Ga naar inhoud

"Chronisch snot" behandelmethodes?!


Gondolin

Aanbevolen berichten

Lieve BBers,

Eerst een razensnelle samenvatting:

Ik heb sinds 24 mei een konijntje, Pietje. In de dierenwinkel zag hij er prima uit, maar eenmaal thuis begon hij te niezen. Meteen mee naar de (konijnkundige) DA geweest, die zei echter dat het een gewone verkoudheid kon zijn en dat het pas erg was als hij snot op nieste.

+- 2 weken later begon hij snot op te niezen, weer terug naar de DA, en antibiotica (enrofloxoral) meegekregen. Dit keurig elke dag 2x toegediend, 3 weken lang. Het leek gedurende die 3 weken even beter te gaan, maar aan het einde van die 3 weken nieste hij weer snot op.

DA gebeld, die zat vol, doorgestuurd naar een andere (niet-konijnkundige) DA. Die heeft ons neusdruppels (rhinigenta) meegegeven. Die keurig 10 dagen lang 2x per dag toegediend.

Wederom leek het beter te gaan, maar hij bleef niezen en gisteren zag ik hem weer snot opniezen.

We geven hem dus inmiddels al ruim 4 weken AB en 11 dagen neusdruppels.

Vandaag dus weer naar de (konijnkundige) DA geweest, en die zegt dat we nu niets meer kunnen doen, en dat het chronisch is. Ze raadt ons aan om te stoppen met behandelen, omdat het sowieso niet beter gaat worden dan het nu is. Hij eet, drinkt, plast en keutelt namelijk goed, is vrolijk etcetera. Mocht hij verslechteren en bijvoorbeeld problemen met ademhaling of ontstoken oogjes krijgen dan kunnen we proberen het weer terug te dringen met behulp van de AB en de neusdruppels.

Ik vind dit echt heel erg. Zo sneu.

We willen heel graag een vriendinnetje voor Pietje. We zijn op zich bijna altijd thuis (beide ZZPers vanuit huis) en zijn veel met hem bezig, maar elk moment dat we niet met hem bezig zijn is er één. Maar met dit besmettelijke snot zou dat misschien geen goed idee zijn.

Daarbij is hij nog zo jong, en zo lief,.. Het klinkt stom, maar hij verdient gewoon echt beter!

Ik ben dus nu op internet aan het zoeken naar mogelijke behandelmethodes.

Tot nu toe heb ik gevonden:

- Duplocillin injecties

- Engystol

Hebben jullie nog ideeen? Wat kan ik doen om hem te helpen?

Hij zit overigens binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf behandel ze altijd met duplocilline direct en dan heb ik goede resultaten.

Helaas, minder goede als ze al langer snot hebben.

Echter is het nog veel beter om een kweek te laten nemen van de snot om de juiste antibiotica direct in te zetten.

Sterkte met je konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tips. Ik heb net de dierenarts weer gebeld, maar ze zat in vergadering, ik word nu morgenvroeg terug gebeld.

In ieder geval hadden ze daar wel Duplo staan, maar ze wilden wel eerst met de DA overleggen (natuurlijk) voordat ze het gingen voorschrijven. Ik wordt dus morgen terug gebeld, en dan zal ik dat ook voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft altijd het meeste en snelste succes met Draxxin. Mijn konijnen hebben *afkloppen* nog nooit snot gehad, maar ik heb het er na het horen van Lonja hier op het forum (wij hebben dezelfde dierenarts) met de dierenarts over gehad. Over waarom draxxin en niet duplocilline. Draxxin hoeft om te beginnen maar eens in de 4 dagen gegeven te worden en het werkt sneller.

Draxxin is eigenlijk een middel voor kalveren, maar voor konijnen met snot werkt het ook heel goed.

Voor meer informatie (over hoe lang/vaak geven) zou je Lonja een persoonlijk berichtje kunnen sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook 2 konijnen met chronisch gesnotter, ik zal mijn ervaringen kort proberen op te schrijven.

Ten eerste Smash, die bleef maar niezen en doen. Meerdere soorten ab gehad en uiteindelijk langdurig ongeveer 3 maanden, duplo gespoten. Toen dat op den duur toch ook niks meer uithaalde heb ik nog geprobeerd om hem met een vernevelapparaat te vernevelen met een snotoplossende neusspray. Maar ook dat werkte niet bepaald afdoende.

Uiteindelijk heb ik Gentapol-B gekregen, dat is eigenlijk een oogdruppel, die heb ik in z'n neus gedaan en (ik moet het afkloppen) maar hij is de hele winter al snotvrij gebleven *trots op hem* :D

En dan Joep, die heb ik van jongs af aan al met snotterbellen in z'n neus. Ook meerdere soorten AB gehad, ook Gentapol-B maar niks hielp. Er is nog een swab genomen (kweek dus) en daar kwam niks uit! Uiteindelijk is er nog een scopie in z'n neus gedaan en is eruit gekomen dat er 1 holte vol zit, en de rest supermooi schoon is. Dit blijft ook zo. De dierenarts weet het niet meer. Hij zit nu sinds een tijdje buiten en ik ben aan het kijken of dat beter gaat. Ik heb het idee van wel maar het gaat langzaam. Maar wat het bij Joep nu is?? Ik heb geen idee. Bacterie is niet gevonden.

Draxxin heb ik hier ook over gelezen maar totaal geen ervaring mee, maar het klinkt wel interessant!! lijkt me zeker iets om met je da te bespreken.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook 2 snotgevallen... Ze hebben een aantal weken enrofloxoral en nog een andere ab gekregen waar ik me zo gauw de naam niet van kan herinneren. Het heeft niet echt gewerkt helaas.

Deze 2 konijnen hebben elkaar trouwens nog nooit ontmoet, al hebben ze natuurlijk wel beide contact met mij. De dames van de beide heren hebben nergens last van, terwijl mijn ene ram het toch al 1,5 jaar heeft.

Mocht het niet over gaan bij jouw konijn en het je wordt afgeraden om er een gezond konijn bij te zetten, dan kan je altijd nog op zoek gaan naar een voedster die ook snot heeft. Ik kan me voorstellen dat zulke konijnen wat lastiger te plaatsen zijn, dus kan jij die weer een fijn huis bieden. Maar zover is het natuurlijk nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een slim plan. De dierenarts raadde het me niet af overigens. Zij zei: voor hetzelfde geld krijgt dat konijn ergens anders weer een slechte verzorging, geen water, of zit het in zijn eentje achter in de tuin.

Ja, dat klopt ook weer wel, maar ik voel me er toch niet lekker bij om een konijn willens en wetens ziek te maken.

Maar inderdaad, zo met al die middeltjes lijkt dat een vraag voor later zorg!

Inmiddels is er dus als behandelplan:

- Kweek laten maken

- Draxxin

- Duplo (of Deplo)

- Gentapol-B

- Engystol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb na een paar weken Duplocilline Draxxin gebruikt. Omdat het niet over ging. Vond het enerzijds eng omdat er op heel internet niks over te vinden was over Draxxin bij konijnen en ook hier niemand het kende. Anderzijds heb ik een zeer konijnkundige DA. Dus ik heb het er maar op gewaagd. Sonja heeft overigens ook die dierenarts. Ik betwijfel heel erg of er een andere dierenarts in het land is die dit kent maar je zou het kunnen opperen.

De snot was vrij snel over maar ik heb ook Zilverwater gegeven tegelijkertijd dus ik durf er geen harde uitspraken over te doen, maar mijn dierenarts is erg lovend over Draxxin.Je moet natuurlijk wel zelf injecties kunnen geven maar dat geldt ook voor Duplo.

Moet wel zeggen dat nu net 1 konijn van de 3 die destijds snot hadden weer terug lijkt te vallen na 2 maanden snotvrij geweest te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee supersimpel maar je dierenarts moet het maar net goed vinden dat je het zelf doet. Je kan natuurlijk ook steeds naar je dierenarts maar dat levert stress op en juist dat werkt snot heel erg in de hand.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook 2 snotgevallen... Ze hebben een aantal weken enrofloxoral en nog een andere ab gekregen waar ik me zo gauw de naam niet van kan herinneren. Het heeft niet echt gewerkt helaas.

Deze 2 konijnen hebben elkaar trouwens nog nooit ontmoet, al hebben ze natuurlijk wel beide contact met mij. De dames van de beide heren hebben nergens last van, terwijl mijn ene ram het toch al 1,5 jaar heeft.

Mocht het niet over gaan bij jouw konijn en het je wordt afgeraden om er een gezond konijn bij te zetten, dan kan je altijd nog op zoek gaan naar een voedster die ook snot heeft. Ik kan me voorstellen dat zulke konijnen wat lastiger te plaatsen zijn, dus kan jij die weer een fijn huis bieden. Maar zover is het natuurlijk nog niet.

Die 2e ab waar ik het gisteren over had is Bactrimel. Sonny kreeg deze omdat de Enrofloxoral niks leek te doen (bij Bram zag ik wel vooruitgang met Enrofloxoral, al kwam het weer terug). Mijn DA zei dat Bactrimel niet in de longen werkt, zoals Enrofloxoral maar dat het toch alleen in zijn voorste luchtwegen leek te zitten.

Duplo en Draxxin zal ik onthouden. Belleke had inderdaad ook positieve ervaringen met Zilverwater voor haar konijn dat chronisch snot heeft. Haal je dat ook bij de DA Lonja?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dierenarts gebeld, zij zei dat ze liever niet met Duplo behandelde. Dit omdat je snot vrij lang moet behandelen met Duplo, wat weer gevolgen kan hebben voor de spijsvertering, en dan ben je nog verder van huis. Ze waarschuwde er ook voor dat het snot daarna ook nog eens terug kan komen. Dus volgens haar had Duplo relatief veel risico voor relatief weinig resultaat.

Ik heb toen even de dierenarts gebeld van Lonja, Sonja en Kaatjekim. Hij zei dat hij met Draxxin nog nooit problemen had ondervonden en eigenlijk altijd goede resultaten had, omdat de Pasteurella-bacterie supergevoelig is voor Draxxin.

Ik heb toen Draxxin voorgesteld aan de assistente van mijn eigen DA. Die heeft overlegd met de DA en belde me daarna weer terug. Ze kenden Draxxin nog niet, maar hebben het opgezocht en gaan het bestellen. Met een beetje geluk is het vrijdag dan binnen, en dan kunnen ze me vertellen hoe duur het ongeveer wordt per prik.

Volgens mij heeft ze nog niet overlegd met de DA van Lonja, ik ga dus sowieso vrijdag de dosering e.d. even navragen bij die dierenarts, zodat ik zeker weet dat ik een goede dosering krijg. Het middeltje is eigenlijk bedoeld voor ademhalingsproblemen bij kalveren dus dat gaat nogal om een verschil xD.

Vraag aan de dames met Draxxin-ervaring: hoeveel kosten die prikken bij jullie dierenarts? Ik ben momenteel compleet platzak door al deze DA-bezoekjes, dus moet alvast op zoek naar een geldschieter ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien..... kan je vragen of je het zelf mag spuiten. Soms mag dat wel namelijk. Ik heb destijds van een andere dierenarts ook Duplo meegekregen in spuitjes, maar vond dat eerlijk gezegd niet handig, dit omdat Duplo een substantie is wat weer naar beneden zakt als het een tijdje stil ligt. Ik weet niet of Draxxin dat ook is. Maar dan zijn naar mijn idee en flesje en losse spuitjes handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe het zit met Draxxin weet ik ook niet en wat het kost ook niet, omdat ik het zelf nog nooit heb hoeven gebruiken *afkloppen*.

Het is wel gewoon het makkelijkst als je zelf spuit, wat Lonja al zegt. Een konijn is stressgevoelig en dat werkt niet echt mee aan de genezing van snot. Ook de dierenarts zou dat moeten weten in mijn ogen en als de eigenaar het kán én durft, dan zelf laten spuiten. Toen ik de 1e keer (toen ik 17 was) duplocilline moest spuiten bij mijn konijn (was bij een andere dierenarts), wilde mijn dierenarts wel dat ik de 1e keer dat ik ging spuiten, het bij hun in de praktijk deed, zodat ze konden zien dat ik het kon. Dus dat zou je dan voor kunnen stellen. Om het de 1e keer in de praktijk te doen, zodat ze zien dat je het kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe duur het is weet ik ook niet precies, laten we zeggen dat mijn dierenarts heel erg lief kan zijn :P .1x heb ik niks betaald en 1x iets van een tientje voor 4 doses of zo. Maar wat de echte prijs is weet ik niet.

Ik kreeg het ook in een spuitje maar het is heel raar spul, een soort gel lijkt wel, dus dat was idd niet ideaal.

Tof dat je dierenarts er voor open staat! En goed dat je mijn dierenarts even gebeld hebt om te checken. Je kan hem echt vertrouwen wat konijnkundigheid betreft maar het is heel goed dat je dus even contact met een dierenarts met ervaring ermee hebt gehad want ik ben ook maar 1 iemand die 2 konijnen ermee behandeld heeft en hij kan je idd meer vertellen. Ben benieuwd of jullie er ook zo goed resultaat van zien en ook goed dat er nu igg nog een dierenarts ervaringen mee gaat krijgen. Uiteindelijk gaan op deze manier konijnen er baat bij hebben :)

Duplo en Draxxin zal ik onthouden. Belleke had inderdaad ook positieve ervaringen met Zilverwater voor haar konijn dat chronisch snot heeft. Haal je dat ook bij de DA Lonja?

Nee, ik ben het ook op aanraden van belleke gaan proberen en heb het op internet besteld. Weet alleen ff niet meer waar, maar belleke wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn beide konijnen met Duplo behandeld. Nijn zelfs bijna 2 maanden lang, waaraan al een maand of 2 geklungel met andere ABs aan vooraf is gegaan. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en hij heeft daar niets aan over gehouden.

Minky is (inmiddels 3 jaar geleden) een week of 2 behandeld, bij haar waren we er snel bij en was het na die 2 weken prikken ook over.

In beide gevallen hebben we ook zelf geprikt, dat ging echt prima! Inderdaad wel de eerste keer bij de DA moeten 'proef-prikken', zodat ze wisten dat het goed zou gaan.

Draxxin heb ik zelf geen ervaring mee, gelukkig is het snot hier niet meer teruggekomen maar ik kan me voorstellen dat de inzichten inmiddels weer anders zijn dan ten opzichte van toen ze hier behandeld werden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen gaan we beginnen met de Draxxin. Inclusief consult a 30 euro zou het maximaal (MAXIMAAL) 50 euro kosten om te laten prikken. Ze wisten het nog niet precies, omdat ze het flesje nog niet binnen hadden. ze verwachtte in ieder geval dus minder dan 50 euro inclusief consult.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .