Ga naar inhoud

hulp nodig bij goede voeding samenstellen zonder brok,


breezer

Aanbevolen berichten

hallo,

mijn konijn lijkt last te krijgen van brok voeding(traag werkende darmen), en we willen proberen de brok(sience selective) weg te schappen uit zijn dieet,

hij eet voornamelijk veel hooi, daarnaast krijgt die kruiden: goudsbloem en paardenbloem op moment.

verders krijgt die beetje wortels en wortel loof.

aangezien ik niet wil hij vodings stoffen te kort gaat komen etc, hoop ik er iemand is die me kan helpen.

is er bgijvoorbeeld nog iets wat ik erbij moet of kan geven? ik weet helemaal niet zoveel van de voeding met voedingstoffen af, dus ben bang ik verkeerd geef waardoor die straks iets te kort komt.

kan iemand me beetje op weg helpen? met wat ik beste kan geven en hoeveel ervan. ik weet ik het voorzichtig moet opbouwen alleen niet wat en hoeveel ik beste kan gaan geven als de brok weglaat uit dieet.

alsvast erg bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gelezen dat dat heeeel lastig is omdat je dan je konijn heel veel gras en verschillende soorten groenvoer en kruiden moet geven om te zorgen dat ze alles binnen krijgen. Er is in de literatuur ook weinig over bekend in tegenstelling tot bijvoorbeeld voor honden.

Ook heeft volgens mij een ander lid The_Nicky pas zo'n discussie geopend. Misschien kun je dat even opzoeken?

Overigens zou ik het ook wel willen voor mijn konijnen, maar hier hebben ze gelukkig geen last van de brok. Ik durf het dus nog niet aan, maar ik lees je topic wel verder mee. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je eventueel zou kunnen proberen is peterselie dat werkt als het goed is spijsverterings bevorderend en wekt meer eetlust op,

misschien wat gedroogde kamille met knoppen is ook goed voor de darmen, luzerne kan ook goed zijn dat is namelijk licht verteerbaar. walnootblad is goed voor de maag. dit zijn kruiden die ik mijn beestjes zelf vaak geef misschien dat ze dan wat minder last krijgt van de darmen? verder qua vervanging van brokjes zou ik het niet weten, misschien zou je een aantal kk-dierenartsen kunnen bellen en hen vragen of ze misschien een vervangend voer hebben of weten wat je anders zou kunnen voeren om wel aan de voedingsbehoeften te voldoen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Die van mij krijgen sinds een tijdje ook geen brokken meer. ik geef ze: hooi, rode biet, suikerbiet met de bladeren, graan, zonnebloem pitjes, riet, vers gras (3 verschillende soorten), kruidenhooi, munt, mais, Banaan(met schil), verse groenten (vaak: wortel sla komkommer en andijvie) verschilt per dag, basilicum, appelboombladeren, wilgentakken, pruimenboombladeren, paardenbloem (met blad), een paar druppels citroen door het water, en een klein stukje appel. Dit geef ik ze per dag natuurlijk sommige dingen wel met mate i.v.m. de vele suikers enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar wil ik dus helemaal mee stoppen, omdat ze in de natuur ook geen brokken vinden. Wat ik daarboven noem is wat ik ze nu momenteel elke dag geef met dan nog een klein beetje brokken (zo'n 25 gram per konijn). Ik ben nog goed aan het nalezen of ze geen dingen te kort komen als ik helemaal stop met brokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ga de brok ook afbouwen, bedankt voor de reacties, daar kan ik al wel wat mee. Ze kegen hier samen 50 gram brok, en dan nog was bakje nooit leeg, hoofdvoer is bij dit koppel hooi, en nogmaals hooi, echt veel brokken aten ze al niet, soms ineens wat meer en dan dus problemen met gas. Heb wel het geluk het al geen echte brok eters zijn. Bedankt voor de reacties nogmaals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar wil ik dus helemaal mee stoppen, omdat ze in de natuur ook geen brokken vinden. Wat ik daarboven noem is wat ik ze nu momenteel elke dag geef met dan nog een klein beetje brokken (zo'n 25 gram per konijn). Ik ben nog goed aan het nalezen of ze geen dingen te kort komen als ik helemaal stop met brokken.

In de natuur drinken ze ook geen citroenwater. Bovendien eten ze vrijwel alleen gras. In elk geval geen hazelnootjes, banaan en nog een heleboel andere dingen die je nu geeft. Ik vind het eigenlijk een beetje onzin. Brokjes zijn inderdaad niet natuurlijk, maar dat is dit dieet ook absoluut niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Binky heeft hier ook al ruim 5 jaar last van en ik geef hem ook al heel lang geen brokken meer. Hij krijgt hooi, kruidenhooi, groenten en gedroogde kruiden (allemaal gericht op maag-darmgebied). ;) Mijn DA zegt dat ze prima kunnen leven op hooi alleen dus ik maak me nog geen zorgen om vitaminetekort o.i.d. Binky krijgt wel iedere dag Nux Vomica D6 door zijn drinkwater en hij heeft nu al 7 maanden geen aanvallen (verstoppingen en gas) gehad!! Ik heb ook verschillend droogvoer geprobeerd maar het gaat bij alle droogvoer fout helaas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom geen brokken ??? als je met mate geeft kan er niks gebeuren oke het is dan wel niet natuurlijk maar de dieren in de dierentuin krijgen toch ook vlees wat ze niet zelf hebben gevangen

Nee, die krijgen het overschot konijnen uit de dierenwinkels.

En ja, met voeren doe ik het zo. konijnen in het wild eten ook van alles wat en zetten in veel dingen even hun tanden en hupsen dan door naar het volgende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de natuur drinken ze ook geen citroenwater. Bovendien eten ze vrijwel alleen gras. In elk geval geen hazelnootjes, banaan en nog een heleboel andere dingen die je nu geeft. Ik vind het eigenlijk een beetje onzin. Brokjes zijn inderdaad niet natuurlijk, maar dat is dit dieet ook absoluut niet.

ooit een konijn in het bos gezien? die eten ook hazelnootjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom geen brokken ??? als je met mate geeft kan er niks gebeuren oke het is dan wel niet natuurlijk maar de dieren in de dierentuin krijgen toch ook vlees wat ze niet zelf hebben gevangen

'Niks gebeuren'? Bij het konijn van JoBoris gebeurt er blijkbaar toch heel wat door die brokken en bij Breezer vermoedelijk ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom bestaan ze dan ?? maargoed als een konijn er niet tegen kan kan ja dan moet je misschien een andere soort proberen >?mijn konijn kon niet echt goed tegen de goedkoope biks maardat kwam omdat ik teveel gaf toen ik ongeveer 25 gram per dag gaf was er niks meer aan de hand nu ben ik overgestapt op Beaphar care +;) en ze doet het super op en eet ook nog goed hooi en kruiden en af en toe een stukje fruit;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooit een konijn in het bos gezien? die eten ook hazelnootjes

Misschien eten ze een keer een nootje, maar niet in deze verhouding. Je kunt nu over een nootje gaan miepen, maar feit is dat het dieet dat je nu geeft ook niet natuurlijk is. Als jij dat zo wilt doen, mag dat natuurlijk. Maar dat je dat doet omdat brokjes onnatuurlijk zijn, slaat niet echt ergens op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Iris!!

Binky reageert er gelijk op met kleine keuteltjes dus hij kan er gewoon niet tegen. Brokken blijven ook veel langer in het spijsverteringsstelsel dan groenten en hooi dus ik ga het risico niet lopen. Ik weet het niet 100% zeker maar ik wijt het aan het feit dat Binky bij zijn fokker geen hooi heeft gehad en zijn darmpjes daardoor niet gewend zijn om hard te werken. Binky sukkelt al ruim 5 jaar zo en het gaat zo hartstikke goed. Ik heb liever dat hij bijv. een jaartje korter leeft door bijv. vitaminekort dan doordat ik hem zelf "vermoord" met het geven van brokjes. Hij is inmiddels 6, prima op gewicht en zijn vacht glanst zoals het hoort dus...

'Niks gebeuren'? Bij het konijn van JoBoris gebeurt er blijkbaar toch heel wat door die brokken en bij Breezer vermoedelijk ook...
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom bestaan ze dan ?? )

Niet ELK konijn wprdt ziek van brokken maar in een topic over een konijn dat wèl ziek wordt van brokken is " wat.kan er nou gebeuren " geen handige opmerking.

Er bestaat ook.brood ondanks dat er mensen zijn met een glutenallergie.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .