Ga naar inhoud

Zelf voer mixen


Banjer

Aanbevolen berichten

Ik heb op het forum gezocht, maar niks gevonden... of ik zoek niet goed, of er is echt nog geen topic over :)

Voor mijn ratten mix ik zelf voer... de eiwitten, vitamines, etc. zijn voor me uitgerekend. Nu vroeg ik me af of hier mensen zijn die voor hun konijnen ook zelf hun voer mixen?

Voor de ratjes vind ik Teurlings dwergkonijnenvoer een erg fijne basis.... is dit ook een goede basis voor konijnen (2 teddy's)? Wat zou ik zelf kunnen toevoegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen puik Original dwergkonijnenvoer zonder geperste korrel. zo'n 15 gram per konijn (licht een beetje aan de (grootte) Dit vul ik aan met Beaphar care plus waar ze elke dag een klein beetje van krijgen. veder elke dag een takje munt een wat groente. ze krijgen dit pas in de middag, in de ochtend krijgen ze kruidenhooi zodat ze ook daar goed veel van eten. in de avond krijgen ze dan nog een eierdopje gemengd biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Teurlings mis je vooral vezels... Beperkt voeren en veel hooi bij geven. Ik zou eigenlijk een andere brok aanraden.

Wat hier word gedaan is zeer beperkt brokken voeren en dit aanvullen onbeperkt hooi, vers groenvoer en vaak ook gedroogde kruiden. Als basis word er dan een geperste korrel gekozen met een hoog vezelgehalte, een niet te hoog calciumgehalte en geen ongezonde toevoegingen. Science selective van supreme, care + van beaphar, Tasty bites van supreme en Hope Farms supertrio worden vaak gekozen als brokvoer, afhankelijk van het budget en de wensen van het baasje.

Zie ook: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

en

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voedingsbehoefte-van-een-konijn.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Puik Original is toch gemengd voer?Dit wordt toch sterk afgeraden?

Ik ben nog altijd voorstander van een goed merk biks (science selective bijvoorbeeld) aangepast aan het gewicht en onbeperkt hooi,kruiden en veel groentjes.

Uit dat gemengd voer halen ze enkel hun favoriet uit en het belangrijkste laten ze liggen.Ook zitten er vaak te veel eiwitten in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is geen ramp, op voorwaarde dat de samenstelling okee is én je konijnen alles opeten en niet selecteren. Beter een goed gemengd voer dan een slechte biks, denk ik dan. Bovendien is de hoeveelheid korrels verwaarloosbaar op de totale hoeveelheid voer die een konijn eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is geen ramp, op voorwaarde dat de samenstelling okee is én je konijnen alles opeten en niet selecteren. Beter een goed gemengd voer dan een slechte biks, denk ik dan. Bovendien is de hoeveelheid korrels verwaarloosbaar op de totale hoeveelheid voer die een konijn eet.

Houd daarbij ook rekening mee dat een koppel ongemerkt ook selectief kan eten, al gaat het bakje wel leeg. Ze gaan natuurlijk niet zeggen oh ik heb al twee zonnebloempitjes gehad dus neem jij deze nu maar, dan eet ik nog wel een biksje. Verder ben ik het met je eens.

Zelf voer ik een beperkte hoeveelheid Rabbit Essentials (of Science Selective) en gedroogde kruiden, verse groenten en takken etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst ook goedkoop voer maar heb er van geleerd. Ik had altijd witte aanslag in de bak van de urine.

Nu ik dat goedkope voer de deur uit heb gegooid en SS voer is dat helemaal verdwenen.

Ze hadden er waarschijnlijk het eerste jaar of de eerste paar jaar geen last van gehad, maar later misschien wel. Dan maar liever zo vind ik persoonlijk dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

dat die variant van teurlings vaak gebruikt wordt voor de rat ( ik doe het zelf ook) wil eigenlijk al zeggen dat het voor het konijn niet zo heel goed is. in gemengde konijnen voeders zitten vooral heel veel granen en deze worden niet goed verteerd door konijnen. zelf samenstelle voor konijnen vergt een stuk meer kennis en uitvogelen dan voor ratten omdat het vaak lastig is om aan genoeg verschillende grassen enz te komen. je kunt beter een goede hooi als basis nemen en hierbij verschillende groenten voeren en evt aanvullen met bikskorrels of gewoon een goede volledige bikskorrel voeren. probeer er wel een te kiezen waar zo min mogelijk graan in verwerkt zit. succes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .