Ga naar inhoud

Medische vraagjes


femmeke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zit even met een aantal volgens mij niet gevaarlijke medische vraagjes maar wil toch even wat advies inwinnen.

Aller eerst een vraag over medicatie:

Mijn carprofendrops zijn op en nu wil ik online nieuwe bestellen, alleen zag ik dat er ook 30 ml flesjes te verkrijgen zijn, deze zijn niet alleen een stuk goedkoper maar je doet er ook langer mee dan met een 10 ml flesje. Alleen kan ik nergens echt terug vinden hoe het nou met de houdbaarheidsdatum zit, op mijn oude lege verpakking staat uiterste gebruiksdatum 2017, maar betekent dat dan ongeopend of geld dat ook voor een geopende verpakking? Het zou namelijk zonde zijn de 30 ml te bestellen en die na opening naar een half jaar weg te moeten gooien. Tegelijkertijd dezelfde vraag voor de houdbaarheid van geopende cisaral.

Mijn tweede vraag gaat over Otje: woensdag ochtend deed ze een beetje vreemd, ze hield een oortje plat en schudde met haar kopje en krabde er in. Gelijk bij me gepakt en even gekeken of ik iets kon zien zitten dat misschien kriebelde maar ik zag niks zitten. Ze is een leeuwenkopje dus kan ook goed zijn dat der haar gewoon kriebelde. Na een minuut of 5 was het over en heb het haar niet meer zien doen, behalve het schudden met het kopje maar dat doet ze meestal uit vrolijkheid. Zeg maar hetzelfde als een dol enthousiaste hond die blij is zijn baasje te zien. Moet ik me hier toch zorgen over maken? Ik hou het natuurlijk wel in de gaten maar aangezien ik het niet eerder zo gezien heb en nu ook niet meer zie twijfel ik een beetje over de oorzaak.

Mijn laatste vraag gaat over Tos, hij is in juli afgelopen jaar gecastreerd. Zijn balletjes zijn er dus uit gehaald en er blijft een lege balzak over. Nou had hij vorige week ineens plakpoep, ik denk dat dit kwam omdat Otje weer een lichte gas aanval heeft gehad en dus geen brokjes heeft gegeten maar wel groentes. Ik vermoed alleen dat Tos haar portie brokken dus ook heeft opgegeten. Ze krijgen hier samen in het totaal 30 gram biks en Tos weeg maar 1 kilo dus dan heeft hij het dubbele van wat hij normaal zou mogen gehad. Niet zo gek dus dat hij daar plakpoep van krijgt. Alleen bij het schoonmaken zag ik ineens nog twee zwarte puntjes op de plek waar ooit zijn balletjes gezeten hebben. Mijn broer heeft het meeste verstand van de medische wereld en waarschijnlijk is het gewoon afgestorven balzak. Maar klopt dat? Verschrompeld dat zo langzaam en sterft dat uiteindelijk af? Ik heb het namelijk nooit eerder gezien maar kon op internet ook niks erover vinden.

Alvast bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.

De carprofen is geopend niet zo lang houdbaar, precies weet ik niet, aantal maanden gaat maar langer dan een half jaar is het niet houdbaar. Volgens mij geldt dat voor al die medicijnen. Maar ik weet het dus niet zeker. Misschien dat anderen dit wel weten.

Over Otje durf ik het niet zeggen. Volgens mij is dit onschuldig en ws door wat kriebel misschien wat oorsmeer. Ik neem aan dat konijntjes dit ook hebben. Die van mij schudden ook wel eens.

Over Tos; voordat mijn konijn werd gecastreerd kon je duidelijk balletjes zien. Die zie ik ook niet meer, de balzak verschrompeld dan. Afsterven lijkt me niet, dit is een pijnlijk gebeuren. Die zwarte puntjes zeggen mij niks. Ik keek en kijk eigenlijk bijna nooit aan de onderkant tenzij ik twijfel.

Hoop dat je zo weer wat wijzer bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenartsassistente vertelde mij dat een geopend flesje caprofen nog een half jaar houdbaar is. Ik heb zelf ook een flesje van 30 ml gekocht, want die van 10 ml waren niet veel goedkoper. Mijn konijnen zijn wel wat zwaarder dan die van jou, dus hebben meer per keer nodig.

Over het schudden van de kop van Otje en het daarna krabben in de oren zou ik me geen zorgen maken. Hier zie ik dat ook een enkele keer, bij de nijnen met langere haren in de nek inderdaad. Lijkt dan inderdaad dat er iets kriebelt (of een klitje dat een beetje trekt of zo). Als ze het daarna niet meer deed zal het wel goed zijn.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die houdbaarheid van de medicatie is volgens mij ook iedereen het oneens :arf:

2 dierenartsen waar ik geweest ben zeiden dat het gewoon tot de houdbaarheidsdatum goed is als er niets op staat in de trant van: na openen beperkt houdbaar.

De andere dierenarts vond dat dan wel erg lang voor geopende flesjes en zei dat ze het een jaar na openen dan toch maar weg zou gooien voor de zekerheid.

Ik zou me om Otje geen zorgen maken als ze zich nu weer normaal gedraagt. Als ze het vaak gaat doen natuurlijk wel even met je dierenarts overleggen, maar dat lijkt me logisch.

Die zwarte puntjes bij Tos, zouden dat geen geurkliertjes kunnen zijn? Bij Wilma komt daar ook altijd wat bruinzwarte korrelige troep in te zitten, ik ben er eens mee naar de dierenarts gerend, die zei dat het geen probleem is, zolang de huid er mooi rustig uitziet.

Ter illustratie:

http://www.allesoverfransehangoren.nl/_wp_generated/wp334c3493_02.jpg

En ze zitten naast het geslacht van je konijn, diep in de huidplooi:

http://www.medirabbit.com/NL/Urogenital/female/fem3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

He he eindelijk even tijd om de reacties te lezen hele dag aan de poets geweest.

Betreft de medicatie: ik hoor inderdaad ook verschillende verhalen mijn DA heeft ook nooit gezegd dat t na een half jaar weg moet. Er staat ook op uiterste gebruiksdatum, dat vind ik iets anders dan houdbaarheidsdatum, en zoals eefje zegt er staat ook niks over na openen bla bla.

@Lienappelsien Tos is inderdaad een lichtgewichtje mn kleine dwerg maar Otje zit op 2,5 kilo en aangezien zij de meeste gasaanvallen heeft en dus cisaral en pijnstillers nodig heeft gaat het er sneller doorheen dan bij Tos. Maar het is inderdaad iets om mee te wegen...

Hmm ja dus daar ben ik nog niet over uit de 30 of 10 ml...

Over Otje, ik heb t er nog nooit in die mate zien doen en mijn moeder was op dat moment bij me en zij was er ook wel van geschrokken. Ik houd het natuurlijk goed in de gaten maar de oortjes zijn verder wel helemaal schoon, als het vaker voor gaat komen laat ik de DA er natuurlijk wel even na kijken.

Normaal maak ik me om dat soort dingen nooit zoveel zorgen maar deze keer vond ik het toch vreemd.

@Eefje, die tweede link en dan de rechter afbeelding lijkt er inderdaad heel erg op, zit ook inderdaad naast het geslachtsdeel en zo valt het ook niet gelijk op. Misschien dat het inderdaad vies was, mede door de plakpoep. Ik zal het wel even nader onderzoeken dit weekend of de huid ook rustig is.

Bedankt voor de info ik ben weer geholpen nu alleen de knoop doorhakken over de hoeveelheid carprofen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even een vraagje, mn hupsels zitten echt vol in de rui... Met het gevolg dat ze dus om de haverklap weer vol met haar zitten. Ik kam ze al elke dag maar nog krijgen ze veel haar binnen (en ik vermoed ook dat ze de hennepvezelplukjes op eten dus hier komt mooi een andere bodembedekker voor) alleen krijgen ze normaal elke dag een stukje appel om de spijsvertering goed op gang te houden. Maar daar red ik het nu dus niet mee. Nou lees ik vaker dat er in tijden van de rui prozyme gegeven wordt? 1 klopt dit en 2 is dit ook online verkrijgbaar want of ik kan het niet vinden of het is online niet te verkrijgen. Ik vind het ook zo rottig om ze steeds cisaral te moeten geven, dat gesleep en "gejaag" om ze te pakken te krijgen en vervolgens cisaral te geven komt de band met de hupsels nou ook niet echt ten goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kan doen is lijnzaadolie over het eten als ze in de rui zijn, werkt perfect. Sommigen geven inderdaad prozyme, maar ik vind olie net zo makkelijk.

  

Lijnzaadolie heb ik vorig jaar toen ik op vakantie was en Tos zo'n enorme verstopping had naar gezocht (en nu nog steeds opzoek) ik kan het gewoon nergens vinden. Waar haal jij het vandaan emilyrose? Maar ik denk dat ik dan overigens liever voor olie ga ook dan voor allemaal gefabriceerde middeltjes.

Hier kan je Prozyme bestellen: http://www.konijnen.nl/bunnystuff/shop.php# en dan onder het kopje Medicijnen. Daar bestelde ik het ook altijd maar ik heb 2 jaar geleden een grote pot bij Bunnybin webwinkeltje besteld. Daar is het goedkoper. ;)

Bedankt voor de link, maar aangezien ik ook nieuwe carprofen en nu dus ook nieuwe cisaral nodig heb wil ik toch even kijken of ik alles bij 1 winkel kan bestellen als dat niet lukt en ik echt nergens lijnzaadolie kan vinden ga ik toch even bij de link van jou verder kijken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .