Ga naar inhoud

Miffy heeft myxomatose


Babette19

Aanbevolen berichten

(Ik heb zojuist nog even de hele discussie over myxomatose naar http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/75736-myxomatose/ verplaatst. Ik  heb geprobeerd zoveel mogelijk berichten met sterktewensen/duimpjes voor TS hier te houden, maar sommige berichten waren een combi van sterktewensen en discussiepunten, dus die zijn wel verplaatst.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net van de DA en Miffy leeft nog. De dierenarts vond toch echt dat ze een hele goede kans heeft om het te overleven. Ze zag er nog goed uit, alleen zwelling in de oren, neusbrug en op de ogen. Ze had meer konijntjes gehad met myxomatose, waarvan een paar het hadden overleefd. De meeste konijntjes die aan myx overlijden, hebben vaak een secundaire aandoening, zoals een bacteriële infectie of longontsteking. Miffy heeft dat niet en door de antibiotica zal ze dat waarschijnlijk niet krijgen.

Ik heb er echt heel hard opgehamerd dat ik het beste wil voor Miffy en haar niet onnodig wil laten lijden. Maar de DA is ervan overtuigd dat ze het kan overleven. Als het niet zo was, dan had ze mijn beslissing echt geaccepteerd zei ze. Ik heb nieuwe antibiotica en pijnstillers meegekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig toch positief nieuws. Goed van je dat je het goed overlegd heb met je dierenarts. Gelukkig heeft Miffy nog een goede kans om dit te overleven. Zo weten we nu ook dat er bijkomende factoren zijn waardoor een konijn met myxomatose komt te overlijden. Bijkomende factoren die Miffy bespaard zijn. We blijven hier op het forum graag op de hoogte van de voortgang met Miffy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo weten we nu ook dat er bijkomende factoren zijn waardoor een konijn met myxomatose komt te overlijden. Bijkomende factoren die Miffy bespaard zijn.

Ik vind dit niet zo leuk om te moeten zeggen maar het is niet zo dat het niet bekend was bij iemand dat de bijkomende infecties meestal de doodsoorzaak zijn. En dit is nu het allervervelendst om te zeggen: het is niet zeker dat die factoren haar bespaard zijn, zo werkt het helaas niet, dat je denkt we gooien er een antibioticum tegenaan en klaar. Even zodat mensen nu niet denken dat het een kwestie is van antibiotica en hoppa weinig risico meer op overlijden. Want ik zie de volgende gedachtenkronkel al aankomen: waarom dan nog enten.

Antibiotica bestaat in vele vormen en maten en er is niet 1 soort antibiotica die overal tegen helpt helaas, en zelfs bepaalde specifieke antibiotica werkt niet altijd tegen die specifieke bacterie omdat het ook zo is dat bacteriën zich aanpassen en resistentie ontwikkelen. Het wil dus niet zeggen dat er nu geen 'bijkomende aspecten' meer zullen komen, we hebben nog steeds alle duimen hard nodig voor Misty.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, ik weet niet veel van myxomatose, gelukkig niet. Ik had niet in de wij-vorm moeten schrijven, maar in de ik-vorm.

Jij, en nog meer forumleden hebben wel ervaring met myxomatose, en door de verhalen hier op het forum te lezen probeer ik meer te weten te komen over myxomatose. Ik begrijp ook wel dat je niet eventjes een antibioticum geeft aan een konijn met myxomatose en dat het konijn er dan wel doorheen komt.

Miffy heeft het "geluk" geen bacteriële infectie of longontsteking te hebben, waardoor haar kans op overleven blijkbaar groter is, maar ik begrijp ook wel dat dit niet een standaard gegeven is. Hoop konijnen met myxomatose komen toch te overlijden. Het blijft toch heel belangrijk je konijn in te enten, hierdoor is de kans dat je konijn myxomatose krijgt kleiner.

Ook ik blijf hard duimen voor Miffy.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik heb idd voorlopig (!) geluk met Miffy dat ze geen infecties heeft. Maar zij is een uitzondering op de regel.

Ik kreeg wel van mijn DA de opmerking dat veel informatie op internet toch wel achterhaald is. Als je meer wilt weten over myx, dan je nog altijd het beste contact opnemen met je DA. Elk geval van myx is een apart geval en moet worden bekeken door de DA. En datzelfde geldt voor de medicijnen die ze in dat geval voorschrijven. Wat voor Miffy geldt, geldt niet voor alle konijnen met myx! Ga absoluut niet met zelfmedicatie aan de slag! Maar ik vind het wel positief om te horen dat er toch meer konijntjes zijn die het overleven.

Als Miffy dit overleeft dan zijn we echt letterlijk door de naald gekropen. Als ik ergens spijt van heb, is dat ik dit jaar door een verbouwing en verhuizing, vergeten ben om haar in te enten....

Bedankt allemaal voor jullie steun en ik zal jullie op de hoogte houden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb onlangs 2 konijnen verloren aan myxomatose en deze waren 14 april dit jaar nog geënt,heb hun ook pijnstiller in combinatie met een ontstekingsremmer en antibiotica gegeven dat ik meegekregen had van de DA,Noortje lag op 15 sep.'s morgens dood in haar binnenhok,Rosie


heb ik in de namiddag door de DA laten inslapen om haar verder lijden te besparen.Die dag hebben al mijn andere konijnen 2 vaccins geënt


gekregen en gelukkig heb ik tot heden nog geen symptomen van myxo bij de andere konijnen gezien.


 


De schrik zit er goed in en ben bang dat ik eerdaags toch een konijntje zie met symptomen van myxo.Hopelijk is mijn ongerustheid voor niets


en krijgen zij dit virus niet maar toch blijf ik oplettend.


 


Ik wens u veel sterkte met Miffy en hoop uit de grond van mijn hart dat zij dit virus overwint.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele jaren geleden 3 konijnen gehad die myxo kregen...
Nooit ingeënt geweest voor de ziekte en eentje heeft het wonder boven wonder na een héél lange lijdensweg overleefd :)

Zat toen ook op het forum hier! (Best jammer dat sommigen hier dit al vergeten zijn :) )
Nu 2 jaar later huppelt hij hier nog vrolijk rond met zijn vriendinnetje!

Ik heb me tijdens die periode heel erg verdiept in de ziekte samen met verschillende dierenartsen over heel België waar ik geregeld e-mailcontact mee had.
Konijntjes sterven inderdaad wrs niet van het virus zelf maar van bijkomende infecties. Het virus is een erge aanslag op de weerstand waardoor infecties waar konijnen vatbaar voor zijn (in het bijzonder aan de luchtwegen) vrij spel krijgen!
Meeste konijnen sterven dan ook van een longontsteking tijdens de myxo.

Heel het ziekteverloop vergt heel erg veel energie van het konijnenlijfje helaas...meestal té veel...
Het was een héél intensieve behandeling (3x dag spoelen, dampen om zijn slijmen te verlichten, oogzalf, 2x dag metacam en AB, hem brokje per brokje met de hand weer aan het eten krijgen, enzv...) die maandenlang geduurd heeft.
Mijn Fluffy heeft er bijna 6 maanden over gedaan voor hij weer de oude was, en dan nog...
Hij heeft er chronisch snot en littekenweefsel aan zijn oren aan overgehouden (door de zwellingen/myxomen) maarja, ik ben gewoon zo blij dat hij er nog steeds is.

Als ik iets kan doen om te helpen laat je maar iets weten!
Ik wens je héél veel succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet toe geven dat ik weet dat myxo bestaat en konijnen hier helaas aan dood gaan, dat dit door andere aandoeningen kwam die extra complicaties veroorzaakte wist ik ook niet. Maar ik ben blij dit nu wel te weten.


 


Dit gezegd hebbende, meestal gaan nijntjes dood aan (de complicaties die horen bij) myxo en ik ben blij om te horen dat jouw nijntje het misschien wel gaat halen. Sterkte en succes


Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is Miffy vannacht overleden... Ik vond haar vanmorgen in haar hok... Ben er behoorlijk ondersteboven van. Maar ze lag er vanmorgen heel vredig bij, dus ik hoop dat ze rustig in haar slaap is gegaan.

Al had ik gisteravond wel besloten om haar vandaag in te laten slapen. Want ondanks alle zorg ging ze toch langzaam achteruit. Het was een hele intensieve week, daarom had ik ook nog niet eerder iets gepost. Want zoals Chloë al heeft gezegd, met alleen antibiotica en pijnstillers ben je er nog niet. Ik heb minimaal vier keer per dag haar ogen en neus schoongemaakt, oogzalf gegeven en toen gelijk elke keer Reiki behandeling gegeven. Twee keer per dag antibiotica en pijnstillers. Om de drie dagen hok schoongemaakt.

Woensdag weigerde ze haar brokken, dus ben ik overgestapt naar stro en verse paardebloemen en wortelloof. Ook kon ze haar drinken niet meer vinden, dus ik ben haar water met een spuitje gaan geven.

Donderdag ben ik teruggeweest bij de dierenarts, omdat ik twijfelde of de antibiotica wel aansloeg. De dierenarts kon daar niets over zeggen en besloot dat ik eerst de kuur moest afmaken... Ze dacht nog altijd dat er wel een kans in zat.

Vrijdag weigerde Miffy ook het stro en de loof. Ik ben haar gaan bijvoeden met Recovery Plus. Maar ze kreeg last van haar darmen. Tot half drie 's nachts ben ik met haar bezig geweest, buikje masseren en reiki gegeven. Buikklachten waren de volgende ochtend over. Zaterdag ging het ietsje beter, scharrelde een beetje door haar hok. Reageerde op mijn stem. Ik kreeg weer een beetje hoop. Op advies van de dierenarts overgestapt naar babypotje wortel, dat ze ontzettend lekker vond.

Maar gisteren ging het weer bergafwaarts. Reageerde amper, voelde koud aan en het eten bij het dwangvoeren liet ze gewoon weer uit haar mond lopen. De afgelopen dagen hadden haar veel te veel energie gekost. Voor haar moest ik het echt opgeven, ze hoefde van mij geen minuut langer te lijden. Ik besloot dus wederom haar in te laten slapen. Maar ze heeft het zelf dus ook niet meer gered....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh meis wat erg is dit.

Ik ken dit gevoel helaas dat je alle zorg gegeven hebt en je het diertje dan alsnog verliest. En je dan schuldig voelt.

Maar als de dierenarts zegt dat er nog kans is dan doe je alles.

Voel je niet schuldig.

Ik ben trots op je dat je die zorg op je nam.

Sterkte en dikke knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het toch niet gelukt is. Ik snap wel dat als je dierenarts zo stellig was dat ze een kans had je dat natuurlijk gaat proberen. Dat vind ik alleen maar logisch als je er verder geen ervaring mee hebt. Je hebt het goed gedaan, als je haar in had laten slapen op dat eerdere moment dat je dat besloten had naar aanleiding van de reacties hier op het forum terwijl je dierenarts iets anders zei dan had het nooit goed gevoeld. Ik hoop dat je met deze gedachte erbij wel vrede kunt vinden met het feit dat je het toch geprobeerd hebt. Heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat Miffy het toch niet gered heeft. Als mijn dierenarts zou zeggen dat er nog een kans zou zijn op genezing zou ik het zelf ook geprobeerd hebben. Dit omdat ik totaal geen ervaring heb met myxamatose, en dan ga je toch af op hetgeen je dierenarts aangeeft.

Het geeft je wellicht ietsje rust dat je er alles aan heb gedaan. Miffy is je zeker dankbaar dat je haar een kans heb gegeven, en dat je haar alle zorg heb gegeven die je maar kon geven. Daardoor kon zij ook in rust het leven achter zich laten, en heeft ze jou de moeilijke gang van het laten inslapen bespaard.

Heel veel sterkte met het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .