Ga naar inhoud

Plantenspuit


Ruthie

Aanbevolen berichten

Sinds 1.5 weken heb ik een plantenspuit is huis gehaald omdat Roxy maar niet kan stoppen met konijnenkwaad uit te halen. Deze moet ik bijna iedere dag gebruiken (meermaals).

Nu vroeg ik mij af hoelang het duurt eer ze iets afgeleerd hebben. Ze blijft maar verder doen en soms moet ik wel 5 keer na elkaar spuiten eer ze wegloopt, met als gevolg dat ze goed nat is. Ze begint er meer en meer gewend aan te geraken dus vrees ik dat ze er ooit niet meer voor zal wegrennen.

Ik zet het kopje altijd op verstuiven ipv een straal. Maar ik las nu net dat je het op straal moet zetten. Maar dat lijkt me pijnlijk als je per ongeluk op het oog mikt. (meestal moet ik spuiten als ze het langharige tapijt afknaagt onder de zetel, en dan kan ik niet altijd goed zien op wat ik mik).

Tips of enig idee hoelang je moet volhouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jouw konijn eentje is zoals wij ooit een kater hadden, is het onbegonnen werk :P

Kregen hem maar niet afgeleerd niet uit de kopjes te drinken die op het salontafel stonden haha.

Goh, ben nu ook weer net aan het bijlezen over vanalles en nog wat en vind veel tegenstrijdigheden daarin.

Op ene site en in ene boek vind ik terug dat het na een keer of 3 herhalen al gelijk klaar is... Andere dat het mogelijks nooit af te leren (of iets aan te leren) is...

Ik zou persoonlijk ook wel voor straal kiezen.

Maar pijnlijk zou dat toch niet mogen zijn? Je hebt toch geen hogedrukspuit he ;)

Het is het schrik-effect dat het hem trouwens doet en door ze es zoetjes een beetje te sprayen, leer je ze niks...

het moet van de eerste keer een schrik effect zijn! Zodat ze dat gedrag associëren met iets eng...

Als de plantenspuit niet werkt, kan je eveneens iets proberen in de zin van een geluid, bv sleutels die vallen. Uiteraard iets kiezen dat ze niet dagelijks horen, dat nieuw is.

Het is de associatie gedrag / negatief gevolg dat hen leert dat het niet goed is. Net zoals dat met positieve training zo werkt.

Hoe beter ze leren dat het niet oké is, dus hoe groter het schrik effect om het zo maar te zeggen, hoe sneller het zal aanslaan.

Als je het dus op verstuiven blijft zetten, daar wennen ze aan en denken ze straks: kom maar af met die spuit, doet ons niks, gaan wij lekker door met wat WIJ leuk vinden... Sta je maar suf te sprayen, lachen we es mee (bij wijze van spreke uiteraard he!!).

Uiteraard hoort mega schrik effect met shock toestanden en pijn doen er niet bij he ;) Dat moet ik je vast niet vertellen ;)

Je konijn hoeft niet eens te beseffen dat het van bij jou vandaan komt. Het is de actie / negatief gevolg dat het hem doet.

Bv behang knagen= straal water in mijn snoet = niet leuk = niet de moeite waard mijn tijd in te steken.

Jijzelf hoort zelfs niet eens per se in dat rijtje thuis.

De link moet gewoon bij het gedrag liggen en gevolg.

Wat je wel kan doen dat ze dan met jou gaan associëren, is een ander positief iets aanbieden dat je kan gaan belonen, een alternatief.

Bv, behang knagen was een negatief iets, jij staat erbij en bied bv een takje aan om aan te knagen. Gelijk een positieve associatie met jou en een alternatief voor het negatieve gedrag.

Werkt bij elk dier reuzegoed ;)

En jij blijft de goeie in het verhaal :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang volhouden?

Goh, is het gedrag iets dat écht afgeleerd moet worden? Zoja, de aanhouder wint!

Altijd, bij elke diersoort... Al moet je soms wel verschillende manieren zoeken om het af te leren, maar de aanhouder wint!

Ik zou erbij blijven dat het negatieve gedrag = negatief gevolg (onmiddellijk en direct, liefst ook altijd) consequent aan te houden en daaraan koppelen een alternatief wat je positief kan belonen en eventueel zelfs met jou geassocieerd kan worden, zodat jij de goeie in 't verhaal bent (volgende keer dat ze wat stout uithalen en daar een negatief gevolg voor krijgen, bv straal water in snoet, komen ze naar jou voor steun en alternatief :P ).

Je wil immers niet de slechte zijn in het verhaal, want dat weten ze ook snel.

Jij bent er niet altijd... Dus, wat gaan die slimmerds doen, wachten met konijnenkwaad tot jij er niet bent, achter je rug om, jij kan niet direct negatief gedrag met wat negatiefs 'belonen', dus belonen ze zichzelf (alleen al door het te doen) en zo is het haast onmogelijk het gedrag af te leren, sterker nog, je kan ze aansporen het nog erger te ontwikkelen achter je rug om...

Dan maken ze daar een spel van, om ter beste achter het baasje zijn rug om het stoutste uitsteken.

Als het iets is dat ze dus altijd zouden kunnen doen, is het zowiezo moeilijk af te leren. Zou ik heel veel mee bezig zijn, zodat je ten alle tijde kunt ingrijpen, maar liefst zodanig dat het negatieve gevolg niet per se aan jou te koppelen is.

Kan je het voorkomen dat ze het doen als ze alleen zijn, zou ik daar ook voor zorgen en trainingsgewijze oefenen dat het bepaalde gedrag niet getolereerd wordt en een positief alternatief aanbieden.

Konijnen zijn op zich erg slimme dieren en bovendien heb je het 'voordeel' dat er wel van nature schrik reacties in een konijn zitten en ze liever niet dat steeds opnieuw gaan doen waar ze een schrik reactie van kregen...

Daar kan je bij hen van profiteren natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk schrikt ze wel, maar pas na een paar keer sproeien.

Ik zal het vanaf morgen eens met de straal proberen. Hoop alleen dat ik niet net op haar ogen mik :$.

Edit: een tak aanbieden deed ik wel. Vroeger was ze hier snel mee afgeleid, maar nu moet ze er ook niets meer van weten. Zelfs geen verse. Het tapijt is blijkbaar interessanter :no:.

aangepast door Ruthie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat probeer je af te leren als ik vragen mag?

Ik zou proberen de leefomgeving van je nijntjes zoveel mogelijk zo te maken dat het geschikt is voor hen zonder jouw spullen te slopen ;). Dat scheelt ook voor jezelf.

Het loont wel eens om ze iets af te leren, maar niet altijd, het zijn dan ook geen hondjes. Ze trekken zich lang niet altijd aan dat iets niet mag, knagen zit eenmaal in een konijn en als ze het bijv op jou tapijt hebben voorzien leer je dat naar mijn idee lastig af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben zo'n langharig tapijt in het salon. Sinds kort krabt en knaagt ze eraan waardoor ze soms stukken dikke draden binnen krijgt. En dan vrees ik voor een verstopping. Het tapijt wegdoen is geen optie. Vroeger deed ze dit niet. Verder heeft ze dozen, wc-rolletjes, takken, balletjes en nog veel meer speeltjes tot haar beschikking. Maar toch wil ze elke morgen aan het tapijt knagen. De rest van de dag is ze braaf, het is alleen maar in de voormiddag (en heel soms 's avonds maar eens je dan zegt 'nee', stopt ze. Helaas werkt dit niet in de voormiddag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zet ik de plantenspuit wel op een straal, daar schrikken ze echt enorm van! Ik hoef hem nu nooit meer te gebruiken eigenlijk, maar hier hadden ze het wel snel in de gaten. Als ze bij hetzelfde gedrag een keer of 3 de plantenspuit hadden gehad was het wel afgelopen. Maar mijn konijntjes zijn natuurlijk heel erg slim en super bijzonder enzo ;)

Probeer het eens op een straal te zetten, ik denk dat ze daar wel wat meer van zal schrikken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Hazel sloopte ook alles binnen, wij hebben de plantenspuit-methode ook wel geprobeerd want toen we katten hadden was de plantenspuit een groot succes om dingen af te leren. Bij Hazel was het ook een groot succes, maar dan voor Hazel. Leukleukleuk die plantenspuit! Spelen, water oplikken, hij ging gewoon zelf in de straal zitten. Geweldig vond ie het. Als ie al dacht dat je met de plantenspuit kwam werd hij helemaal blij. Tsja...

Tips om het wel af te leren heb ik niet, bij ons is de enige oplossing voor alles willen slopen de konijnen buiten zetten geweest. Dat was heel erg jammer voor ons, maar het werkte wel, het is op slag gestopt. Buiten wordt nergens aan geknaagd waar niet aan geknaagd mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het enkel om dat tapijt gaat dan kan je toch gewoon in de voormiddag die ruimte afbakenen zodat ze er niet in kunnen?

Bij sommige zaken lukt het me of ze af te leren om eraan te knagen andere zijn dan weer veel te leuk om te laten en oftewel haal ik die dan weg of ik zorg ervoor dat ze er niet bij kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een samengeperst hennepvezelmatje neerleggen ook erg leuk om in te graven en aan te knagen want tapijtstof is nogal gevaarlijk. Weet niet of t bij jou nijn werkt maar die van mij is er gek op:) mijn konijn had t niet voorzien op t tapijt maar op het katoenenplaid over de bank. Minder gevaarlijk dan tapijtstof maar nog niet goed. Je kan t proberen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is iets van 8m², het deel dat we zouden moeten afzetten. Zie ik ook niet echt zitten want dan kunnen ze ook niet meer bij ons in de zetel en dan moeten we constant over hekjes klauteren (en 2 nieuwe rennen aanschaffen).

We hebben al eens een graafbak aangeboden maar die gebruiken ze enkel als wc. Het is ook de enige plek waar ze graaft (heel soms wel eens in het gordijn).

Ik ga nu eerst zien hoe het gaat met die straal. Vandemorgen moest ik vroeg weg dus had ze de tijd niet om in het tapijt te graven. Spannend hoe het morgen gaat. En ik hoop echt dat ze het deze keer afleert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .