Ga naar inhoud

Help, ik zie door de bomen het bos niet meer


Lonkes1984

Aanbevolen berichten

Vroeger kregen mijn konijnen altijd aveve brokken, maar daarover had ik gelezen dat ze helemaal niet goed zijn.

Nadat ik mijn vorige Franse hangoor ben verloren (snik..) begon het te kriebelen en heb ik sinds vandaag een nieuwe.

 

Nu ben ik mij aan het verdiepen in allerlei soorten (betaalbaar) voer aan de hand van de voeranalyse.

Onder andere: Havens, Garvo, Kasper, Teurlings.
 

Wat mij vooral opvalt is dat er altijd wel een waarde niet is zoals het zou moeten zijn.
 

Het eiwit gehalte is bijvoorbeeld iets te hoog of dat is wel goed, maar dan is het vetgehalte bijvoorbeeld 4%.
 

Wat moet ik doen???

Wat is 'minder erg' om niet zo goed te hebben?
 

Ik neig nu naar de Garvo, alleen heeft die weer een vetgehalte van 4,4%
 

Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer en zal morgen een zak moeten gaan halen om te kunnen gaan mengen met het voer dat ik van de fokker mee gekregen heb.... HELP!! :bounce: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal waarschijnlijk nooit een voer vinden dat qua samenstelling 100% goed is. Ik zou gewoon kijken naar waar het konijn het goed op doet en wat voor jou betaalbaar is. Ik zelf ben bijvoorbeeld erg tevreden over hope farms super trio ik haal zakken van 15kg voor 20 euro bij de jumper en daar doe ik met 3 konijnen en een cavia zo'n 4 maanden mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op bunnybunch zien de meeste mensen Science Selective als het beste voer dat je kan geven. Dit is alleen wel aardig prijzig. Een goed alternatief in Hope Farms Super Trio. Kwalitatief gezien is dit ook goed voer. Het is alleen wel een stuk betaalbaarder. Zelf geef ik dit ook en betaal voor 15 kilo 17 euro. Mijn konijnen doen het er goed op, vinden het lekker en doordat het harde brokken zijn waar ze goed op moeten kauwen, krijgen ze minder snel haken op de kiezen. Veel mensen zijn ook erg tevreden over Trovet of Beaphar Care+, maar echt betaalbaar vind ik dat voer niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Science Selective is helemaal niet zo duur als je het in Engeland bestelt. Ik heb nu weer 4 zakken van 10 kilo gekocht voor ik geloof 16 euro per zak. Daar doe ik met 4 konijnen bijna een jaar mee.

Het is net niet helemaal een jaar, scheelt 2 of 3 maanden, maar laat het iets meer dan een half jaar zijn. Dan nog is het hooguit, heel ruim gerekend, zo'n 30 euro per jaar aan kwalitatief goede brok per konijn. Daar lig ik niet wakker van hoor.
Je hoeft van zo'n goede brok ook niet veel te voeren. En ze vinden het lekker. Ik hoef er niet voor op en neer naar de winkel, het wordt gratis aan huis bezorgd, dus vind het behoorlijk ideaal zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel science selective ook uit Engeland (petmeds.co.uk), maar betaal wel iets meer dan Lonja. Het afgelopen half jaar heb ik de prijs flink zien stijgen, maar dan nog betaal je nooit meer dan 25 euro per zak van 10 kg incl bezorging. Met 2 konijntjes doe ik met 2 zakken langer dan anderhalf jaar, dus dat vind ik ook de kosten niet. Een baal hooi bij de boer halen in plaats van pakjes hooi uit de winkel compenseert dat weer ruimschoots. 


Hiervoor voerde ik hope farms supertrio, dat heeft ook een prima samenstelling, maar mijn ram heeft nogal eens last van zijn buik en ik heb het idee dat hij het beter doet op science selective en dat scheelt flink op dierenartskosten. Daarbij is science selective hier in het gebruik niet echt duurder dan hope farms supertrio, aangezien ze van ss minder nodig hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik geef zelf ook Science Selective van Supreme. Het is wat prijziger dat klopt, maar als je kijkt naar de samenstelling,


de hoeveelheid vezels, maar ook hoe weinig ze in principe maar nodig hebben, is het mij dat helemaal waard.


 


Hij vindt het heerlijk en eet het goed!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn voeren is geen hogere wiskunde! Zo lang je biks met mate voert en je een gezond konijn hebt, zijn de meeste brokjes die je noemt echt prima. Geef liever geen gemengd voer, omdat ze dan selectief kunnen gaan eten. Zorg vooral voor goed, onbeperkt hooi en eventueel groenten. Biks met mate geven en je er nu ook weer niet te druk over maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef al jaren merkloze biks en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Zitten geen extra stukjes in. Alleen maar saaie harde biks. Konijn is er bijna 11 mee geworden. Wat Christa zegt: voer ze dat biks met mate en zorg dat het merendeel hooi en wat groenvoer is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Science Selective is helemaal niet zo duur als je het in Engeland bestelt. Ik heb nu weer 4 zakken van 10 kilo gekocht voor ik geloof 16 euro per zak. Daar doe ik met 4 konijnen bijna een jaar mee.

Het is net niet helemaal een jaar, scheelt 2 of 3 maanden, maar laat het iets meer dan een half jaar zijn. Dan nog is het hooguit, heel ruim gerekend, zo'n 30 euro per jaar aan kwalitatief goede brok per konijn. Daar lig ik niet wakker van hoor.

Je hoeft van zo'n goede brok ook niet veel te voeren. En ze vinden het lekker. Ik hoef er niet voor op en neer naar de winkel, het wordt gratis aan huis bezorgd, dus vind het behoorlijk ideaal zo.

Lonja, op welke site bestel(de) jij het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .