Ga naar inhoud

myx, vhs en andere besmettelijke ziekten.


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hoi,

Met mijn hond train ik in een gebied vol konijnen. De keutels zijn niet te missen, net als de holen en konijnen zelf.

Vorig jaar is daar een ziekte geweest.

Dit jaar of volgend jaar willen we met de hond naar Texel op vakantie. Daar schijnt het hele jaar door zieke konijnen te zijn.

Bij mij thuis zijn alle dieren vrij close met elkaar.

Hoe groot is de kans op besmetting van die wilde konijnen naar mijn konijnen via mijn schoenen/kleding en de dikke vacht van mijn hond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide ziektes zijn door de mens uitgevonden strengen van virussen die ontwikkeld zijn om konijnenplagen efficiënt te lijf te gaan, zoals in Australië. Ze worden voornamelijk door direct contact met besmette dieren (het likken van de wonden als verzorging) en steek-vliegen (zoals muggen) overgebracht, maar het nare aan virussen is dat ze vrij snel kunnen muteren. Het kan dus best mogelijk zijn dat jij net de pech hebt om een streng tegen te komen die via aarde overgebracht kan worden en langer in leven blijft buiten een gastheer. Het feit dat de populatie in een beperkte ruimte zit, en er vrijwel geen mug-achtigen zijn op Texel (lang leve de wind!) kan betekenen dat de populatie zichzelf steeds herbesmet, of de besmetting wordt/is van buitenaf ingebracht. 


 


Ik heb er zelf nog niet van gehoord dat het daadwerkelijk via de aarde overdraagbaar is, dan zou ik de bibliotheek van de universiteit onveilig moeten maken, maar als je er werk van maakt dat de hond geen rommel in de vacht heeft (pootjes afnemen met ontsmettingsdoekjes kan ook) en je schoenen buiten laat (buiten bereik van de konijnen wel te verstaan) zou je redelijk veilig moeten zitten. Er moet naar mijn weten daadwerkelijk besmetting van besmet materiaal naar konijn zijn (wondvocht, opnemen van keutel van ander konijn of in het geval van muggen bloed en speeksel). 


 


En als je nijnen ingeënt zijn is er weinig aan de hand toch? Ze zullen misschien (dat is ook niet eens te zeggen) wel wat ziekig worden, maar in ieder geval niet dood neervallen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee waar je je informatie vandaan haalt maar er zit een hoop onzin tussen.

Wat zie je precies als onzin? En hoe zie jij het?

Toen mijn Beide honden en beide katten ziek waren geworden na een enting en na heel veel lezen heb ik mijn konijnen niet meer geënt. Ik denk dat ze 3 jaar geënt zijn en 2 jaar niet. Ik vind het lastig dat er over konijnen veel minder bekend is als over honden, maar ik zie niet waarom het bij een konijn zo veel anders zou werken als bij een hond.

Hier hoef ik ook geen discussie over, want daar gaat mijn vraag niet over. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hond eet trouwens ook konijnen keutels. Ze poept niet in mijn tuin, maar kan wel met haar kont over de tegels schuren en de konijnen likken met haar tong.

Hoe lang kunnen die ziektes bij hun gastheer blijven hangen? Of is dat toch niet mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eigenlijk dat je vraag wel erg met wel of niet vaccineren te maken heeft. Je bent bang dat er een risico is op het meebrengen van ziektes door je hond of jullie zelf. Ik zou denken: vaccineer ze dan, dan zit je veilig.


In de opvang heb ik duizenden konijnen gevaccineerd zien worden. Ik kan me niet herinneren dat er ooit 1 ziek door is geworden. Risico's van vaccinatie zijn erg klein. Ik denk dat de kans op besmetting via je hond niet groot is, maar er komen natuurlijk ook vliegen en muggen langs.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eigenlijk dat je vraag wel erg met wel of niet vaccineren te maken heeft. Je bent bang dat er een risico is op het meebrengen van ziektes door je hond of jullie zelf. Ik zou denken: vaccineer ze dan, dan zit je veilig.

In de opvang heb ik duizenden konijnen gevaccineerd zien worden. Ik kan me niet herinneren dat er ooit 1 ziek door is geworden. Risico's van vaccinatie zijn erg klein. Ik denk dat de kans op besmetting via je hond niet groot is, maar er komen natuurlijk ook vliegen en muggen langs.

Nee, dat is mijn vraag niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er is een reële kans dat deze ziektes overdragen worden. Myx kan door zowel muggen als vlooien (!) overgebracht worden en volgens o.a. de Wilhaminakliniek ook door direct contact met besmette dieren of materialen. Een hond hoeft niet per se geïnfecteerd te zijn om wel drager van vlooien (en dus in die zin besmet) te zijn.
Natuurlijk kan het helpen om je hond te behandelen met een anti-vlooienmiddel, maar garantie dat er toch niet eentje blijft leven of je hond wat eitjes in zijn vacht meeneemt, heb je niet. (In theorie zou het mogelijk moeten zijn om alle vlooien en eitjes continu uit te roeien, maar in de praktijk is het toch vaak een ander verhaal..)

VHS kan ook overgedragen worden via direct contact tussen konijnen (via mond of neus, want de luchtwegen spelen een belangrijke rol), mest, urine, insecten (zoals vliegen) maar ook besmet materiaal, waaronder schoenzolen/kooien/groente en kruiden in een besmet gebied. Ik durf niet te zeggen of je hond hier drager van kan zijn en het zo door kan geven, maar jouw eigen kleding/spullen wel.

Ik kan niet zeggen hoe groot de kans precies is, maar ik denk toch wel behoorlijk. Het is natuurlijk niet voor niets dat VHS en Myx DE virussen zijn die complete konijnenpopulaties hebben uitgeroeid. Ze verspreiden zich makkelijk, zijn zeer besmettelijk, eigenlijk niet te bestrijden en goed in langere tijd overleven, en zeker als je naar een alreeds besmet gebied gaat, moet je ze echt niet willen onderschatten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er is een reële kans dat deze ziektes overdragen worden. Myx kan door zowel muggen als vlooien (!) overgebracht worden en volgens o.a. de Wilhaminakliniek ook door direct contact met besmette dieren of materialen. Een hond hoeft niet per se geïnfecteerd te zijn om wel drager van vlooien (en dus in die zin besmet) te zijn.

Natuurlijk kan het helpen om je hond te behandelen met een anti-vlooienmiddel, maar garantie dat er toch niet eentje blijft leven of je hond wat eitjes in zijn vacht meeneemt, heb je niet. (In theorie zou het mogelijk moeten zijn om alle vlooien en eitjes continu uit te roeien, maar in de praktijk is het toch vaak een ander verhaal..)

VHS kan ook overgedragen worden via direct contact tussen konijnen (via mond of neus, want de luchtwegen spelen een belangrijke rol), mest, urine, insecten (zoals vliegen) maar ook besmet materiaal, waaronder schoenzolen/kooien/groente en kruiden in een besmet gebied. Ik durf niet te zeggen of je hond hier drager van kan zijn en het zo door kan geven, maar jouw eigen kleding/spullen wel.

Ik kan niet zeggen hoe groot de kans precies is, maar ik denk toch wel behoorlijk. Het is natuurlijk niet voor niets dat VHS en Myx DE virussen zijn die complete konijnenpopulaties hebben uitgeroeid. Ze verspreiden zich makkelijk, zijn zeer besmettelijk, eigenlijk niet te bestrijden en goed in langere tijd overleven, en zeker als je naar een alreeds besmet gebied gaat, moet je ze echt niet willen onderschatten.

 

 

Tnx.

 

Dan gaan we niet op vakantie naar Texel :)

 

Vlooien maak ik me niet druk over. Ik behandel mijn hond met natuurlijke middelen die vlooien en teken op afstand houden :) Toen ik een kat met vlooien in huis nam, zat mijn huis onder de vlooien, maar de dieren die behandelt waren met het natuurlijke goedje, bleven volledig vlo vrij..

 

Maar ik kan moeilijk al onze spullen, de vacht van de hond, onze schoenen, auto etc ontsmetten. Dat is niet te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit staat op de site van Wilhelminapark: 


 


Myxomatose is een virus ... 


Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, een virus behorend tot de pokkenvirussen). Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Voorkom dus dat wilde konijnen in de tuin bij uw konijnen kunnen komen!


 


Het kan dus blijkbaar wel via materialen, maar hoe direct "via een schoen" is... Ik weet het dus niet. Maar aangezien er ook al VHS is gemeld, wat zeker overdraagbaar is via schoenen ed., zou ik het risico niet nemen. Zeker als ze niet ingeënt zijn, je zou maar eens pech moeten hebben en al je konijnen kwijt raken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd hier mijn uitgebreide reactie.

 

Allereerst wil ik zeggen dat er meerdere besmettelijke konijnenziektes zijn dan myxomatose en VHS, maar deze twee leggen echt hele kolonies plat en hebben samen ervoor gezorgd dat het Nederlandse konijnenbestand sinds de jaren '50 verminderd is met 90%. Dit zijn beiden de ziektes waar je je konijnen tegen kunt inenten.

 

Beide ziektes zijn door de mens uitgevonden strengen van virussen die ontwikkeld zijn om konijnenplagen efficiënt te lijf te gaan, zoals in Australië.

 

 

Beide ziektes zijn niet door de mens uitgevonden of ontwikkeld.

De wilde konijnen in Nederland behoren tot de soort Europees konijn. Myxomatose is een ziekte die in Zuid-Amerika voorkwam en voorkomt. Daar leeft het Europese konijn niet. Wel een andere haasachtige, een andere konijnensoort, die wel ziek kan worden van Myxomatose maar er niet aan dood gaat. Deze konijnensoort en myxomatose leefden daar altijd naast elkaar zonder dat het echt een probleem was.

In Australië kwam het Europese konijn ook niet voor tot iemand dacht 'dat is wel leuk, een paar konijntjes' en hoppa, het Europese konijn werd er ingevoerd en inderdaad kreeg Australië een konijnenplaag bij gebrek aan natuurlijke vijanden.

Men kwam erachter dat het Europese konijn wel heel erg gevoelig was voor dat Zuid-Amerikaanse virus. Het virus is dus wel met opzet daar verspreid maar niet door de mens ontwikkeld of uitgevonden.

Het is per ongeluk in Europa terecht gekomen omdat men niet wist dat muggen de ziekten verspreidden. De belangrijkste verspreider is echter de konijnenvlo. Dat is een andere vlo dan op honden of katten.

 

Dan VHS. VHS komt sinds begin jaren '90 voor in onze streken. Het komt uit Azië, maar hoe het nu ineens dodelijk is geworden en hier terecht is gekomen weet men niet helemaal zeker. In Azië komt het Europese konijn ook helemaal niet voor, maar er werden wel heel veel angorakonijnen vanuit Duitsland geëxporteerd naar China voor de angora-industrie. Wat dat betreft is er dus verkeer heen en weer. Het lijkt erop dat wellicht een bestaand Aziatisch virus gemuteerd is en op deze manier een weg heeft gevonden richting Europa.

Maar altijd nog niet door mensen ontwikkeld of uitgevonden en ook al niet met opzet verspreid.

 

Ze worden voornamelijk door direct contact met besmette dieren (het likken van de wonden als verzorging) en steek-vliegen (zoals muggen) overgebracht

 

Zoals ik hierboven al zei is de belangrijkste verspreider van Myxomatose de konijnenvlo.  Door muggen reist het virus snel en kan zich zo snel vele kilometers verder verspreiden.

Maar muggen hebben we hier in de winter eigenlijk niet en op bijvoorbeeld winderige eilanden als Texel ook veel minder, zoals Yuki-Chan later al zegt.

Toch blijft myxomatose keer op keer de kop opsteken en dat heeft te maken met de konijnenvlo. Deze is een belangrijkere verspreider binnen een kolonie dan een mug. De vlooien springen heel snel over van het ene konijn op het andere en kunnen zonder konijn maandenlang in leven blijven. Ook in verlaten konijnenholen bijvoorbeeld. En ook in de winter. 

Het directe contact met besmette dieren speelt veel minder een rol. 

 

De verspreiding van VHS verloopt via de ontlasting en dit virus heeft een veel langere overlevingstijd buiten een gastheer. Ergens lopen waar een keer maanden geleden een konijn besmet met VHS heeft geplast of een konijnenkeutel aan je schoen en zo je eigen tuin in lopen is voldoende, vandaar ook dat dit virus niet echt uit te roeien is.

 

maar het nare aan virussen is dat ze vrij snel kunnen muteren. Het kan dus best mogelijk zijn dat jij net de pech hebt om een streng tegen te komen die via aarde overgebracht kan worden en langer in leven blijft buiten een gastheer.

 

 

Virussen kunnen inderdaad snel muteren maar zoals gezegd wordt VHS al op deze manier overgebracht. Daar hoeft niets voor te muteren.

Het Myxomatose-virus lijkt zich zodanig te muteren dat het minder dodelijk is, net als dat de konijnen misschien immuniteit aan het verwerven zijn. Dit is handig voor het virus want hoe langer je gastheer (konijn) leeft, hoe beter het virus zich kan verspreiden. 

 

Het feit dat de populatie in een beperkte ruimte zit, en er vrijwel geen mug-achtigen zijn op Texel (lang leve de wind!) kan betekenen dat de populatie zichzelf steeds herbesmet, of de besmetting wordt/is van buitenaf ingebracht. 

 

Dit heeft er dus niet heel veel mee te maken, hoe dit werkt heb ik hierboven uitgelegd.

Wel is het zo dat de uitbraken van Myxomatose op eilanden langer op zich lieten wachten omdat er minder muggen de oversteek maken, maar eenmaal op zo'n eiland worden de konijnen niet steeds opnieuw door elkaar besmet (ze zijn immers allemaal dood en de enkeling die het overleeft is nog langere tijd immuun) maar door vlooien. De besmetting wordt dus niet van buitenaf ingebracht.

 

VHS wordt via de uitwerpselen verspreid en kan lang actief blijven. Hoe kan het dan dat er überhaupt nog een konijn overblijft als er eenmaal VHS uitgebroken is? Omdat de jonge konijnen niet vatbaar zijn voor de ziekte. Zij worden vroeg of laat weer besmet maar er kan net genoeg tijd zijn om zelf weer jongen te krijgen die ook weer tijdelijk immuun zijn tot ze te oud worden, maar uiteindelijk komen er meerdere volwassen konijnen en zodra zo'n kolonie ontstaat met volwassen konijnen kan het virus zich weer verspreiden en komt de klap dus weer vroeg of laat.


 

Ik heb er zelf nog niet van gehoord dat het daadwerkelijk via de aarde overdraagbaar is, dan zou ik de bibliotheek van de universiteit onveilig moeten maken,

 

 

Wel in het geval van VHS dus


 

maar als je er werk van maakt dat de hond geen rommel in de vacht heeft (pootjes afnemen met ontsmettingsdoekjes kan ook) en je schoenen buiten laat (buiten bereik van de konijnen wel te verstaan) zou je redelijk veilig moeten zitten. Er moet naar mijn weten daadwerkelijk besmetting van besmet materiaal naar konijn zijn (wondvocht, opnemen van keutel van ander konijn of in het geval van muggen bloed en speeksel). 

 

 

Zoals gezegd, konijnen hoeven geen wonden te hebben, vlooien springen zo over (en blijven lang in leven, dus je kan wel je hond behandelen maar ik heb ook gelezen over een kofferbak van een auto waar maanden daarvoor een konijn met blijkbaar vlooien in had gezeten die opengedaan werd nadat de auto in de zon stond in de zomer en een explosie van vlooien volgde, maanden later dus, en een jagerstas die ook ineens vol vlooien bleek te zitten uit het veld) en je moet het niet wagen ergens in het gras te gaan zitten, je hond evengoed niet want als je al zo gek bent om de honden hun poten af te doen met ontsmettingsdoekjes dan heeft ie straks nog wat in z'n staart. Oja ondertussen mogen je konijnen ook niet onder hun klamboe uit hè.

Tenzij je klinisch leeft en niet buiten komt zit je gewoon niet redelijk veilig. Punt. Het enige probate middel is inenten.

 

En als je nijnen ingeënt zijn is er weinig aan de hand toch? Ze zullen misschien (dat is ook niet eens te zeggen) wel wat ziekig worden, maar in ieder geval niet dood neervallen.

 

Dat is wel te zeggen. Met de oude enting vielen er nog wel degelijk konijnen dood neer, met de nieuwe enting zijn daar geen gevallen van bekend. Er is hier laatst 1 konijn geweest van iemand op het forum die eigenlijk aan de beurt was voor de jaarlijkse enting en die heeft een lichte vorm van myxomatose gehad. Maar dat is wel echt een heel grote uitzondering.

Je kan er rustig van uit gaan dat als je konijnen hun inenting hebben gehad ze niet 'wel wat ziekig' zullen worden.

----------------------------------------

Tot zover mijn idee over de zin en onzin.

 

Ik denk dat je rustig naar Texel kan als je ook met je hond traint op een konijnenveldje. Het gevaar van besmetting is zoals je hopelijk begrijpt uit mijn uitleg niet groter of kleiner omdat er vorig jaar ergens Myxomatose of VHS heerste. Deze ziektes duiken gewoon steeds weer opnieuw op en zijn niet te voorspellen.

 

Ik denk dat je nog rustiger naar Texel kan gaan als je je konijnen gewoon in laat enten. Als een konijn daar ziek van zou worden (dan heb ik het niet over de hele kleine kans op onschuldige bijwerkingen) dan is er echt iets mis met de weerstand van het konijn en daar zou ik dan eerst eens werk van maken. Dan is er gewoon al iets niet helemaal goed.

 

Ik ben zelf half jaren '90 (toen bestond er nog geen enting tegen) een konijntje kwijt geraakt aan waarschijnlijk VHS. Het beestje was door onwetendheid zo'n sneu in-je-eentje-in-een-hokje-in-de-tuin-konijntje.

Ik ben destijds niet naar Texel geweest. Het konijn kwam ook nauwelijks met dingen van buitenaf in contact. Toch lag hij van de ene op de andere dag dood in het hok met bloed uit zijn neus.

 

2,5 Jaar geleden had mijn huisbaas konijnen achter ons huis die niet ingeënt waren. Die hadden geen vlooien en likten ook geen wonden van besmette konijnen. We zijn niet naar Texel geweest. Toch zijn ze binnen 4 maanden overleden aan myxomatose. 

 

Ik ben zelf ontzettend blij dat er een enting bestaat en ik hoop dat je begrijpt dat je konijnen gewoon niet veilig zijn tegen deze ziektes als ze niet ingeënt zijn. Ik snap dat sommige mensen het risico om uiteenlopende redenen willen nemen, ik snap niet dat je niet naar Texel gaat en je je afvraagt of je wel op een konijnenveldje moet trainen, vanwege de risico's, terwijl dat risico overal even groot is.

Ik vind dat Christa wel degelijk gelijk heeft met dat het hier dus eigenlijk de vraag betreft: inenten of niet, aangezien je deze virussen niet kan ontlopen door iets wel of niet te doen. Het komt dus wel neer op inenten of niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Correctie, ik kan niet meer bewerken: 

 


Het is per ongeluk in Europa terecht gekomen omdat men niet wist dat muggen de ziekten verspreidden. 

 

Het is niet per ongeluk in Europa gekomen, dat was wel expres, ik bedoelde verspreiden. Het was niet de bedoeling dat het zich verspreidde. (Het ging om konijnen binnen een ommuurd landgoed die weg moesten, dus geïmporteerde konijnen met myx erbij gezet, zonder de gedachte te hebben dat er dan ook konijnen buiten die muur met bosjes zouden sneuvelen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een botte reactie zeg. Ik ben speciaal voor jou achter de laptop gegaan en heb een uur zitten typen om het goed uit te leggen. Ik heb je antwoord gegeven op bovenstaande vragen naar mijn idee.

Nu doe je alsof ik het heel ergens anders over gehad heb. Blijkbaar iets niet helemaal begrepen.

Oké: dan houd ik het heel simpel:

Ga naar Texel en doe je ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je reactie idd erg grof. Je wilde graag dat Lonja het zou uitzoeken en het gaat niet alleen om typen, maar ze heeft dus research gedaan (en dat is meer dan een uur werk!) en dan zo'n botte reactie. Als jij je konijnen niet wilt enten, dan is dat je goed recht. Het zijn jouw huisdieren. Maar dan vind ik zo'n reactie niet op z'n plaats, eerder een dank je wel.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een botte reactie zeg. Ik ben speciaal voor jou achter de laptop gegaan en heb een uur zitten typen om het goed uit te leggen. Ik heb je antwoord gegeven op bovenstaande vragen naar mijn idee.

Nu doe je alsof ik het heel ergens anders over gehad heb. Blijkbaar iets niet helemaal begrepen.

Oké: dan houd ik het heel simpel:

Ga naar Texel en doe je ding.

Mijn reactie was niet bot bedoeld. Ik vind jouw reactie eerder bot.

Ik vind het vervelend dat mensen proberen door te drammen om trend enten en heb dat nu al een paar keer benoemd. Erop door gaan heeft geen nut.

Je reactie over Texel slaat werkelijk nergens op aangezien dat al afgeblazen was, zie eerder in dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .