn ouders het niet willen hebben. Veel heb ik daar niet op in te brengen, hun huis, helaas. Hooithee is hetgene wat ik hierboven al een uitlegde toch? Van hooi thee trekken met kokend water,of is dat wat anders? Ik heb van de zomer uit eigen tuin peterselie, aarbeien en bramenblaadjes geplukt maar ook dat kende hij denk ik niet en wilde hij niet eten.

Misschien ook omdat hij het nooit heeft leren eten? Hij komt bij mensen vandaan waar hij altijd buiten op gras stond met alleen gemengt voer, geen hooi enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is in december nog behandeld en zijn zn kiezen bijgewerkt, dus dat is het echt niet dat is allemaal in orde. Hij keutelt verder goed, alleen sinds hij het voer slechter eet wel minder. Hij is wel heel kieskeurig, een heel lastige eter. De dierenarts beveelde selective science voer aan, maar ook dat wilde hij uiteindelijk niet meer. Hij weigert dan gewoon te eten. Hij heeft gister zn worteltje helemaal opgegeten. 'S ochtends en 's avonds rent hij stampend zn hok door voor eten. Hij loopt bijna de hele dag los en rent en springt gewoon in het rond.

Ā Ā 

Zo snel gaat het bij hem niet. Heb van de DA ook verder niks ernstigs gehoort. Hij eet wel, maar alleen wat hij zelf lekker vind. Er is niks mis met zijn tanden of kiezen. Dat merk ik ook snel genoeg aan zijn gedrag. Het is gewoon dat hij niet wil eten waar hij geen trek in heeft.

Dus, als er iemand advies voor me heeft, iets anders dan haken aan de kiezen (want ik weet dat hij dat niet heeft) dan hoor ik het graag wat jullie konijntjes wel erg lekker vinden en een succes was

Ik snap het even niet, zijn in december zn kiezen nou geslepen of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan kan er toch wel iets met zn kiezen zijn? Echt dat kan ineens heel snel gaan, sneller dan wij baasjes door hebben. Ik heb er zelf eentje zitten die in no time haken heeft.

Is er wel eens een rontgenfoto van het bekje gemaakt of eventueel van het maag darmstelsel? Misschien dat daar afwijkingen op te zien zijn die kunnen verklaren waarom je konijn zo'n slechte eter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in december voor het laatst geweest bent dan kan het nu weer raak zijn, dat is al meer dan een maand geleden. Ook al ging het in het verleden niet zo snel.

Verder is het denk ik ook een kwestie van geen maatje hebben, konijnen die alleen zitten eten vaak niet zo goed, als er echt werkelijk geen mogelijkheid is dat hij een maatje krijgt bij jou dan zou ik overwegen om afstand te doen zodat hij wel samen kan ergens anders met een ander konijn, want dit kost hem nog eens de kop zo, en vaak haakjes moeten verwijderen is ook geen pretje voor hem. Als hij samen kan leven met gezelschap dan zal hij vast beter hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat niet heel kort door de bocht Lonja? Het wil toch niet zeggen hij meteen beter gaat eten als hij een vriendinnetje heeft? Haakjes of buikproblemen lijken me ook logischer qua oorzaak nu.

Ik ben het met je eens dat een maatje beter zou zijn hoor, maar ze geeft aan dat dat er nu niet in zit. Wie weet in de toekomst?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hooi en zo?

Is dat niet heel kort door de bocht Lonja? Het wil toch niet zeggen hij meteen beter gaat eten als hij een vriendinnetje heeft? Haakjes of buikproblemen lijken me ook logischer qua oorzaak nu.

Ik ben het met je eens dat een maatje beter zou zijn hoor, maar ze geeft aan dat dat er nu niet in zit. Wie weet in de toekomst?

Die haakjes of buikpijn lijken mij een gevolg van nooit goed hooi of gras eten, geen primaire oorzaak. Als hij altijd slecht eet dan is het bekend dat dat kan zorgen voor andere problemen. Daarom lijkt het mij heel belangrijk de oorzaak aan te pakken en het is ook wel algemeen dat konijnen die alleen zitten slecht eten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet wel hooi maar gewoon weinig, niet zoveel als dat ik van mijn vorige kobijn gewend was. Hij eet niet altijd slecht, als hij het lekker vind dan eet hij het wel, maar ik vind het ook belangrijk dat hij binnenkrijgt wat hij moet hebben. Hij is in iedergeval niet ongelukkig zonder maatje, hij is niet mager, huppelt vrolijk rond, loopt iedere dag vrij rond. En tsja een ander konijn erbij mag gewoon niet. Daar voor ga ik hem niet weg doen. Zou hij niet voldoende aandacht krijgen of zielig de hele dag in zn hokje zitten in een hoekje, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer beter gaat met eten. Hou het wel goed in de gaten, want gezonde konijnen zijn over het algemeen vreetmonsters ;) De een is natuurlijk wat kieskeuriger dan de ander, maar jouw omschrijving was wel extreem voor een gezond konijn. Vandaar dat wij aan mogelijke haakjes of andere gezondheidsproblemen dachten/denken. Ik las in het boek van Bernice Muntz dat konijnenkiezen maar liefst 1 cm per maand groeien! Als deze niet goed afslijten kunnen haken dus heel snel terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .