Ga naar inhoud

Alizin?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik zat gisteravond/vanacht een aantal oude topics door te lezen in het onverwachte nestjes forum en toen begon ik me iets af te vragen..

Naast veel vragen van mensen waarbij het al te laat is en die al een (al dan niet) 'oeps'-nestje hebben, zijn er ook een hoop vragen van mensen die denken dat hun voedster gedekt is, maar dit niet zeker weten, wat moeten ze nu doen??

In het laatste geval zie ik eigenlijk altijd als advies staan: castreren of afwachten.

Natuurlijk zou castratie de beste oplossing zijn, daar los je een eventuele huidige zwangerschap mee op, maak je een toekomstige ook gelijk onmogelijk en dan heb ik het nog niet eens over de andere voordelen van castratie bij voedsters.

Er komen echter ook een hoop vragen over voedsters die eigenlijk nog te jong zijn voor castratie, maar ook te jong voor een bevalling. In beide gevallen een risico dus. Ik zat me dus af te vragen of je dat soort konijntjes niet gewoon kunt behandelen met alizin? Ik heb natuurlijk niet alle topics gelezen, maar tot nu toe ben ik het eigenlijk nog niet tegengekomen als advies. (Of ik ben gewoon heel blind en ik lees overal overheen haha.)

Bij de opvang waar ik werk worden alle voedsters waarvan het mogelijk is dat ze gedekt zijn behandeld met alizin. Ik neem aan dat ze dat niet zouden doen als dit allerlei nare bijwerkingen zou hebben? (Voor mensen die niet weten wat alizin is, het is een middel met als werkend bestanddeel aglépristone dat de zwangerschap afbreekt, eigenlijk gewoon abortus dus.) Van wat ik erover weet werkt het goed en kan het ook nog vrij laat in de zwangerschap worden gebruikt (zeker tot ca.17 dagen, dus meer dan de helft van de dracht).

Het lijkt mij een betere oplossing dan afwachten en kijken of er eventueel een nestje komt. Of zeg ik nu iets heel stoms en is er een hele goede reden waarom behandeling met alizin eigenlijk nooit wordt geadviseerd?

Ik hoor het graag!!

Dit is trouwens puur een vraag uit interesse, ik heb gelukkig geen zwangere konijnen thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn krijgt eigenlijk gewoon een soort miskraam, dus de jongen komen wel gewoon via het geboortekanaal naar buiten. Tenminste, voor zover je het jongen kunt noemen, want zeker in de eerste twee weken van de zwangerschap lijken de jongen nog niet echt op konijnen haha. Het is daarom wel echt een oplossing voor konijnen waarvan je weet dat ze net gedekt zijn. Aan het eind van de zwangerschap zijn de jongen wel al een stuk groter en heb je natuurlijk dezelfde problemen als bij een gewone bevalling, dus heeft alizin weinig nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het middel niet, maar als die opvang het aan alle voedsters geeft en ze zien nooit bijwerkingen, zal het waarschijnlijk wel veilig zijn. Als een soort morning-after-pil kan het dan prima werken, denk ik. Dus als je kort na de mogelijke dekking iets zou willen.


 


Maar ik vraag me wel af hoe handig het is om het aan alle voedsters met onbekende achtergrond te geven. Ik zou me kunnen voorstellen dat het bij een bijna voldragen dracht alsnog een probleem kan geven. Soms is het echt niet te voelen dat een voedster drachtig is. Zelf zou ik dan toch eerder voor castratie kiezen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste ben ik inderdaad met je eens Christaaa, maar het is financieel gezien niet haalbaar om alle gevonden voedsters te laten castreren. Dan zou je alleen de zwangere voedsters moeten laten helpen, maar omdat het niet altijd te voelen is weet je soms pas zeker dat ze drachtig is als ze al op het punt staat te bevallen. Daarom neemt de opvang het risico om de alizinkuur te geven. Voor zover ik weet zijn er nog nooit problemen mee geweest, maar ik ben er ook maar een keer per week, dus ik weet ook niet alles wat er op de andere 6 dagen gebeurt.

De konijnen waarvan wel duidelijk is dat ze al aan het eind van hun dracht zitten worden natuurlijk niet behandeld, maar met een beetje geluk een gezond nestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, *denkt*...
Hhet wordt niet gebruikt/besproken omdat het in elk geval in Nederland geen voor konijnen geregistreerd middel is. Enkel voor honden (teven) is het geregistreerd. (Dus ook niet voor katten.) Dat zegt natuurlijk niet alles, want panacur is dat in NL ook niet (wel in Engeland dacht ik) en werkt bij EC prima, maar het betekent wel dat er geen/weinig onderzoek naar de bijwerkingen en gevolgen op lange termijn bij konijnen is gedaan. Dus er kleeft wel een wat groter risico aan om het te gebruiken.

Als ik de site van Virbac doorlees dan zie ik dat er ook bij honden flink wat bijwerkingen zijn. De meeste verdwijnen na zo'n 28 dagen, maar het zijn behoorlijke percentages en ik vraag me wel af in hoeverre konijnen er last van krijgen en hoeveel ze van het ongemak verbergen. (Het gaat dan onder andere om de volgende bijwerkingen: anorexie (25 %), agitatie (23 %), depressie (21 %), braken (2 %) en diarree (13 %) Maar er zijn er nog meer. Weliswaar waren de meeste bijwerkingen bij honden reversibel, maar toch..een hond is geen konijn natuurlijk. )

Ik vraag me zelf ook altijd wel af hoeveel invloed het toedienen van hormonen heeft op het lichamelijk gestel van dieren. Soms kun je niet anders hoor, maar hormonen hebben zo'n ongelooflijk groot effect; samen met het zenuwstelsel regelen/sturen zij eigenlijk alles in het lichaam. Dat is bij mensen zo, maar ook bij dieren. (En bij mensen weten we dat een pilletje zoals 'De Pil' al voldoende kan zijn voor nare klachten..) . Natuurlijk heeft een zwangerschap ook effect (want hormonen!), maar ik vind het altijd een beetje lastig, zelf hormonen toedienen die wel erg krachtig ingrijpen... je kunt een dier namelijk niet vragen hoe ze zich eronder voelen.

Anderzijds, ik begrijp ook wel dat elke voedster die mogelijk zwanger is castreren best een dure aangelegenheid is. Maar toch... om bovengenoemde redenen en omdat je eigenlijk nooit zeker bent van het stadium van de dracht, zou ik toch niet snel zonder overleg met een kundige dierenarts Alizin toedienen bij konijnen.

:) Even mijn mijmeringen hoor. Ik ben er nog even over aan het nadenken merk ik.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jij het al veel beter kunt onderbouwen Marjolein. Nog meer argumenten om voor andere opties te kiezen.


 


@Sanne: er zijn asiels die het wel hebben kunnen organiseren om voedsters met onbekende achtergrond te laten helpen. Ik denk dat ik dat toch de beste optie vind. Waar ik voorheen werkte wachtten we altijd af. Dan heb je het risico op vele konijnen, maar geen extra risico's voor de voedsters. Wil je aan geboortebeperking doen, dan kost dat nu eenmaal geld. Maar je bepaart ook weer een boel, door geen nesten te hoeven voeden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens wel in samenwerking met een konijnkundige dierenarts. Die komt minimaal een keer per week langs voor entingen/castraties/controles.

Maar omdat ik hier nooit iemand over alizin hoorde en het in de opvang eigenlijk dagelijkse kost is vroeg ik me af hoe mensen hier erover dachten. Zelf ben ik ook een groot voorstander van castratie van voedsters, maar ik heb helaas geen inspraak in wat de opvang met gevonden voedsters doet.

Het leek me eventueel een handige oplossing voor zwangere voedsters die eigenlijk te jong zijn voor castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me ook zeker een zinnige overweging voor dat soort gevallen, ik ken het niet.

Wat ik wel apart vind is dat de embryo's eruit komen. Bij konijnen kan een zwangerschap van nature soms in het begin onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld ondervoeding, stress) gestopt worden, eigenlijk een miskraam, maar dan zonder kraam, de jongen worden dan door het lichaam geabsorbeerd.

Wat ik me dus afvraag is hoe zo'n medicijn dan toch een 'bevalling' op gang kan brengen en vooral of dit dan niet even gevaarlijk is als een gewone bevalling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christa dat afwachten is vrijwel bij alle voedsters waarvan je vermoet dat er geen complicaties komen denk ik? De opvang helpt toch preventief wel oudere voedsters die nog niet eerder een nestje hebben gehad?

Ik vind dit voorstel wel iets voor dierenartsen om verder onderzoek naar te doen. En dan vooral in het kader van wat de bijwerkingen en gevolgen op langere termijn zijn. Aangezien honden makkelijker aangeven als ze ergens last van hebben en zij wel degelijk bijwerkingen hebben. Bv een hond die misseljjk wordt, geeft over. Ik weet niet of een konijn misselijk kan worden maar hij kan niet overgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel is van gehoord, maar de vraag is of dat middel echter ook wel zo goed is om toe te dienen, dus dan is dat ook weer een extra risico.


Daarom laat ik voedsters die eigenlijk nog iets te jong zijn wel gewoon helpen. Ik heb hier nog geen hinder van ondervonden.


Alle voedsters die hier gevonden zijn worden hier geholpen, tenzij voelbaar einde dracht, maar dat is niet vaak het geval. Helaas, laatst wel, gelukkig waren dat geen halfwilde jongen, maar wel een blind jong. Ook veel voedsters die hormonaal veel problemen hebben laat ik helpen en de castratiekosten worden vergoed door een nieuwe eigenaar. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .