Ga naar inhoud

Tips bij beginnende verstopping!


080509

Aanbevolen berichten

Ik zie dat mijn konijn minder keutelt en dat zijn keutels veel kleiner zijn. Wel is hij nog levendig en eet gewoon goed. Ik las op internet dat dit waarschijnlijk een beginnende verstopping is en dat je daar zelf wat aan kon doen.


 


Welke tips hebben jullie bij een beginnende verstopping?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn groenten gewend is die goed nat maken, vocht is erg belangrijk. Goed hooi laten eten en ik zou de biks een paar dagen achterwege laten want deze blijven lang in het lichaam en verteren wat moeilijker. Metocloral en Cisaral zijn darmstimulerende middelen en laxeermiddel zou je ook nog kunnen inzetten. Succes!


 


Hier nog meer info: http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm


aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ananassap geperst van een verse ananas, maar dat drinkt hij niet echt (moet ik hem dat gaan inspuiten met zo'n spuitje zonder naald?). Hij eet wel lekker hooi en ik heb hem natte andijvie en spinazie gegeven, waar hij ook van eet. Wel heb ik hem al brokjes gegeven, maar dat heeft hij niet helemaal op. Zal ik dan de rest van de brokjes weg halen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dat sap idd in een spuitje doen en hem dwangvoeren. Ananassap bevat een enzym wat de verstopping kan doen verhelpen. Het moet wel vers zijn, anders zit dat enzym er niet in.

Als je konijn stopt met eten of er komen geen keutels meer, is het wel tijd voor een dierenarts dus hou hem goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi, natte andijvie en spinazie eten zijn al een goed teken. Hooithee, water, ananassap, groenten vochtig maken en voeren... zorg dat hij genoeg vocht binnen krijgt. Ik zou het ananassap niet gaan dwangvoeren, als hij dat niet lust probeer dan iets anders zoals hooithee of regelmatig vers water neerzetten.  Of nog extra natte andijvie en spinazie als dat er wel goed in gaat.


 


Blijft hij wel keutelen? En hoe zien de keutels en nu uit?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag net dat hij al wat meer keutelde! De keutels zijn half zo klein als normaal en sommige wat langwerpig. Hij eet de groente en hooi eet hij heel goed. Hij drinkt wel wat weinig, een paar slokjes als ik hem vers water voor houd. Ik ga ook hooithee proberen en misschien een beetje ananassap dwang voeren, maar mocht hij dat echt niets vinden, dan stop ik er meteen mee. Ook geef ik hem buikmassages, wat hij erg fijn lijkt te vinden.


 


Ik hou hem goed in de gaten! Zodra hij stopt met eten of helemaal met keutelen sta ik direct bij de dierenarts. Bedankt voor de tips, iedereen! :).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooithee lijkt me niet verkeerd toch? Als het beestje maar vocht binnen krijgt, hooithee is aantrekkelijker om te drinken dan water.


Ananassap zou ook niet mijn keuze zijn. Ik heb al vaker gehoord over dat enzym dat erin zou zitten, maar waar staat dat eigenlijk?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan doe ik het ananassap en hooithee niet geven. Als hij het had gelust zou het mooi zijn, maar hij lust het niet. Ik heb wel een gratis spuitje zonder naald bij de dierenwinkel gekregen, dus ik geef hem wel 1 ml water. Prozyme heb ik niet, is dat noodzakelijk?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .