Ga naar inhoud

Metocloral of cisaral? en Anti-gas middel?


Pyon

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Gezien ik waarschijnlijk morgen een leuk konijnenkoppel uit de opvang kan ophalen, wil ik alvast wat medicijnen in huis.


Dit had ik vroeger ook altijd (toen ik nog konijnen had) en dat heeft ze vaak de nacht door gered als het nodig was, zodat ze de volgende dag naar de dierenarts konden.


 


Echter ben ik nu al heel wat jaar konijnloos en dingen veranderen nogal snel.


Ik wil uiteraard gewoon Critical Care Dwangvoerspul en Carprofen drops aanschaffen, alleen twijfel ik welk darmstimulansmiddel goed is. Vroeger had ik altijd Metocloral, maar ik las dat dit in geval van gas de buik nog meer doet opzetten? Is dit waar en is het daarom beter om Cisaral te gebruiken?


 


Ook vroeg ik me af welk middel jullie gebruiken als jullie konijn ineens last heeft van gas?


Vroeger had ik Equate of zoiets.. kan dat alleen nu niet meer online vinden / bestellen?


Weet iemand een ander goed middel? :)


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij 2 gasaanvallen van mijn konijnen metocloral meegekregen, geen Cisaral. Ik dacht eens gelezen te hebben dat metocloral voor gas in de maag is en Cisaral voor gas in de darmen (dat weet ik dus niet zeker). Sowieso zou ik altijd eerst de dierenarts bellen voor ik dat zou geven, ook 's nachts. Maar het kan handig zijn om alvast in huis te hebben.

Ik heb vaak nog wel een restje caprofen in huis. Ik vind dat ook wel een prettig idee. Al is het wel zo dat de dierenarts het liever niet heeft dat je dat geeft voordat je met het konijn langs komt. De pijn wordt dan natuurlijk onderdrukt, wat het voor de dierenarts moeilijker maakt om een diagnose te stellen.

Veel plezier morgen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit gehoord dat metocloral de maag doet opzetten. Het stimuleert het maag-darm gedeelte, terwijl cisaral vooral de darm stimuleert. Allebei handige middelen dus, maar ze werken net even op een ander stukje.

Tegen gas gebruik ik altijd infacol, dit is eigenlijk voor mensen baby's en kun je gewoon halen bij de apotheek of de drogist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al aangaf heb ik vroeger heel wat jaren konijnen gehad en wil ik alleen medicijnen in huis voor in uiterste noodgevallen.. om ze de nacht door te helpen als het savonds laat ineens mis gaat. Ik heb dit vroeger ook altijd zo gedaan en mijn dierenarts vond dat ook geen enkel probleem en juist goed dat ik er zo snel bij was.


Ik ben een aantal jaren konijnloos nu (door emigratie zoals ik aangaf in mijn introductie) en gezien dingen rondom gezondheid nogal is veranderen vroeg ik alleen wat advies hier. Ik ben dus absoluut geen "rommelaar".. :/


 


@Sanne Bedankt voor je Infacol tip! :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al aangaf heb ik vroeger heel wat jaren konijnen gehad en wil ik alleen medicijnen in huis voor in uiterste noodgevallen.. om ze de nacht door te helpen als het savonds laat ineens mis gaat. Ik heb dit vroeger ook altijd zo gedaan en mijn dierenarts vond dat ook geen enkel probleem en juist goed dat ik er zo snel bij was.

Ik ben een aantal jaren konijnloos nu (door emigratie zoals ik aangaf in mijn introductie) en gezien dingen rondom gezondheid nogal is veranderen vroeg ik alleen wat advies hier. Ik ben dus absoluut geen "rommelaar".. :/

 

@Sanne Bedankt voor je Infacol tip! :)

 

Rommelaar klinkt misschien wat onaardig. was niet zo bedoeld. Maar als je moet vragen welk middel je überhaupt moet hebben, hoe weet je dan wanneer je het moet geven? Of stop je gewoon alles erin bij welke ziekte dan ook?

Ook in de nacht is er een dienstdoende dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaaa Van mijn vorige dierenarts kreeg ik altijd metocloral, maar nu ik het wou bestellen zag ik ineens in dezelde catagorie cisaral staan. Gezien ik die niet ken, vroeg ik hier of dat wellicht een betere optie is :) En het gas medicijn wat mijn da toen adviseerde was Equate, maar toen ik het wou bestellen zag ik dat het niet meer verkrijgbaar is en vandaar dat ik vroeg naar een eventueel ander middel / ervaringen.
Ik weet dat er snachts noodartsen zijn, ging er vroeger (toen ik echt net aan konijnen begon) vaak heen als het mis was, alleen was het altijd erg lastig zonder auto + dat het m'n konijnen (vooral 1 van de 2) erg veel stress gaf (meer stress van het bezoek dan van het niet lekker zijn). Na een aantal nachtbezoeken heb ik dit toen besproken met de da (de normale, niet de noodarts) en die gaf aan anders eerst zelf medicijnen (pijnstiller en eventueel ook darmstimulans..en bij symptonen van gas Equate) te geven en alleen als het na een aantal uur echt niet verbeterd alsnog naar een da te gaan. Vandaar dat ik dat weer zo wil gaan doen, gezien ik nog steeds van het openbaar vervoer afhankelijk ben en dat savonds laat / snachts niet al te handig (weinig bussen, koud etc) is :) Maar als het echt niet goed gaat dan ga ik uiteraard naar de noodarts, ik ben altijd heel voorzichtig met m'n huppelkonten :love:

 

@Sonja Hmmm jij hebt dus ook al Infacol in huis, ik ga me hier is wat meer in verdiepen. Bedankt voor de tip :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Pyon,


 


ik ben het helemaal met je eens hoor....  ik heb ook van alles in huis en mijn dierenarts vindt dat goed. Infacol is inderdaad een goed alternatief voor equate ( werkt hetzelfde als equate maar dat is niet meer te koop ).   Op de site van bunnybin kan je veel informatie vinden over konijnen.  Daar staat ook hoe te handelen bij verstopping enzo. Wat ik ook altijd in huis heb is prozyme ....   is daar ook te koop. 


groetjes 


 


mandy


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik opving had ik ook medicatie in huis zelfs verschillende soorten ab. Maar nu alleen nog maar dwangvoer en ors. Want als je konijnen langere tijd niet ziek zijn is het spul weer over de datum.

Equate had ik dus vroeger ook Infacol ken ik nog wel.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook altijd Equate gebruikt maar zal binnenkort over moeten stappen op Infacol. Let wel op dat een flesje eenmaal open maar 28 dagen houdbaar is. Equate was 6 maanden houdbaar en in aanschaf duurder maar je hoeft er ook minder van te geven. Metocloral gebruik ik ook en Novacam als pijnstiller. Cisaral heb ik ook gehad maar heb het idee dat Binky beter reageert op de Metocloral.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .