Ga naar inhoud

Plek in kraag


CynthiatB

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Zoals jullie weten heb ik konijntjes in de pleeg zitten. Nu viel me vanochtend een ontzettend plek op bij Milo in de kraag. Het zit niet onder zijn bekje maar echt in zijn kraag. Hij kan er zelf zeg maar bij.


 


We hebben al contact gehad met het asiel, maar we moeten er morgen toch heen en dan zouden ze er eventueel wel naar kijken. Tenzij hij stopt met eten en drinken en futloos wordt moeten we er natuurlijk mee naar een dierenarts. 


 


Ik was nieuwsgierig of iemand dit al eens gezien had of kent?


 


Zoals je ziet is het ook best wel een behoorlijke plek vergeleken onze vingers.


 


12584526193_9674dc2ee7_c.jpg


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is het wel van een beet geweest. Of iets scherps in de ren. We hebben alles nagelopen en er lijkt niks scherps bij te zitten. Dus moet het toch een beet zijn geweest. Maar hoe, wie of wat, wanneer dat is gebeurd geen idee. We hebben ze nog nooit achter elkaar aan zien vangen en of jagen.

Inmiddels is de plek drie keer zo groot geworden omdat die er constant maar aan zit.

We hebben de zalf hydrocortiderm mee gekregen. Dat moeten we 4 a 5 dagen 3x daags er op smeren.

Eigenlijk zou die er af moeten blijven. Bij honden en katten doe je ze een kraag om. Bij konijnen is dat al heel lastig en omdat hij nog zo klein is dubbel lastig. Dus zijn we gaan zoeken naar een andere oplossing want het zou heel mooi zijn als hij er niet bij of aan zou komen.

We hebben hem nu een halsbandje gemaakt door middel van een wc rolletje. Sokje er om heen voor de zachtheid. En het lijkt goed te werken. Hij laat het nu meer met rust en kan er heel moeilijk bij waardoor hij het snel op geeft.

Het is voor zijn eigen bestwil. Want we willen dat het mooi geneest en niet alleen maar groter wordt natuurlijk. Het ziet er ook echt verschrikkelijk uit inmiddels.

Heeft iemand nog een idee wat we er na deze zalf op zouden kunnen smeren? Had iets gelezen van calendula?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen plukken haar zien liggen? Als ik het zo zie zou je zeggen dat het een bijtwond is inderdaad. Ik vind wel dat je een inventieve oplossing hebt bedacht met de kraag, maar of het echt lang werkt durf ik niet te zeggen. Mijn ervaring is dat het meestal toch wel goed komt met dit soort oppervlakkige wondjes, gewoon goed schoonhouden en je hebt al zalf meegekregen las ik, dus dat komt vast helemaal goed. Ik zou ook weer niet te lang blijven smeren. Er kan inderdaad wel calendula zalf op, maar als het door de zalf die je nu hebt goed geneest, zou ik er daarna niets meer op smeren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondagochtend hebben we wel enkele plukken haar gevonden. Maar we gingen er van uit dat er achter Ariel was gevangen omdat dat de dame was en we het Felix 1x keer eerder hebben zien doen. Tussen de heren is er nog nooit gejaag geweest. Waarschijnlijk dus op deze bewuste nacht na.

Afgelopen dagen is het ook rustig tussen de heren. Geen plukken haar meer gezien. Ook geen gejaag enz.

We moesten wat, hij zat er constant aan waardoor hij het zelf alleen maar erger maakt. Zoals ik al zei de wond is inmiddels 3X keer zo groot. En het ziet er echt niet mooi uit. Vergeleken met nu is de wond op de foto echt niks.

Ik hoop dat het heel snel goed komt met die wond want het ziet er echt niet mooi uit en hij heeft er zelf ook best wel last van.

De zalf is tegen jeuk en gaat ontstekingen tegen. We moesten het er niet te lang op smeren want dat zou de genezing weer tegen kunnen gaan. Daarom was ik nieuwsgierig of iemand ervaringen had met een andere zalf die de genezing wel ten goede komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er te veel aan gelikt word, veranderd het in een hotspot. Onze Hazel heeft t ook gehad. Heb echt alles geprobeerd toen, niets hielp het werd steeds groter. Ik heb toen bij de apotheek een tube betadine zalf gehaald, zag na een paar dagen meteen resultaat en na een ruime week kon ik stoppen met smeren en is het helemaal genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met betadine wel oppassen dat  ze het niet oplikken. Daar gaan ze het niet beter van doen :P Honingzalf heb ik inderdaad ook hele goede ervaringen mee. Calendula ook. Beide bevorderen de wondgenezing alleen is honingzalf ook anti bacterieel.


 


Geniaal bedacht zeg dat wc rolletje!! Mocht hij door hebben dat die ook af kan zou je een "haft" windsel kunnen proberen (Elastomull haft of Hekahaft bijvoorbeeld). Dat is een soort van zelfklevend, maar dan zonder lijm :P vind het nog steeds fascinerend hoe het vast blijft zitten haha.  Dit kun je gewoon bij de apotheek krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik de honingzalf ook bij een drogist halen? Of is het belangrijk dat dit echt voor dieren is? Er zit namelijk nogal een flinke prijsverschil in.


 




met betadine wel oppassen dat  ze het niet oplikken. Daar gaan ze het niet beter van doen :P Honingzalf heb ik inderdaad ook hele goede ervaringen mee. Calendula ook. Beide bevorderen de wondgenezing alleen is honingzalf ook anti bacterieel.


 


Geniaal bedacht zeg dat wc rolletje!! Mocht hij door hebben dat die ook af kan zou je een "haft" windsel kunnen proberen (Elastomull haft of Hekahaft bijvoorbeeld). Dat is een soort van zelfklevend, maar dan zonder lijm :P vind het nog steeds fascinerend hoe het vast blijft zitten haha.  Dit kun je gewoon bij de apotheek krijgen.




 


Kan ik dat er gewoon opplakken?  :P Ik ken dit echt niet! We hebben wel het idee dat hij er toch nog een beetje bij kan dus dit zou wel idealer zijn. Of er in ieder geval onder. Dan kan die het er ook niet aftrekken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

dat verband plakt alleen aan zichzelf vast, dus je kunt er een soort kolletje van maken zeg maar. dus niet te strak om zn nekje winden over de plek heen. het is een beetje rubberachtig, dus verschuift ook niet. Ik zou er persoonlijk nog even een gaasje tussen doen. dan blijft het ook mooi droog doordat het vocht in het gaasje trekt en het niet gaat broeien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben er niets van gekregen hoor van de betadine zalf. Zowel Hazel als Jip hebben er aan gelikt, en zijn er niets van overkomen!

 

betadine is op basis van jodium. een klein beetje is niet zo'n punt idd en heb je nodig. maar teveel jodium is zeker niet goed en kan de schildklier van slag maken. (en dat kleine onbekende dingetje doet verrassend veel voor je lichaam kan ik je uit ervaring vertellen)  met schildklier problemen wordt daarom ook afgeraden betadine te gebruiken voor lange tijd of op grote huidoppervlakken. en dat gaat dus nog niet over inname maar opname via de huid. Dus minder dan wanneer een dier of mens het op zou likken. Daarom zou ik op een plek waar aan gelikt wordt bij voorkeur geen Betadine gebruiken maar een honingzalf of calendula zalf dus dit effect niet hebben en naar mijn ervaring ook vaak een beter resultaat geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zojuist zijn wond ingesmeerd met honingzalf, toen een gaasje er over heen. Verbonden met elastomull haft. Vervolgens zijn mooie band er nog weer over. Hij kan er nu echt voor geen mogelijkheid meer bijkomen. Hopelijk komt het nu snel tot rust en gaat het snel genezen.


 


Zo zag de wond er zojuist uit:


 


12636579705_a4dbfbd3b6_c.jpg


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het is eigenlijk heel erg donker rood.

Kleuren zijn niet zo heel mooi, zal de volgende keer even flitsen, dan zie je het beter.

 

Zodra het zwart wordt trekken we aan de bel, want dan weten we hoe laat het is.

aah oke, donkerrood kan evt opgedroogd bloed zijn. maar idd goed in de gaten blijven houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ik de foto nog eens bekijk. Is er iets waar hij zijn kop door kan steken? Het lijkt namelijk net of dat stukje huis naar beneden gestroopt is. en het zit inmiddels zo hoog dat hij bij de bovenkant er niet meer bij kan met likken denk ik? En dan kan alleen het likken geen hoofd oorzaak meer zijn.


 


Mini had ook een keer van die rare plekjes in haar nek. snapte er niks van. Tot ik haar een keer naar de bovenverdieping zag gaan terwijl het klepje dicht zat omdat morris bijgevoerd moest worden. Ik wist wel dat ze het deed, maar toen ik het zag snapte ik het ineens. de rand van het klepje schraapte zo langs haar nek en daardoor onstonden die plekjes dus.


Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben de hooibal er ook uitgehaald dus daar kan hij nu geen last meer van hebben als het dat is geweest. 

 

Het blijft heel mooi zitten. Hebben nog wel weer het rolletje er over heen gedaan want de andere 2 vonden het ook erg interessant. En dat moeten we natuurlijk niet hebben. We hebben hem hoog ingepakt want als ze zo klein zijn, zijn ze me toch een porsie lenig. Hij komt echt met zijn toch vlak onder zijn kin, ik vind het knap, dat weet ik wel! 

 

Het geeft ook zoveel stress :(

Hij rent al heel hard weg in de ren als we er voor staan terwijl de andere twee met de neusjes vooraan staan.
Heb het zo met hem te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .