Ga naar inhoud

Na 3 wkn dokteren nog steeds slecht


Loesch83

Aanbevolen berichten

Zou dat wel voor de zekerheid even overleggen met je dierenarts of meer dex een goed idee is. Of heb je dat al eerder gedaan? Ik moet wel zeggen dat het een medicijn is waarvan je de werking later pas ziet. Ten minste bij mijn konijn was dat zo. Er zat echt vertraging in de werking. Ik zag na minstens een week of zo pas de effecten van hogere of lagere dosering, dus het was hier ook even puzzelen voor ik wist wat de 'standaard' was. En dan kom je weer achter dingen die het weer slechter maakten ondertussen zoals stress en kou, het speelde hier allemaal mee.

Ik zit ook te denken, misschien kan je hem snachts een kruik geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag 1,0 ml geven. Was afgezakt naar 0,4 dus mag wat hoger richting die 1,0 ( maar ik weet ook idd hoe minder hoe beter ). En idd, die vertraging.....moeilijk is dat he! een kruik konijnbestendig bedoel je dan? Zn temp is nog steeds goed, zou dat goed zijn als ie t koud heeft...? Hoop v niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee misschien heeft ie het wel helemaal niet koud, maar als ie alleen zit is dat misschien wel lekker om tegenaan te kruipen en dat scheelt weer energie om zichzelf warm te houden. Aangezien hij mager en ziek is kan dat misschien best lekker zijn en dan kan hij zijn energie sparen. Misschien doet ie er niks mee hoor. Dan schiet het niet op natuurlijk. Ik heb zelf zo'n ijzeren babykruik die ik voor de konijnen gebruik. Maar je hebt ook een snugglesafe, dat warm je op in de magnetron en is speciaal spul wat ze niet kapot kunnen knagen.

Ja dat is bij jouw konijn dus ook dat je de effecten van de dex pas een tijdje later goed kan zien? Inderdaad lastig, ik ben er ook maanden mee aan het vogelen geweest. Ze woont sinds gisteren dan niet meer bij mij, ze heeft een fijn nieuw baasje maar heb daardoor ook gemerkt dat je het voor kan zijn dat het slechter wordt met kou of stress. Ze zat al op hoge dosis omdat het vlak daarvoor mis gegaan was met de kou buiten 's nachts, dat was nog niet goed bijgetrokken dus daarom zit ze nog op hoge dosis. En ze ging helemaal niet achteruit door de koppeling, stress van reizen en een nieuw plekje. Dat was op onderhoudsdosis eerder wel bij stress. Nu blijft ze weer op hoge dosis tot het weer goed is. Maar wellicht een tip, mocht je weer naar de dierenarts moeten of zo bijvoorbeeld, zorgen dat je al een aantal dagen van te voren begint met hogere medicatie dan komt er geen terugval.

Je hebt gelijk dat hoe minder hoe beter beter is, maar ik denk dat kwaliteit van leven nog belangrijker is. Misschien leeft hij wel een stuk langer als je minder geeft, maar als dat geen fijn leven is is het ook niet alles natuurlijk :)

Heel veel beterschap gewenst :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit er nog steeds op. Kan gewoon niet zonder. Zoals iemand zei is het maar net: de medicatie is misschien wel slecht voor het lichaam maar inslapen is ook best slecht voor het lichaam.

Zodra dat inslapen het enige alternatief is dan denk ik inderdaad van ach, als ze daar nou nog wat mooie jaren door heeft als ze voortaan dex krijgt. Waarom niet.

Scheelt wel voor de kou dat hij een vriendinnetje heeft natuurlijk, daar zal hij vast sneller tegenaan gaan liggen dan tegen een kruik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd. Hopelijk is het een aanknopingspunt.

Ik moet mijn woorden terug nemen van wat betreft dat het bij stress op hogere dosis goed ging, de terugval kwam wel degelijk. Iets te optimistisch geweest. Gelukkig blijkt nog hogere dosis mogelijk.

Hoe gaat het nu met eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat vervelend zeg!! Nu dus nog meer geven.....

Hij eet zijn groente en zn SS, krijgt van ons convalescence support 2x pd vanwege de eiwitten. Maar dit is niet in korte tijd opgelosr.... En we moeten natuurlijk nog uitvinden wat de oorzaak van t lage eiwit is.... En hoe dat te overkomen.... Succes lonja!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt inderdaad maar ik vraag me af of meer eiwit voeren zinnig is als het lichaam het ondertussen niet opneemt of afbreekt. Wellicht een bijwerking van de dexamethason dus ook en dan zegt het niks over het ziektebeeld en heeft meer eiwit voeren misschien ook wel geen zin. Maar zeker het proberen waard zou ik zeggen. Een mager konijn met SS Junior voeren is logisch gedacht, dus hopen dat het helpt!

Maar bovenal hoop ik natuurlijk dat je iets wijzer gaat worden.

Eten gaat dus wel beter nu weer als hij zijn groen en brokken opeet? Wellicht kun je lang gras voeren voor de vezels en zodat geen hooi eten gecompenseerd wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ooit een konijntje in de opvang gehad met een eiwittekort die ss junior gevoerd kreeg vanwege de extra eiwitten en om gewoon wat aan te sterken. Vandaar dat ik dacht dat dat misschien nog wel goed kon zijn maar elk geval is natuurlijk anders, dus ik heb echt geen idee of het in dit specifieke geval nuttig kan zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor het meedenken!! Het afvallen was al gebeurd voor de dex helaas, dat dex t niet beter maakt zou idd zomaar kunnen. Omdat de groene vliegen weer terug zijn (grrrr ) zit ie overdag in mini rennetje opt gras, dus vezels zitnu wel goed :) (doekerover voor de vliegen) verder doen we nu meer convalescense om de eiwitten in de hoop dat ie sterker wordt, ik meen dat ie wat fanatieker wordt ( iig in zn koppie ) gister per ongeluk pootje tegen de tralie gezet!! Ik wacht t telefoontjevd de DA af, en dan zullen we zien.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat eens te denken, is het helemaal uitgesloten dat het kanker is? Niemand hoort dat woord graag natuurlijk, sorry als ik je laat schrikken. Maar ik heb Pien, die terminaal ziek is door kanker en het verbaasde me wel om te zien hoe die opknapte van een shot cortico steroiden. Ik weet dat jouw konijn ook slecht beweegt en soms omvalt maar dat zou kunnen als het in het hoofd zit, een hersentumor dus.

Ik zat namelijk te denken, bestaan chronische aandoeningen wel bij konijnen? Ze zijn gemaakt om te sterven namelijk. Je hebt natuurlijk EC, snot en lichte myx die we als chronisch zien maar dat is alleen omdat we dat kunnen beinvloeden met medicatie. Moeder natuur had de bedoeling om te doden en snel ook. De chronische ziektes die je bij andere dieren soms wel ziet, zie je niet bij konijnen, of bijna niet. Auto-immuunaandoeningen vind ik minder logisch bij konijnen omdat het dan lang duurt voor ze sterven. Snap je wat ik bedoel? Ik hoop natuurlijk dat het wel te genezen is voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, ik dacht ook aan kanker omdat de eiwitten ergens verdwijnen in zijn lichaam en zijn spieren bijna weg zijn. Tumoren vreten een boel energie en je ziet dan als eerste dat ze vermageren en spieren kwijt raken. Dus het zou kunnen dat een tumor alle eiwitten opvreet waardoor je konijn vermagert. Ik ken niks wat een konijn zo opvreet als een tumor iig.

Ze hebben natuurlijk een bloedbeeld gemaakt maar volgens mij kun je niet altijd aan het bloed zien of ze kanker hebben. Je kunt wel een echo laten maken, dacht ik, om te zien of er ergens tumoren in het lichaam zitten. Maar dat gaat niet met de kop.

Ik zat erover te piekeren waar die eiwitten nou heen gingen namelijk en toen dacht ik aan Pien. Kan goed zijn dat ik er helemaal naast zit hoor. Maar het is wel zo dat steroiden bij veel aandoeningen helpen en dat ze erdoor kunnen opleven voor even. Heb je al gehoord van de dierenartsen waarom zij denken dat die eiwitten verdwijnen? Ik hoop dat ik ernaast zit natuurlijk trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is wel een vechter he? Hij heeft er nog wel zin in dus. Ik hoop niet dat het kanker is! Ik heb besloten om Pien nog niet te laten euthaniseren, ze is terminaal maar ze is geen doodziek konijn en de steroiden helpen geweldig. Ginger heeft nog een half jaar geleefd en die had een hele agressieve vorm. Dus het is niet meteen over en uit als het wel kanker is. Ik vind, zolang een dier niet lijdt en nog bijna alles doet wat ie normaal deed, is het nog geen tijd voor de roze spuit.

Het gaat mij om kwaliteit van leven, niet om kwantiteit. Natuurlijk zie ik ze graag allemaal 15 worden maar ja, dan moeten we die liefde maar in kortere tijd proppen he.

Ik hoop dat je dan aankomende woensdag iets meer komt te weten want die onzekerheid is een kwelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu komt diarree om de hoek kijken...wil ook niet eten... :( blijf zo'n buikpijn houden van deze situatie met gijs.... ( en das weer niet super voor de baby...) kan hem onmogelijk een dag op alleen water en hooi zetten, eet amper hooi..... Moedeloos word je ervan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .