Ga naar inhoud

van 4tal naar 5tal


Nientje88

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,


 


Ik heb een vraag over mijn konijnen 4tal.


 


Mijn konijnen zijn twee mooie gecastreerde mannen, Guus de Vlaamse reus en Joep de Franse hangoor. Daarbij heb ik twee dametjes een Nederlands hangoor konijn, mevrouw Balou en de andere dame is een wener genaamd Remi.


 


Nu leven de twee dametjes graag samen met Guus en wisselen ze de aandacht af met Joep. Maar Joep is eigenlijk het 4de wiel aan de wagen. Altijd zie je als eerst Guus, Remi en Balou en dan komt meneer Joep. Ze hebben geen onenigheid met elkaar, ze liggen bij elkaar of op elkaar. Remi wast alle konijnen om de beurt en spelen samen, graven met z'n alle de zandbak leeg. Maar Joep heeft niet echt een dametje waar hij veel samen mee is zoals Guus dat wel met de dames heeft.  


 


Nu heb ik een konijntje gezien, een voedster dametje, wat erg bijdehand is, maar super aanhankelijk. Ze past zo goed qua karakter bij Joep. En is totaal verschillend qua karakters van de rest.


 


Zou het een idee zijn om Joep aan dit mooie dametje te koppelen en als dit goed gaat en de rust is er om dan verder te gaan koppelen naar een groep van 5. Of ga ik dan een groep verstoren, die nu heerlijk met elkaar leven. ??


 


Ze hebben een grote ren tot hun beschikking met een verdieping erin, ruim hok, toiletjes, zandbak en veel speelgoed. Het is totaal zo 15m2.


 


Groetjes Jeanine


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze geen onenigheid hebben is het niet noodzakelijk om er een ander konijn bij te zetten.


Aan de andere kant denk ik dat het ook best goed kan gaan als er nog een voedster bij wordt gekoppeld. Als je de ruimte hebt voor een vijfde konijntje in de groep, waarom dan niet? Het is altijd leuk om een extra konijn een goed thuis te geven.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet gezegd dat het beter gaat en van tevoren is het niet 100% in te schatten of het klikt. Ik heb nu zelf een groep van 5. 1 ram vormt tegenwoordig een groepje met 2 van de voedsters. De andere ram en voedster leken mij qua karakter prima samen, alleen ze moeten niet echt iets van elkaar hebben. Er wordt niet gevochten, maar ze zitten nooit samen.


Daarbij is het niet makkelijk1 voedster aan een groep van 4 te koppelen. En misschien stook je wel in het gezellig trio. Of valt er straks een ander wat buiten de boot.


Het is lastig, omdat je van tevoren niet kunt voorspellen hoe ze gaan reageren, daarom zou ik het niet perse doen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is het ook zo lastig om deze keuze te maken. Mijn ram Guus vormt ook echt een groepje met de voedsters. En Joep hangt er zeg maar gezellig bij.. ze vechten echt nooit. Maar het is ook niet een verliefd stelletje met de voedster waar ik Joep aan heb gekoppeld, dit is Balou.


Het is echt lastig..


Bedankt voor je antwoord.!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet er weinig van maar ik zou overwegen of je eventueel als het nodig zou zijn een 3 en 2 tal kan huisvesten. Kan dit, dan zou je de gok kunnen wagen. Klikt het niet met alle 5 dan kun je dus een 3tal en 2tal maken. Klikt het wel dan is het goed.

Heb je die ruimte niet dan zou ik er nog langer over nadenken en evt meer advies inwinnen. Jammer dat Joep niet mega sociaal is maar als er geen ruzie is dan misschien niet onnodig dingen op zn kop zetten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet er weinig van maar ik zou overwegen of je eventueel als het nodig zou zijn een 3 en 2 tal kan huisvesten. Kan dit, dan zou je de gok kunnen wagen. Klikt het niet met alle 5 dan kun je dus een 3tal en 2tal maken. Klikt het wel dan is het goed.

Heb je die ruimte niet dan zou ik er nog langer over nadenken en evt meer advies inwinnen. Jammer dat Joep niet mega sociaal is maar als er geen ruzie is dan misschien niet onnodig dingen op zn kop zetten.

Het risico van het proberen is dat je bij het mislukken ook kans hebt dat het daarna niet meer gaat tussen Guus en de dames, zoals Christa aangeeft. Als je een konijn bij een bestaand koppel of groep koppelt en het mislukt kan je niet altijd meer terug naar de oorspronkelijke combinatie. Dat maakt het zo moeilijk. Daarom wordt er voor een happy duo ook geadviseerd om er geen derde konijn bij te koppelen.

Lastig Jeanine, ik kan je er geen advies over geven (behalve dat je er eventueel ook voor zou kunnen kiezen om Joep aan een dame uit de opvang te koppelen en dat stel gewoon apart te houden, als je echt denkt dat Joep nu niet happy is. Maar ik last het verder over aan de experts).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, lastig. Hier is het gelukkig wel goed gegaan, met Britt koppelen aan Pluis, Venco, Klene en Rakker. Rakker is ook zo'n haremventje en verzamelt graag alle dames om hem heen. Pluis lag daardoor ook veel alleen. Britt is sinds dat zij bij de groep zit aardig eigenwijs. Ze vindt elk konijntje superinteressant, dus ze is bij Rakker te vinden, dikke vriendinnen met Venco en zeer dol op Pluis. Alleen Klene wil haar nog wel eens wegjagen, maar als dat te gek wordt, grijpen Pluis of Venco in. Dus ja, het is niet optimaal, maar kan ook wel goed gaan. Een plan B in je achterhoofd houden is in elk geval geen slecht idee. Hier zouden dat de 3 zwartjes (Rakker, Venco, Klene) bij elkaar zijn en in een andere ruimte de twee witte (Britt en Pluis). Ik heb ze laten koppelen bij iemand die dat vaker doet en dus niet zelf geprobeerd. Ook een nuttige tip ;) En plan B is daardoor nooit nodig geweest.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .