Ga naar inhoud

Gijsje is acuut ziek!


Eefje91

Aanbevolen berichten

Toch maar weer even de DA gebeld, ook naar aanleiding van jullie reacties en dat dat slap zijn een slecht teken is.

De DA zegt dat ze ondanks de pijnstilling nog best wat pijn kan hebben helaas. Ik snap alleen niet wat dat er mee te maken heeft dat ik geen pijnstilling mee krijg.

Ook zegt hij dat hij geen maagverstopping voelde vanmiddag en dat hij denkt dat het probleem bij de darmen ligt. Daarom wil hij ook dat ik doorga met dwangvoeren.

Ik moet haar nu dwangvoeren en dan over een halfuurtje bellen hoe het is gegaan.

Als het dan nog niet goed gaat met haar, mag ik haar brengen… Ik heb hier geen goed gevoel bij, want wie let er dan op haar?

Ik kan vannacht een aantal keer mijn bed uit om haar te dwangvoeren en dat doe ik ook met liefde, maar doen ze dat daar ook? Ik ben bang van niet.

En daarnaast vind ik het veel te rooskleurig om te denken dat het over een halfuurtje wel beter zal gaan. Er zit namelijk nog geen enkele vooruitgang in.

Ik zou haar veel liever hier houden, onder de warme lamp en tegen haar vriendje aan.

Ik heb met mijn pleegvader overlegd, en ik wil de DA vragen om Cisaral en pijnstilling. Mijn pleegvader wil dit langshalen. Kan de dierenarts weigeren ons dit mee te geven?

Ik zou het namelijk echt graag in huis hebben als het Gijsjes kansen vergroot...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik heb haar net voor de derde keer gedwangvoerd en dit ging niet zo gemakkelijk meer (een goed teken)! Er ging dan ook maar zo'n 5.5 ml naar binnen, maar goed ze heeft nu in totaal bijna 30 ml naar binnen gewerkt vanavond. Lijkt me wel goed.

En ze heeft zo juist ook zelf water gedronken.

Nu is het wachten op de eerste keutels en de eerste hapjes zelf eten…

Ik heb haar buikje ook gemasseerd vanavond en op een gegeven moment gingen de darmpjes geluid maken. Ook een goed teken toch?

Oja en ik had de DA dus nog een keer gebeld. Ik heb hem uitgelegd dat ik toch graag Cisaral zou krijgen en ook nog een pijnstillend middel.

Na een kort gesprek konden we het komen halen.

We hebben wel pijnstilling in de vorm van een injectie meegekregen, aangezien hij vertelde dat de werking van pijnstilling die je oraal toedient nu verminderd zou kunnen worden door de Cisaral en het niet goed werken van het verteringsstelsel.

Uiteindelijk hebben we Gijsje dus ook gewoon thuis gehouden ipv haar naar de DA te brengen, want daar ging mijn gevoel naar uit.

En het is wel echt de goede keuze geweest, want ze wordt weer steeds alerter en reageert ook op haar vriend Guus. (die op dit moment trouwens doodleuk de critical care die ik gemorst heb op zit te likken hahaha, hij vindt het heerlijk!).

Ik ben zo dankbaar dat ze zich er doorheen slaat. Klein vechtertje is het!

Ik zal vannacht nog wel een paar keer bij haar gaan kijken en zo nodig dwangvoeren.

Wanneer ze weer zelf hooi begint te eten mag ik stoppen met dwangvoeren toch?

En ook met de Cisaral? Hier krijgt ze rond 6:00u weer een dosis van.

Dankjewel voor alle hulp! :heart:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het wat beter lijkt te gaan, hopelijk zet deze lijn door. Zodra ze zelf wat eet mag je inderdaad stopppen met dwangvoer (of in ieder geval minderen), de cisaral moet je niet zomaar mee stoppen, maar langzaan afbouwen en ook pas als het echt weer de goede kant op gaat. Ik was aan het begin van het topic bang dat dit niet goed zou gaan, maar gelukkig lijkt Gijsje (geweldige naam trouwens) een echte vechter.

Succes nog vannacht en heel veel beterschap voor haar.

Wat de werking van pijnstilling betreft is het zo dat deze minder lang werkt bij konijnen als bij bijvoorbeeld katten, vanwege hun snellere metabolisme, dit wil echter niet zeggen dat het maximaal twaalf uur werkt. Pijnstilling die normaal 48 uur werkt zal bij konijnen zeker langer dan twaalf uur werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de werking van pijnstilling betreft is het zo dat deze minder lang werkt bij konijnen als bij bijvoorbeeld katten, vanwege hun snellere metabolisme, dit wil echter niet zeggen dat het maximaal twaalf uur werkt. Pijnstilling die normaal 48 uur werkt zal bij konijnen zeker langer dan twaalf uur werken.

Ook hier blijken dierenartsen weer verschillend over te denken. 2 dierenartsen die ik erg kundig vind vertelden mij dat pijnstilling max 12 uur werkt bij konijnen. Wellicht ook afhankelijk van welke pijnstilling ze geven.

Hoe gaat het nu? Zijn jullie de nacht goed doorgekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier blijken dierenartsen weer verschillend over te denken. 2 dierenartsen die ik erg kundig vind vertelden mij dat pijnstilling max 12 uur werkt bij konijnen. Wellicht ook afhankelijk van welke pijnstilling ze geven.

Hoe gaat het nu? Zijn jullie de nacht goed doorgekomen?

Waarschijnlijk geven die dan pijnstilling die normaal 24 uur werkt. Ik heb begrepen dat je de tijd ongeveer moet halveren en dat klinkt eerlijk gezegd ook veel logischer dan dat er bij alle soorten een maximum van twaalf uur voor staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn op de goede weg!

Ze heeft best wat hooi gegeten en ook 2 blaadjes andijvie, 1 blaadje witlof en wat wortelloof.

Nu is het wachten op het keutelen. Ze heeft pas 10 keuteltjes gekeuteld, in meer dan 24uur dus…

Haar buikje is ook nog wat hard. Ik geef haar inderdaad nog Cisaral. Ze mag van de DA 4 keer per dag 1 ml.

Ze vindt het echt heel vies en rent hard weg nadat ik het heb gegeven. Eigenlijk ben ik wel blij dat ze dit doet, want dit laat ook zien dat ze weer sterker wordt!

De DA zei tegen mij dat de pijnstilling ongeveer 12 uur werkte, maar ik weet niet de naam ervan. Ik mocht haar vanmorgen een injectie met pijnstilling geven, maar dit lukt niet. Ze is zo beweeglijk en verzet zich hevig. Ik ben bang als we haar injecteren dat ze ineens een beweging maakt en dan zijn we nog verder van huis…Ze lijkt zo op het oog geen pijn te hebben, maar konijnen laten dat natuurlijk niet zo snel zien dus ik ben er niet zeker van.

Ze loopt wel weer rond door de kamer ook. Dit vind ik super want dat kan ook alleen maar stimulerend zijn voor de darmpjes.

Het is trouwens wel zo dat nu ik net Cisaral heb gegeven, ze weer weigert te eten. Maar dit is denk meer uit protest? Ze liep ook ontzettend te mokken haha! Gijsje is alweer bijna de oude volgens mij, onze kleine brompot, en daar ben ik heeeeeeeeeeeel blij mee :biggrin:

Nu nog meer keutelen en dan kan wat mij betreft de vlag uit! :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gistermiddag begon Gijsje steeds meer hooi te eten en uiteindelijk ook weer flink te keutelen! Ik was zo blij!

Wel nog doorgegaan tot gisteravond 23u met Cisaral te geven.

Vannacht ben ik nog twee keer naar haar gaan kijken, en beide keren zat ze actief in het hok en een van de keren was ze ook hooi aan het eten.

Vanmorgen viel ze zelfs weer aan op de brokjes, alleen stopte ze al na het eten van 3 biksjes.

Ik heb haar nog een halfuurtje zitten observeren en alles leek weer normaal.

Daarna moest ik zelf de deur uit.

Ik kom nu net thuis en ze zat er best goed bij leek het zo. Ik heb zoals altijd de ren opengezet en Gijsje en Guus kwamen samen lekker op het kleed liggen bij de bank.

Ze heeft ook nog paar rondjes om de tafel gerend.

Na een halfuurtje ging ze echter weer wat ongemakkelijk liggen.

Dit vond ik wat vreemd. En helaas, maar vlak daarna rende ze opeens haar hok in en ze is gaan liggen in het hoekje waar de warmtelamp staat. Haar oortjes voelen niet heel koud maar ook niet warm, dus ik heb hem maar aangezet.

Nu ligt ze er dus onder. En ze is weer aan het strekken met haar pootjes. Weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen, maar het ziet eruit alsof ze zich geen houding weet te geven.

Natuurlijk ben ik weer alleen thuis… pfff m'n (pleeg)vader is werken.

Ik denk dat ik het beste nu eerst m'n eigen DA even kan bellen en haar uitleg over Gijsjes gasaanval van het weekend en hoe ze nu weer doet…

Ik word er wel een beetje wanhopig van, want het kostte echt heel veel moeite om Gijsje weer erbovenop te krijgen en ik was dan ook zoooo blij dat het weer wat beter ging. En nu gaat het dan ineens weer slechter… Ik dacht dat een gasaanval niet zo lang zou duren en dat het daarna dan ook wel meteen goed zou gaan.

Misschien is het er toch iets mis met haar kiezen. Ook omdat ze vanmorgen wel naar de voerbak kwam rennen maar al zo snel stopte met eten.

Ik vind het echt heel naar en weet weer niet hoe ik haar nu het beste kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was je verder gestopt met de cisaral? Je moet daar namelijk nooit zomaar mee stoppen, maar vanaf het moment dat het echt weer goed gaat langzaam afbouwen.

Ik zou ook zeker even contact opnemen met je eigen dierenarts en even overleggen.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar was ik dus wel ineens mee gestopt. De dierenarts had namelijk gezegd dat ik gisteren nog 4 x 1ml moest geven en als het dan goed zou gaan dan moest ik er weer mee stoppen.

Ik was hier ook wel blij mee, omdat het geven van de Cisaral niet zo gemakkelijk gaat en me alleen niet lukt. Eén iemand moet haar goed vasthouden, we wikkelden haar dan in een handdoek dat alleen haar kopje vrij was, en de ander het spuitje geven in haar bekje.

Ze liet ook een deel weer uit haar bekje lopen dus ik deed standaard een heel klein beetje meer in het spuitje dus ze heeft wel alles binnengekregen wat moest.

Dus het probleem ligt waarschijnlijk bij dat ik te vroeg ben gestopt met Cisaral?

En kan het dan zo zijn dat ze nu weer pijn heeft? Moet ik de DA ook nog om pijnstilling vragen of is dit niet goed om haar nu via haar bekje toe te dienen omdat dat slecht kan zijn voor haar maag?

aangepast door Eefje91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het daar door komt kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het zou zeker kunnen. Pijnstilling zou ik wel om vragen als ik jou was, zelf geef ik dat ook altijd i.c.m. cisaral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de berichtjes weer!

Ik ben gisteren weer begonnen met Cisaral. Vandaag heeft Gijsje 2 x Cisaral gehad (om 9u en 21u).

Hoe moet ik het nu verder afbouwen? Moet ik nu gaan minderen qua hoeveelheid of qua frequentie?

Het gaat weer een stukkie beter met Gijsje sinds ik weer met de Cisaral ben gestart.

Ik ben nu wel bang om het nog verder af te bouwen, straks gaat het weer fout!

Maar ze moet toch ook ooit weer zonder kunnen.

Vraag me af wat nou de oorzaak van het gas is geweest. Als het aan haar tanden zou liggen, moet ik hier denk ik zsm wat aan laten doen?

Ik vind haar buik trouwens nog steeds wat hard, maar ze keutelt weer en eet ook gewoon hooi en wat biks.

Ik mag nog steeds niet echt aan haar buikje zitten, dus kan haar niet goed masseren en voelen.

Op dit moment huppelt ze vrolijk door de kamer, dus het lijkt erop dat het eindelijk over is!

Ik hou jullie op de hoogte tot het echt goed gaat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder qua frequentie. Als ze vandaag twee keer heeft gehad zou je dat morgen ook nog kunnen doen, of morgen overgaan op 1 keer geven. Omdat het nog niet helemaal lekker gaat zou ik zelf morgen nog twee keer geven en de dag daarna kijken of je 1 keer kan geven, maar overleg dat anders even met de dierenarts.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf het nog niet echt hardop te zeggen: het lijkt weer goed te gaan met Gijsje!

Maandag was ik ook zo ontzettend blij toen het beter ging, en toen ging ze in de middag ineens weer ongemakkelijk liggen en weigerde ze om te eten.

Ik heb gisteren dus 2x Cisaral gegeven aan haar en vanmorgen ook weer een keer.

Ik weet niet zo goed hoe ik nu moet afbouwen. De DA zei dat afbouwen niet eens zo nodig was, maar dat ik best nog even door mocht gaan met het te geven. Dit vond ik een lastig antwoord, want nu is het voor mij nog niet duidelijk wat ik moet doen. Ik vind het eng om weer te minderen of te stoppen met Cisaral. Zal Gijsje het ook goed doen zonder?

Daarnaast willen ze graag haar gebit wat beter bekijken, aangezien de DA die spoeddienst had zei dat Gijsje misschien last heeft van haakjes. Hij heeft met een soort kijkertje in haar bek gekeken en kon zo geen haakjes vinden. Toch zag hij wel dat de bovenkiezen beter afgesleten waren dan de onderkiezen.

Nu zei m'n vaste DA dat je het met zo'n kijkertje ook helemaal niet goed kunt zien, dus nu willen ze in haar bekje kijken door een klem op haar kaken te zetten. Ik vind dit echt heel eng klinken. Ze hoeft hiervoor niet onder narcose, dit doen ze gewoon tijdens een consult.

Heeft iemand van jullie dit ooit meegemaakt? Is dit niet te stressvol voor een konijn? Het lijkt me zo naar als ze zo'n klem in haar bekje zetten. Misschien kunnen ze dan maar beter meteen onder narcose de boel bekijken en zo nodig meteen bijslijpen…

Ook twijfel ik heel erg of er wel echt iets mis is met haar gebit. Inmiddels eet ze namelijk weer prima hooi en brokjes.

aangepast door Eefje91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat afbouwen betreft zegt mijn dierenarts altijd dat je kan gaan minderen in frequentie als het langer dan een dag goed gaat met eten en keutelen.

De manier waarop de da naar de haken wil kijken zou ik zelf niet aan beginnen geloof ik. Dan heb ik toch liever dat ze dat onder een roesje doen en het probleem ook meteen kunnen aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eigen DA en de spoed DA waar ik met Tos van de zomer ben geweest keken allebei bij gas met zo'n klem en een kijkertje in de bekjes. Tuurlijk niet heel erg fijn voor je konijn maar beide DA's hebben uitgelegd dat ze zo net iets beter in het bekje kunnen kijken en aangezien ze een zwak konijntje met gas niet onder narcose willen brengen om goed naar de kiesjes te kijken snap ik wel dat er zo gekeken wordt. Maar als je de keus hebt en je hupsel onder narcose kan zou ik zeker voor narcose gaan ipv met een klem.

Een vroeger konijntje van mij had op de voorste kiezen haakjes en die werden weg gesleten terwijl er zo'n klem in zn bekje zat en hij niet onder narcose was, nou was hij ook echt een makkelijke bij de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ femmeke: Dus zo'n klem kan geen kwaad? Ik was bang dat het misschien haar bekje zou kunnen beschadigen. Misschien is het beter als ik even de behandelkamer uitloop wanneer ze kijken, zodat ik niet impulsief kan ingrijpen als ik bang ben dat ze haar pijn doen. Wat een muts ben ik ook :mdr:

Gisteren ben ik gestopt met de Cisaral te geven aan Gijsje. Dinsdag en woensdag had ik het haar 2x op de dag toegediend en donderdag nog 1x en het ging eigenlijk alweer heel goed, dus ik besloot het vrijdag niet te geven. En het gaat nog steeds goed!

Wel heb ik nog steeds de angst dat het weer terugkeert. Iedere keer als Gijsje wat ongemakkelijk lijkt te gaan liggen of geen biks wil eten (wat niet heel vreemd is voor Gijsje, zij eet het liefste kleine porties over de dag verdeelt wanneer het haar uitkomt), schrik ik toch even.

Daarnaast is het zo dat ik binnenkort een paar dagen afwezig ben. Dit stond al langer vast. Ik maak me wel zorgen, want dan kan ik niet zelf voor mijn konijnen zorgen.

Ik zal duidelijk maken en ook nog op schrijven dat wanneer 1 van de nijnen weigert te eten, direct naar een DA gegaan moet.

Ook wil ik mijn moeder vragen goed op te letten hoe alles gaat met ze. Daarnaast willen we voor die tijd de ren nog verder uitbreiden (we kunnen een grote puppy starline ren er nog bij lenen) zodat ze nog meer ruimte hebben om te rennen en te spelen.

Ik vind het wel heel spannend hoor. Er gaan op dit moment vooral 'wat als' gedachten door mijn hoofd.

Iemand nog tips hoe daarmee om te gaan? Het gewoon loslaten of doen jullie iets anders wanneer jullie je zo'n zorgen maken?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .