Ga naar inhoud

Vroeg castratie, of even wachten?


Fawn

Aanbevolen berichten

Wij hebben een franse hangoor ram van ca 12 weken oud. Het is de bedoeling dat hij gecastreerd word, en dat er dan een voedster bij komt. Ik zag vandaag dat zijn balletjes zijn ingedaald.

Wat kan ik t beste doen? Hem metee laten helpen, of nog even laten wachten.

T voordeel van nu helpen is dat hij snel een vriendin krijgt, het nadeel is misschien dat ie niet goed uitgroeid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er zelf voor kiezen vroeg te castreren, zodat hij snel een vriendin kan krijgen. Ik heb hier ook weleens gehoord dat het ivm groei beter is om later te castreren, na een maand of 5-6. Ik lees echter ook vaak dat veel rammetjes (en de baasjes dan ook) wel erg veel last krijgen van hormonen en dan alsnog na 3-4 maanden laten castreren. Deze keuze kun je alleen zelf maken. Neem wel de gezondheid van je konijn in acht. Is hij sterk en heeft hij een goede start gehad? Als dat zo is zou ik persoonlijk kiezen voor vroege castratie. Zo niet, dan zou ik wachten tot hij wat ouder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Fawn,

Mijn FH is op 14 weken gecastreerd. Hij is nu ook al lekker groot en zal waarschijnlijk nog veel groeien ook. Hij heeft totaal ook geen last van hormonen omdat hij dat nu eenmaal niet kent, en dat vind ik wel een groot voordeel aan een vroegere castratie.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er geen wetenschappelijk bewijs dat vroegcastratie daadwerkelijk slecht is. En: Wat is dat dan, vroeg castreren? Er wordt hier vaak vanaf vier maanden als 'goed' genoemd, maar dat is toch ook heel jong? Het verschil tussen een konijn van drie en vier maanden is zo minimaal. Als je het dan écht 'goed' wil doen, zou je pas na acht maanden moeten castreren (bij een groot konijn zelfs nog later).

In principe laat ik vanaf twaalf weken castreren, mijn dierenarts vindt het zelfs geen enkel probleem om het nog eerder te doen, maar dat vind ik niet nodig.

Succes en sterkte morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is weer thuis! Zit alleen wel telkens aan zn hechtingen te trekken :$

Vrijdag krijgen we er een vlaamse reus voedstertje van 9 weken bij :) en omdat ze toch nog niet vruchtbaar is kunnen ze meteen lekker samen wonen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .