Ga naar inhoud

Pruimenboomtakken gegeten is dit echt giftig. Help


belleke

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik dus in mijn tuintje aan het werken en heb ik zojuist mijn konijnen takken van de pruimenboom gegeven.

Dacht fruitboom takken mogen ze hebben.

Kijk ik ik weet heel erg dom meestal kijk ik van tevoren even zie ik dat het giftig is.

Klopt dit echt????[

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind alleen maar dat ze giftig zijn en dat er cyanide en blauwzuur in zit.

Dierenarts zegt dat hij niets kan doen is dit echt zo.

Waarom die stomme weekenddokter nu dienst heeft.

Knuffels Belleke

Ik ben zo bang dat ik straks al mijn 6 konijnen gedood heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belleke, misschien kan je ze veel groenvoer geven, om het snel door te voeren. Groenvoer met veel water, zodat het ook verdunt?

Het lijkt me geen gegarandeerde oplossing maar je moet iets.

Ik zag vanochtend Klaver met haar neus door het gaas van de ren boterbloem eten, dacht dat ze er niet bij kon maar ze kon er net hapjes van nemen van de randjes van het blad. Ik heb ze ook meteen maar veel gras en paardebloemen en zo gegeven, in de hoop dat het snel afgevoerd wordt en verdund wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist mijn collega Sannie gebeld en die zei dus wel Norit geven. Norit opgelost in water en de konijnen gevangen. En met een spuitje gegeven. Ik had ze al paardenbloemblad gegeven. Ben nu ook thee aan het trekken van bramenblad dat ontgift dacht ik ook.

Heb er drie in het opvanghok gezet omdat vangen een ramp was en dat leek me niet leuk voor de dieren.

Voel me toch zo stom heb al 28 jaar konijnen ben altijd zo voorzichtig en dan doe ik zo iets stoms.

Wist het echt niet omdat eigenlijk altijd overal staat takken van fruitbomen mag.

Hoop zo dat ze niet dood gaan.......

Duimen jullie voor me!!!!

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het ook. Ik heb de takken erin gegooid en toen dacht ik toch even kijken of het wel mag. Ze hadden nog nooit takken van de pruim gehad. Doe het normaal altijd andersom maar ik dacht echt dat fruitbomen takken altijd mochten. Voel me zo stom nu bah ik die altijd zo voorzichtig is overbezorgd altijd.

Toen ik het las meteen er naar toe gerend en die takken en bladeren uit hun rennen gehaald.

Dus ze hebben alleen blaadjes gegeten.

Bel voortaan geen dierenarts meer die weten ook niets bah. Had beter meteen Norit kunnen geven deed ik normaliter ook.

Heb nu twee keer norit gegeven. Ze hebben kruiden, witlof en blaadjes van de braam en framboos gegeten.

Kaya heb ik helaas apart moeten zetten die beet Samson in zijn hok. Zij is het meest gestrest. Vind haar eigenlijk echt een wild konijntje. Zou me niets verbazen als daar wild bloed in zit. Zij eet ook nog niets.

Heb de zandren nu maar meteen ook even helemaal omgespit. Want nu zitten ze even in het hok en flink wat emmers waters erin gegooid. Zodat het eens doorspoeld. Hier regent het dus niet.

Oh blijf aub duimen dat het goed gaat komen met mijn nijntjes.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het mee zal vallen hoor Belleke. Blauwzuur is idd giftig, maar vooral in hogere concentraties en dat is nu niet het geval lijkt me. Volgens mij zit het blauwzuur ook vooral in de vrucht en in de zaden, maar dat weet ik niet zeker. Cyanide kan ik nu zo gauw niet opkomen dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Maar ik denk niet dat het meteen dodelijk zal zijn in dit geval.

Hou ze in de gaten in ieder geval, maar dat spreekt natuurlijk voor zich en dat deed je ook al. Geef ze maar een poosje wat reinigende kruiden extra, met name die op de lever werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wacht. Ik was even vergeten dat er natuurlijk ook nog blad aan de tak zat. Dat maakt het wel iets anders natuurlijk, ook meteen giftiger....ai. Ik zou idd waterhoudende groentes voeren, lekker komkommer etc. En reinigende kruiden dus maar die zijn meer voor op de langere termijn. Die zullen nu niet meteen helpen zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O meid, wat balen zeg! Ik hoop ook dat het meevalt. Van de pruimenbomen wist ik toevallig, ze krijgen van mij appeltakken en bewust geen pruim, maar ik dacht eerst ook dat fruitbomen gewoon konden.

Ik duim voor je! En als ik je moet helpen, moet je het zeggen he, woon zo goed als om de hoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja stom dat ik niet eerst keek of ze het wel mochten hebben dat doe ik echt altijd. Ik heb zelfs zo'n uitgebreide lijst in de loop der jaren gemaakt. Maar was echt in de veronderstelling dat ze fruitboomtakken mochten. Maar ik had ze nog nooit takken van de pruim gegeven.

Maar goed ze leven nog. Vinden al het lekkers wat ze krijgen wel fijn. Heb ze inderdaad allemaal kruiden gegeven. En Weegbree wel gedroogd.

En veel groente. Heb ze zojuist voor de derde keer een spuitje met Norit gegeven. In hun flesje zit thee van braamblad dat zou ook ontgiftend werken. En nu maar hopen dat ze er morgen nog gewoon zijn.

Wim zit nu weer bij Serenya. De andere twee heb ik apart in het opvanghok zitten. Heb de ren omgespit en even goed door gespoeld.

Was het toch al van plan maar wilde ze dan in de reserveren zetten. Kaya ging steeds ondergronds en liet zich echt niet pakken dus toen besloot ik maar ze in het hok te zetten en het nu te doen.

Iedereen hartstikke bedankt voor de steun ik was vanmiddag echt bang dat ik mijn lieve nijnen had vergiftigd.

Geef ze nooit meer nieuwe dingen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heleboel zwarte dropjes. Gelukkig ze leven nog allemaal. Had begrepen dat na 12 uur het gevaar geweken was.

Vind mezelf nog steeds dom. Kinderen riepen het ook al mama jij bent altijd bang dat de buurkindjes ze dingen geven die niet mogen en nu doe je het zelf.

Buurkindjes vinden het namelijk leuk om de konijntjes te voeren en dat moeten ze van mij altijd eerst vragen en laten zien wat ze ze geven.

Ik ben echt heel erg geschrokken. Maar gelukkig hebben ze het overleefd.

Bedankt voor jullie steun dikke knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .