Ga naar inhoud

Castereren van Ram noodzaak?


SammieElmie

Aanbevolen berichten

Hoi,

Is het noodzaak om mijn kleine Sammie te laten castereren? Hij is nu pas ruim 10 weken dus als het zou moeten duurt het nog even. Sammie is een hangoor dwerg en is vrijgezel (en denk dat dat niet gaat veranderen). Ik zie zelf geen reden waarom het zou moeten dus. Of is het zo dat ze later ander gedrag gaan vertonen?

Groetjes Sammie en Elmie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moet Sammie vrijgezel blijven? Konijnen zijn groepsdieren en zijn veel gelukkiger met een maatje.

Hier doen ze alles samen en genieten volop van elkaars aanwezigheid.

Heerlijk samen spelen, eten, drinken, elkaar wassen, lekker knus tegen elkaar aan liggen en ga zo maar door.

Dat gun je toch elk konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar ik/wij hebben er voor gekozen het (voorlopig) bij een konijn te houden. Sammie is mijn eerst konijntje. En door div redenen kan is een tweede konijn lastig. Maar.. Castereren of niet?

Als het niet mogelijk is om er een tweede konijntje bij te nemen en je weet dat konijnen groepsdieren zijn, waarom begin je er dan aan? Het komt op mij eerlijk gezegd nogal egoïstisch over. Het is verder niet vervelend bedoelt hoor, maar ik vraag het mij gewoon af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm , je kan ze beter vroeg castreren. Als ze beginnen met sproeien geeft castratie absoluut geen garantie dat het stopt. Hier een vent die al 8 maanden geholpen is en nog steeds alles ondersproeit!

Je kan het beter voorkomen dan genezen. Hij is nog wel jong nu, maar als zijn ballen ingedaald zijn zou hij onder het mes kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sammie heb ik kado gekregen. Ben hartstikke blij met hem. En natuurlijk zou het fijn voor hem zijn. Maar aandacht komt hij niet te kort. En heb niet het idee dat hij het erg mist. Het is een blij konijn en doet het erg goed. Misschien later nog eens een tweede..? Maar nu even niet

Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Het is vooral dat ik hier elke dag zie hoe gelukkig ze zijn met een maatje.

Ik heb het zelf dan ook altijd erg te doen met konijnen die hun hele leven alleen door moeten brengen.

Ik gun elk dier gewoon een zo mooi en goed mogelijk leven en in mijn ogen hoort daar bij groepsdieren een maatje bij.

Wij mensen hebben graag iemand om ons heen die van ons houd en die er altijd voor ons is, bij konijnen is dat niet anders.

Wie weet in de toekomst. Ondertussen moet jij Sammie maar extra veel liefde en aandacht geven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm , je kan ze beter vroeg castreren. Als ze beginnen met sproeien geeft castratie absoluut geen garantie dat het stopt. Hier een vent die al 8 maanden geholpen is en nog steeds alles ondersproeit!

Je kan het beter voorkomen dan genezen. Hij is nog wel jong nu, maar als zijn ballen ingedaald zijn zou hij onder het mes kunnen

Tnx voor de tip :goed: Zal er eens overna denken. En evt binnenkort eens overleggen met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm , je kan ze beter vroeg castreren. Als ze beginnen met sproeien geeft castratie absoluut geen garantie dat het stopt. Hier een vent die al 8 maanden geholpen is en nog steeds alles ondersproeit!

Je kan het beter voorkomen dan genezen. Hij is nog wel jong nu, maar als zijn ballen ingedaald zijn zou hij onder het mes kunnen

Ik heb ook net een konijn, een vrijgezel mannetje en ben ook aan het nadenken over al dan niet castratie. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het zou laten doen, niet voor financiële redenen, maar omdat ik niet meteen zie wat het voordeel voor het konijn is?

Voor wat ik ervan begrepen heb, onderdrukt een castratie de verdere hormonale ontwikkeling van het konijn, en verkleint het risico dat een mannetje aggressiever wordt, gaat sproeien, zich niet voortplant...

Ik begrijp daarom ook niet goed waarom je schrijft (jij niet alleen uiteraard) dat je het konijn hebt laten helpen, mij lijkt eerder een gemakkelijkheidsoplossing, waarbij je als baasje meer geholpen bent dan het konijn en waarbij je de natuur van het konijn niet tot wording laat komen? (voor alle duidelijkheid, ik bedoel dit niet persoonlijk naar jou toe, maar wel algemeen, ik wil de redenen voor castratie beter begrijpen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 keer een ranmetje van 2 jaar meegemaakt die niet gecastreerd was en die leefde ook alleen..

Maar iedere keer als we daar op bezoek kwamen rook meneer de geur van mijn konijnen en ging hij op me benen rijden. Zo ook bij mijn vriend.

Na een paar bezoekjes bij de mensen van wie die was, kreeg ik ineens te horen dat hij constant overal op aan het rijden was.

Verplaats je eens in dat konijn...

Constant 'zin' hebben maar niet weten wat je ermee moet en je kan er ook niks mee. (Dat is toch gewoon zielig)

Toen samen met eigenaar besloten om het mannetje te castreren (heb ik toen betaald vanwege hun finaciele situatie)

En 3 weken later was het een gelukkig nijntje, gewoon lekker knuffelen en rondrommelen zoals een konijn hoort te doen.

En vanwege deze ervaring ben ik vab mening dat je een rammetje zo snel mogelijk moet laten castreren, dan heeft ie ze hormonen nog niet kunnen ontwikkelen. Dus hij weet niet hoe het isen kan er dus ook geen 'last' van hebben.

Dus even vanuit een ander oogpunt bbekeken dan alleen als baasje. Dat het lastig is als ie sproeit enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen laten hun konijn castreren om het te kunnen koppelen. Juist omdat je toch zo veel mogelijk de natuur van je konijn tot zijn recht wil laten komen. Een konijn is op en top een groepsdier en samen leven met een soortgenoot heeft een enorme meerwaarde voor je konijn. Helaas brengt het samenhouden van konijnen ook problemen met zich mee, dat wil zeggen, als je niet voor castratie kiest. Twee ongecastreerde rammen gaan bijna altijd vechten. Twee voedsters is een veiligere combinatie, maar gaat nog steeds (naar schatting) in ongeveer de helft van de gevallen mis. Een ram en een voedster.. Tja, die doen hele natuurlijke dingetjes ;) met als resultaat elke maand een nest.

Dus stel, je wil je konijn een maatje geven omdat dat nu eenmaal heel natuurlijk is voor een konijn, hij kan dan soorteigen gedrag uitoefenen en communiceren op z'n eigen manier met iemand die hem begrijpt, dan moet je iets. Castratie van de ram is dan de minst intensieve operatie met de beste resultaten.

Voor een deel haal je dus natuurlijk gedrag weg inderdaad, maar juist om meer ruimte te geven aan ander natuurlijk gedrag wat in wezen belangrijker voor ze is. Om het even plat te zeggen, een maatje heeft meer waarde dan die ballen.. ;) je kunt het konijn bovendien nooit een volledig natuurlijke situatie bieden, ze kunnen vaak helemaal niks met dat 'natuurlijke' hormonale gedrag. Dat levert voor je konijn frustraties op. Vaak zijn niet gecastreerde rammen heel erg bezig met territorium ("dit is van mij, en dit is van mij, en dit is van mij!" overal geur afgeven) en gaan ze rijden op voorwerpen, voeten o.i.d. Dat is ook voor het konijn zelf niet prettig. En ik ga er vanuit dat het niet je bedoeling is om hem een voedster te laten dekken, wat is het nut dan?

Er zijn ook best een boel rammen die er helemaal geen 'last' van hebben hoor, maar het geeft vaak wel een zekere mate van rust. Dit geldt ook voor voedsters overigens. Ben je niet van plan je konijn te koppelen dan is er niet direct noodzaak maar zou ik het wel gewoon in gedachten houden en ook laten afhangen van je konijn zelf.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammen sproeien niet, zijn niet bijterig, zijn zindelijk, rijden niet, vechten niet, ... maar of dat door de castratie komt of niet, dat zal ik nooit weten, ik heb ze maar gehaald nadat ze gecastreerd waren, ik heb ze ervoor niet gekend, ze komen namelijk uit de opvang. Dé reden voor castratie is er voor mij (en de opvang) maar eentje: er is geen andere mogelijkheid om ze een konijnenvriendje te geven. Ongecastreerde rammen bij elkaar vechten tot de dood en een ongecastreerde ram bij een voedster geeft een maandelijks nest. Mocht er nu een mogelijkheid zijn om ongecastreerde dieren zonder gevolgen bij elkaar te houden, zou ik ook niet voor castratie kiezen, dàn is het niet meer nodig, maar tot dat moment ... Of je moet bij één konijn blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen laten hun konijn castreren om het te kunnen koppelen. Juist omdat je toch zo veel mogelijk de natuur van je konijn tot zijn recht wil laten komen. Een konijn is op en top een groepsdier en samen leven met een soortgenoot heeft een enorme meerwaarde voor je konijn. Helaas brengt het samenhouden van konijnen ook problemen met zich mee, dat wil zeggen, als je niet voor castratie kiest. Twee ongecastreerde rammen gaan bijna altijd vechten. Twee voedsters is een veiligere combinatie, maar gaat nog steeds (naar schatting) in ongeveer de helft van de gevallen mis. Een ram en een voedster.. Tja, die doen hele natuurlijke dingetjes ;) met als resultaat elke maand een nest.

Dus stel, je wil je konijn een maatje geven omdat dat nu eenmaal heel natuurlijk is voor een konijn, hij kan dan soorteigen gedrag uitoefenen en communiceren op z'n eigen manier met iemand die hem begrijpt, dan moet je iets. Castratie van de ram is dan de minst intensieve operatie met de beste resultaten.

Voor een deel haal je dus natuurlijk gedrag weg inderdaad, maar juist om meer ruimte te geven aan ander natuurlijk gedrag wat in wezen belangrijker voor ze is. Om het even plat te zeggen, een maatje heeft meer waarde dan die ballen.. ;) je kunt het konijn bovendien nooit een volledig natuurlijke situatie bieden, ze kunnen vaak helemaal niks met dat 'natuurlijke' hormonale gedrag. Dat levert voor je konijn frustraties op. Vaak zijn niet gecastreerde rammen heel erg bezig met territorium ("dit is van mij, en dit is van mij, en dit is van mij!" overal geur afgeven) en gaan ze rijden op voorwerpen, voeten o.i.d. Dat is ook voor het konijn zelf niet prettig. En ik ga er vanuit dat het niet je bedoeling is om hem een voedster te laten dekken, wat is het nut dan?

Er zijn ook best een boel rammen die er helemaal geen 'last' van hebben hoor, maar het geeft vaak wel een zekere mate van rust. Dit geldt ook voor voedsters overigens. Ben je niet van plan je konijn te koppelen dan is er niet direct noodzaak maar zou ik het wel gewoon in gedachten houden en ook laten afhangen van je konijn zelf.

wow, heel duidelijk, dank je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jarenlang een konijn gehad wat in zijn eentje leefde. Wist ik veel destijds. Toen hij een jaar of vier was begon hij overal op te rijden. Het was echt niet grappig meer. Dus toen hebben we hem gecastreerd. Jarenlang geen last meer van gehad, tot hij een jaar of 10 was. Ineens begon hij weer overal op te rijden, compleet met dat typische knorgeluid. Kunnen geen hormonen zijn geweest XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb onze Jack op 6 maanden laten castreren. Veel verandering in gedrag heb ik niet gezien en heb ook lang getwijfeld of ik het zou doen. Maarja omdat hier dikwijls gezegd wordt dat konijnen niet alleen gehouden kunnen worden heb ik toch de stap gezet. En kijk nu heeft Jack een lief vriendinneke van 3,5 maanden. Ze zijn zo schattig samen! Dus ja ik denk echt wel dat dit voor Jack een grote meerwaarde is, ook al betekent het voor mij meer werk.

Groetjes jill

jack en Ruby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook net een konijn, een vrijgezel mannetje en ben ook aan het nadenken over al dan niet castratie. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het zou laten doen, niet voor financiële redenen, maar omdat ik niet meteen zie wat het voordeel voor het konijn is?

Voor wat ik ervan begrepen heb, onderdrukt een castratie de verdere hormonale ontwikkeling van het konijn, en verkleint het risico dat een mannetje aggressiever wordt, gaat sproeien, zich niet voortplant...

Ik begrijp daarom ook niet goed waarom je schrijft (jij niet alleen uiteraard) dat je het konijn hebt laten helpen, mij lijkt eerder een gemakkelijkheidsoplossing, waarbij je als baasje meer geholpen bent dan het konijn en waarbij je de natuur van het konijn niet tot wording laat komen? (voor alle duidelijkheid, ik bedoel dit niet persoonlijk naar jou toe, maar wel algemeen, ik wil de redenen voor castratie beter begrijpen).

De mijne is geholpen omdat hij een vriendinnetje nodig had en ging krijgen en ik geen 100 konijnen in de tuin wil hebben.

Voordeel van castratie is dus dat je ze een maatje kunt gunnen zonder dat het vrouwtje constant nestjes draagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Stampertje net voor 6 maanden gecastreerd. Hij mocht niet eerder omdat hij met de fles is grootgebracht. Maar toen hij 5,5 maand oud was, kon ik zijn gedrag echt niet meer tolereren: overal sproeien. Mij 10x per dag onderplassen. En dan niet een klein beetje. Nee, een Deense dog kon er trots op zijn. :beurk: Hij werd echt oervervelend met zijn gedrag, dus heb ik de dierenarts gevraagd of het toch wat eerder kon.

Na 6-8 weken was hij weer het lieve ondeugende konijntje als eerst zonder dat puberale en territoriale gedrag. Ik zou het dus zeker aanraden als jouw konijn straks ook dit gedrag gaat vertonen.

Wat betreft de discussie over 1 konijntje: ik begrijp je punt wel, maar ik zou zeggen: lees je hier lekker in en je ontdekt zelf hoeveel meerwaarde een maatje heeft. Je hoeft ook niet direct te beslissen toch? Lees je gewoon goed in over het houden van konijnen en wat verder ter tafel komt. En stel gerust vragen. :)

Heb je trouwens een foto van je kleine man? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Stampertje net voor 6 maanden gecastreerd. Hij mocht niet eerder omdat hij met de fles is grootgebracht. Maar toen hij 5,5 maand oud was, kon ik zijn gedrag echt niet meer tolereren: overal sproeien. Mij 10x per dag onderplassen. En dan niet een klein beetje. Nee, een Deense dog kon er trots op zijn. :beurk: Hij werd echt oervervelend met zijn gedrag, dus heb ik de dierenarts gevraagd of het toch wat eerder kon.

Na 6-8 weken was hij weer het lieve ondeugende konijntje als eerst zonder dat puberale en territoriale gedrag. Ik zou het dus zeker aanraden als jouw konijn straks ook dit gedrag gaat vertonen.

Wat betreft de discussie over 1 konijntje: ik begrijp je punt wel, maar ik zou zeggen: lees je hier lekker in en je ontdekt zelf hoeveel meerwaarde een maatje heeft. Je hoeft ook niet direct te beslissen toch? Lees je gewoon goed in over het houden van konijnen en wat verder ter tafel komt. En stel gerust vragen. :)

Heb je trouwens een foto van je kleine man? :)

Ik ben inmiddels al wat wijzer geworden door jullie reacties. Nu eerst eens kijken hoe het gaat :) en later beslissen kan altijd nog.

Uhh ja ik heb wel een foto, maar hoe ik die kan toevoegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel laten castreren omdat, zelfs al is hij alleen, hij gewoon hormonaal is en op dingen wil gaan rijden (zoals je benen of knuffels).

En als je hem laat castreert heb je kans dat hij dat daarna nog blijft doen, omdat het dan aangeleerd gedrag is.

Als je hem gewoon jong castreert heeft ie dat minder.

Mijn jongen is jong gecastreert (ivm koppelen) maar ik zie hem bijna nooit rijden. Af en toe om nog zijn rang te bevestigen bij het vrouwtje. In ieder geval niet hinderlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel laten castreren omdat, zelfs al is hij alleen, hij gewoon hormonaal is en op dingen wil gaan rijden (zoals je benen of knuffels).

En als je hem laat castreert heb je kans dat hij dat daarna nog blijft doen, omdat het dan aangeleerd gedrag is.

Als je hem gewoon jong castreert heeft ie dat minder.

Mijn jongen is jong gecastreert (ivm koppelen) maar ik zie hem bijna nooit rijden. Af en toe om nog zijn rang te bevestigen bij het vrouwtje. In ieder geval niet hinderlijk!

Vanaf welke leeftijd kunnen ze dat gedrag gaan laten zien? Sammie is nu 3 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram is ook laat gecastreerd, hij kwam als volwassen konijn in de opvang en daar hebben ze hem geholpen. Hij vertoont dat gedrag niet na castratie en ik hoor het ook nooit hier. Dat het aangeleerd gedrag wordt klopt volgens mij dus niet.

Dat kun je niet weten want je weet niet of je ram dit gedrag ooit vertoont heeft als intacte ram bij zijn vorige huisje of eventueel in de opvang. Dat laatste zegt dan ook niet direct wat omdat zo'n ram enorm geprikkeld wordt door alle geuren van andere konijnen. Soms is het zelfs juist de castratie die dergelijk gedrag opwekt! Vrijwel altijd tijdelijk hoor. Maar lang niet elke volwassen ram vertoont dergelijk gedrag. Doen ze dat wel dan heb je zeker wel kans dat ze bepaalde dingen toch blijven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .