Ga naar inhoud

een konijn zindelijk, andere nog steeds niet..


konijnenlovertje

Aanbevolen berichten

heb sinds een ander halve week of twee weken een toiletje gekocht en ben begonnen aan het zindelijk maken van de nijnen, muffin had het systeem heel snel door en doet het heel goed, maar van cupcake heb ik de indruk dat hij er niets van snapt en het er ook gewoon naast doet, zou het toiletje misschien te klein zijn? of moet ik hem gewoon nog wat tijd gunnen? heeft er iemand tips hoe dit het beste aan te pakken?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe groot je toilet is?

Ik had van die hoekdingetjes maar daar deden ze niets in.

Heb nu zo'n rolding voor onder het bed.

Wat helpt is het onder je hooi te zeten.

Zelf doe ik het hooi erin.

Misschien even in meerdere hoeken zetten?

Mijn ervaring is dat konijnen het altijd in ee hoek doen.

Terrein afbakenen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze zindelijk te maken zijn weet ik niet, ik heb juist weer nooit een onzindelijk konijn gehad. (Behalve Klaver op het laatst met haar E.Cuniculi, die plaste toen overal, of in een nieuwe ruimte (bijvoorbeeld tijdens een koppeling) zie je ook wel dat ze niet altijd goed weten wat nu de plek van de wc moet zijn maar dat telt niet vind ik.) Maar je kan vast wel tips proberen om eerst te kijken of het konijn echt niet zindelijk is of gewoon iets anders wil qua plassen en poepen.

Plast en poept hij bijvoorbeeld wel altijd op dezelfde plek maar niet in de bak dan is hij wel zindelijk natuurlijk.

Het ene konijn wil zus, het andere zo.

Van dat hooi bij de bak, dat hoor je vaak, dus dat soort tips zou je uit kunnen proberen.

Maar als hij overal en nergens plast en poept weet ik ook niet of zoiets wel kan komen, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 ontzettend zindelijk konijn, waar ik zijn wc ook neerzet, hij zoekt 'm op.


Zijn aanstaande vriendin (meneer word binnenkort gecastreerd ;) ) is nog 'in opleiding'.


Zij doet het sinds kort wel lekker in één hoekje, dus vandaag of morgen krijgt zij ook een toiletje. kijken of ze het trucje doorheeft :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is zindelijk? Bij mij is dat: alle plasjes op de bak. Dan ben ik al tevreden. Keutels veeg ik elke dag even bij elkaar, geen probleem. Ik vraag mij af of je elk konijn kunt leren zowel plasjes als keutels allemaal op de bak te doen, dat zou pas echt zindelijk zijn!

Op dit moment zitten alle konijnen buiten, dat scheelt misschien ook. Ik heb hele zindelijke binnenkonijnen gehad (echt alles op de bak, scheelt wel een hoop werk) en een stel dat plaste en keutelde waar het uitkwam.

Nieuwe konijnen (bv. na een koppeling) willen in het begin nog wel eens onzindelijk zijn (dus ook overal plassen). Dat gaat vaak vanzelf over als ze gewend zijn en de onderlinge verhoudingen stabieler zijn.

Het scheelt soms als je een 'kale' vloer hebt, geen (hennep)zaagsel, stro of plukken hooi overal en een aantrekkelijke plasbak met juist wel strooisel en hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een hele goede vooruitgang. Het is toch superhandig als je twee volledig zindelijke konijnen hebt.


 


Hier zijn ze "plasjeszindelijk" maar keutels niet volledig, die laten ze vaak nog wel eens vallen tijdens het rennen :-)


Maar het meeste gaat daarvan ook op de bak dus ik mag eigenlijk niet klagen, gelukkig zijn konijnenkeutels mooi droog en makkelijk op te kuisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .