Ga naar inhoud

Een afval schema opstellen..


Samiera

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost, gelukkig. Maar heb toch even jullie hulp/tips etc. nodig.

Ik heb 4 konijnen en ze wegen alle 4 ± 2 kilo. Ze wegen eigenlijk allemaal iets teveel en volgens de dierenarts mag er best 200/300 gram af per konijn.

Nu hoop ik dat jullie me kunnen helpen met mijn voedingspatroon.

Ze krijgen momenteel: (Dit geld voor 4 konijnen van ± 2 kilo)

's Morgens rond 09:00:

60 gram Trovet

Rond 18:00:

1 krop andijvie

1 witlof

1 bospeen en het loof ervan

1 kwart appel

8 basilicum blaadjes

8 blaadjes van de aardbeienplant

4 radijsjes en het blad ervan

's Avonds rond 23:00: 40 gram Trovet

een half handje met gedroogde kruiden gemixt.

Wat zou ik kunnen veranderen? Ze krijgen per konijn dus 10 gram biks per kg.

aangepast door Samiera
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het dan vervangen kunnen worden door groente/fruit wat minder/geen suiker bevat? Spinazie, broccoli oid? Ik heb namelijk eens gelezen dat het gezonder en/of beter zou zijn voor je konijn om minimaal 5 verschillende groente/fruit te geven op 1 dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In spinazie zit veel nitraat waardoor teveel niet goed is. Broccoli is een koolsoort dus dat kan evt. problemen opleveren als je konijn gevoelig is voor gas.

Misschien kun je wat minderen met biks, bijv. naar 80 gram per dag.

De wortel en appel weglaten en dat vervangen door bijv. knolselderij, bleekselderij (is wel vochtafdrijvend), of wat sla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze geen fruit meer geven en een blaadje witlof of andijvie extra.

Daaraast vind ik jouw konijnen niet te dik hoor ;)

Tenminste toen ik er was niet en weet dat Eefje best ergens rond de 2 kg mag wegen...

Ik heb een konijn die ong net zo groot is als die van jou en die weegt meer (2,5 kg) en die is echt niet te dik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .