Ga naar inhoud

Bobby balloos


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Bobby is gisteren gecastreerd! Hij is nu wel een beetje beledigd en gisteren wilde hij niks van me weten. Maar hij hopte al snel weer rond. Meneer eet alleen nog niet, zucht, ik heb hem gisteravond en vanmorgen wat dwangvoer gegeven.

Ik weet alleen niet precies hoeveel dwangvoer ik moet geven want meneer blijkt toch een dwerg te zijn van 2,1 kilo. Thuis wegen lukte niet namelijk dus ik wist niet wat ie woog. Ik wil hem de minimale hoeveelheid geven, hij heeft drie sprietjes hooi en een mondvol sla op dus het komt al wat op gang. Is 10 ml per keer teveel? Ik ben konijnen van 4 kilo gewend namelijk. Ik wil het eens in de 6 uur doen.

Waarom zegt mijn dierenarts dat ie pas na 6 weken niet meer vruchtbaar is, hier houdt men toch 2 weken aan? Klopt dat wel?

Maar verder, Bobby is zo rustig en lief, wat een modelkonijn. Dwangvoeren, ik hoef hem niet eens vast te houden daarvoor! Hij is zich druk aan het poetsen, Nel gunt hem namelijk geen blik of kus, ik denk door de narcosegeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan niet meer dan 10ml dwangvoer geven per keer. Hij begint al langzaam wat te eten en anders gaat hij dat niet meer doen. Het is vooral belangrijk dat zijn darmen in beweging blijven en dan is die 10ml volgens mij wel voldoende. Je kan hem altijd vanavond voor je gaat slapen meer geven als je merkt dat hij nog steeds niks wil eten.


 


Ik heb altijd 3 weken aangehouden met castratie en geen enkel nestje gehad, dus neem aan dat  3 weken ook al meer dan voldoende is.


 


Beterschap met het patiëntje


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal. Met rust laten is wel een goeie. Ik ging even in paniekmodus net. Beetje onzin natuurlijk, ik weet het. Hij eet nog niet zelf nu namelijk op een sprietje hooi na en ik dacht dat ie dat wel weer zou doen nu. Het is soms ook lastig te zien of ie wat heeft gegeten. Ik tuur de hele tijd naar zijn ren, die staat dichtbij, en dan denk ik, eet ie nou? En dan zit ie zich te poetsen ipv te eten, pff.

Maar goed, mijn vriend zegt ook, heb nou een beetje geduld met hem. Toch heb ik hem net gedwangvoerd, 10 ml. Ik vind dat zo lastig te bepalen soms, wel of niet dwangvoeren (zeker als je zo'n paniekvogel bent als ik!). Het gaat wel goed verder, aan zijn activiteiten te zien en hij keutelt wel. Er ligt tijm, sla, witlof en banaan in de ren. Als het om iemand anders ging dan mezelf, zou ik het wel weten, maar bij mijn eigen konijnen raak ik dan soms even in paniek. Maar ik geloof dat dat niet nodig is. Ik ga wel ff met de honden wandelen tegen de stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dank je voor de tip. Dan geef ik hem niet meer dan 20 ml per etmaal. En dan heeft ie de helft dus al gehad.

De geur van alcohol en narcose lijkt wel iets minder sterk te zijn nu. Nel negeert hem iets minder, hij mocht haar door de ren heen wassen, schattig. Hij poetst zich veel meer dan normaal en probeert ook bij zijn ballen te komen. Gelukkig kan ie niks doorbijten want de hechtingen zitten inwendig. Maar ik ga vanavond wel even naar zijn ballen kijken, voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha goeie vraag want Otje is ook gister onder narcose geweest maar ik en Tos ruiken niks aan haar behalve misschien de dettolgeur die bij elke DA aanwezig is :P

Over het aantal ml ik weet niet wat de standaard daarvan is hoor, mijn DA heeft me die 15/20 ml voor mijn nijntjes aan bevolen, hoewel dat bij mn dwergje van 1 kilo zelfs nog lager ligt. Het is ook vooral kijken naar je konijn wanneer ze er genoeg van hebben, want koppie wegdraaien en tegenstribbelen betekent hier "ik zit vol gaat heen met dat voer!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren, ik hoef hem niet eens vast te houden daarvoor!

Het is ook vooral kijken naar je konijn wanneer ze er genoeg van hebben, want koppie wegdraaien en tegenstribbelen betekent hier "ik zit vol gaat heen met dat voer!"

In mijn boekje begint op dat moment het dwangvoeren. Een konijn niet vast hoeven houden is geen dwangvoeren want er is geen dwang. Dat is gewoon voeren. Dwangvoeren doe je als er echt geen andere uitweg meer is omdat het konijn anders dood gaat omdat het per se niet wil eten. Dan moet er een stevige houdgreep aan te pas komen waarbij je JUIST loodrecht ingaat tegen wat het konijn zelf aangeeft. Op het moment dat een konijn zo weigert wordt het pas dwangvoeren. Ik vind dat we hier nu over dwangvoeren spreken dus een vertekend beeld geven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn boekje begint op dat moment het dwangvoeren. Een konijn niet vast hoeven houden is geen dwangvoeren want er is geen dwang. Dat is gewoon voeren. Dwangvoeren doe je als er echt geen andere uitweg meer is omdat het konijn anders dood gaat omdat het per se niet wil eten. Dan moet er een stevige houdgreep aan te pas komen waarbij je JUIST loodrecht ingaat tegen wat het konijn zelf aangeeft. Op het moment dat een konijn zo weigert wordt het pas dwangvoeren. Ik vind dat we hier nu over dwangvoeren spreken dus een vertekend beeld geven.

ik snap niet zo goed wat je nu bedoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als konijnen nog zelf eten, of met wat extra motivatie eten, dan is het niet echt dwingen om te eten, dus geen dwang voeren.


 


soms, als nijnen, voor welke reden dan ook, niet meer eten dan moeten wij als zorgers voor onze nijnen ze toch forceren om te eten. Niet eten is voor nijnen namelijk dodelijk. Het probleem is dat een nijn, als hij zich niet lekker voelt, er voor kan kiezen om niet te eten. dit zou dan betekenen dat hij dood gaat. En dat willen we niet.


 


Dit gebeurd in de natuur helaas ook. Er is een rede waarom wilde konijnen meestal de twee jaar niet halen en tamme konijnen die in het wild los gelaten worden meestal binnen een maand dood zijn.


 


Maar omdat we van ze houden geven we onze nijnen dwang voer, dus zelfs als ze zelf tegenstribbelen en niet willen eten, moeten ze toch een beetje eten. zodat ze door hun zwakkere periode heen komen en toch nog een aantal jaren bij ons kunnen zijn in wat we hopen een leuk leven te zijn voor onze nijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn ram gecastreerd was ging hij dezelfde dag nog eten. Wat anderen ook al zeiden, als je hem steeds voert, eet hij op een gegeven moment zelf niks meer omdat hij al vol zit. Maar zolang hij zijn dingetje doet en zichzelf zit te poetsen vind ik dat persoonlijk wel een teken dat hij zich niet heel beroerd voelt. Een konijn wat zich echt niet goed voelt gaat volgens mij zich niet zitten poetsen. Bij mij niet in ieder geval.

Ik zou gewoon allerlei lekkers neerleggen en natuurlijk zijn gewone voer. Het is nu 2 dagen geleden. Ik ga er eerlijk gezegd wel vanuit dat hij nu toch wel zelfstandig zou moeten eten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap niet zo goed wat je nu bedoelt.

Nou ja, dat wat jij zegt over kijken naar wat het konijn zelf aangeeft (van niet meer te hoeven/willen eten), dat dat niet op dwangvoeren van toepassing is. Dat je bij dwangvoeren niet moet gaan zitten kijken wat het konijn wil, snap je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je punt maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Zoals ik al zei betekent hier het weg draaien dat het gewoon genoeg is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij alle konijnen zo is. Ik zit vaak zat met Otje die weigert te eten omdat ze gewoon pijn heeft. Als ik begin met dwangvoeren, want bij mij betekent dwangvoeren en nijn voedsel toedienen met behulp van een spuitje omdat zelfstandig eten niet gedaan wordt, dan gaan de eerste 4-5 ml er met gemak in maar daarna wordt het echt niet meer gewaardeerd dat er een spuitje met voer der bekje in gaat. En dan stop ik ook. Dan geef ik der een uur of 4 of soms eerder weer een klein beetje. Dat werkt hier gewoon beter dan om de 8 uur een enorme hoeveelheid dwangvoer dat lijfje in duwen.

Ik heb het een keer gehad dat ze gewoon te veel dwangvoer binnen heeft gekregen, vandaar dat ik het tegenwoordig in overleg met mijn DA en gebasseerd op mijn ervaring met mijn nijntjes op deze manier aanpak.

Ik bedoel ook zeker niet dat iedereen het zo moet doen, maar misschien heeft iemand er iets aan. Vooral zoals ik al eerder zei is dat je nooit te veel moet dwangvoeren helemaal als er eigenlijk niet echt meer tekenen zijn dat je konijn zich niet goed voelt omdat je ze anders over voert en ze dan inderdaad niet zelfstandig gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap wat je bedoelt Femmeke en op zich kan dat ook goed werken, hoewel het advies dat ik gekregen had er van uit gaat dat je dan iedere 2 uur iets aanbied, niet vier of acht uur.


 


het voordeel hiervan is dat ze inderdaad minder tegen stribbelen dan als je meer per keer geeft, het nadeel is dat je ze vaker moet pakken, wat weer voor stress kan zorgen.


 


maar ik begrijp nu beter wat je bedoelt femmeke, nog steeds niet mijn manier maar je hebt wel gelijk, het kan wel op jouw manier.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel vaak gelezen iedere 8 uur 15-20 ml, nou dat krijg ik er hier dus sowieso niet in.

Eerst een tijdje om de 2 uur gedaan maar dat gaf te veel stress dus nu uitgekomen op om de 3-4 uur en dan gaat het allemaal prima zonder al te veel stress. Nou moet ik zeggen Otje is niet zo'n stresskip, Tos daarentegen is een ander verhaal maar ook echt een uitzondering, bij hem moet ik alles anders aanpakken maar heb bij hem gelukkig ook pas 1x een nachtje moeten doortrekken door een gasaanval.

Het is echt zoeken wat voor jou nijn het beste werkt en geen enkel nijntje is hetzelfde dus kan het fijn zijn om ook andere manieren te lezen zodat je zelf kunt bepalen of dat voor jou konijn kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .