Ga naar inhoud

Konijnen weigeren hooi


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,

Als ik mijn konijnen groenvoer geef, al is het maar een klein wilgentakje, weigeren ze om daarna het hooi te eten. Als ik ze geen groenvoer geef, zijn de volgende dag de hooiruiven duidelijk leger. Hoe kan ik voorkomen dat ze het één laten liggen voor het ander?

Ze krijgen 100 gram HFST met zijn vieren, en de snackbal vul ik 1x per dag met bietensnoepjes (van de webshop van BB)

Verder krijgen ze heel soms een stukje brood.

Ze hebben onbeperkt hooi, 3 grote ruiven en een hooibal.

Als ze groenvoer krijgen is dit de goede hoeveelheid voor alle 4, heb ik het idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het brood kun je eruit laten. Konijnen zijn geen granen eters van nature en in brood zit graan.

Die bietensnoepjes, zijn dat 100% gedroogde bieten? Ik zou er niet te veel van geven.

Verder zou je wat (niet te veel) kruiden kunnen proberen te geven. Mijn konijnen gingen meer hooi eten toen ze kruiden kregen.

Ook kun je andere hooi soorten proberen zoals bijvoorbeeld vitami van AH, vitakraft van AH XL en het merkloze hooi in doorzichtige verpakking van de Ranzijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood krijgen ze heel soms, ik dacht dat ze dat wel mochten.

Met de bietensnoepjes vul ik de snackbal. Maar voordat ze dat kregen begonnen ze ook al minder te eten.

Ik ben niet van plan hooi bij een dierenwinkel te halen, ik heb gewoon dat boerenhooi, bij der boer vandaan.

Over die wilgentakken las ik laatst al, dus nu geef ik dat ook heel weinig.

En zoals welke kruiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een te veel aan wilgen takken kunnen overigens ook maag/darm problemen veroorzaken waardoor ze minder gaan eten ivm pijn.

ik wil niet aan je twijfelen hoor, maar ik heb juist altijd gehoord dat je juist flink wat wilgentakken en bladeren moet geven omdat het helpt met het gebit te slijten. Ik heb dit ergens gehoord dus ik weet niet of het waar is. Maar hoe weet jij dat dit problemen veroorzaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil niet aan je twijfelen hoor, maar ik heb juist altijd gehoord dat je juist flink wat wilgentakken en bladeren moet geven omdat het helpt met het gebit te slijten. Ik heb dit ergens gehoord dus ik weet niet of het waar is. Maar hoe weet jij dat dit problemen veroorzaakt?

Door veel te lezen weet ik dat ;)

Je hoeft niet alleen maar wilgentakken te geven. Je kunt bijvoorbeeld ook onbespoten perenboom takken en appelboom takken geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke maar dat is dus een klein beetje een probleem, ik woon niet echt in een buurt waar je die bomen heb. Ik heb het geluk dat ik een klein parkje voor me deur heb, maar ik kan alleen de treurwilg herkennen als "save" vind het heel moeilijk om via een plaatje o.i.d een boom of struik te herkennen :( ik ga altijd te veel twijfelen of ik wel echt het goede heb, omdat het allemaal zo veel op elkaar lijkt met soms maar een heel klein verschil iets wat veilig is en iets wat dodelijk is en dan durf ik het maar niet meer tegeven. En deze wilgen vinden ze juist net zo lekker....mogen ze het wel gewoon hebben zoalng de keutels goed blijven of raad je het me af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou het dan zijn in wilg waar konijnen last van krijgen? Salicine? Omdat dat bitter is? Of omdat dat afbreekt als suiker? Of wat? En die stof zit overigens niet in alle wilgensoorten in dezelfde hoeveelheid, zou de soort wilg die je voert dan wel uitmaken?

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het voeren van wilgentakken. Als je veel wilg geeft eten ze inderdaad wel wat minder hooi, maar naar mijn idee komt dat dan omdat de wilg hier als extra bovenop de dagelijkse hoeveelheid voer word gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou het dan zijn in wilg waar konijnen last van krijgen? Salicine? Omdat dat bitter is? Of omdat dat afbreekt als suiker? Of wat? En die stof zit overigens niet in alle wilgensoorten in dezelfde hoeveelheid, zou de soort wilg die je voert dan wel uitmaken?

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het voeren van wilgentakken. Als je veel wilg geeft eten ze inderdaad wel wat minder hooi, maar naar mijn idee komt dat dan omdat de wilg hier als extra bovenop de dagelijkse hoeveelheid voer word gegeven.

Ja, als ik wilg geef nemen ze nog minder hooi. Maar bijvoorbeeld gisteren, geef ik ze andijvie (we aten het zelf, was wat teveel), en dat was niet eens zoveel, maar het hooi raken ze niet aan. Het enige wat ze ermee doen is het uit de ruif trekken en ertussen gaan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn moeder begrijp ik altijd dat wilg pijnstillend werkt omdat er aspirine in zit? Ik geef het dan ook alleen als ze ergens last van hebben of zich niet helemaal happy voelen. Bij mijn vorige nijn werkte het prima in tijden van rui als ze even een "off-day" had :) Ik heb ook begrepen dat die aspirine bloedverdunnend kan werken en je daarom niet teveel moet geven. Een klein wondje kan zo een behoorlijk probleem opleveren.

Of praat ik nu grote onzin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn moeder begrijp ik altijd dat wilg pijnstillend werkt omdat er aspirine in zit? Ik geef het dan ook alleen als ze ergens last van hebben of zich niet helemaal happy voelen. Bij mijn vorige nijn werkte het prima in tijden van rui als ze even een "off-day" had :) Ik heb ook begrepen dat die aspirine bloedverdunnend kan werken en je daarom niet teveel moet geven. Een klein wondje kan zo een behoorlijk probleem opleveren.

Of praat ik nu grote onzin?

Nee, dat klopt, heb ik ook gelezen/gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke maar dat is dus een klein beetje een probleem, ik woon niet echt in een buurt waar je die bomen heb. Ik heb het geluk dat ik een klein parkje voor me deur heb, maar ik kan alleen de treurwilg herkennen als "save" vind het heel moeilijk om via een plaatje o.i.d een boom of struik te herkennen :( ik ga altijd te veel twijfelen of ik wel echt het goede heb, omdat het allemaal zo veel op elkaar lijkt met soms maar een heel klein verschil iets wat veilig is en iets wat dodelijk is en dan durf ik het maar niet meer tegeven. En deze wilgen vinden ze juist net zo lekker....mogen ze het wel gewoon hebben zoalng de keutels goed blijven of raad je het me af?

Ik geef zelf 1 tot 2 keer per week een wilgentakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou het dan zijn in wilg waar konijnen last van krijgen? Salicine? Omdat dat bitter is? Of omdat dat afbreekt als suiker? Of wat? En die stof zit overigens niet in alle wilgensoorten in dezelfde hoeveelheid, zou de soort wilg die je voert dan wel uitmaken?

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het voeren van wilgentakken. Als je veel wilg geeft eten ze inderdaad wel wat minder hooi, maar naar mijn idee komt dat dan omdat de wilg hier als extra bovenop de dagelijkse hoeveelheid voer word gegeven.

Ik weet het eigenlijk niet precies meer, maar volgens mij had het met looizuur te maken. Ik kijk even of ik het kan terug vinden.

Ik vond niet de site die ik bedoelde, maar wel dit:

- op zich is het niet goed voor de maag om heel veel wilg te eten. Wilgenbast is een natuurlijke pijnbestrijder maar is net zoals veel pijnstillers niet goed voor de maag. Je kan er uiteindelijk bij grote hoeveelheden bijvoorbeeld maagbloedingen van krijgen.

- In wilgentakken (vooral in de bast) zit de oervorm van aspirine (salicylzuur). Die oervorm is nog beter dan acetylsalicylzuur (de 'verbouwde' versie die in 'echte' aspirine zit) in staat gaten in je maag te branden. Ik zou dus zeker niet onbeperkt wilgentakken aanbieden.

- De schors en bladeren bevatten salicine, dat lang geleden gebruikt werd als pijnstiller. Er werd daarvoor op de wilgebast gekauwd, of er werd een drank van getrokken. Salicine is erg slecht voor de maag en werd later verbeterd naar aspirine die wij in de humane medicijnenkast terug vinden.

Actieve delen:

De glycoside salicin, de 'bron' van het salicylzuur, is de basis voor de ontstekingsremmende werking en pijnstillende werking van de wilg. De pijnstillende werking komt traag op gang maar houdt lang aan, langer dan chemische aspirine. De bast bevat ook veel tanninen, en is waarschijnlijk ook op het maag/darmkanker actief. Overmatig gebruik leidt tot misselijkheid en diarree. Langdurig gebruik wordt ook afgeraden, aangezien het mogelijk ook tot maagzweren kan leiden, net als de chemische verwante aspirine.

Ik las ook dat iemand het aan zijn paard gegeven had en dat die sloom werd. De dierenarts concludeerde dat het dier verdoofd was door de wilgentakken.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het eigenlijk niet precies meer, maar volgens mij had het met looizuur te maken. Ik kijk even of ik het kan terug vinden.

Ik vond niet de site die ik bedoelde, maar wel dit:

- op zich is het niet goed voor de maag om heel veel wilg te eten. Wilgenbast is een natuurlijke pijnbestrijder maar is net zoals veel pijnstillers niet goed voor de maag. Je kan er uiteindelijk bij grote hoeveelheden bijvoorbeeld maagbloedingen van krijgen.

- In wilgentakken (vooral in de bast) zit de oervorm van aspirine (salicylzuur). Die oervorm is nog beter dan acetylsalicylzuur (de 'verbouwde' versie die in 'echte' aspirine zit) in staat gaten in je maag te branden. Ik zou dus zeker niet onbeperkt wilgentakken aanbieden.

- De schors en bladeren bevatten salicine, dat lang geleden gebruikt werd als pijnstiller. Er werd daarvoor op de wilgebast gekauwd, of er werd een drank van getrokken. Salicine is erg slecht voor de maag en werd later verbeterd naar aspirine die wij in de humane medicijnenkast terug vinden.

Actieve delen:

De glycoside salicin, de 'bron' van het salicylzuur, is de basis voor de ontstekingsremmende werking en pijnstillende werking van de wilg. De pijnstillende werking komt traag op gang maar houdt lang aan, langer dan chemische aspirine. De bast bevat ook veel tanninen, en is waarschijnlijk ook op het maag/darmkanker actief. Overmatig gebruik leidt tot misselijkheid en diarree. Langdurig gebruik wordt ook afgeraden, aangezien het mogelijk ook tot maagzweren kan leiden, net als de chemische verwante aspirine.

Ik las ook dat iemand het aan zijn paard gegeven had en dat die sloom werd. De dierenarts concludeerde dat het dier verdoofd was door de wilgentakken.

Bedankt voor de uitleg! Heel helder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die dingen wel mee zullen vallen...

Ik merk trouwens ook nu ik gestopt ben met veel wilg voeren, ze een stuk actiever zijn....

Rara hoe komt dat :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, ik merk bij mij echt wel verschil. Ze hebben nu bijna een week niets gehad en nu zitten ze lekker buiten en kunnen ze maar niet stoppen met binkies maken. Alleen vergat Pluis daarstraks even dat ze onder het hok zat, ze klapte zo met d'r koppie tegen de onderkant van het hok. Om daarna flink weg te spurten want "oh nee ze willen me pakken"

Gijs zat lekker aan de handdoek te trekken en te doen.

Ze hebben het toiletjes leeggegooid en door het gat naar beneden geduwd vanmiddag, moet haast wel, want die krijg je echt niet door het gat heen. Waarschijnlijk samenspel :P

Al met al dus erg actief vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ach ze stoten hier hun kop ook wel eens, eigen schuld dikke bult. Kyra vloog vanmiddag ineens keihard de tuin door, njjaaauuw, maar ze zag mij even over het hoofd. BOING :he:

Die van mij zijn overdag meestal sloom, maarja het zijn schemerdieren he.

's morgens vroeg en 's avonds crossen ze de ren door :mdr:

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier verder niet veel wilg, af en toe een takje en die rol ligt er in. Tis niet dat ze het dagelijks krijgen.

Maar ik vond ze net zo sloom toen ze het een tijdje niet kregen hoor haha :P

Heb je die tunnel van zooplus? Dat is namelijk riet, lees het etiket maar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de opmerkingen hierboven lees zou het dus wel verschil zitten in welke wilgensoort je voert, er zit namelijk niet in elke wilg een gelijke hoeveelheid salicine. Misschien een keer de moeite waard om uit te zoeken welke soorten je dan beter zou kunnen voeren. Overigens zie ik dit niet als een reden om helemaal geen wilg meer te voeren hoor, gewoon met mate... zoals alles eigenlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .