Ga naar inhoud

Vlaamse reus jip (rug, luchtwegen, aankomen..)


JipenTeun

Aanbevolen berichten

Hallo!


Het is heel lang geleden dat ik hier ben geweest maar nu heb ik toch even jullie hulp nodig!


 


Met Jip gaat het de laatste tijd niet zo goed, hij is enorm aan het kwakkelen!


Hij heeft al zolang ik hem heb last van 'sore hocks', ofja.. het ontsteekt eigenlijk nooit, het zijn schaafwondjes die ik altijd binnen 1 a 2 dagen onder controle heb met betadine en calendulan. Maar het zijn nu kale plekjes die gewoon heel snel open gaan.


Puntje 2 zijn zijn luchtwegen. Hij snottert al sinds december, na heel veel antibioticakuren was het onder controle, hij snottert wel nog, maar het werd niet meer of minder. We hebben toen besloten om hem even rust te gunnen. Een tijdje later is mama met spoed naar de dierenarts gemoeten omdat hij het super benauwd had, hij zat echt te 'pompen'. Ik was toen niet thuis (misschien ook maar goed.. ) Er zijn foto's gemaakt en hij bleek een longontsteking te hebben. De dierenarts heeft toen ook uitgelegd dat hij waarschijnlijk chronisch last zal houden van zijn luchtwegen. Hij heeft daar een injectie gekregen en spuiten met antibiotica mee naar huis. Gelukkig was hij toen 's avonds weer een heel eind opgeknapt. Hij heeft toen ook caprofen gekregen.


De caprofen geven we nu nog af en toe als hij het een dagje moeilijk heeft en dit lijkt heel goed te werken.


Puntje 3 is zijn rug/achterhand. Hij is heel erg zwak in zijn achterhand, als hij op zijn kont zit gaat het redelijk goed. Zo gauw als hij omhoog komt en op zijn tenen gaat staan (dus met 4 poten wel nog op de grond) valt hij naar rechts, altijd naar rechts. Hij valt niet helemaal om, alleen zijn kont valt om. Hij kan wel nog op 2 achterpoten zitten, maar dan moeten zijn voorpoten wel ergens tegen aan steunen.


Puntje 4 is zijn gewicht. Hij is sinds begin dit jaar ineens extreem afgevallen, hij woog nog maar 6 kilo terwijl hij er eerst bijna 8 woog. Ik ben hem nu extra SSjunior aan het bijvoeren in de middag (2 handjes ongeveer). Ik heb wel het idee dat het iets helpt, maar naar mijn idee te weinig. (hij krijgt 's ochtends een bakje brokjes, 's middags de SS en 's avonds een groentebordje met vaak wortel én fruit.. We hebben ook al havervlokken geprobeerd maar dat had ook niet veel effect)


 


Nu ga ik na mijn examens maar weer met hem naar de dierenarts. (ik heb alleen deze week nog examens)


Het is niet dat hij op dit moment écht ergens last van heeft, hij eet, poept, plast en is vrolijk.. maar het zit me toch helemaal niet lekker.


Echt grote operaties e.d. heeft naar mijn mening niet echt zin meer, hij is dan wel pas 4 maar ik heb het idee dat hij de 8 nooit zal gaan halen bij wijze van spreken.


Ik wil met de dierenarts gaan overleggen of het zin heeft om een 'onderhoudsdosis' pijnstiller te geven.. Ik hoop dat de zwakte in zijn rug komt door artrose, dan zou een pijnstiller dus goed werken. Maar van de andere kant ben ik bang dat dat wishfull thinking is.. 


Vooral ook omdat ik er zoveel voer instop en hij maar niets aankomt.. Misschien zit hij wel helemaal vol met tumoren? Dat kan ook nog goed..


Ik wil in iedergeval dat hij zoiezo geen pijn heeft, ik heb hem bij wijze van spreke liever nog een half jaar om me heen mét pijnstiller dan een jaar en dat hij dan pijn heeft.


Zijn er mensen die ervaring hebben met altijd een pijnstiller geven? 


En wat zouden jullie doen? Onze ideeën zijn inmiddels een klein beetje op.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er bij je konijn wel eens gekeken of er geen sprake van EC zou kunnen zijn. EC brengt diverse symptomen met zich mee, waaronder afvallen terwijl het konijn gewoon eet. Het omvallen kan ook een symptoom zijn. Ik heb zelf een konijn met EC gehad en zij viel ook om, het was net alsof ze dronken was. Wellicht toch even met dierenarts goed overleggen of wellicht een tweede dierenarts er naar laten kijken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik ook al aan gedacht, en dit zal ik volgende week ook noemen,


Maar daar lijkt hij weinig symptomen van te hebben, eigenlijk alleen het afvallen.


Het slepen met de pootjes doet hij ook niet, echt alleen zijn rug zeg maar, moeilijk uit te leggen!


Plus dat hij de afgelopen tijd al best vaak antibiotica heeft gehad, dan had dit de EC toch ook aan moeten pakken? 


Aan zijn koppie is verder niks te zien, niet scheef, geen troebele ogen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik ook al aan gedacht, en dit zal ik volgende week ook noemen,

Maar daar lijkt hij weinig symptomen van te hebben, eigenlijk alleen het afvallen.

Het slepen met de pootjes doet hij ook niet, echt alleen zijn rug zeg maar, moeilijk uit te leggen!

Plus dat hij de afgelopen tijd al best vaak antibiotica heeft gehad, dan had dit de EC toch ook aan moeten pakken? 

Aan zijn koppie is verder niks te zien, niet scheef, geen troebele ogen

EC is een parasiet die voor klachten zorgt. Een antibioticakuur doodt deze parasiet niet maar verhelpt mogelijk wel klachten die kunnen ontstaan door bacteriën die door een verlaagde weerstand kans zien 'aan te vallen'. Om deze parasiet aan te pakken zou ik zeker eens kijken wat een behandeling met panacur doet - uiteraard in overleg met je dierenarts natuurlijk.

Is het geen EC (hoewel weinig klachten niet alles zeggen; soms is het 'slechts' het afvallen dat opvalt), dan pakt het ook eventueel (andere) aanwezige wormen/parasieten aan.

Je kunt ook om een mestonderzoek vragen. Wormen zijn ook enorme sluipmoordenaars als je het niet behandeld, en kunnen in korte tijd voor ernstige vermagering zorgen.

Een combinatie van dit soort problemen is natuurlijk ook heel goed mogelijk.

En wat betreft de luchtwegen; een aantal BB'ers hier heeft goede ervaring met het middel Draxxin. Het is alleen een middel dat niet geregistreerd staat voor konijnen (wel voor rundvee en varkens..) en daarom wil niet elke DA het geven en/of heeft niet elke DA er ervaring mee. Misschien is dat een optie om te bekijken/overleggen?

(Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier op BB moeten er wel wat topics te vinden zijn waarin het genoemd wordt. )

Geef Jip maar een dikke knuffel! En succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb drie konijnen met EC gehad, en alle drie hadden ze andere symptomen. Eentje ervan had als enige symptoom het afvallen. Mijn eerste dierenarts wist met het afvallen geen raad meer, en adviseerde me om het konijn in te laten slapen. No way, daar was hij nog te goed voor. Ben toen naar Utrecht gegaan en daar werd binnen een uur de diagnose EC gesteld. Behandeling gestart en konijn kwam er weer bovenop. En inderdaad wat Marjoleintje aangeeft kunnen wormen ook een optie zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

EC zal ik zeker voorleggen aan mijn dierenarts.


Ik denk dat het ook verstandig is om een foto te laten maken van zijn achterhand.. 


Hopelijk komt er iets uit dat behandelbaar is!


 


Heeft verder iemand nog ervaring met lange tijd pijnstilling geven? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijn langdurig pijnstilling. Hij heeft artrose en spondylose. Ik geef hem Meloxidyl en daar doet hij het goed op. Hij is vrolijk en doet het verder goed. Mocht het nou niet helpen en hij ligt alleen maar te liggen en z'n tijd uit te zitten, dan ga ik andere stappen overwegen, maar op het moment zit hij al een pure tijd aan de pijnstiller. Ik geef het in een snoepje verstopt zodat het geen vechtpartij is om te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ook eerst eens gaan behandelen tegen EC inderdaad, antibiotica helpt niet tegen EC en daarnaast een kuurtje Draxxin ertegenaan. Ik heb een keer een topic gemaakt over Draxxin.

Als nu alleen pijnstiller lijkt te helpen misschien als je dit alles gehad hebt een keer een paar dagen een sterkere ontstekingsremmer met corticosteroïden ertegenaan voordat je de rest van zijn leven pijnstiller gaat geven.

Draxxin en corticosteroïden zijn zware middelen maar het klinkt alsof hij al een tijdje kwakkelt en ik hoop natuurlijk dat Panacur werkt maar anders even 1x een 'hard reset'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik die 'hard reset' wel zie zitten.. Dat kwakkelen zijn we allebei echt helemaal zat!


Hij krijgt nu af en toe caprofen, dat is een nsaid. 


Draxxin zal ik zeker noemen. Ben benieuwd wat ze daarop zeggen, omdat het dus geen konijnenmiddel is!


Maar ik wil op dit moment eigenlijk alles wel proberen :s


Vrijdag kunnen we terecht! Ik heb gevraagd naar de dierenarts die hem de vorige keer ook heeft gezien, dat leek mij het beste. En zij is ook erg konijnkundig! :) 


 


Ik ben wel nog steeds een beetje huiverig eigenlijk.. Ik hoop niet dat er iets heel ergs uitkomt.. Ik denk dat ik zoiezo een foto laat maken van zijn rug, maar hopelijk komt er dan niks ernstigs uit de foto... 


pff.. mn mannetje is nog veel te jong voor dit! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad voor EC proberen te behandelen, maar ik moet wel zeggen dat ik dit inmiddels vaker heb gezien bij grote rassen vier jaar en ouder.


Mijn eigen Lotharinger had hetzelfde, ook die achterhand en werd steeds minder, het begon met minder hoog opgooien naar instabieler, ook viel hij af, echter niet in zo'n extreme mate als jij aangaf. Achteraf bleek dit waarschijnlijk artrose.


Daarna nog diverse van deze gevallen gezien bij de grote rassen mbt de achterhand dan, iemand die ik ken had toen foto's laten maken en daar hadden ze inderdaad op gezien dat de boel achterin versleten was, waarschijnlijk artrose, maar  voor nog meer zekerheid moest een scan gemaakt worden, maar dat is niet gedaan. 


Alle gevallen die ik ken hebben panacur geprobeerd, dit hielp niks op de achterpoten in ieder geval. Dus je hoeft inderdaad niet raar te kijken als het gewoon het nadeel is van een groot konijn zijn. Een foto is inderdaad erg slim, maar ik adviseer ook goed de achterpoten erop te zetten. En tjah helaas veel te jong, maar de Vlamen/Lotharingers en Fransen waarbij ik dit heb gezien waren allen tussen de 4 en 5,5 jaar :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja aniek dat is dus ook waar ik bang voor ben... en vandaar ook dat ik vroeg van of er ervaringen zijn met pijnstiller. Dan zou ik hem zeg maar nog een maand ofzo pijnstiller geven, zolang het niet verslechtert en hem dan laten gaan, zijn belang staat voorop en het moet een konijnwaardig leven blijven.


 


Vandaag heb ik hem ook nog eens goed bekeken en het lijkt echt alsof t in zijn rechterpoot zit. Zo gauw hij op zijn rechterpoot steunt valt hij om. Als hij gewoon zit te eten steunt hij er ook niet op, hij zet hem wel op de grond maar zet er geen gewicht op.


Ik heb ook het idee dat zijn bespiering aan de rechterkant behoorlijk weg is.. dat scheelt natuurlijk ook een hele hoop in gewicht.. 


Hoe heb jij dit met je lotharinger aangepakt? Heeft hij nog een tijdje met pijnstilling geleefd? Of heb je hem meteen laten gaan?


Ik vind het heel erg lastig.. Ik heb in iedergeval wel voor mezelf besloten dat ik nooit meer een vlaamse reus in huis haal, hoe geweldig ik ze ook vind.. :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor mijn beurt antwoorden; Het ene konijn reageert meer op de ene pijnstiller dan de andere volgens mij. Als jouw konijn daar minder van eet dan kun je een ander merk pakken. Ik heb laatst toevallig nog een ruime week achter elkaar 2x per dag Meloxidyl gegeven aan mijn konijn maar er was geen verminderde eetlust. Dat zegt niets. Als jouw konijn dat wel heeft dan neem je toch gewoon bijvoorbeeld Novacam of zo?


Het andere konijn reageert weer op Novacam/ Metacam en een derde weer op Carprofen. 


 


Ontopic:


Ik ben benieuwd hoe het vrijdag gaat bij de dierenarts met Jip. Dat zijn spieren daar weg zijn zal inderdaad zeker wel schelen in gewicht maar als hij normaal eet dan zou je toch verwachten dat het aan de andere kant weer opgeslagen wordt in de vorm van vet? Hoewel spieren zwaarder zijn dan vet geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor mijn beurt antwoorden; Het ene konijn reageert meer op de ene pijnstiller dan de andere volgens mij. Als jouw konijn daar minder van eet dan kun je een ander merk pakken. Ik heb laatst toevallig nog een ruime week achter elkaar 2x per dag Meloxidyl gegeven aan mijn konijn maar er was geen verminderde eetlust. Dat zegt niets. Als jouw konijn dat wel heeft dan neem je toch gewoon bijvoorbeeld Novacam of zo?

Het andere konijn reageert weer op Novacam/ Metacam en een derde weer op Carprofen. 

 

 

Yina krijgt het, ja ik weet het, konijn is geen cavia. Maar Yina at wel minder, maar dat komt door de pijn. merci om te antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet helemaal precies weet hoeveel hij weegt, hij word alleen bij de dierenarts gewogen. De laatste keer (voor dat we met de extra brokjes begonnen) was het 6.25. Ik geloof dat hij in zn 'toptijd' rond de 7,5 à 8 zat, maar ik rond altijd dingen af om het te onthouden dus ik weet niet precies hoeveel hij is afgevallen, dat kan ik natuurlijk wel navragen.


Ik hoop dat hij vrijdag toch wel rond de 6,5 kilo of zelfs meer zal zitten, ik heb wel het idee dat hij niet meer zó dun is als hij was, maja als er geen spieren op zitten voelt hij natuurlijk ook wel al meteen heel smal..


Thuis wegen zou ook nog wel gaan maar Jip heeft een grote hekel aan alles wat aan zijn lijf gebeurd. Oppakken is ook echt not done en word alleen gedaan bij hele hoge nood. Het is echt een konijn die met 4 pootjes op de grond moet blijven anders breekt de hel los volgens hem ;)


Kriebels op zijn koppie (en de rest van zijn lijf) vind hij daarentegen wel helemaal geweldig en daar kan hij niet genoeg van krijgen  :love: 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weeg ook zelden thuis, dat gaat gewoon zo slecht. Laatst moest ik het echt even goed weten ivm medicatie en dan sta ik daar met een bang konijn in mijn armen op de weegschaal te wiebelen omdat ik het wijzertje niet goed zie, en dan beweeg je en dan beweegt het wijzertje weer en het geeft toch alleen maar hele kilo's aan dus dan blijft het ook weer 'zo ongeveer'. Helemaal met zo'n groot konijn als jij hebt is het geen doen eigenlijk. Als je nou een dwergje hebt, die past nog wel in het bakje van de keukenweegschaal.


Nou ja vrijdag maar zien dan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad! Ik ben al vaker tegen zn grootte aangelopen :P Was de eerste keer naar de dierenarts ook een ramp. Onze lotharinger van vroeger bleef netjes in zijn grote kartonnen doos zitten.. Jip niet, die had hem na 5 meter al kapot gescheurd! De eerste keer hebben we hem in de meter bench van onze hond vervoerd haha!


Naja, we zien vrijdag wel.. ik heb me voorgenomen om geen scenario's meer te bedenken want dan ga ik me alleen maar meer zorgen maken! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk geen verminderde eetlust met de meloxidyl, maar dat kan per konijn en merk verschillen. Ik heb bv wel een keer meegemaakt dat een konijn zelfs niet reageerde op de dubbele dosis carprofen. Dus dat is soms even zoeken. Maar met Meloxidyl heb ik goede ervaringen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo even een update.

We zijn vanmorgen naar de dierenarts geweest! Hij gaf pijn aan toen ze hem aan het navoelen was. EC leek haar niet waarschijnlijk omdat hij er al redelijk lang last van heeft maar t niet erger word. Dus hij is op de foto geweest, en dat bevestigde het vermoeden.

Hij heeft artrose in alle gewrichten van zijn rechter achterpoot. Het enige wat we daar aan kunnen doen is dus ontstekingsremmer/pijnstilling. We hebben metacam meegekregen. Hij krijgt nu de eerste 5 dagen een volledige dosis, en dan gaan we als het goed werkt zoeken naar een dosis die zo laag mogelijk is maar wel nog werkt.

De nadelen van zijn hele verdere leven dit krijgen woog niet op tegen de voordelen, dus we gaan er voor en hopelijk kan hij nog even mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, maar dat het in zijn longen zit, is dat niet gevaarlijk dan in de zin van dat het over kan gaan in een longontsteking?

Jammer dat er eigenlijk niets aan te doen is dan. Is het gewichtsverlies dan ook echt te wijten aan verlies van spiermassa?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .