Ga naar inhoud

EC en oogontsteking: stoppen met Panacur?


sanne_c

Aanbevolen berichten

Hey allemaal!

Mijn konijn Yoko werd een maand geleden plots ziek, ze begon plots weinig te eten en zat duidelijk niet goed in haar vacht. Meteen naar dokter, die eerst enkel een kleine verkoudheid vaststelde. Behandeld hiervoor, maar dagen later was Yoko nog steeds niet beter (al bleef ze wel hier en daar een beetje eten).

Dan begon ze plots scheef te lopen en door haar achterpootjes te zakken. Meteen naar dierenarts, die dan aan EC dacht (het snot en de achterpootproblemen tesamen). Met Panacur gestart en enkele dagen Metacam. Al de volgende dag was Yoko terug helemaal zichzelf, haar achterpoten waren plots helemaal in orde en ze kwam terug enthousiast op eten af.

Nu vier weken later, geef ik nog steeds Panacur. Maar nu merkte ik dinsdag dat haar oogleden rood waren en dat er witachtig slijm in haar oog zat soms, voor de rest is ze perfect in orde. Ben op eigen initiatief alvast begonnen met Metacam (omdat het ontstekingsremmend is en voor als ze pijn zou hebben). Daarnet dierenarts gebeld en die dacht aan een oogontsteking (in plaats van een opflakkering van EC, omdat Yoko voor de rest zo goed in vorm is).

Nu moet ik dus oogdruppels van Maxitrol geven (en Metacam) voor de oogontsteking, maar stoppen met de Panacur. Heb de Panacur uiteindelijk dan 4 weken gegeven. Op het internet lees ik dat ze nochtans aanraden Panacur maaaaaaaaaaaaanden te geven. Gaan de oogdruppels en de Panacur misschien niet samen? De dierenarts zei wel dat als Yoko dan verergert of als de ogen niet beter worden met de Maxitrol, ik terug Panacur moet beginnen geven.

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn dat EC heeft (gehad) dit ging nog niet gepaard met oogproblemen maar ook koppie scheef, slap enz. Hij heeft 28 dagen Fenbendrops gehad, dit is hetzelfde als panacur maar beter gedoseerd voor konijnen. Volgens mij is 4 weken dan ook meer dan genoeg en langer geven kan ook problemen geven. Normaal is het zo dat er ook antibiotica gegeven wordt tegelijkertijd om een oor onsteking uit te sluiten. EC kan ook onstekingen en neurologische aandoeningen veroorzaken. Mijn konijn had iets meer dan een half jaar later bij een terugval van EC grauwe staar gekregen. Dit veroorzaakt door de EC. Helaas door wat onkundigheid van mijn dierenarts heb ik alleen Fenbendrops meegekregen om de EC weer te onderdrukken en niks voor de onsteking in de ogen, waarvan ik dacht dat dit staar was en er niks meer aan gedaan kon worden. Een paar maanden later kreeg hij in 1 oogje pus. Toen pas heeft hij antibiotica gekregen oraal. Dat ene oogje genas maar dat andere oogje waar het pus in zat dus niet. Ik wilde langer behandelen met antibiotica maar de dierenarts beweerde dat als er al een onsteking zat dit nu na dat kuurtje van 14 dagen wel over moest zijn en dat de pus in het oog moest zakken. Maar niets was minder waar. Het was nog steeds actief en onsteking binnen in het oog is zeer hardnekkig omdat het ingekapseld is. De medicatie kan er moeilijk bij komen. Eigenlijk had ik toen het beste een duplociline kuur kunnen doen van een aantal weken en tegelijkertijd behandelen met dexamethason oogdruppels. Dan had hij nu een gezond oog gehad en was er niks aan de hand. Nu ben ik een jaar verder en zit ik eraan te denken het oog te laten verwijderen. Want na alle agressieve kuren die ik gegeven heb is het eigenlijk niet meer te verhelpen of ik zou het jarenlang moeten doen. Ik zou gewoon als ik jou was dexamethason oogdruppels doen en een duplociline kuur. De EC zal nu wel onderdrukt zijn door die 4 weken panacur. Betekend niet dat de ontsteking al weg is want panacur verhelpt geen onsteking. Dat doet antibiotica. Je kan voor meer informatie kijken op Wilhelminapark Dierenkliniek in Utrecht. Daar staat heel uitgebreid informatie over EC en ook over oogonstekingen daardoor veroorzaakt. Veel sterkte en beterschap met je nijn! Wacht er niet te lang mee en laat je niks wijsmaken.. als ik het terug kon draaien had ik het anders gedaan.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed lees zijn de EC klachten over. Heeft hij op dit moment alleen last van een oogontsteking?

Dan zou ik die behandelen. Houd het wel in de gaten oogproblemen kunnen soms ook komen door problemen met het gebit.

Ik heb bij EC klachten die na 4 weken nog niet beter waren wel langer behandeld dan een maand en dan ging het uiteindelijk wel goed met het konijn. Maar als ik het goed lees zijn het geen EC klachten meer.

Beterschap voor je konijn knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!

Er zijn inderdaad geen EC-klachten meer, eigenlijk al 4 weken niet meer. Ik zal dan inderdaad met de Panacur stoppen. Bedankt voor de info want ik las op het internet dat er soms keiveel maanden behandeld moest worden!

Voor de oogontsteking moet ik dus dexamethason oogdruppels (Maxitrol) geven voor 3-4 dagen. Als het dan niet beter is, moest ik naar de praktijk komen. Ik vermoed dat ze dan eventueel antibiotica zal voorschrijven. (Of zal vaststellen dat het toch de EC is die opflakkert?)

aangepast door sanne_c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .