Ga naar inhoud

Graag tips voor mijn zeer magere Binkie!


EliseindeEifel

Aanbevolen berichten

Nou, hij mag naar huis, dus nu nog even een roadtrip plannen en oppas voor de honden en paarden hier regelen :)


 


Over een paar weken moet hij terug voor OP 2, maar dan moet hij eerst weer netjes op gewicht zijn. Komt mijn oorspronkelijke vraag weer terug; wat kan ik Binie geven zodat hij dikker wordt? Ik ben wel enigzins in de stress nu merk ik... ik moet de wond van het abces met zalf behandelen, AB moet gespoten worden, hij moet aankomen en ik weet niet of ik hem nou beter apart kan houden of wel met zijn vriendin Dotje samen doen.


 


DA vroeg me ook nog of Binkie EC kan hebben. Hij vond Binkie's imitaite van Stevie Wonder namelijk zo vreemd. Maar in de opvang heeft ze me uitgelegd dat Bink dat doet omdat hij een albino konijn is. Het staat ook op hun site:


 


"Alle dieren met rode ogen, Albino’s maar ook Rusjes etcetera, heen en weer wiegen met hun hoofd als ze rusten, dat is een normaal verschijnsel en zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de lichtinval in hun ogen anders is dan bij hun soortgenoten met normale pigmentatie. Hun hersenen registreren iets anders en reageren daarop met dit gewieg. Dit is geen ziekte."


 


Weet iemand hier iets van heel toevallig?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppie dat Binkie naar huis mag. Geweldig toch. Ik moet morgen ook naar de kliniek dus ik dacht, dan kijk ik gelijk even om het hoekje bij Binkie, maar goed dan is hij al naar huis. 


 


Waar ik hele goede ervaring mee heb is met Critical Care. Dit is een dwangvoeding in gemalen vorm wat je aan moet lengen met water en dan middels een spuit in kleine beetjes in de bek moet spuiten. In Critical Care zit alles wat een konijn nodig heeft, vooral als hij moet aansterken. Ik denk dat je hem hiermee toch aardig op gewicht moet kunnen krijgen. Konijnen vinden Critical Care vaak lekker, ik gebruik het hier zelfs om de medicijnen ermee binnen te krijgen. Dit scheelt een hoop gevecht met je konijn. 


 


Je moet proberen niet gestrest te zijn, want dat pakt Binkie gelijk van je op. Doe alles rustig aan, neem er de tijd voor. Praat lekker tegen Binkie waardoor hij wellicht ook tot rust komt en het zalven van de wond makkelijker gaat. Je moet vertrouwen in jezelf hebben, je kan het. Het inspuiten van AB is niet moeilijk, maar belangrijk is dat je rustig blijft en vertrouwen in jezelf heb. Ik denk dat ze op de kliniek wel een keer voordoen hoe je moet zalven en AB in moet spuiten, maar anders kan je er toch naar vragen. 


 


Ik heb zelf geen ervaring met albino-konijnen, maar ik kan begrijpen dat Evert-Jan denkt dat Binkie EC zou kunnen hebben. Ik zou het zelf gewoon eventjes aankijken. Zoals je schrijft kan het met het albino-zijn te maken hebben. Ik zou er dan op letten of Binkie ook met zijn koppetje wiebelt als hij in beweging is. Misschien kan je dit ook even met Evert-Jan overleggen. Is voor hem ook gelijk een leercase.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is er morgen nog, dus doe het maar heeeeelll veel lieve groetjes van mij. Wat een gek idee dat jij hem morgen dan ziet!


 


Het is echt inplannen wanneer we hem kunnen halen, ik heb een bedrijf met op dit moment 26 paarden, we hebben nog 7 honden en daar moet ik toch echt oppas voor regelen, en ik werk af en toe in het bejaardenhuis en heb natuurlijk precies de aankomende dagen alles supervol gepland :( Maandag komt er iemand vanuit omgeving Utrecht deze kant op, en ze wil hem wel meenemen. Dat scheelt ons veel tijd, benzine en oppas zien te regelen, maar het betekent ook dat ze me niet kunnen voordoen wat ik precies moet doen en hoe.


 


En in alle eerlijkheid... ik heb al stress bij alleen het idee. De AB spuiten gaat nog wel, maar dat zalven... brrrrr!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correctie, ik dacht dat het morgen al vrijdag zou zijn, maar ik zat verkeerd. Ik ga vrijdag naar de kliniek, Ik begrijp uit je verhaal dat Binkie er vrijdag nog is? Ik zal hem dan heeel veel lieve knuffels geven van je. Zal wel vragen of ik een foto van hem mag maken en deze dan hier proberen te posten. Vind je het niet moelijk dat Binkie dan nog een weekend in de kliniek moet blijven? 


 


Je moet echt niet stressen, ook niet bij het idee. Wie weet hoe goed de wond er volgende week uitzie. Heb toch vertrouwen erin. Het is voor een supergoed doel. Je heb al zoveel voor Binkie overgehad, dan kan je dit ook. Ik weet gewoon dat je het kan, nu jij nog.


Is het geen idee dat ze het voordoen aan diegene die Binkie gaat halen, en dat hij/zij dit filmt (met een mobiele telefoon bijv.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Binkie dan ook rode ogen, ik weet niet of het konijntje van je schermafbeelding Binkie is maar daar lijkt hij donkere ogen te hebben, het is bekend (ook bij dierenartsen en lijkt mij zeker bij Evert-jan dat die dit echt zou moeten weten) dat albino's draaien met het koppie of wiebelen om het beeld "scherp te stellen"dus en het lijkt mij dat er wel verschil zit in het scherp stellen of uiting van EC, maar daar heb ik geen verstand van,Evert-Jan kan toch wel even een test uitvoeren voor EC nu Binkie daar toch nog is? om het op zijn minst uit te sluiten of om vast te stellen.


 


Wel fijn dat iemand jouw kant opkomt maar kan me voorstellen dat het ook lastig is omdat jezelf nou niet ziet hoe alles moet zalven etc. ik wens je veel sterkte en succes met je lieve en stoere Binkie! Ik blijf doorduimen hier!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ec kun je niet uitsluiten ;) enkel door te behandelen. Werkt de behandelibg, dan was het ec.

er is een bloedtest die aanwezigheid van de parasiet aan kan tonen, maar het merendeel van de konijnen draagt de parasiet bij zich zonder dat deze ook actief is. En pas als de parasiet actief is wordt het konijn ook ziek. Met een bloedtest weet je dus alleen of ze het dragen of niet. En omdat de test hoogstwaarschijnlijk positief zal zijn (zoals bij de meeste konijnen) weet je nog niks... zonde van je geld in mijn ogen.

met het zalven niet nadenken wat je aan het doen bent. Je zalft gewoon een plekje. Niks engs aan :)

En doe het vooral zonder twijfel. Geen ruimte voor binkie om er onderuit te komen. Het is nu even vervelend, maar het is nu eenmaal nodig. En nadien lekker verwennen met iets lekkers :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

die indruk wordt idd vaak gewekt, ook door dierenartsen helaas. Vorig jaar toen ik een second opinion bij een andere DA was met Max wilden ze ook op EC testen. Dit heb ik geweigerd. Max had al een aantal keren EC gehad dus ik kon de uitslag wel voorspellen. Daar hoefde ik dat dure onderzoek niet voor te laten doen. :P Veel Da's lijken er erg goed in te zijn om op je gevoel in te spelen om zoveel mogelijk te verdienen... Nou denk ik zelf ook altijd mee en zoek ik veel op waardoor ik veel zelf ook weet, maar toch jammer dat er zo misbruik gemaakt wordt van onwetendheid van baasjes die het beste willen voor hun beestje. Mijn DA heeft daar een goede balans in gevonden gelukkig. Onderzoeken die ik zou willen maar zij geen antwoord van verwachten zijn ze niet heel happig op. En ze staan ook open voor mijn ideeen en inbreng en geven daar hun eerlijke mening over.. Dat geeft mij een goed gevoel over hun eerlijkheid en oprechtheid.


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker als je er zo tegenop ziet zou ik hem wel zelf gaan halen ja. Het kan (behalve voor je portemonnee dan waarschijnlijk) ook weinig kwaad om hem daar nog wat langer te laten. Als zij het een keer voorgedaan hebben dan ben je ook wat minder bang dat je het fout doet. Ik zou me er verder niet te druk om maken, de eerste keer is het waarschijnlijk wel wat schrikken maar ik denk wel dat wat jij je nu voorstelt er erger uit ziet dan de werkelijkheid. Bovendien wen je er zo gauw aan. Moet je alleen zalven of ook spoelen?


 


Qua voeding ga ik je even een PBtje sturen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat hij het al goed genoeg doet om naar huis te mogen! Die 1e hindernis hebben jullie gehad. Ik kan me verder alleen maar aansluiten bij wat al gezegd is: vertrouw op jezelf, blijf rustig, maak het niet groter dan het is, zet je verstand op nul en doe het gewoon! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien niet zalven geen keuze is, zit er inderdaad niks anders op dan het gewoon doen, en inderdaad verstand op nul, blik enigzins op oneindig en er maar het beste van hopen! Ik neem aan dat het vast mee gaat vallen, want dat is meestal zo als je ergens behoorlijk tegen op ziet (hoop ik ten minste). Het is vooral ook dat ik denk dat ik hem er pijn mee doe, maar gelukkig krijgt hij pijnstillers, hopelijk zijn het hele goeie!


 


Ik heb geen idee of ik ook moet spoelen. Van wat ik begrepen heb moet ik 2 keer per dag zalven en van tevoren met een wattenstaafje eerst schoonmaken. Ik krijg er een brief met instructies bij, maar zo'n filmpje lijkt me wel een goed idee! Dank voor de tip, morgen even bellen of dat te regelen valt.


 


Het konijn op de foto is inderdaad Binkie, vanuit de opvang hoor ik dat ze heel erg zeker weet dat het normaal is en dat bij EC een konijn het hoofd scheef houdt en Binkie wiegt, heen en weer zeg maar.


 


Oh en een foto lijkt me fijn, dus heel graag StamperPluis  :cool: en ja, ik vind het wel moeilijk dat hij nu het weekend moet blijven, maar voor de wond en de behandeling is het eigenlijk wel goed. De DA had gezegd dat konijnen normaal na een week op nacontrole moeten komen, en dat is geen doen voor ons. In die zin is het wel veilig zo. Binkie is nog steeds zwak en heel mager, dus de autorit is misschien weer een terugslag voor hem en alles wat hij dan van tevoren nog kan aansterken is meegenomen. Ik bekijk het dus maar positief!


Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn met EC hoeft zeer zeker geen scheef hoofdje te hebben hoor.


Max heeft vrijwel zeker een aantal keren EC gehad ( en anders was het heel toevallig steeds iets wat symptomen van EC geeft en waar de panacur ook tegen werkt :P) en nooit een scheef hoofdje gehad. Wel viel hij enorm af ondanks bijvoeden en liet hij zijn urine lopen.


Andere tekenen kunnen zijn: een witte vlek in het oogje (al weet ik neit hoe dit eruit ziet bij een albino konijn eigenlijk) verminderd evenwicht, minder kracht in de achterpootjes en idd kan een scheef koppie ook voorkomen.


 


Veel onkundige DA's maken nog wel eens de fout dat het zonder scheve kop geen EC kan zijn. Maar dit is zeer zeker niet zo.


Als Binkie altijd al zo met zijn koppie wiegde zou ik mij daar niet zoveel zorgen over maken als dat het enige is. Het magere is opzich wel te verklaren door het slechte eten natuurlijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me ook geen zorgen maken over EC. Als Evert-Jan maar enig vermoeden heeft dat het EC zou kunnen zijn, dan start hij de behandeling ervoor. Net was Wupsie zegt, als Binkie altijd al met z'n koppetje wiebelt dan zou ik me ook niet zo snel zorgen maken.

Wat z'n gewicht betreft is het wel belangrijk om hem goed dwangvoer te geven. Ik las dat Dollie je hier een pb over gestuurd heb, dus dat gaat wel goed komen.

Het is dat ik zelf niet in de buurt van Utrecht woon (ik woon nl in Rotterdam), anders had ik wel aangeboden om Binkie vrijdag mee te nemen om hem tot maandag te verzorgen. Maar hij is daar ook in goede handen en kunnen ze gelijk z'n wond in de gaten houden.

Ik ga vrijdag zeker vragen of ik een foto van hem mag maken. Ik ken Evert-Jan al wat langer, dus verwacht niet dat dat een probleem zal zijn.

Nog een paar daagjes volhouden en dan is Binkie weer thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@StamperPluis, als het mag, kan en je tijd en zin hebt en ze toevallig ook nog aan de slag met met Binkie's abces... zou jij dan willen vragen of je mag filmen? Alleen als je het niet erg vindt natuurlijk, want ik neem aan dat jouw konijn ook niet in orde is.


 


Ik moet Bink in ieder geval caviavoer geven, dat krijgen we mee van de kliniek. Geen idee waarom eigenlijk, ik bedenk me achteraf altijd dat ik meer had moeten vragen, maar dan is het te laat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee klopt, 1 van mijn konijnen is niet in orde, maar ik wil heus wel filmen. Ik weet niet of het wellicht handiger is als jij aan hun vraagt of dat goed is, dan kunnen ze er misschien rekening mee houden, anders hebben ze wellicht al zijn wond verzorgd voordat ik er ben. Staat ook een beetje raar dat ik vrijdag ineens vraag of ik de wondverzorging van Binkie mag filmen. Zij weten daar natuurlijk niet dat we hier op het forum over Binkie aan het kletsen zijn. Ik ben er vrijdag op het spreekuur tussen 9.00 uur en 10.00 uur. Mijn naam is Pauline Huijser, dan weten ze in ieder geval om wie het gaat. Ik sta ook al aangemeld voor het spreekuur, dus ze weten van mijn komst. Voor mij is het in ieder geval geen moeite, doe het graag voor je.

Dat Binkie op caviavoer moet begrijp ik wel. Ik heb dat ook een keer aan de hand gehad met een ander konijn die door EC behoorlijk vermagerd was. In caviavoer zit meer voedingsstoffen dan in konijnenvoer. Een normaal gezond konijn zou te dik worden als het caviavoer zou eten, maar in het geval van Binkie is het handig dat hij door de caviavoer sneller op z'n gewicht kan komen.

En mocht Binkie nog niet zelf willen eten, kan je het voer altijd fijn malen om er dan dwangvoeding van te maken, wat je dan middels een spuitje in het bekje kan doen.

Ik hoor het wel of ik vrijdag de verzorging mag filmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nu ook eentje op caviavoer staan inderdaad, in eerste instantie omdat meneer weigert om iets anders te vreten..... maar als je de samenstelling naast gewone konijnenvoeding legt dan zie je inderdaad dat daar veel meer in zit. Al zou je om die reden ook gewoon voor junior voeding voor konijnen kunnen kiezen, dat doe ik meestal. Behalve als je van die vervelende konijnen hebt die het niet willen eten ;) maar hij doet het er aardig goed op, is weer netjes op gewicht en de mega wond die hij had is heel mooi genezen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gebeld en het filmen is geen probleem, ik vind het ZO fijn! Echt een geruststelling, want zo kan ik toch goed (en meerdere malen) bekijken hoe de expert het doet :goed:


 


Je had al een afspraak met Evert-Jan, dus nu zullen ze de wondverzorging niet van tevoren doen, mijn dank is heel groot!!!


 


Hij eet nu denk ik dan ook al dat caviavoer in de kliniek, dus hopelijk gaat het bij hem net zo goed als bij jouw nijn Everybunnyneedssomebunny (leue naam haha), want netjes op gewicht en mega wond mooi genezen klinkt heel goed!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je Binkie gezien, wat een lieverd!

Ik denk wel dat het echt tijd wordt dat hij naar huis gaat. Voor hem zal het ook goed zijn als hij maandag weer in z'n eigen omgeving terug is. Maar ik heb ook het gevoel dat het een enorme vechter is, maar goed dat is natuurlijk al gebleken. Ik heb een filmpje kunnen maken van de wondverzorging, hopelijk is het duidelijk. Misschien is het handig als je mij een pb stuurt met je emailadres. Ik denk dat het bestand te groot is om hier te plaatsen. Zal ik ook gelijk een foto van het voer mailen. Zoals je al aangaf krijgt Binkie caviavoer, hij eet het ook zelf, alleen hebben ze op de kliniek het voer zacht gemaakt met water. Op de foto zie je het verschil tussen het harde en zachtgemaakte voer. Was op verzoek van Evert-Jan.

Ik ben vanmiddag weer op de kliniek om mijn konijn op te halen, dus zal ik Binkie nog even een extra knuffel geven.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo aan jou en aan hem gedacht vanochtend, het was wel een beetje een vreemd idee, maar tegelijkertiijd enorm troostend ook. Toch een soort ziekenbezoek voor hem. En ja he, ik vind het ook een lieverd. Arme vent heeft tot nu toe echt niet zo'n leuk leven gehad, maar hopelijk komt dat nog. Hij verdient het zo! De aankomende weken alleen natuurlijk, en dan een 2e OP, maar daarna... wordt het super voor hem!


 


Fijn van het filmpje! Ik vind het superfijn, heeeeeeelll erg bedankt! Dan ga ik me nu verdiepen in hoe ik een pb stuur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je Binkie gezien, wat een lieverd!

Ik denk wel dat het echt tijd wordt dat hij naar huis gaat. Voor hem zal het ook goed zijn als hij maandag weer in z'n eigen omgeving terug is. Maar ik heb ook het gevoel dat het een enorme vechter is, maar goed dat is natuurlijk al gebleken. Ik heb een filmpje kunnen maken van de wondverzorging, hopelijk is het duidelijk. Misschien is het handig als je mij een pb stuurt met je emailadres. Ik denk dat het bestand te groot is om hier te plaatsen. Zal ik ook gelijk een foto van het voer mailen. Zoals je al aangaf krijgt Binkie caviavoer, hij eet het ook zelf, alleen hebben ze op de kliniek het voer zacht gemaakt met water. Op de foto zie je het verschil tussen het harde en zachtgemaakte voer. Was op verzoek van Evert-Jan.

Ik ben vanmiddag weer op de kliniek om mijn konijn op te halen, dus zal ik Binkie nog even een extra knuffel geven.

je kunt het filmpje ook gewoon op youtube uploaden. Dan kun je gewoon de link sturen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .