Ga naar inhoud

kan een konijn indien nodig een nacht zonder water?!


konijnenlovertje

Aanbevolen berichten

Ik heb een nogal dringende vraag,


vanacht is het hier rond -8 graden geweest. De beide drinkbakjes waren toen ik beneden kwam dan ook bevroren. Uiteraard heb ik er meteen vers water ingedaan, maar ik vraag me af als het drinken 's nachts bevriesd, (waardoor dat de konijnen dus niet meer kunnen drinken) kan dit dan kwaad? Ik maak me wat zorgen omdat het nu wel meer 's nachts zal gaan vriezen, dus hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hadden ze vanmorgen ook bevroren waterbakken, niet allemaal, maar de meeste wel. De grote konijnen hadden ook alleen maar ijs.


Als je, zoals Belleke ook schrijft, 's avonds laat nog water geeft en 's morgens vroeg direct weer, gaat het prima. Overdag ook een paar keer controleren en eventueel weer water geven. Vaak leren ze al snel dat ze direct moeten drinken als ze vers water krijgen.


Ik denk ook dat 's nachts, met name als het wat minder streng vriest, het water vaak pas tegen de morgen bevriest (dan daalt de temperatuur het meest).


 


Ik gebruik hier alleen (honden)bakken, maar als je flesjes gebruikt, dan niet alleen het ijs in de fles vervangen door water, maar ook het tuitje ontdooien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

hier moeten ze van het flesje niets weten, ze drinken enkel uit drinkbakjes, ik heb er dan ook meerdere staan voor in de winter als het vriest, bedankt voor de tips!

Was ook meer algemeen bedoeld voor flesjesgebruikers hoor!

Ik hoorde laatst van iemand die twee flesjes gebruikte in de winter; een in het hok en een lag in huis (kamertemperatuur). Zo kon ze gemakkelijk het bevroren flesje van buiten omruilen voor het flesje met water uit huis. Het bevroren flesje nam ze dan mee naar binnen en legde ze te ontdooien in de gootsteen. Zo kon ze dat flesje weer gebruiken bij de volgende controlebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze op vaste tijden water, en ze gaan eigenlijk direct drinken als ik het ze geef. Dit komt omdat ze de waterbak weleens omgooiden, en ik niet heen en weer bleef lopen om te blijven vullen. Eigen schuld, dikke bult. Zo heb ik het omgooien eigenlijk ook afgeleerd bedenk ik me nu..


 


Je kunt het eens proberen. Twee keer op een dag water geven, bijv. 's ochtends en voordat het donker wordt. Bij mij gaan ze nu automatisch drinken als ik het ze geef, dus ze hebben dan wel vocht binnen. Groente bevat natuurlijk ook veel vocht.


 


Een nachtje zonder water kan geen kwaad hoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vroeger klein was had ik ook een konijn, en die woonde buiten.


Mijn moeder deed dan altijd in het drinkflesje en bakje een beetje druivensuiker.


Dat zorgde er voor dat het water niet bevroor.


Ze gebruikte gewone druivensuiker uit de winkel. Ik heb net even gegoogeld en van het merk Beaphar verkopen ze het ook speciaal voor konijnen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoorde laatst van iemand die twee flesjes gebruikte in de winter; een in het hok en een lag in huis (kamertemperatuur). Zo kon ze gemakkelijk het bevroren flesje van buiten omruilen voor het flesje met water uit huis. Het bevroren flesje nam ze dan mee naar binnen en legde ze te ontdooien in de gootsteen. Zo kon ze dat flesje weer gebruiken bij de volgende controlebeurt.

Dat doen wij hier ook, vind ik super handig hebben de nijnen snel weer water en ben jij weer snel binnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suiker zou ik niet doen. Zag artikelen op facebook dat dit streng afgeraden wordt. Konijnen krijgen dan teveel suiker binnen.

Knaagstenen zijn er ook speciaal voor konijnen/knaagdieren en ook ontzettend ongezond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier precies zoals bij neegewoonniet. Op vaste tijden drinkwater geven. Dat weten ze, en ze komen meteen drinken. Ze hebben dat ook vrij snel door. Als ze echt dorst hebben, komen ze er gelijk op af. Konijnen kunnen water ruiken, echt!


Druivensuiker vind ik persoonlijk ook echt een no go. Meer een soort commercieel dingetje, het lijkt me helemaal niet goed voor je nijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier precies zoals bij neegewoonniet. Op vaste tijden drinkwater geven. Dat weten ze, en ze komen meteen drinken. Ze hebben dat ook vrij snel door. Als ze echt dorst hebben, komen ze er gelijk op af. Konijnen kunnen water ruiken, echt!

Druivensuiker vind ik persoonlijk ook echt een no go. Meer een soort commercieel dingetje, het lijkt me helemaal niet goed voor je nijnen.

dat is wel handig,ik denk dat het geen kwaad kan als je gewoon genoeg groen hooi geeft wan daaruit halen ze weer het vocht eruit!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er sneeuw in je ren ligt hoef je je al helemaal geen zorgen te maken denk ik. Hier begonnen ze er al aan te happen. Sneeuw ook water als het is gesmolten natuurlijk. :)

Als het water heel sneller bevriest zou je een drinkbakje op een snuggle safe kunnen zetten. Dat helpt misschien ook wel.

ja had ik gistrn ook gedaan! er lag sneeuw dus heb er wat van in hun drinkbakje gelegd

 

Ik geef ze op vaste tijden water, en ze gaan eigenlijk direct drinken als ik het ze geef. Dit komt omdat ze de waterbak weleens omgooiden, en ik niet heen en weer bleef lopen om te blijven vullen. Eigen schuld, dikke bult. Zo heb ik het omgooien eigenlijk ook afgeleerd bedenk ik me nu..

 

Je kunt het eens proberen. Twee keer op een dag water geven, bijv. 's ochtends en voordat het donker wordt. Bij mij gaan ze nu automatisch drinken als ik het ze geef, dus ze hebben dan wel vocht binnen. Groente bevat natuurlijk ook veel vocht.

 

Een nachtje zonder water kan geen kwaad hoor.

ik geef nu zoals jullie aanraden ook water op vaste tijden, helemaal hebben ze het nog niet door, maar ze staan wel meestal al aan hun drinkbakje als ze weten dat er water komt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .