Ga naar inhoud

Wie is er bekend met Draxxin (Tulathromycine)


Lonja

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

draxxin is de bom!

Puck heeft nog steeds geen snotneus.

nadeel is wel dat niet elke dierenarts het wil gebruiken. Mijn vaste dierenarts wilde het niet gebruiken omdat het niet geregistreerd staat. Ook niet toen ik vertelde over Puck die wekenlang op duplo zat en stopte met eten, werd geen gehoor aan gegeven helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn snot konijn is deze zomer genezen van snot.

Eerst kreeg zij een anti-biotica kuur die niet werkte.

Toen twee weken om de dag duplocilline spuiten, wat niet echt een leuk werkje was.

Eerst leek het niet zo te werken, maar na een week wel!

Ze is nu al zo een twee maanden snot-vrij en begint te leven, wil uit haar hok en is hongerig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aller eerst super fijn om te horen dat er zo'n goed medicijn is tegen snot!

Maar vinden jullie het eigenlijk niet een beetje eng aangezien het niet geregistreerd staat? Ik zou dat toch stiekem een beetje eng vinden aangezien je niet precies weet wat het op de lange termijn doet.

Even voor mijn eigen duidelijkheid duplocine (schrijf ik het goed?) en draxxin worden onderhuids gegeven?

Enrofloxoral (en doxoral?) worden oraal toegediend

En welke antibiotica word onderhuids toegediend bij blaasontsteking, ook duplocine?

Ik vraag het even omdat ik een nijn heb die niet tegen enrofloxoral en een onderhuidse antibiotica kan, dus is het fijn om te weten wat de andere mogelijkheden zijn in de hoop dat ze dat als ze het nodig heeft ooit wel kan verdragen. Mijn eigen DA is er overigens van op de hoogte maar spoedDA zal dat waarschijnlijk niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doxoral wordt inderdaad oraal toegediend, duplo en draxxin onderhuids. Duplo is meestal de antibiotica die bij konijnen gebruikt wordt als het om injecties gaat.

Ik maak me er niet zo druk om dat het niet geregistreerd staat. Dat geldt namelijk voor de meeste medicatie (metacam bijvoorbeeld, nou hoe vaak wordt dat gebruikt..) en natuurlijk is het in z'n algemeen wel getest op veiligheid. (Wellicht zelfs op konijnen..) Daarbij werkt het gewoon zo goed, snot maakt het lichaam ook kapot uiteindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Dollie dan schrijf ik die medicatie op zodat ik ze niet vergeet stel dat het ooit nodig is. Fijn om te weten dat er alternatieven zijn:)

Ja dat is ook wel zo, ik weet ook verder de samenstelling niet maar omdat draxxin eigenlijk voor vee gebruikt wordt, ik ben dan wel een leek maar vee is toch flink wat groter dan een konijn en dan vraag ik me gelijk af of at geen kwaad kan. Een dierenarts zal natuurlijk niet in de wilde weg medicatie toedienen. Dus toch handig dat ervaringen hier gedeeld worden:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draxxin is inderdaad wel ook op konijnen getest. Hoe en wat verder dat weet ik niet en proefkonijnen worden vrijwel altijd na een studie geëuthanaseerd om de organen te onderzoeken. Hoe de effecten zijn op langere termijn... Mijn dierenarts behandeld alle konijnen met Draxxin.

Als een dierenarts niet wil behandelen met Draxxin en jij wilt dat wel, zou je kunnen vragen of hij dat wel wil doen als jij schriftelijke toestemming geeft. Dan kan de dierenarts er niet voor gestraft worden, mocht het konijn dood gaan door de Draxxin. Dan is het je eigen verantwoordelijkheid. De dierenartsen die het niet willen gebruiken, omdat het niet geregistreerd is, die willen dat vaak niet, omdat ze bij problemen na het toedienen van het middel problemen kunnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets anders maar kennen jullie ook Depocilline? Mijn DA wil Binky hiermee injecteren 1x in de week 4 weken lang als de snot niet over ging. Tot nu toe gaat het goed en werkt de Novadox wel bij Binky. Ben morgen 6 weken geleden gestopt met de Novadox. ;) Mocht de snot toch weer terug komen ga ik hem zeker vragen naar Draxxin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doxoral is wat anders dan Draxxin.

Hier nu ook een zeer positieve ervaring met Draxxin, twee injecties en gelijk resultaat. Moet zeggen dat de duplo ook wel vrij snel werkte maar dat zette niet door.

Dat weet ik :) Ga zo de doxoral oppikken, maar ga eens kijken of mijn dierenarts al van de draxxin afweet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pietje heeft inmiddels toch al wel 10 injecties gehad.

In de vakantie ging het na 5 injecties over (blijdschap alom). Na 2 weken kwam het helaas weer terug en de vakantie-oppas heeft het toen een weekje aangekeken, in plaats van direct naar de DA te gaan zoals ik had geinstrueerd.

Het is sindsdien weer terug. Ik heb het idee dat hij er wel minder last van heeft (niet dat hij er eerst echt ziek van was, maar het niezen klinkt "schoner", is minder frequent, en als hij moet snotteren komt het snot veel gemakkelijker los dan eerst).

We zijn nog steeds bezig, inmiddels al weer zo'n 4-5 prikken gehad. Ik wil het nog één keer echt weg proberen te krijgen. Mocht het daarna weer terug komen, dan moet ik me er maar bij neer leggen dat Piet gewoon heel erg gevoelig is voor Pasteurella...

Ik moet wel zeggen dat ik het nog steeds iedereen aan zou raden, Pietje is de eerste van wie ik hoor dat het niet (goed) aan slaat, en mocht het nou niet werken dan weet ik in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb.

Qua kosten, trouwens, ook fijn voor mensen die het overwegen: 12 euro voor een konijn van 1.25 kilo, plus 6 euro injectiekosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heeft de Draxxin ook heel goed zijn werk gedaan voor mijn konijn Guus.

Hij lijkt helemaal van de snot af te zijn.

Helaas hoor ik sinds vandaag mijn andere konijn, Gijsje, nu geregeld niezen. Nog geen snot gezien maar het niezen klinkt 'nattig'. Nooit eerder heeft zij op deze manier geniest dus ik vrees dat ook zij nu snot te pakken heeft...

We zijn net twee dagen terug van een week vakantie, en Gijsje is naar een logeeradres (vriendin) geweest. Mijn vermoedens zijn dat ze de snot-bacterie via Guus heeft opgelopen en dat het nu ter uiting komt vanwege de 'vakantiestress'.

Morgenochtend maar direct contact opnemen met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe veel injecties had Guus nodig? Ben benieuwd wat nou zo'n beetje jullie ervaring is qua behandeltijd. Inderdaad zou het goed kunnen dat Gijsje het van Guus heeft gekregen maar dan weet je ook dat het makkelijk te behandelen is en bij haar ook wel zo weer over zal zijn.

@Gondolin: Jammer dat het bij Pietje nog steeds niet goed werkt. Dat er gewacht is met doorzetten van de behandeling door de oppas speelt misschien wel mee daarin. Het blijft een antibioticum en zodra je dan even stopt terwijl het nog niet over is, en daarna later pas weer begint hebben de bacteriën die er nog zaten de kans gehad om zich weer te vermenigvuldigen en resistenter te worden tegen de anti-biotica, zo werkt dat met alle anti-biotica.

Aller eerst super fijn om te horen dat er zo'n goed medicijn is tegen snot!

Maar vinden jullie het eigenlijk niet een beetje eng aangezien het niet geregistreerd staat? Ik zou dat toch stiekem een beetje eng vinden aangezien je niet precies weet wat het op de lange termijn doet.

Ik vond het eerst inderdaad wel een beetje eng, omdat echt NIEMAND die ik het vroeg er ooit van gehoord had en er op internet niks maar dan ook helemaal niks te vinden was over Draxxin bij konijnen. Toch moest ik iets, mijn konijnen waren al wekenlang ziek en ik kon ze bijna niet meer vangen omdat ik ze om de dag injecties aan het geven was, wat ze niet leuk vonden, dus het Duplocilline geven werd steeds lastiger en veroorzaakte steeds meer stress na verloop van tijd wat zich weer uitte in vererging van de snot.

De eerste keer dat mijn dierenarts met Draxxin aan kwam zetten heb ik nog geweigerd, en toch weer een nieuw voorraadje Duplo gevraagd, in de hoop dat de Duplocilline nog wat ging doen. Toen dat nog steeds niets uithaalde en de konijnen ook niet meer meewerkten terwijl de dierenarts zo lovend was over wat hij zag gebeuren als Draxxin toegediend werd heb ik toch besloten het maar te proberen. Nee je weet niet wat het op de langere termijn gaat doen, maar ze zouden er vast niet meteen dood van neervallen, en ik weet wel wat snot op de langere termijn gaat doen. Als ik dit niet zou proberen dan zou ik straks sowieso chronisch zieke konijnen hebben, want de Duplo maar tegen de klippen op door blijven spuiten zag ik ook niet meer zo zitten.

Het belangrijkste voor mij was dat ik door eerdere dingen die ik meegemaakt heb met mijn konijnen bij mijn dierenarts en verhalen die ik hoorde van anderen over hem echt heel erg zeker weet dat dit een zeer goede dierenarts is die ook zeker konijnkundig is en ik 100% zeker weet dat hij niet maar wat aanmoddert. Die man heeft verstand van zaken, kijkt verder dan zijn neus lang is en het gaat hem niet om het geld maar altijd om de beste behandeling. Als mijn konijnen nog nooit ziek waren geweest en ik nog nooit bij die dierenarts was geweest had ik het niet goed gedurfd denk ik. Het vertrouwen dat ik heb in die dierenarts heeft mij over de streep getrokken en hij heeft zich wederom bewezen. Met bijna elke andere dierenarts in Nederland had ik nu nog met snotkonijnen gezeten vrees ik, want die kenden Draxxin (nog) niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat ik nog toe wil voegen is dat het zo is dat ik niet meteen stond te juichen bij het idee Draxxin te gebruiken niet is omdat het niet geregistreerd staat. Ik en veel mensen pakken wel vaker naar medicatie die niet geregistreerd staat voor konijnen, zo'n registratie is soms puur een geld-en tijd kwestie voor een fabrikant. Mijn twijfel had daar dus niet mee te maken, maar met het feit dat er behalve mijn dierenarts niemand ervaring had met deze medicijnen op konijnen, en er niks over op internet stond en zo. Het leek me zo vreemd dat het zo goed zou werken maar niemand in de konijnenwereld het kende. Toch was het wel zo, only one way to find out.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het belangrijkste is, is dat het snot verdwenen is. Want snot is op den duur ook dodelijk en zielig voor het konijn.

Wel ben ik erg blij dat mijn konijn genezen is en dat ik iets voor haar heb kunnen doen.

Ik heb twee weken lang om de dag duplocilline gespoten, aan vullend een streng dieet met hooi en SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, nog een tip. Mijn dierenarts vertelde dat je ook als de snot weg is, nog even door moet gaan met de kuur. Ik ben dus een week langer doorgegaan. De bacterie zit namelijk in zijn luchtwegen en bv de longen hebben allemaal hoekjes waarin de bacterie zich kan verstoppen. Dus beter een flinke kuur, dan een korte.

En naar mijn mening werkt doxoral drops niet met pasteurella.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik gehoord heb, is dat het verstandig is om door te gaan met Duplocilline zo lang als de snot geduurd heeft. Dus als de snot na 2 weken over is, spuit je nog eens 2 weken lang Duplo daarna. Maar goed dit is nogal off-topic, het gaat niet over Duplocilline hier. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Aangezien dit "het" Draxxin topic is dat telkens omhoog komt op google als je informatie zoekt...

Update over Pietje: Pietje heeft dus geen snot. Het ging zowel na Enrofloxoral als na Draxxin niet over, en hij bleef niezen. Er kwam soms ook slijm bij uit.

Dit slijm blijkt geen bacterien of virussen te bevatten, "het hoort gewoon bij het konijntje" en het is dus ook niet iets waarmee hij andere konijnen kan besmetten.

Mijn ervaringen met Draxxin (dat dus niet heeft gewerkt) zijn dus niet relevant omdat Pietje helemaal geen Pasteurella heeft.

Het kweekje kostte trouwens 60 euro en na 4 dagen hadden we de uitslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .