Ga naar inhoud

Zelf enten


Jennelyn

Aanbevolen berichten

Ik las net dat er soms mensen zijn die hun konijn zelf medicatie moeten spuiten.

Nu las ik en tijdje terug ook dat in Belgie er mensen zijn die hun konijn zelf enten.

Kan iedereen dit leren? of moet je hiervoor een achtergrond met dieren hebben?

Waar zou je dit kunnen leren en is het verantwoord om te doen?

Ons konijn Stewie is al 7 jaar oud.

We merken dat ieder dierenarts bezoek er flink in hakt bij hem qua stress.

Als mijn broer ''hun'' kamer schoonmaakt en Stewie even bij mij op de kamer komt ofzo

Dan is hij al helemaal over de zeik... Bij de dierenarts wil hij niet blijven zitten op de tafel want dan springt hij

(hij is al een keer tegen de muur gesprongen)

Nu zijn we afgelopen jaar bij het Knabbelhuis geweest met hem om hem daar te enten.

Alleen dit was hem nog ''teveel'' (het reizen, het wachten en het zitten in het reishokje)

Vandaar dat ik vraag of er een mogelijkheid is of we dit niet zelf kunnen/mogen doen.

en of dit verantwoord is. Stewie houdt er ook niet zo van als andere hem aanraken.

Wij mogen dat hier thuis allemaal (hij heeft wel zo zijn voorkeur voor mij of mijn broer)

aangepast door Jennelyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote kans dat je geen entstof krijgt van de dierenarts. Niet iedereen kan zomaar prikken. En als iedereen zelf ging enten levert het hun niks meer op ;)

Je zou wel aan je dierenarts je probleem voor kunnen leggen en vragen of hij eventueel thuis kan komen enten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hele tijd terug is daar ook eens een vraag over geweest, ik heb het even terug gezocht:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?21336-Waar-entstof-kopen

Wat ik ook wel eens gelezen heb hier (in bovenstaand topic wordt daar ook kort op in gegaan), is dat het makkelijker lijkt dan het is. Een AB wordt heel anders toegediend dan een vaccin, terwijl het voor een leek nogal hetzelfde lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet, hier in Vlaanderen, en vroƩger, voor het nieuwe vaccin, dat mensen die zelf konijnen hielden voor de slacht, met dus tientallen konijnen, gewoon een flesje vaccin en een spuit bij de dierenarts konden gaan halen, en het dan zelf deden. Het lijkt mij dus geen raketwetenschap, als gewone mensen gewoon een flesje konden gaan halen, waarschijnlijk kwestie van ƩƩn keer voordoen en goed opletten. Maar dat waren andere tijden, toen werd er op veel gebied makkelijker met de dingen omgesprongen, en alleen bij mensen met veel konijnen. Ik betwijfel zeer sterk dat je nu, als particulier, aan entstof kan raken. Vraag gewoon of je dierenarts aan huis komt enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Weer wat geleerd dat het dus niet mag!

Dan doen we het natuurlijk ook gewoon niet.

Het is btw een heel goede tip om de dierenarts hier na toe te laten komen.

Daar hadden we stom genoeg nog nooit aan gedacht! :$

We zijn al een beetje aan het kijken hoe of wat.

We hebben namelijk alle praktijken in Boxmeer al versleten xD

en zitten momenteel in Venray met de diertjes... Maar ik las dat er ook dierenartsen aan huis zijn.

Dus misschien is dat wel een idee voor Stewie :)

Maar het mag dus ook niet met medicatie toe dienen ?

Want tot nu toe hebben wij alleen nog maar medicijnen gehad die door de mond moesten (af klopen)

Maar je weet natuurlijk maar nooit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan denk ik. Eerste keer zul je wel naar je da moeten.. Moest ik laatst ook met Rakker voor de duplocilline. De eerste afspraak deed mijn da het me voor, en leerde ze het mij. Moest het daar ook zelf doen. Daarna mocht ik het om de dag zelf thuis doen. Maar volgens mij ligt dat heel erg aan je da of die dat toelaat of niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .