Ga naar inhoud

Dierenarts geeft advies dat hier op bunnybunch fel wordt ontkracht!


Djohn

Aanbevolen berichten

Hey iedereen!  


 


Zoals het  onderwerp al aangeeft: de Dierenarts geeft advies dat hier op bunnybunch fel wordt ontkracht!


 


de dierenarts zegt: Ze zeggen dat konijnen maximaal 1 blaadje witlof per dag mogen..... 


 


Terwijl  op het bunnybunch zeggen ze dat je 3 soorten groenten  per dag.. moet geven!


 


Nu raak ik een beetje verwart. Maar wat mag ik dan ongeveer maximaal geven. ik merk dat 10 witlof blaadjes 8 andijvie blaadjes en 1/4 paprika teveel is. want dan zie ik blinde darm keutels.


 


Maar is hier eigenlijks wel een soort van maximaal te stellen? Want de ene konijn kan meer hebben dan de ander. Je moet het toch aan kijken. 


 


Laat ik het zo zeggen. hoeveel stukjes groenten moet een konijn minimaal per dag hebben? 


 


Ik hoop dat jullie me een advies kunnen geven! 


 


Groetjes Djohn! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig aan Djohn!

Maximaal 1 blaadje witlof is wel wat weinig om als maximum te stellen.

Maar op BB zegt niemand dat je een bepaalde minimale hoeveelheid aan groente moet geven. Het ligt er aan hoe goed hun maag en darmen tegen groente kunnen, hoeveel hooi ze eten, enz. Je MOET ook niet per se 3 soorten groente geven. Maar het is gewoon wat beter/gevarieerder dan van 1 groentesoort heel veel.

Als je blindedarmkeutels ziet geef je inderdaad teveel (groente of biks). Kijk eens of ze die wel opeten als je wat minder groente geeft.

Kan er er een reden zijn waarom de dierenarts zegt dat je maar 1 blaadje witlof zou mogen geven? Is 1 van de 2 ziek of zo? Ik weet natuurlijk niet waarom je bij de dierenarts was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig aan Djohn!

Maximaal 1 blaadje witlof is wel wat weinig om als maximum te stellen.

Maar op BB zegt niemand dat je een bepaalde minimale hoeveelheid aan groente moet geven. Het ligt er aan hoe goed hun maag en darmen tegen groente kunnen, hoeveel hooi ze eten, enz. Je MOET ook niet per se 3 soorten groente geven. Maar het is gewoon wat beter/gevarieerder dan van 1 groentesoort heel veel.

Als je blindedarmkeutels ziet geef je inderdaad teveel (groente of biks). Kijk eens of ze die wel opeten als je wat minder groente geeft.

Kan er er een reden zijn waarom de dierenarts zegt dat je maar 1 blaadje witlof zou mogen geven? Is 1 van de 2 ziek of zo? Ik weet natuurlijk niet waarom je bij de dierenarts was.

 

 

Star heeft last van blaaszand en teveel groente met calcium is slecht voor haar.  maar 1 blaadje is wel super weinig... 

 

Misschien begreep ik het verkeerd. is het dan niet 3 soorten groenten per week? In plaats van 3 soorten groenten per dag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Djohn, ik denk dat het uit maakt of het een konijn kundig dieren arts is of niet. Begrijp me niet verkeerd, niet komijnkundige dieren artsen zijn ook goed maar gewoon iets minder konijn gericht. Ik heb hier in Dordrecht een dieren arts gehad die toch vrij duidelijk gezegd heeft dat een konijn alleen maar gras en simpele brokjes nodig heeft en alle extra toch echt niet nodig is. Ergens heeft ze wel gelijk maar toch ook niet, want mensen kunnen ook goed droog brood eten voor minimaal twee maaltijden per dag maar ja, we doen dit niet.


 


Ik heb geen idee wat het maximum is maar ze in een keer heel veel geven is niet handig, bouw het op en geef ze niet te veel omdat overgewicht voor konijnen wel een probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze bedoelen 3 soorten groente per dag als je ze veel groente geeft (dan geef je niet teveel van 1 soort en dan hebben ze gevarieerd eten). Maar je doet het niet meteen helemaal verkeerd als je dit iets anders doet hoor.

Ik denk dat het nu belangrijk is om te kijken wat Star nu mag eten met haar blaaszand. Maar ik heb geen idee hoeveel calcium er in alle groentesoorten zit. Daar krijg je nog wel tips voor van andere BBers.

Krijgt ze ook medicijnen tegen het blaaszand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft al redelijk calcium arme groenten, in 100gr witlof zit namelijk maar ongeveer 22mg calcium en in paprika per 100gr maar ongeveer 7mg calcium, andijvie bevat dan wel weer iets meer ongeveer 54mg per 100gr maar dat is ook niet gelijk een ramp. Tomaat bevat ongeveer 11mg per 100gr, courgette ongeveer 30mg per 100gr, komkommer zo'n 20mg per 100gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow wat een paniek!

Als je konijn iets mankeert, is het logisch dat de dierenarts andere voeding gaat adviseren. Dus minder groente bijvoorbeeld. Dat zegt niet dat dit advies ook voor gezonde konijnen geldt.

Ze krijgen hier met zn tweetjes per dag 2x een witlof, een blad chineze kool en een aantal bladeren andijvie. Geen blinde darmkeutel te bekennen.

Het hangt van je konijnen af en misschien ook nog wel van de grootte van je konijnen. Ik denk dat ik 2 dwergen niet zoveel zou geven als mijn meiden nu krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, ik geef ze een hele kolf. En ik vind nooit bdk's. Nel heeft wel chronische darmproblemen maar groente heeft daar bij haar geen invloed op. Ze heeft er niet meer last van na het eten van groente iig. Ze krijgt het waarschijnlijk juist door de biks, daar krijgt ze weinig van. Maar ze houdt altijd af en toe dunne ontlasting, ze heeft heel lang antibiotica gehad en haar darmflora zijn daardoor chronisch verslechterd.

Ze is wel een redelijk groot konijn van 4,5 kilo dus ze krijgt een hele kolf. Geen enorme hoor. Van een komkommer krijgt ze een kwart oid. Bobby eet ook keurig alle bdk's op en die kan ook flink groente bunkeren.

Ik denk dat je dierenarts het zegt vanwege de calcium in groente. Ik weet niet hoe erg het is met de blaasgruis maar misschien zit er in groente meer calcium dan in hooi en biks en moet je het daarom beperkt geven. Je kunt ze ook bellen om te vragen waarom ze het advies geven weinig groente te geven. Misschien dat er een reden voor is voor jouw konijn namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is biks juist 9/10 keer de boosdoener bij blaasgruis. Ik kan t me ook wel voorstellen dat een dierenarts zou adviseren ook wat minder/calciumarme groenten te geven, maar 1 blaadje witlof bijv. is wel erg weinig. Ze krijgen hier per 2 konijnen 1,7 en 1,9 kilo elke avond ongeveer 80gr witlof, 80gr andijvie en dan wat ik nog meer voor ze heb. Deze week is dat per dag ongeveer 80gr boerenkool, een halve paprika, 4 bladeren romaine sla en 1/3 (van een grote) komkommer. Beauty (mn andere konijn) 1,3 kilo en de cavia (onbekend gewicht, max 1 kilo) krijgen precies hetzelfde. Daarnaast nog hooi, biks en kruiden en ik vind nooit blindedarmkeutels. Het zal heel erg per konijn verschillen dus zal je gewoon wat moeten kijken en proberen om de juiste balans te vinden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Djohn, ik denk dat het uit maakt of het een konijn kundig dieren arts is of niet. Begrijp me niet verkeerd, niet komijnkundige dieren artsen zijn ook goed maar gewoon iets minder konijn gericht. Ik heb hier in Dordrecht een dieren arts gehad die toch vrij duidelijk gezegd heeft dat een konijn alleen maar gras en simpele brokjes nodig heeft en alle extra toch echt niet nodig is. Ergens heeft ze wel gelijk maar toch ook niet, want mensen kunnen ook goed droog brood eten voor minimaal twee maaltijden per dag maar ja, we doen dit niet.

 

Ik heb geen idee wat het maximum is maar ze in een keer heel veel geven is niet handig, bouw het op en geef ze niet te veel omdat overgewicht voor konijnen wel een probleem is.

hey ja dat is ook wel weer zo ik ga eens kijken naar een konijn kundige dierenarts. 

dat is ook weer zo er moet geen overgewicht komen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van groenten krijgen konijnen geen overgewicht hoor. Veel fruit is niet zo geweldig ivm suikers, veel biks of tussendoortjes, ja dat kan allemaal aanzetten, maar groenten, knappe jongen die daar dik van wordt!


Geen paniek, bel eens met een konijnkundige dierenarts en wellicht is het de moeite waard om de hoeveelheid calcium in je biks even te vergelijken met andere biks. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef ze altijd een hele witlof samen (als ik witlof geef) en dan soms nog iets qua groente erbij. nooit bdk's gezien, maar dat zie ik ook niet als ze een dagje minder, meer of geen groen krijgen. misschien is het advies gericht op de start van het opbouwen van groente of idd op een ziek konijn of is het iets anders... ik heb wel vertrouwen in BB omdat er gewoon heel veel konijnenliefhouders zijn die al jaren meerdere konijnen houden. als het advies hier niet voor problemen zorgen die ik zelf kan zien hou ik het meestal aan. al heeft mijn DA nooit iets anders gezegd dan ik hier lees. maar ik heb ook best een goeie denk ik voor konijnen 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook geen ramp als je een konijn geen groente kan geven. Die van mij mocht nog geen hap omdat hij daar al ziek van werd. Gevolg was ook dat de rest dus ook geen groente kreeg, want zal je net zien dat hij een hapje te pakken kreeg. Ze zijn er ook oud mee geworden.


Dus als de dierenarts om medische redenen adviseert geen groente te geven, dan is dat absoluut niet erg voor je konijnen. Ik denk dat ze misschien wat meer gaan drinken omdat ze het vocht uit de groente niet binnen krijgen en meer hooi gaan eten, maar dat is omdat ze het door iets anders gaan vervangen. Ze kunnen er prima oud mee worden.


 


Maar als de dierenarts het bedoeld voor konijnen in het algemeen dan is het inderdaad wel erg weinig. Kan me herinneren van de konijnen vroeger thuis dat daar veel meer naar binnen ging dan alleen een blaadje witlof.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow wat een paniek!

Als je konijn iets mankeert, is het logisch dat de dierenarts andere voeding gaat adviseren. Dus minder groente bijvoorbeeld. Dat zegt niet dat dit advies ook voor gezonde konijnen geldt.

Ze krijgen hier met zn tweetjes per dag 2x een witlof, een blad chineze kool en een aantal bladeren andijvie. Geen blinde darmkeutel te bekennen.

Het hangt van je konijnen af en misschien ook nog wel van de grootte van je konijnen. Ik denk dat ik 2 dwergen niet zoveel zou geven als mijn meiden nu krijgen.

Ik moet ze nog wat minder geven dan 6 blaadjes witlof en 8 blaadjes andijvie...  ik vond blinde darm keutels namelijk...

 

 

ja klopt ligt inderdaad aan de grote en van het konijn zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, ik geef ze een hele kolf. En ik vind nooit bdk's. Nel heeft wel chronische darmproblemen maar groente heeft daar bij haar geen invloed op. Ze heeft er niet meer last van na het eten van groente iig. Ze krijgt het waarschijnlijk juist door de biks, daar krijgt ze weinig van. Maar ze houdt altijd af en toe dunne ontlasting, ze heeft heel lang antibiotica gehad en haar darmflora zijn daardoor chronisch verslechterd.

Ze is wel een redelijk groot konijn van 4,5 kilo dus ze krijgt een hele kolf. Geen enorme hoor. Van een komkommer krijgt ze een kwart oid. Bobby eet ook keurig alle bdk's op en die kan ook flink groente bunkeren.

Ik denk dat je dierenarts het zegt vanwege de calcium in groente. Ik weet niet hoe erg het is met de blaasgruis maar misschien zit er in groente meer calcium dan in hooi en biks en moet je het daarom beperkt geven. Je kunt ze ook bellen om te vragen waarom ze het advies geven weinig groente te geven. Misschien dat er een reden voor is voor jouw konijn namelijk.

 

Ik las ergens dat in het water redelijk veel calium in zit. en ik beter mineraal water kan geven doet iemand dat ook?

 

Maar ik geef in ieder geval geen speciaal voer omdat 80% uit hooi bestaat... en de rest uit andere dingen....   Speciaal hooi... Hmm... tja ik was het hooi nu hier en vinden ze heerlijk en zoveel calium zit toch niet in hooi?  Ik heb dat speciale hooi wel. maar ze vinden de Normale hooi toch lekkerder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is biks juist 9/10 keer de boosdoener bij blaasgruis. Ik kan t me ook wel voorstellen dat een dierenarts zou adviseren ook wat minder/calciumarme groenten te geven, maar 1 blaadje witlof bijv. is wel erg weinig. Ze krijgen hier per 2 konijnen 1,7 en 1,9 kilo elke avond ongeveer 80gr witlof, 80gr andijvie en dan wat ik nog meer voor ze heb. Deze week is dat per dag ongeveer 80gr boerenkool, een halve paprika, 4 bladeren romaine sla en 1/3 (van een grote) komkommer. Beauty (mn andere konijn) 1,3 kilo en de cavia (onbekend gewicht, max 1 kilo) krijgen precies hetzelfde. Daarnaast nog hooi, biks en kruiden en ik vind nooit blindedarmkeutels. Het zal heel erg per konijn verschillen dus zal je gewoon wat moeten kijken en proberen om de juiste balans te vinden.

ja dat denk ik ook. Ik zag gisteren een keutel. en die was geplet en die zat vol met zand!  en die keutel was van star. Omdat star nu heel territoriaal is en zelf even op spider probeerde te rijden! 

ik ga even van die speciaale chinese kruiden tabletten bestellen voor star. dat helpt zeggen ze  hier. En het is er ook voor bedoeld. 

 

Inderdaad dat is zo. de belans vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van groenten krijgen konijnen geen overgewicht hoor. Veel fruit is niet zo geweldig ivm suikers, veel biks of tussendoortjes, ja dat kan allemaal aanzetten, maar groenten, knappe jongen die daar dik van wordt!

Geen paniek, bel eens met een konijnkundige dierenarts en wellicht is het de moeite waard om de hoeveelheid calcium in je biks even te vergelijken met andere biks. 

 

Oh weer wat geleerd! ik zou eens gaan kijken inderdaad. Want ik heb nu een zak hoop farms super trio liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook geen ramp als je een konijn geen groente kan geven. Die van mij mocht nog geen hap omdat hij daar al ziek van werd. Gevolg was ook dat de rest dus ook geen groente kreeg, want zal je net zien dat hij een hapje te pakken kreeg. Ze zijn er ook oud mee geworden.

Dus als de dierenarts om medische redenen adviseert geen groente te geven, dan is dat absoluut niet erg voor je konijnen. Ik denk dat ze misschien wat meer gaan drinken omdat ze het vocht uit de groente niet binnen krijgen en meer hooi gaan eten, maar dat is omdat ze het door iets anders gaan vervangen. Ze kunnen er prima oud mee worden.

 

Maar als de dierenarts het bedoeld voor konijnen in het algemeen dan is het inderdaad wel erg weinig. Kan me herinneren van de konijnen vroeger thuis dat daar veel meer naar binnen ging dan alleen een blaadje witlof.

 

 

oh... oke dit wist ik niet.. Natuurlijk in de natuur eten ze alleen maar gras!  dus hooi :)  oh... das wel naar...  FIjn om te horen!  denk dat het alleen voor star geld..  en voor spider niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .