Ga naar inhoud

Myxomatose uitbraak?


Shivas

Aanbevolen berichten

ik heb me laten begrijpen dat zelfs muggen het kunnen over brengen, ik weet niet of het waar is, maar misschien?

Weet dat muggen/vliegen deze ziekte kunnen overbrengen.Maar kan niet begrijpen dat zij myxo kregen ondanks hun entingen waar ik altijd erg stipt in ben en dan nog in z'n ernstige mate dat ik ze met de dag zag veranderen,heel hun lichaam was gezwollen en voelde gloeiend heet aan.Ze aten of dronken niet eens meer zelfstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij proberen onze woonkamer, waar onze nijntjes in wonen, ook wel redelijk angstvallig vliegende insecten vrij te houden. misschien niet terecht maar toch..


 


Ik zou je graag een antwoord geven maar helaas is enting niet echt een 100% bescherming. Ik heb me wel laten vertellen dat je een betere bescherming hebt door ze twee maal per jaar te enten maar de dierenarts die me dit vertelde gaf ook aan dat een keer enten per jaar eigenlijk meestal wel genoeg is.


 


In alle eerlijkheid, ik weet het ook niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee maal per jaar enten? Modwain, dat is echt achterhaalde informatie en gaat niet over de entvloeistof die tegenwoordig gebruikt wordt. Myxomatose wordt niet 'zelfs' door muggen overgebracht, het wordt door muggen overgebracht. Enten biedt in principe wel 100% bescherming, wat Shivas nu meldt is a-symptomatisch en dat is hier een beetje waar het om gaat. De symptomen die erop lijken maar net wat anders zijn dan klassieke myxomatose en dan ook nog bij konijnen die geënt zijn. Dat is het vreemde aan dit verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het is idd vreemd Hazel.


Heb gisteren gezien dat Sjors nu ook weer symtomen heeft van myxo,dikke gezwollen ogen,myxomen op beide oren


en het geslachsdeel is sterk gezwollen,ook is hij futloos en eet niet veel meer.En dit ondanks de herenting van 15 september


laatstleden.


Morgen komt de DA en als het degelijk myxo is laat ik al mijn konijnen euthanaseren hoe verschrikkelijk het ook mag zijn.


Waarom dan nog konijnen houden en laten enten als het toch geen nut heeft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreselijk maar zou toch niet al mijn konijnen bij voorbaat laten euthanaseren, dan kunnen al die gekken die nooit met hun konijn naar de dierenarts gaan ze ook wel allemaal in laten slapen. Dat willen we toch ook niet?

Ik zou toch ook ernstige twijfels krijgen als ik jouw dierenarts was of er iets verkeerd gaat. Of nou ja, er gaat iets verkeerd.

Heeft hij dit ook bij andere klanten misschien? Je hoort zoiets verder nooit namelijk.

Hoe dan ook veel sterkte en ik hoop toch echt dat het wat anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA is vanmiddag geweest en Sjors had zekers myxo,hij vond het zelf ook raar dat hij myxo had.


Hij heeft de konijnen ingeent met Nobivac myxo/VHS.Sjors is nu ter hospitalisatie meegenomen en


er wordt een grondig onderzoek gedaan om te zien of het misschien een nieuwe sterkere variant van


myxo is.De andere konijnen zijn ook niet geeuthanaseerd omdat die er volgens hem nog erg goed uitzagen


en hij zonder reden geen euthanasie wil uitvoeren.


 


Als Sjors in de dierenkliniek komt te overlijden waar veel kans toe is dan wordt er een bioptie gedaan,nu


wordt er een bloedafname genomen en enkele weefsel om een kweek te maken om te zien welke myxo


het is.


Dribbel moet ik uit voorzorg behandelen met antibiotica (Soludox) omdat die altijd bij Sjors heeft gezeten


tot eergisteren,nu zit Dribbel in quarantaine.


 


De vaccinatie op 15 september heeft mij voor 35 konijnen 525€ gekost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is dan toch mogelijk dat alleen het ene konijn het heeft? Ik hoop dat heel erg voor je iig. Je moet er toch niet aan denken dat ze alle 35 myx krijgen.

Ik denk dat het zo is met inenten dat het nooit voor 100 procent dekkend is. Er blijft altijd een kleine kans op besmetting. Volgens mij is dat met veel vaccins zo. Er kunnen altijd redenen zijn waarom het virus door het vaccin heen komt, bv een andere ziekte die de weerstand ondermijnt.

Maar als er meer dan eentje ziek wordt, zou ik toch gaan vragen aan je dierenarts of het mogelijk is dat er iets mis is gegaan. Vaak moet het bv op een bepaalde temperatuur worden gehouden en als dat niet is gebeurd, tijdens transport ofzo, dan kan het vaccin minder werkzaam zijn. Zoals alle medicatie minder werkzaam kan zijn als je het verkeerd bewaard.

Jaren geleden gaf ik mijn (toen) 5 katten een vlooienpipet, even later gingen er 3 schuimbekken! Bleek dat de druppels over de datum waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg dat hij toch myx heeft. Maar heel goed dat ze het gaan onderzoeken want het is een heel vreemde situatie natuurlijk.

Ik ben blij dat de dierenarts de gezonde konijnen niet af wilde maken, dat was een ramp geweest voor jou.

Dit is al erg genoeg zo.

Vind het eigenlijk wel flauw dat je de herhaling helemaal moest betalen, het is een flinke berg geld en je koopt er uiteindelijk weinig voor zo. Misschien staat je hoofd er nu niet naar maar vind het wel iets om aan te kaarten.

Wellicht is het ook een idee om contact op te nemen met de fabrikant van Nobivac om hen te informeren.

Heel veel sterkte met Sjors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .