Ga naar inhoud

Konijnen weigeren hooi


Gast

Aanbevolen berichten

Als ik de opmerkingen hierboven lees zou het dus wel verschil zitten in welke wilgensoort je voert, er zit namelijk niet in elke wilg een gelijke hoeveelheid salicine. Misschien een keer de moeite waard om uit te zoeken welke soorten je dan beter zou kunnen voeren. Overigens zie ik dit niet als een reden om helemaal geen wilg meer te voeren hoor, gewoon met mate... zoals alles eigenlijk :)

Zo bedoelde ik het ook ;)

Maar volgens mij was er ook iets met het looizuur en dat hebben volgens mij wel alle wilgen takken.. Jammer dat ik het niet meer vinden kan..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik weet het eigenlijk niet precies meer, maar volgens mij had het met looizuur te maken. Ik kijk even of ik het kan terug vinden.

Ik vond niet de site die ik bedoelde, maar wel dit:

- op zich is het niet goed voor de maag om heel veel wilg te eten. Wilgenbast is een natuurlijke pijnbestrijder maar is net zoals veel pijnstillers niet goed voor de maag. Je kan er uiteindelijk bij grote hoeveelheden bijvoorbeeld maagbloedingen van krijgen.

- In wilgentakken (vooral in de bast) zit de oervorm van aspirine (salicylzuur). Die oervorm is nog beter dan acetylsalicylzuur (de 'verbouwde' versie die in 'echte' aspirine zit) in staat gaten in je maag te branden. Ik zou dus zeker niet onbeperkt wilgentakken aanbieden.

- De schors en bladeren bevatten salicine, dat lang geleden gebruikt werd als pijnstiller. Er werd daarvoor op de wilgebast gekauwd, of er werd een drank van getrokken. Salicine is erg slecht voor de maag en werd later verbeterd naar aspirine die wij in de humane medicijnenkast terug vinden.

Actieve delen:

De glycoside salicin, de 'bron' van het salicylzuur, is de basis voor de ontstekingsremmende werking en pijnstillende werking van de wilg. De pijnstillende werking komt traag op gang maar houdt lang aan, langer dan chemische aspirine. De bast bevat ook veel tanninen, en is waarschijnlijk ook op het maag/darmkanker actief. Overmatig gebruik leidt tot misselijkheid en diarree. Langdurig gebruik wordt ook afgeraden, aangezien het mogelijk ook tot maagzweren kan leiden, net als de chemische verwante aspirine.

Ik las ook dat iemand het aan zijn paard gegeven had en dat die sloom werd. De dierenarts concludeerde dat het dier verdoofd was door de wilgentakken.

Is dit ook als de bladeren gedroogd zijn?

Als ik de opmerkingen hierboven lees zou het dus wel verschil zitten in welke wilgensoort je voert, er zit namelijk niet in elke wilg een gelijke hoeveelheid salicine. Misschien een keer de moeite waard om uit te zoeken welke soorten je dan beter zou kunnen voeren. Overigens zie ik dit niet als een reden om helemaal geen wilg meer te voeren hoor, gewoon met mate... zoals alles eigenlijk :)

Zeker een goed idee om het uittezoeken want ik ben hier wel heel erg nieusgierig naar.

Zo maar even gaan kijken of ik iets anders kan vinden want hier eten de de bladeren toch wel als snackie tussen door. Ze eten hier ook gewoon nog goed hooi, het is niet dat ze zich volvreten aan die bladeren. Ik zie (vooral Lady) elke keer even op dr achter pootjes staan om er even aan te knabbelen. Ik geef dit nu al meerdere dagen achter elkaar (had niet verder mee gelezen) ik merk niet dat ze sloom zijn o.i.d ook blijven de keutels perfect in orde. Ik vind ze er zelfs beter uit zien dan eerst, voor ik ze die wil had gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het gedroogd ook zo is, maar konijnen in het wild eten heel veel verschillende dingen, maar van alles een klein beetje. Dit zou ik gewoon in je hoofd houden met alles wat je ze voert.

Voor ons mensen is vette vis gezond, maar een te veel aan vette vis niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze in principe altijd een wilgentak in de ren liggen die ze kaal mogen knagen. Als hij net vers van de boom komt is hij met een uurtje kaal, dan krijgen ze er de volgende dag pas weer eentje. Maar als ze al een paar dagen liggen gaan ze er af en toe even aan knabbelen en laten hem dan weer liggen, ze doen dan wel een dag of 3 met een tak. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze zich anders gedragen of anders gaan eten hierdoor. Als ze zich niet lekker voelen is het eerste wat ze gaan eten ook weer de bast van een verse tak. Ben wel benieuwd bij welke hoeveelheden het dan schadelijk zou kunnen zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over hooi. Ik merk dat mijn meiden steeds minder hooi gaan eten. Ze krijgen gewoon een handje SS per dag. Ongeveer 8 bladeren andijvie en 10 witlof blaadjes. En tussendoor af en toe een blaadje basilicum of wat peterselie, maar dat is maar heel weinig.

En toch laten ze bijna alles staan. Gewoon hooi willen ze helemaal niet, kruidenhooi eten ze wel wat van en ik heb net weidehooi gekocht maar daar haalden ze net ook de neus al voor op.

Ik lees vaak dat men hooi geeft en het zo opgegeten is. Hier eten ze het wel maar minimaal.

Moet ik minder groente gaan geven? Ik weet t nu ook even niet meer

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je even afwachten en kijken wat ze doen. Ik zou niet veel veranderen aan je groenvoer, lijkt me niet teveel ofzo. Misschien hebben ze wat minder trek. Je kunt evt. ook wat kruiden doen door het hooi wat je nu hebt.

Ik heb ook nog een vraagje eigenlijk, bij 4 konijnen, aan hoeveel groenvoer moet ik dan denken per dag? Ze krijgen 100 gram HFST en onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan! Ja k zal wel wat dingen proberen nog. En t kan ook hitte zijn, wat ik ze aan groente geef eten ze nu ook niet op terwijl ze normaal aan komen rennen.

Ik hoop dat ik ze enthousiast krijg

Had ik pas ook met mijn ene konijn, die wilde niks eten toen het zo warm was. Vandaag gelukkig wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij hebben vandaag een gordijn van hun hooi gemaakt en lagen daar met z'n 3en onder toen ik thuis kwam. Jammer dat ze meteen naar me toe kwamen toen ze me zagen, was een leuke foto geweest...

Daar hebben die van mij ook een handje van....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .