Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie het konijnenvoer?


Eefje91

Aanbevolen berichten

Hoe bewaren jullie het konijnenvoer?

Ik heb een ton die luchtdicht is en daar gaat 3 kg voer in. Vanuit deze ton vul ik de voerbakjes dagelijks bij.

Meestal bestel ik echter 10 kg zakken en staat de overige 7 kg voer in de schuur gewoon in de zak waarin je het krijgt.

Nu dacht ik zelf dat dit niet zoveel kwaad kon, maar ik merk nu met het warme weer dat het voer wat uit de zak komt toch wat minder knapperig is dan het voer wat ik in de ton heb bewaard. Het is zelfs iets anders van kleur geworden (wat lichter lijkt wel). Misschien dat het voer iets minder smakelijk wordt daardoor (is niet te merken aan de konijnen trouwens), maar zal het ook echt achteruit gaan in kwaliteit qua voedingsstoffen enzo?

Kan het kwaad om voer gewoon in de originele zak te bewaren en dan dicht te maken met knijpers?

Of is het veel beter om het in een bewaardoos of iets te doen? Ik heb gezien dat er ook een soort 'foodbags' te koop zijn die gemaakt zijn van nylon. Dat zijn ronde nylon 'bags' met een ritssluiting bovenin. Volstaat dit ook, of zal het daarin ook niet knapperig blijven omdat het echt helemaal luchtdicht moet zijn daarvoor?

Ik heb zelf overigens SS voer en dat zijn best stevige zakken, maar je krijgt het natuurlijk nooit luchtdicht verpakt met knijpers wanneer de verpakking eenmaal open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote bak van ikea en daar past precies 10 kilo ss in.

samla-bak__68540_PE182704_S4.jpg

Ss is in de originele verpakking ook niet luchtdicht verpakt trouwens, aangezien er gaatjes in de zak zitten.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een handige en goedkope oplossing! Al die tonnen die er speciaal voor zijn gemaakt zijn allemaal zo prijzig! Weet je de afmetingen misschien, want volgens mij zijn er best veel soorten opbergdozen bij de ikea en ik met mijn ruimtelijke inzicht kom dan natuurlijk met een verkeerde thuis :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel!!! Denk wel dat ik er zo een ga halen wanneer ik bij een ikea ben :)

Het duurt alleen waarschijnlijk weer even voordat ik bij een ikea kom, en ik heb dus ook nog voer wat ik al een poosje zo in de zak heb bewaard, dus ik ben nog steeds benieuwd of het kwaad kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van die grote ronde tonnen. Zaten bij het hok dat ik kocht, maar ik vind die deksels niet zo heel handig. Ik wil het allemaal toch even reorganiseren en ruimte maken in de schuur waar ik alle bakken netjes neer kan zetten/stapelen zodat ik als het weer wat slechter wordt ik de toiletjes droog kan verschonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar de SS voor de opvangkonijnen gewoon in de zak. Die is altijd binnen enkele weken leeg dus dat zal wel geen problemen geven. Het voer voor mijn eigen konijnen doe ik (bij voorkeur met zak en al) in een luchtdichte bak.

Hey dan ben ik dus niet de enige met zak en al in de voerton, mijn vrienden en ouders kijken me raar aan dat ik het met zak en al in de ton bewaar, waarom ik dat doe ik weet het niet, ik denk dat ik het idee heb dat het voer dubbel beschermd is, ton+zak, maar of het nut heeft ik weet het niet, ik blijf het doen ondanks dat het wat onhandig schept eerst moet de ton open dan de zak en dan schep ik het in een kleiner blik voor in de huiskamer, is genoeg voor 1 week en staat nog decoratief ook zo'n blik:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo´n 3 kilo in een blik waar ik het uit schep en de rest in zo'n grote blauwe voerton waar ongeveer 40 kilo in past. Dit omdat ik het in de stal bewaar en de zakken waar het oorspronkelijk in zit natuurlijk geen bescherming biedt tegen muizen en ratten en vocht.

Eerst bewaarde ik het daarom allemaal binnen in huis maar op een gegeven moment rook het overal naar konijnenvoer :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dan ben ik dus niet de enige met zak en al in de voerton, mijn vrienden en ouders kijken me raar aan dat ik het met zak en al in de ton bewaar, waarom ik dat doe ik weet het niet, ik denk dat ik het idee heb dat het voer dubbel beschermd is, ton+zak, maar of het nut heeft ik weet het niet, ik blijf het doen ondanks dat het wat onhandig schept eerst moet de ton open dan de zak en dan schep ik het in een kleiner blik voor in de huiskamer, is genoeg voor 1 week en staat nog decoratief ook zo'n blik:mdr:

Nou ja mijn redenatie is de zak is toch wel zo gemaakt om het voer goed te houden/te beschermen lijkt me, het kan immers ook wel een poos in de winkel liggen etc. Dus idd dubbel beschermiing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .