Ga naar inhoud

Och Moby... Een enorm abces


Sascha

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn kwakkelkontje/mopperkont Moby is net geopereerd aan een flink abces. Vrijdag bij het verzorgen van zijn vacht kwam ik een joekel van een bult tegen onder zijn kin. Vorig jaar zijn bij Moby zijn tanden verwijderd dus hij zat al wat te kwakkelen in dat mond-gebied.

Ik merkte eerder niks aan hem. Zijn gedrag was normaal (erg ongeduldig hihi) en eten/poepen/plassen ging allemaal top. Maargoed, vrijdag dus die ontdekking van die enorme bult.

Gister ben ik met hem heen geweest en het bleek een abces te zijn... Niet dat dat nou zo positief is :(

Vanmorgen is hij geopereerd en de dierenarts heeft zo veel mogelijk weg kunnen halen. Helaas waarschijnlijk niet alles, en de kans dat het terug komt is groot. Hij had het erover dat de kans dat de aanhouder wint rond de 50% ligt.

Het is geen kanker, maar qua behandeling en terugkom kans lijkt het daar dus wel op.

Heb net Moby opgehaald en meteen bij Juultje gezet. Ging meteen goed. Maandag moet ik terug komen om te controleren welke kant het opgaat, maar voor nu heb ik enrofloxoral mee en carpofen.

Ik hoop natuurlijk dat Moby het allemaal gaat redden... Maar ik stel me maar in op het ergste.

Vroeg mij af of er nog meer mensen zijn die dit mee hebben gemaakt? De dierenarts zei dat dit regelmatig voorkomt bij konijnen door een strootje/bijtwondje o.i.d. ?

Alvast bedankt,

Liefs, Sascha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ben net weer bij de dierenarts geweest. Dit was de laatste keer bij die dierenarts, want ik heb nu geen geld meer. Ben in totaal voor de operatie en de nacontrole nu 260 euro kwijt. Elke controle zou weer 60 euro kosten en ik zou zeker nog 3x langs moeten komen. Dat geld heb ik echt niet nu in net sinds 2 weken mijn baantje kwijt ben :-(

We hebben besloten om hem thuis zo goed mogelijk verder te behandelen. Elke dag 1x uitspoelen en 2x per dag carpofen en enrofloxoral. Meer doet de dierenarts namelijk ook niet.

Mocht het abces uiteindelijk niet weggaan is er helaas nog maar 1 keuze die we kunnen maken, maar ik zie het eerst over 2 weken verder. We blijven hem nog doorbehandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!!!

Mams had nog even naar de dierenarts gebeld omdat ik vandaag dus weer 60 euro moest betalen. Ze kreeg een hele uitleg waar dat bedrag op gebaseerd is en uiteindelijk hadden wij dus de beslissing gemaakt om zelf maar verder te gaan met de behandeling.

Echter werden wij een half uur later terug gebeld dat er een overleg had plaatsgevonden met de dierenarts die Moby heeft geopereerd en die wil dat ik woensdag echt nog langskom, maar dit mag dan gratis. Ben hier toch erg blij mee!

Ik lees ook goede verhalen over honingzalf dus daar zal ik ook nog even naar gaan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt mss raar, maar ik heb een abces konijntje gehad (ze is er nog steeds) maar door de bijtwonden die haar waren toegebracht had ze allemaal abcessen ontwikkeld.

De DA heeft deze allemaal proper uitgewassen maar ze raadde me aan om Vetramilzalf aan te kopen. Is een zalf op basis van honing en niet schadelijk voor konijnen + ruikt wel lekker.

Ik ben gestopt met Iso-Betadine, wonden uit te wassen met speciale producten...en gewoon vetramil beginnen smeren. Wonden zijn wonderbaarlijk goed genezen, geen littekens....

Honing was in de oude tijd al een product om infecties te weren en wonden mooi te laten helen.

Het droogt met name de wonde en gaat ondertussen de infectie tegen...

Ik zou het proberen, is niet schadelijk voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip.

Heb besloten om vandaag toch niet te spoelen. Moby vind de ab en pijnstilling al een drama als ik hem dat moet geven.

Vanmorgen natuurlijk wel weer gedaan en zag dat de bult weer net zo groot was als gister voor het uitknijpen en spoelen.

Ook viel mij gisteravond bij het geven can de medicijnen op dat de verdikking bij zijn keel ook nog niet weg is...

Ik vraag me af tot hoelang we door moeten gaan... wat doen we t beestje aan begint steeds meer door mijn hoofd te spoken.

Zit echt een beetje met mijn handen in het haar :-S :-(

Ik zal vanavond wel even foto's maken...

aangepast door Sascha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zie je goed. Gisteravond was het nog een beetje open maar nu is het weer dicht. Na elke spoelsessie om het zo maar te zeggen groeit het vrijwel weer meteen dicht.

Heel anders dan bij het abces van onze kat. Die was van de zomer gebeten door een hond en had gewoon echt een gapend gaatje zitten waar de troep vanzelf uit kon lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een abces bij een konijn is ook heel anders dan bij een hond of kat. Bij een hond of kat is de pus redelijk vloeibaar. Bij een konijn is het erg taai (lijkt nog het meest op gesmolten kaas dat aan het stollen is).

Heb vorig jaar met betadine-oplossing gespoeld, 2x daags en toen het beter ging 1x daags. Maar dat was een abces op de rug en niet bij de kin. Dus ik kan je niet vertellen of de behandeling hetzelfde is.

Hij heeft geen tandproblemen? Meen hier ooit gelezen te hebben dat ze dan ook nog wel eens abcessen ontwikkelen, maar weet niet zeker of ik dit goed begrepen heb.

Heel erg veel sterkte met de situatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het goed hebt gelezen heb je kunnen zien dat ik zelf nog niet heb gespoeld. Het is gister door de dierenarts gedaan en ik kwam zelf met het idee om het ook thuis te gaan doen. Aangezien het geven van medicijnen echt al een worsteling is met Moby heb ik besloten om vandaag niet te spoelen en het morgen dan weer door de dierenarts te laten doen. Vind het al met al namelijk erg veel stress voor hem.

Mij werd gister inderdaad aangeraden om met Betadine oplossing te gaan spoelen en het daarna in te spuiten met wondzalf.

Moby heeft inderdaad tandproblemen (gehad). Zijn voortanden zijn vorig jaar getrokken. Kiezen heeft hij verder geen problemen mee en zien er netjes uit voor zover ik weet.

De dierenarts had het erover dat het abces waarschijnlijk is ontstaan door een bijtwondje of een strooitje dat verkeerd terecht is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt dagelijks gaan spoelen, eventueel twee keer daags het wondje open maken. Ik heb met Mazzel ook de eerste weken gehad dat het de volgende dag weer net zo vol zat, echter dat werd naar verloop van tijd wel minder. Al met al was ie met een week of acht van alle abcessen af.

Ik spoelde/kneep dan eerst het hele abces leeg, waarna ik er inderdaad ook honingzalf in deed. Daarnaast duplocilline spuiten, andere antibiotica's zijn niet zo effectief tegen konijnenpus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja..WAT wil je hem aandoen...en jezelf...

Je zal een beetje moeten kiezen tussen 2 kwaden;

Spoelen, omdat het gewoon beter is....Dan heb je nog wat kans..

Of dicht laten, dat ziet er vriendelijker uit, maar heeft wel als gevolg dat binnen in dat abces de pus zich ontwikkelen kan.

Schijn bedriegt, zeg maar....

Wij hebben ook lang geleden een konijn met een kaakabces gehad... http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?4384-Complicaties-van-kobus&highlight=kobus (bepaalde zaken zullen inmiddels al verouderd zijn)

Onze dierenarts rekent overigens nooit de nabehandelingen, dat hoort bij de garantie..zei hij altijd.

Terecht, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt zo'n groot abces niet zomaar een dag overslaan, het MOET open en gespoeld, en gezalfd, minimaal 1x per dag!

Hem dat niet aan willen doen, tja, beter een konijn wat niet blij is dan een dood konijn denk ik dan maar.

Maar goed, ik ben met dat soort zaken vrij behendig en onverstoorbaar, wat moet, dat moet!

Dit soort zaken horen ook bij het houden van dieren.

Ik wens je veel wijsheid!

aangepast door Babbely
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dar zo lees weet ik niet of ik hem dat wel wil aandoen :-S

Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen, maar ik sluit me daarin wel bij ZaZa aan. Hak dan de knoop door. Ga het niet half doen. Ja, spoelen is zielig maar het was hier altijd in een kwartiertje, hooguit half uur klaar (en dat abces was véél groter). Niet spoelen is net zo zielig, want zo'n abces dat zich vult en vult doet gigantisch zeer door de druk die er op staat.

Ik snap je gevoel, ik dacht met Mazzel toen ook waar begin ik aan?! Hoe fair is dit... Maar hij leeft, is gezond en gelukkig. 50% kans zou voor mij toch de moeite zijn om door te gaan, maar die 50% kans heb je wel alleen bij de beste behandeling.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .