Ga naar inhoud

Snot of niet?


liekeklaassen

Aanbevolen berichten

Eén van mijn 2 voedster is een beetje ''verkouden''. Vorige week heeft ze een dag lang


erg veel geniest, maar na deze dag is het weer normaal geworden. 


Ze had toen geen snot of iets dergelijks wat uit haar neus kwam. Wel zagen we toen


een klein puntje in haar neusgat zitten, waarvan wij dachten dat het een stukje van de bodembedekking


was o.i.d.


Sinds die tijd heeft ze geen nies-aanvallen meer gehad. Sinds gister is dat puntje uit haar neus ook weg.


Nu had ze vanmorgen ineens wel snot aan haar neus, maar niet zoals ik overal lees een witte uitscheiding


zoals bij de ziekte snot, maar echt groenig. Het zal vast in de haartjes rondom haar neus. Ze heeft dit zelf


weer schoon gemaakt. Ik heb haar vandaag nog helemaal niet zien niezen. Ook eet ze gewoon goed en ziet ze er


echt niet ziek uit.


Ze zit dus samen met mijn andere voedster, en die heeft nergens last van. 


Is dit snot of niet? Wat kan het anders zijn en wat kan ik er aan doen?


Ik wou morgen iig even de DA bellen om te overleggen en anders even langs te gaan, maar ik vroeg me af


of er hier mensen zijn die dit herkennen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Net begon ze weer te niezen, dus ik ga vanavond naar het spreekuur heen. Ik weet dat vaak wordt aangeraden om beide konijnen


mee te nemen, geldt dat ook bij evt. snot? Aangezien dat besmettelijk is.. Wel lopen ze al heel lang samen, dus dan zou één avondje meer ook niet


uitmaken toch?..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad preventief, Snickers had nog geen symptomen. Aangezien ze wel sinds Bounty niestte


bij elkaar zitten, zei hij dat het beter was om ze allebei maar te geven. En ik mocht ze van hem ook gewoon


nu bij elkaar laten zitten, aangezien ze al zolang bij elkaar zaten en ze beiden behandeld werden. 


Ook zei hij dat we ook alleen of druppels of spuitje konden doen, maar dat beide beter was, dus in het belang


van de konijnen doen we dat dan maar :)


Het is wel soort van zielig, vanmorgen toen ik ze ging voeren renden ze allebei naar het uiterste hoekje in het


hok, ze voelden waarschijnlijk al aan dat ze weer antibiotica kregen. Gelukkig is het maar een paar daagjes, want


volgens mij zak ik in hun waardering op dit moment haha.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De behandeling loopt hier goed, heb Bounty sinds het bezoek niet meer zien niezen. Ik zal vanavond bij het antibiotica toedienen eens


even haar neusje goed schoon maken, zodat ik kan zien als er nieuwe troep uit komt.


 


Wel gaat het met Snickers niet zo goed. Ze vertrouwt me echt helemaal niet meer. Ik hoef maar buiten de ren te staan of ze rent al


bang weg bij mij, terwijl ze eerst vrolijk huppelend op mij af kwam om knuffels te halen. Vanmorgen na een jaagpartij in het hok haar de


antibiotica toe kunnen dienen. Daarna Bounty gedaan. In het uur erna, wanneer ik in de buurt van ze kwam, begon Snickers al te knorren,


Heb een groot deel van de middag geprobeerd om haar vertrouwen te winnen. Was even langs de dierenwinkels geweest en had


lekkere snoepjes gehaald. Gedroogd fruit e.d., hadden ze nog niet eerder gehad dusik dacht ik win hun vertrouwen hiermee wel terug, maar


zelfs dan komt ze nog niet in de buurt. Na een hele middag heb ik haar door het gaas weer 2x mogen aaien. In de ren zelf mocht ik al liggen op


armafstand één keer haar kop aanraken waarna ze weer keihard weg rende.


 


Ik zit nu te denken om te stoppen met de antibiotica bij Snickers, aangezien zij toch geen symptomen heeft gehad en ook al de prik heeft


gehad. De DA stelde eerst zelf voor om alleen de spuit te doen, dus volgens mij kan dit geen kwaad. Dan heb ik ook genoeg om Bounty


de voorgestelde 4 dagen te geven. Wat zeggen jullie hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb de keuze al gemaakt: Snickers heeft gisteravond en vanmorgen geen antibiotica meer gehad, 


en ze is gelijk een stuk vrolijker. Ze komt weer naar mij toe om geknuffeld te worden en rent niet meer


bang weg, dus op dit moment is mijn keuze goed.


Verder heb ik gisteravond Bounty's neus goed schoongemaakt. Zaten nog een paar stukjes snot vast


in haar haren, die heb ik met wat water en een beetje knipwerk weg kunnen halen, dus als er nu


iets bij komt weet ik het gelijk, maar tot nu toe gaat alles prima.


Ze had ook een klein wondje bij haar kin, maar ook dat geneest goed en lijkt weg te trekken.


Dat hou ik ook maar even goed in de gaten. Ik denk dat ik nog 1-2 x antibiotica voor Bounty heb.


Als het op is hou ik haar ook nog even goed in de gaten en dan hoop ik dat deze snot-crisis voorbij is!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog antibiotica over hebt: het kan best dat ze zonder vrolijker is, maar de noodzaak van een ab-kuur is juist dat je hem ALTIJD af moet maken. Dit om resistentie bij de bacterie te voorkomen. Stop er dus niet zomaar mee, maar maak het in hemelsnaam af. Wat je daarna doet, bespreek je het best met jouw da.

Edit: oke, lees nu dat het gaat om het konijntje zonder symptomen. Sorry! Moest je dat konijntje van je da ook meebehandelen of hoefde dat niet perse? In het laatste geval kan stoppen niet veel kwaad. In het eerste geval zou ik toch liever overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA adviseerde om ze allebei te behandelen, maar liet de keuze aan mij. Ook mocht ik kiezen of ik alleen een antibiotica-prik wou doen of nog verder wou gaan met de druppels. Hierop heb ik voor alles gekozen: beide konijnen spuit en druppels. De antibiotica is inmiddels op, dus nu even goed in de gaten houden hoe Bounty het doet zonder.. Het lijkt mij dat dit geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .