Ga naar inhoud

Konijn met gas - hoe lang aankijken?


Maraika

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!


 


Mijn eerste post hier, heb sinds ik mijn konijn heb al veel aan dit forum gehad! Maar nu graag toch even "live" overleg..


 


Mijn konijn (mannetje, chocobruine rex widder, dik een jaar oud) heeft nu volgens mij voor de tweede keer last van gas. De eerste keer (half jaar geleden) ben ik halsoverkop naar de spoeddienst gegaan, daar konden ze niet echt iets vinden maar ze hebben hem toen wel Cisaral drops gegeven voor de zekerheid. 


 


Nu ligt hij dus al de hele ochtend "moeilijk" in zijn kooitje, en heeft hij een bolle buik. Volgens mij is het geen verstopping want de keutels die er lagen zijn niet kleiner geworden oid. Maar er zijn gister ook geen nieuwe keutels bijgekomen.


 


Ik heb geprobeerd hem te masseren maar dat wil hij niet echt (mag sowieso eigenlijk meestal nooit aan z'n buikje zitten). Heb hem vanmorgen meteen Metacam gegeven tegen de pijn en daarna Cisaral, en net nog even Infacol gehaald bij de drogist op de hoek. Hoe lang zou het ongeveer moeten duren voor ik wat progressie zie? Ik heb de DA al gebeld maar de assistente adviseerde me om het een dagje aan te kijken en anders vanavond even te bellen voor een afspraak morgenvroeg, maar nu vind ik dat eigenlijk te lang.. of ben ik nou gewoon een overbezorgde moeder?  :s


Link naar reactie
Delen op andere sites

zeker niet tot morgen aan kijken. ik vraag me af of die assistente wel weet waar ze het over heeft. Als ik mijn DA bel met gas dan wordt ik binnen een kwartier verwacht.


 


Ik weet niet hoelaat je de pijnstillers en cisaral gegeven hebt, ik heb helaas vaker met gas te maken, als ik cisaral toedien zijn ze er vaker met een uurtje vanaf, gebeurt dit niet bel ik na een half uur/ uurtje (tja na zo vaak gas ga je ook wel zien hoe moeilijk ze het wel of niet hebben) direct de DA. Als je dus vanmorgen rond 8 uur gegeven hebt en nu nog geen verandering ziet zou ik niet langer wachten en hier op de site een konijnkundige DA in jou buurt opzoeken en deze direct gaan bellen.


 


sterkte ermee


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al vrij vlot na mijn post weer met de DA gebeld, maar zij werken op alleen afspraak dus kon pas twee uur later terecht. Maar.. kort nadat ik de afspraak maakte kakte mijn konijn een flurp diarree en hupste daarna opeens weer (ogenschijnlijk) fit door de kamer! Dat Infacol heeft geloof ik erg goed geholpen, blij dat ik dat nu ook in huis heb. En ja.. best lastig als een DA alleen op afspraak werkt, dus ik ga een andere zoeken :) nu zorgen dat hij genoeg blijft drinken.


 


Dank voor jullie adviezen!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vlaamse reus had een tijd geleden ook last van gas, bij mij werkte de infacol ook supergoed, was wel naar de dierenarts geweest en hij heeft daar een metocloral injectie gehad en carprofen, maar toen we thuiskwamen lag hij maar in rare houdingen om zijn buik te ontlasten. na een aantal uur en flink hier gezocht te hebben las ik dat van infacol en dat zijn we gaan halen.


ik heb het om het uur gegeven en na drie keer geven knapte hij zienderogen op.


voortaan zal ik ervoor zorgen dat ik standaard infacol in huis heb


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je konijntje verdenkt van gas moet je Infacol of Equate (te koop bij het webwinkeltje van konijnen.nl) ieder uur geven en dan om het kwartier in het eerste uur dat je het ontdekt. Daarna ieder uur totdat je konijn zich weer op het eten stort. Van Infacol moet je 1 ml geven en van Equate 0.6 ml. Hou wel de datum van Infacol in de gaten want dat is maar 28 dagen goed, daarom kies ik liever voor Equate.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond had 'ie alweer last van gas! Infacol heb ik idd meteen gegeven (was er snel bij) maar had niet het idee dat het erg hielp.. Toen meteen weer Metacam gegeven en ook weer de Cisaral drops. Vannacht nog een keer opgestaan en hem nog wat pijnstilling gegeven, vanmorgen was hij weer in de rondte aan het dreutelen. Infacol vindt 'ie niet zo lekker, en heb het idee dat ik hem met die "dwangmedicatie" meer stress bezorg dan dat het goed doet.. en inderdaad, die houdbaarheidsdatum is ruk. Volgende keer haal ik Equate. Koop je dat ook gewoon bij een drogist?


 


Ik begrijp niet zo goed waarom hij nu opeens zoveel last heeft van gas.. ik ben een tijdje terug overgegaan naar goedkopere biks, misschien toch niet zo'n goed idee geweest (ondanks dat ik het heel langzaam heb gemixt met zijn oude voer, ben al 3 weken aan het opbouwen daarmee). En ook maar eens paardenbloem-hooi gekocht ipv rozenbotttel-hooi, en voor het eerst eet hij erg goed hooi! Ik was daar eerst heel blij mee, maar zou hij gas kunnen krijgen van te veel hooi eten? En hij is ook nog eens in de rui.. dus dat zou het ook nog eens kunnen zijn. Maar eens stap voor stap gaan elimineren.. eerst die nieuwe brokken uit zijn dieet en gewoon weer terug op SS. En ook dat nieuwe hooi niet meer. Eens kijken of 'ie dan wat stabieler blijft.. arm beest.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je toch gewoon weer eens langs de dierenarts moet. Je denkt dat het telkens gas is, maar zeker weet je dat volgens mij niet. Daarbij schrijf je ook nog dat hij erna wat diarree gehad had.


Gas kan passen bij de verandering van brokjes, maar kan ook een symptoom zijn van andere dingen. (gebitsproblemen, darminfecties, etc) Ook kan het toch iets anders zijn dan gas.


 


Bij buikproblemen zit ik zelf altijd direct bij de dierenarts en ik zou jou dat ook willen adviseren. Laat hem in elk geval eens goed nakijken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zien de keutels er verder uit? Vind je ook keutels die aan elkaar zitten zoals een ketting? Dan kan het zijn dat je konijn een verstopping heeft. Het advies is dan om tijdelijk even geen brokjes te geven maar goed hooi en natte groenten laten eten. Met Cisaral moet je ook niet te snel stoppen. Pas als je konijn weer keutels heeft zoals ze horen te zijn en ook het aantal weer goed is. ;)


 


Equate kun je bestellen bij het webwinkeltje van konijnen.nl. Binky vindt Infacol ook niet lekker. Er was een tijdje terug sprake van dat de eigenaresse ging stoppen met de verkoop van Equate maar gelukkig gaat ze nog even door ook omdat zij ook niet wist dat Infacol maar zo kort houdbaar is.


 


Mijn Binky heeft traagwerkende darmpjes dus ik weet hoe vervelend het is als je konijn vaak gas/verstoppingen heeft. Ik ben al bijna 6 jaar met hem aan het sukkelen. :( Succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me wel aan bij Christa, zeker als dit terug blijft komen en je niet zeker weet of hij gas heeft. Het is wel goed om te weten dat je ook echt het probleem aanpakt. Diarree is zoiezo niet zo goed, heeft je konijn nu weer normale keutels?



Verandering van biks kan een oorzaak zijn, dit hoeft niet. Als je konijn het goed doet op SS zou ik zelf de keus niet maken over te stappen op een goedkopere biks. Omdat je van SS niet veel hoeft te voeren (afhankelijk van gewicht konijn) valt het in verhouding mee qua prijs als je oplet waar je het koopt. Maargoed dit is een persoonlijke beslissing natuurlijk, ik ben zelf erg tevreden over SS.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me ook aan bij Christa en Anjo. Ik heb een konijntje met gevoelige darmen, ze heeft dan ook vaker gas, vaak genoeg ook maar lichte aanvallen. Ik geef altijd als ik het merk direct cisaral en carprofen, verbeterd het met een uur drastisch dan is er niks aan de hand en is het een kleine aanval, is er niks verbeterd dan bel ik direct de dierenarts. Let wel ik ken mijn nijn nu best goed en langer als een uur zou ik het nooit aankijken vooral niet bij buikproblemen. Zolang je niet weet waardoor het komt is het enige goede dat je kunt doen naar een dierenarts gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .