Ga naar inhoud

Waarom kan een konijn niet overgeven/braken?


Etznab

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik las hier dat op het moment dat je konijntje iets giftigs heeft gegeten ze niet kunnen braken o.i.d hoe werkt dat eigenlijk? Ik kon het namelijk niet echt goed vinden op het internet heel tegen strijdig allemaal.

Ook is mijn vraag stel je voor mijn konijn eet iets giftigs wat kan ik dan nog verder doen behalve naar de DA of de DA bellen?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het konijn gebouwd, degene die het konijn heeft uitgevonden heeft dat zo bepaald ;-)

Geen idee hoor, ik ben er ook wel benieuwd naar. Het zal ontwijfeld te maken hebben met de bouw en ligging van de organen.

Als je konijn iets giftigs eet gewoon naar de DA gaan. Je kunt daar zelf niets aan doen, behalve toekijken hoe het met je nijn gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat een konijn niet kan overgeven omdat ze geen spieren rondom/in de maag hebben of omdat er een klepje zit dat voorkomt dat het eten naar boven komt. zeker weten doe ik dit echter niet maar volgens mij was het iets in die trant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook altijd begrepen dat dit komt omdat ze geen duidelijke spierlaag in de maagwand hebben en de maag dus niet krachtig genoeg kan samentrekken om voedsel er weer uit te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij is het niet omdat ze geen duidelijke spiermaag hebben dat ze niet kunnen braken. Ik dacht dat het zo was dat de opening van de maag juist heel sterk gespierd is. Daarom kan het eten niet teruggehaald worden.

'de cardiasfincter is zeer sterk ontwikkeld waardoor konijnen in principe niet kunnen braken' geciteerd uit mijn anatomiecursus

ah hier staat nog iets wat misschien ook wel leuk is om te weten: Aan het einde van de dunne darm zit een ronde gespierde zak. Deze is helemaal bekleed met lymfoïd weefsel en heeft dus een immunulogische functie! Dit is uniek voor het konijn en de haas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarden kunnen ook niet braken, er zullen nog wel meer dieren zijn die dat niet kunnen. Echt handig is het niet nee, maar het zal toch een of andere reden hebben. Daarbij, wilde konijnen zullen niet snel wat giftigs eten, het feit dat onze huisdieren zo ver van de natuur af zijn komen te staan is het probleem, niet het niet kunnen braken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij is het niet omdat ze geen duidelijke spiermaag hebben dat ze niet kunnen braken. Ik dacht dat het zo was dat de opening van de maag juist heel sterk gespierd is. Daarom kan het eten niet teruggehaald worden.

'de cardiasfincter is zeer sterk ontwikkeld waardoor konijnen in principe niet kunnen braken' geciteerd uit mijn anatomiecursus

ah hier staat nog iets wat misschien ook wel leuk is om te weten: Aan het einde van de dunne darm zit een ronde gespierde zak. Deze is helemaal bekleed met lymfoïd weefsel en heeft dus een immunulogische functie! Dit is uniek voor het konijn en de haas!

Ik snap het niet zo goed :s zou het je misschien in minder medische termen kunnen omschrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

die cardiasfincter is dus de opening van de maag ;) dat staat er boven uitgelegd! Dat citaat was alleen om de ongelovige te overtuigen haha!

Lymfoïd weefsel is het weefsel in je lichaam dat zorgt voor de antistoffen, die er dus voor zorgen dat je niet ziek word! :)

de immunulogische functie is dus de functie om te zorgen dat je niet ziek word! :)

Onze konijntjes hebben dus allemaal een extra barriëre aan het einde van hun dunne darm die proberen de ziektemakers buiten te houden! (al moet ik zeggen dat ze daar niet heel vaak in lijken te slagen :no: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

die cardiasfincter is dus de opening van de maag ;) dat staat er boven uitgelegd! Dat citaat was alleen om de ongelovige te overtuigen haha!

Lymfoïd weefsel is het weefsel in je lichaam dat zorgt voor de antistoffen, die er dus voor zorgen dat je niet ziek word! :)

de immunulogische functie is dus de functie om te zorgen dat je niet ziek word! :)

Onze konijntjes hebben dus allemaal een extra barriëre aan het einde van hun dunne darm die proberen de ziektemakers buiten te houden! (al moet ik zeggen dat ze daar niet heel vaak in lijken te slagen :no: )

Bedankt nu snap ik het :D

Heb dislexie dus ik snap heel veel woorden niet omdat ik de letters om draai ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap ook niet waarom ze hun medicijnen niet uit hun mond duwen. komt dat daardoor? baby'tjes doen dat wel

die van mij deed dat dus wel... tandjes op elkaar en laat het er maar lekker weer uit lopen *zucht*

tenminste dat deed ze met dwangvoeren (en dan vooral dwangdrinken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft het ook te maken met de peristaltiek die ontbreekt, voedsel wordt doorgevoerd door te eten, de slokdarm maakt geen bewegingen zoals bij mensen. Daar heb je dus gelijk de reden dat een konijn altijd moet blijven eten, omdat anders de boel stil komt te liggen en er gas ontstaat.

Overgeven gebeurt door een omgekeerde peristaltische beweging in de slokdarm, maar die peristaltiek heeft een konijn dus gewoon niet.

Ik heb wel ooit een theorie gelezen over wat daar het voordeel van was dacht ik, maar ik weet het niet meer. Dat zou ik op moeten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .