Ga naar inhoud

Nieuw konijntje


ChoCho

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Gisteren is ons eerste konijntje aangekomen. We hebben haar meegenomen in zo'n katten-transportbox. En ik heb d'r dan voorzichtig opgetild en in het hokje gezet. Ze heeft dan wat bang zitten kijken. Volgens mij is ze geen millimeter van plaats geweest. Toen het donker werd, heeft mij man haar dan maar in het holletje gezet, zodat ze beschut zat voor de nacht. En daar zit ze nu nog steeds.

Nog even wat info. De mama is zo'n pluizig konijn - een teddy? - en de papa een hangoortje. Ze is nu acht weken en 'moest' weg omdat de mama ondertussen bevallen is van een tweede nestje (ja, bij vrienden die één konijntje hadden en een aangehopt konijn er 'even' hadden bijgezet - en ja, dan later de papa te laat weggehaald om te laten helpen - maw zij kennen er ook niet zo veel van ...)

Wat doen we nu ? Met rust laten ? Eten recht voor d'r neus zetten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey gefeliciteerd met je konijntje! Goed dat je hier bent voor advies.

Een konijn kan heel snel gestressed raken, zeker van reizen en vreemde omgevingen. Je konijntje zit waarschijnlijk gewoon bij te komen van de reis en haar nieuwe omgeving in haar op te nemen. Het beste is haar gewoon rustig bij laten komen. Je hoeft eten niet per se voor haar neus te zetten, ze vindt het vanzelf wel. Wel kan je rustig bij het hokje gaan zitten, het liefst op je buik zodat je op haar hoogte bent en zachtjes tegen haar praten. Zo raakt ze vertrouwt met je stem. Geef het wat tijd, en dan wordt ze vanzelf minder bang.

Vraagje, heeft ze een hok, of ook een ren erbij? En hoe groot is het allemaal. Wat bewegingsruimte is goed voor een konijn, over het algemeen wordt 1 m2 per konijn aangehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We weten al wel 4 weken dat we een konijntje van die vrienden kregen en heb ondertussen zowat alle dagen op dit forum zitten lezen. We hebben nl geen van allen ooit eerder een konijn gehad.

Uiteindelijk is er zo'n hokje met twee verdiepen en een rennetje er aan vast gekomen. We zitten nu slechts aan iets meer dan 1m2. Niet ideaal, maar niet slecht om te beginnen ? We gaan de ren later nog (veel) langer maken, ook in het kader van een vriendje dat er later gaat komen, maar voor nu moet het even zo.

We hebben al vanalles klaarliggen. Een hooiruifje (had ik trouwens nooit gedacht dat dit nodig was, het buurkonijn heeft dit zeker weten nog nooit gehad) - biks ipv het gemengd voer dat ik eerst gekocht had (woeps) - zo'n lenterolletje - houten speeltjes om aan te knagen en een toiletje (ook een verrassing dat konijntjes zindelijk kunnen zijn).

Hoewel de kinderen het konijntje graag zouden plat knuffelen ( ze zijn 5 en 8) heb ik ze verboden nog in de buurt van het hok te komen tot Snuffie vanzelf naar buiten komt. Ook de honden (Berner Senne) hou ik op afstand. Maar tot nu toe hebben ze zelfs nog niet door dat er nu iets in dat rare bouwsel leeft. 'k heb er dus geen problemen mee om ze met rust te laten. Maar maakte me toch een beetje zorgen omdat ik hier gelezen had dat zo'n nijntje niet mag stoppen met eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen heb je al een hoop geregeld, hartstikke goed :) Klopt, het darmstelsel van een konijn moet altijd iets te doen hebben, maar als je konijn enkel wat bangig is en daarom nog niet echt veel eet, hoef je je denk ik niet druk te maken. Als je nu gaat dwangvoeren, is dat gelijk een hele slechte start van jullie relatie. Gewoon met rust laten, als ze honger krijgt, eet ze vanzelf wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mama is, zoals eerder gezegd, al bevallen van het volgende nestje. Dat zijn 2 huppende kleintje bolletjes - het kan wel dat die kleintjes al 4 weken zijn hoor. In alle geval zijn ze super schattig. En ons konijntje is van het eerste nestje. De mama is toen bevallen op 13/06 - dus nu is het kleintje nét 8 weken. Ze 'moesten' nu weg omdat de eigenaar niet wil voorhebben dat al die kleintjes ook nog eens onderling beginnen te kweken ... Toen ik toekwam zaten alle konijntjes in één grooooote ren (mama, papa, de 4 grotere kleintjes en de 2 piepkleine bolletjes)

Ondertussen heb ik ons Snuffie'tje toch maar eens in de ren gezet. Dat vond ze toch maar niets. Ze is direct weggehopt, richting het trapje, zo het hok terug in. Ze zit nu naast het etensbakje. Ik weet niet of ze ondertussen al gegeten heeft, maar ik denk toch dat ze danig onder de indruk is van de hele verhuis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeioei..... zit pappa nog steeds bij moeders?? Wil je die mensen asjeblieft vragen die ram eruit te halen en te laten castreren? Moeders kan per direct na de bevalling weer bevrucht worden en de kans dat nest 3 nu alweer onderweg is, is zeeeeer groot. Dit is een aanslag op de moeder en niet goed voor de al bestaande jongen.

Vind je wel al wat keuteltjes van jullie kleintje? Want het zou wel fijn zijn als er zo langzamerhand toch wel wat eten naar binnen komt. Zou je eens een foto willen maken van je kleine?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het papa konijn is ondertussen geholpen en heeft twee weken in een hok in de ren 'apart' gezeten, maar loopt nu dus weer los tussen de bende.

Ons konijntje heeft zich laten zien en is - eindelijk - wat gaan eten. Het durft nu al van verdieping veranderen, maar de ren is precies nog wat te spannend ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh gelukkig is de ram gecastreerd. Dat hij er nu tussen loopt (en er wordt niet geknokt) is dan naar mijn idee niet zo erg. Ze moeten alleen oppassen inderdaad dat moeders nu niet door 1 van de jongen wordt gedekt. Maar daar hielden ze volgens mij wel rekening mee wat ik zo begrijp.

Fijn dat jullie konijntje wat is gaan eten! Het is ook zo'n verandering inene en sommige zijn daar wat meer van onder de indruk dan de andere. Hou hem/haar maar goed in de gaten dat het eten en keutelen goed blijft gaan. Dat is nu even het belangrijkste. Het vertrouwen in jullie en de omgeving moet gewoon langzaam groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrok ook al, dacht ook: de ram nu nóg bij de moeder ongecastreerd.. Gelukkig is hij inmiddels gecastreerd, anders wel erg sneu voor de moeder.

Je hebt je in ieder geval al goed ingelezen zo te lezen, super. Het kleintje moet gewoon erg wennen aan jullie, aan een nieuwe omgeving, zonder mama. Dat kan wel even duren, ook voor ze echt aanhankelijk wordt. Ze moet jullie leren vertrouwen, ik zou zeggen praat veel zodat ze went aan je stem en probeer haar op den duur wat uit je hand te laten eten zonder haar op te tillen. Dan kun je haar waarschijnlijk wel aaien (op den duur), optillen vinden de meeste konijnen niet prettig maar de meeste genieten toch wel heel erg van lekker aaien hoor.

1 m2 is om te beginnen volgens mij prima hoor, zeker nog met zo'n kleintje hoeft de ruimte niet ineens heel groot te zijn, dat kan later nog wel als ze groter is en gewend is en een vriendje krijgt. Alles tegelijk is een beetje veel van het goede ;).

Veel plezier in ieder geval met jullie nieuwe aanwinst, en welkom nog hier op bunnybunch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .