Ga naar inhoud

Konijn trekt haren uit bij partner, tot wond ontstaat...


HJansen

Aanbevolen berichten

Mijn vrouwtjeskonijn trekt de haren uit bij haar (gecastreerde) vriend. Ik begrijp dat dit op zich normaal konijnengedrag is, maar het vervelende is dat er echt een rode plek ontstaat en dat het zelfs een wond is geworden.


 


Heeft iemand een idee wat ik hieraan zou kunnen doen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben wel benieuwd hoe ze normaal met elkaar om gaan, hoelang dit gedrag al aan de gang is en hoelang ze al bij elkaar zitten. en is zij ook gesteraliseerd?


 


hier zie ik zulk gedrag nooit hoor, het zal vast een beetje geen kwaad kunnen maar dit lijkt me toch niet echt wenselijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaan verder wel lief met elkaar om. Ik had eerst het mannetje en via een 'dating sessie' bij de konijnenopvang ben ik toen aan de dame gekomen. 


 


Zij is niet gesteriliseerd. Ze zijn nu een aantal maanden bij elkaar. Ze vertoont nog wel meer gek gedrag: likt steeds aan de ogen van het mannetje. Krijgt-ie van die rode huiloogjes. Het ziet er zielig uit, maar hij ondergaat het allemaal zonder veel problemen.


 


Een beetje haar uit trekken lijkt mij ook niet zo'n punt, maar die wond...


 


Misschien moet ik ze een tijdje uit elkaar houden? Maar het hele idee was nu juist dat ze het met zijn tweeën gezellig zouden hebben ;-))


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik hetzelfde voorgehad. Alleen was het hier het gecastreerde rammetje dat haren uit mijn voedster trok. En dan geen kleine plukjes, maar echt flinke plukken waardoor ze nu behoorlijk kale plekken heeft. Mijn voedster hupste dan even weg en kwam dan weer terug. Het was hier een leuk stabiel koppen dus ik wist me geen raad.


Ook het ogen likken komt me erg bekend voor! Dit deed de ram hier bij de voedster. Ze heeft zelfs een keer een klein wondje boven haar oogje gehad,


 


Helaas heb ik ze sowieso tijdelijk moetens scheiden doordat mijn voedster erg ziek werd. Misschien dat dit de oorzaak van het plukken is geweest!?


Ze is inmiddels geopereerd aan een buikvliesontsteking en de baarmoeder (die er afwijkend uitzag) is gelukkig ook gelijk verwijdert. Ze moet nu herstellen dus mogen ze niet bij elkaar.


Ik ben benieuwd hoe het gaat nadat ze helemaal is hersteld. Ik zal ze wel opnieuw moeten koppelen dan in een neutrale ruimte.


Dat probleem ga je ook hebben als je ze tijdelijk uit elkaar haalt.


 


Hoeveel ruimte hebben ze? En als je de inrichting van het hok wat gaat veranderen en er meer of ander speelgoed en sloopmateriaal in legt?


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster deed dat ook bij haar zus. Bij haar kwam het volgens mij omdat ze tumoren had. Ze begon ermee na een operatie om die te laten verwijderen. Maar ze kwamen weer terug. Ze had geen pijn of niet veel want ze at wel goed. Volgens mij kan zo'n tumor na verloop van tijd voor hormoonaanmaak zorgen en ik denk dat dat de reden is dat ze haar zus zo kaal knaagde. Hormonaal dus.

Maar wie weet kan het ook gewoon alleen een gedragsding zijn hoor. Dwangmatig gedrag dus. Op zich kan een konijn dat soort gedrag ook vertonen als ze genoeg leefruimte en speelgoed hebben. Sommige mensen hebben ook tics, daarvoor hoef je geen tourette te hebben.

De plekken (die niet open zijn) insmeren met tea tree olie werkte hier wel even om het likken en knagen te voorkomen. Of je gebruikt acedermspray, dan geneest het sneller en het smaakt ook vast heel vies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je te zeggen dat dit gedrag door een tumor komt Zonnebloem? Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Het kan best hormonaal zijn, maar de meeste hormonen zijn gewoon natuurlijk en niet afkomstig van een tumor. Misschien is het aardig niet elke topic starter te laten schrikken met berichten over kanker.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beweer ook niet dat het niet mogelijk is, het leek me alleen erg onwaarschijnlijk omdat de haren van een ander natuurlijk heel anders ruiken en voedsters nogal (extreem) terretoriaal kunnen worden zodra zij (schijn)zwanger zijn. Dus ik zou denken dat ze dan geen "vreemde" haren gebruiken. Ik zelf had het iig nog nooit gezien of gehoord, dus nu heb ik weer wat bijgeleerd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties! Jeemig jullie hebben allemaal heel wat berichten al gepost...


 


Ze hebben flink wat ruimte, kunnen eigenlijk de hele dag vrij rondlopen, maar het kan zijn dat het voedstertje zich toch verveelt. Ik ga meer sloopwaren aanbieden.


 


Het harentrekken en likken doet zij vrij constant, het is geen schijnzwangerschap. Dat heb ik namelijk ook al eens gezien met haar. Dan worden er allerlei dingen verzameld en een nestje gebouwd met haren, van haarzelf - en volgens mij toch ook van het mannetje.


 


Insmeren van de plek is dus ook een optie. Eventueel sterilisatie van het voedstertje, hoewel dat me wel een hele onderneming lijkt hoor.


 


groetjes, Hester


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .