Ga naar inhoud

konijn steeds meer moeite met narcose


Domino

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje van 7 jaar heeft sinds begin dit jaar regelmatig haakjes op haar kiezen. Eerst was dat om de maand maar doordat ik Trovet ben gaan voeren is dat om de 2 maanden geworden. Ze eet ook goed hooi dus daar ligt het naar mijn idee niet aan.

Maar het probleem vind ik dat ze steeds meer moeite let de narcose begint te krijgen. De eerste 2 keer heb ik weinig problemen ondervonden en at ze dezelfde avond weer lekker. Vorige keer had ze flinke diarree maar verder ging het redelijk. Maar gisteren was ze flink onderkoeld geraakt bij de dierenarts en heeft ze een poos in de couveuse gelegen. Ook was ze heel slap ek kon ze niet normaal op haar pootjes blijven staan. Ze hebben haar toen ook wat vocht toegediend en een beetje gedwangvoerd waar ze wel weer wat van opknapte. Thuisgekomen liep ze ook nog heel raar te zwalken wat op zich begrijpelijk is maar het duurt allemaal vrij lang.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet. Ik ben bang dat ze er een keer in blijft. Zal het beter gaan als ik een da zoek die puur alleen gasnarcose gebruikt? Of wat zijn jullie ervaringen?

En kan ik aan eten nog wat doen verder? Ze eet hooi, groenten (andijvie en wortelloof en soms wat witlof, meer durf ik niet aan met haar gas verleden) ze eet Trovet Rabbit, gedroogde kruiden en een hele enkele keer een stukje gedroogd bruin brood want zo dik is ze niet. Ze weegt net iets meer dan een kilo en ze is langharig.

Vast bedankt voor het meedenken! Ik en haar vriendje willen haar nog lang niet kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ken je probleem. De eerste keren reageerde max ook heel heftig op de narcose. hij bleef ook tot midden in de nacht zwalken.

Mijn DA heeft toen de dosering aangepast. hij kreeg veel minder narcose middel en volgens mij kreeg hij ook een tegenmiddel. (eerst kreeg hij die niet geloof ik) Hij was net zo goed onder zijl maar, maar hij had minder rommel om af te breken.

Gas narcose kan ook een optie zijn. Maar er zijn er maar heel weinig die niks bij geven. Het kapje moet immers over het bekje heen en ze meoten in het bekje zijn. gewoon ervoor houden kan niet want dan gaat het personeel mee onder zijl :P Overigens kan het nooit kwaad eens een andere DA het gebit te laten doen. Deze DA kan misschien net iets anders slijpen wat voor jouw konijn beter werkt.

hoeveel geef je van de trovet? ik gaf echt bij lange na niet de hoeveelheid die op de verpakking staat. eerder de helft. Ik heb hier ook gelezen dat anderen de ervaring hadden met trovet dat er elke keer wat langer tussen de behandelingen zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze samen anderhalf handje. Ik weeg het eerlijk gezegd nooit. Maar het is altijd vrij snel op. Ze is bij een groepspraktijk geholpen. En gisteren door een andere da als de eerste twee keren. Die eigenlijk het beste gingen. Ik vind het alleen zo rot om zoiets te zeggen. Ze doen hun best. En die van gisteren werkt daar ook al jaren. Dus ik heb het vertrouwen maar genomen maar ik denk dat ik voortaan toch maar om de andere ga vragen. Ik ben ook wel eens bij Verstappen geweest waar iemand toen ook voor zo'n behandeling kwam. Dat was heel snel gedaan en het konijn was ook zeer snel weer wakker en mocht snel weer naar huis. Maar ik woon daar helaas niet om de hoek. Dus dat maakt het lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het ook heel lastig hoor om ze er op aan te spreken. en dat is het ook. maar als je het open bespreekt en goed uitlegt aan de hand van je ervaringen zullen ze er vast begrip voor hebben. en uiteindelijk ben jij de klant ;)

1.5 handje klinkt best veel. Ik voer zelf met tomaten puree blikjes. Ze kregen hier samen elke ochtend en avond een blikje. door het te verspreiden houden ze steeds een beetje honger en gaan ze na hun brokjes gelijk verder met het hooi is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kreeg Puk ook altijd een soort van tegenmiddel.

Dit gaf ze in de oorvene, waardoor ze snel weer bij kwam.

Zo bleef de narcose binnen de perken en was zij altijd heel snel weer de oude.

Wat de Trovet betreft, gaf/geef ik ook veel minder dan aangegeven op de verpakking.

Hier ging er idd ook een steeds langere tijd tussen de haakjes zitten en zijn ze op gegeven moment gewoon écht weggebleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt ook veel te kunnen schelen of je konijntje wakker 'geprikt' wordt (dat zal wel zoiets zijn als het tegenmiddel waar Wups het ook over heeft in haar eerste bericht?) of dat je konijn uit zichzelf bij moet komen. Bij de eerstgenoemde manier gaat het vaak wat sneller/ met minder moeite.

Ik durf het het niet helemaal hard te beweren hoor, want ik weet niet helemaal zeker of Diva bij de vorige DA uit zichzelf wakker moest worden (ik geloof van wel), maar de laatste keer is ze wel wakker geprikt (nieuwe DA), en ze was gelijk wakker en ging gelijk eten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef het sowieso aan. Misschien kan er wel niks aan gedaan worden (vast wel iets vermoed ik) maar als het bij de dierenarts niet bekend is dan kunnen ze er sowieso niks aan doen. Nu gaf je al aan dat er in de praktijk zelf ook al wat probleempjes waren dus het zal ze wel opgevallen zijn, maar ja, ze zien honderden konijnen dus of ze de link net zo snel leggen als jij? Zeker als het een andere dierenarts is dan de vorige keren. Je hoeft dan helemaal niet te zeggen dat je een andere dierenarts wil, dat zij iets fout gedaan hebben, dat je twijfelt aan hun kunde, je kunt gewoon aangeven dat ze deze keer wel heel veel problemen had en dat het steeds erger wordt. Oorzaak kan ook bij het konijn liggen natuurlijk.

Wel vervelend zeg, ik hoop dat het met minder/andere vorm van narcose/toediening en/of wakker spuiten opgelost kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt inderdaad gewoon je zorgen aangeven. Dat het je opvalt dat ze het steeds zwaarder krijgt en waar je dat aan ziet. En vragen of zij nog mogelijkheden zien. en dan zou je zelf ook kunnen opperen om minder narcose te gebruiken en over het wakker spuiten beginnen. Zo heb ik het bij Max destijds ook aangekaart. Een goede DA staat open voor jouw ideen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze belden vandaag op hoe het met haar ging en ik heb aangegeven wat mijn zorg was. Ze heeft het genoteerd in de status. Ik heb ook gevraagd of ze inderdaad iets kreeg om weer wakker te worden. En dat was wel het geval zei ze. Ik heb de bon wel met alles wat ze heeft gekregen. Maar ik weet niet hoe dat spul heet. Zal het eens aan mijn zusje vragen, dan kan ik het nakijken.

Ik denk dat ik de volgende keer goed moet doorspreken hoe het aangepakt moet worden. Ze gaat nu op zich wel aardig. Ik zie haar regelmatig wat knabbelen en drinken. Maar op het eten aanvallen zoals ik van haar gewend ben is nog niet terug. Hopelijk morgen beter. Ze eet wel dus het lijkt mij niet zinvol om te dwangvoeren. Ze plast en keutelt er ook op los dus dat gaat wel door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrok er best wel van dat ze zo slecht was gistermiddag. De dierenarts gaf ook aan dat ze er slecht bij zat en hij haar erg zwak vond. Ze was al heel wat opgeknapt toen ik haar kwam halen. En dat terwijl ik er zelfs van schrok hoe ze er toen bij zat. Dus kun je nagaan hoe zwak ze is geweest. Ze lijkt steeds fragieler te worden, terwijl ze nog dondersgoed weet wat ze wel en niet wil.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Doet me erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd moeilijk om je beestje zo te zien. Zeker als je haar zo terug ziet nadat je haar "goed" hebt gebracht. Lucht het wel op dat je je zorgen uitgesproken hebt? Ik zou ook het lager doseren eens aankaarten. Dat was bij max de oplossing. Jij of je da mag van mij ook best mijn da bellen om te vragen hoe ze het bij max gedaan hebben, maar ik ben bang dat ze dat niet mogen zeggen zonder mijn toestemming.

Als ik me niet vergis heet het spul om wakker te spuiten antisedan. Maar ik kijk er nu heel raar tegenaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vandaag gaat het qua eten ongeveer hetzelfde als gisteren, ze is wel happig op snoepjes maar gedroogde kruiden en groenten eet ze wanneer ze zin heeft, met tussenpozen.

Ik heb besloten haar maar weer te knippen want ze kan zich wel op temperatuur houden maar meestal voelt ze zich lekkerder zonder die jas. Ik had expres gewacht omdat ik wist dat ze onder narcose moest en daardoor problemen zou kunnen krijgen met de temperatuur.

Hopelijk houdt ze zichzelf nu ook wat schoner want ze was altijd erg schoon op zichzelf op een enkel dingetje wat in haar vacht bleef zitten, maar nu is alles nattig en vies. Ik heb het zoveel mogelijk weggeknipt en ik hoop dat ze het nu zelf weer oppakt.

Als ik zo op de bon kijk heeft ze geen spul gehad om weer wakker te worden. Terwijl de assistente me zei van wel, maar ik ga dat nog maar eens navragen. Ze zit haar koppie nu wel te wassen, hopelijk doet ze haar eigen onderkant ook nog zo.

Pffff ik heb me nog nooit zo'n zorgen gemaakt en rot gevoeld over haar behandeling.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een uitgebreide bon zou het inderdaad moeten staan. Als je je twijfels hebt aan de DA zou ik misschien toch eens rustig om je heen kijken. Wie weet vind je nog wat beters?

Neem aan dat als je er om vraagt en ze zeggen dat ze het zullen doen. Ze het ook echt doen. Jij en je konijntje moeten daar niet onder lijden. Ik heb net even op onze bon gekeken van de castratie van Mars (donderdag) en daar stond het ook echt op aangegeven. Wij zijn ook bij een deel aanwezig geweest. Het wakker worden en een deel van de narcose, misschien dat je dat kan vragen voor de volgende keer? Als je dat zou willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen wel even bellen, ik heb zo het idee dat ze het deze keer niet heeft gekregen en de vorige keren wel. Het was ook een andere arts dan de vorige keer, blijkbaar hebben ze toch een verschillende werkwijze. Ze knapt langzamerhand wel weer wat op gelukkig. Ik heb zo'n slechte knabbelstaaf gekocht waar ze nu weer aan zit te eten en lekker hooi. Ook heeft ze zich weer schoongemaakt aan de onderkant en is ze daar dus weer mooi droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .