Ga naar inhoud

Wie is er bekend met Draxxin (Tulathromycine)


Lonja

Aanbevolen berichten

Momenteel heb ik 2 konijnen met snot zitten. De een heeft het sinds 2 weken, de ander heeft het 3 weken nu.

Die kregen al vanaf het begin meteen injecties Duplocilline, maar ik kom er niet veel verder mee zo lijkt het.

De dierenarts wil nu dat ik Draxxin ga injecteren. Dat hoeft maar eens in de vier dagen. Ze worden steeds schuwer en lastiger te vangen voor hun injecties inmiddels, wat ook weer stress oplevert.

Dus ik sta er wel voor open om de Draxxin eens te gaan proberen, hoewel ze daarvoor wel mee moeten naar de DA want die moet me voordoen hoe ik die injecties moet geven.

Ik kan alleen nergens iets vinden over Draxxin bij konijnen, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen. Heeft hier iemand dit ooit al eens gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat opvangkonijn krijgt nu dus de Draxxin? Wanneer was dat ook al weer, maandag? Heb je al enig effect gezien van de Draxxin?

Ja dat het helpt bij (o.a.) pasteurella en dat het voor vee werd gebruikt had ik ook gevonden. Ik was vooral benieuwd hoe konijnen met pasteurella (of andere luchtweginfecties waar het voor bedoeld is) hierop reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben haar nu op baytril staan. Ze leeft elke keer 1 dagje op van antibiotica en daarna zakt ze weer in.

Dus ik kan er verder niks over zeggen :(

Maar dit is zeg maar een opvolger van Duplo dan als dat niet werkt?

Meestal is snot toch goed te behandelen met Duplo dacht ik te hebben begrepen van mijn dierenarts?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt was Douwe die daarmee aan kwam zetten.

Zal KaatjeKim eens vragen, die zit ook bij hem bedenk ik nu. Wellicht dat zij het dus al ooit gebruikt heeft.

We hebben haar nu op baytril staan. Ze leeft elke keer 1 dagje op van antibiotica en daarna zakt ze weer in.

Dus ik kan er verder niks over zeggen :(

Maar dit is zeg maar een opvolger van Duplo dan als dat niet werkt?

Meestal is snot toch goed te behandelen met Duplo dacht ik te hebben begrepen van mijn dierenarts?!

Meestal ook wel volgens mij, maar ik weet niet of dit gezien wordt als tweede keus, de Duplo die ik nu geef was niet door hem voorgeschreven, dus ik weet niet of hij standaard begint met Draxxin of met Duplo. Wellicht bij Binkies daar wel ervaring mee aangezien dit vast niet het eerste opvangkonijn was met Snot en hij ook wel konijnen van jullie opvang ziet?

Waarom dat opvangkonijn dan geen Draxxin? Zeiden ze in Tilburg weer dat Baytril beter was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen met snot krijgen bij ons ook Duplo, ;)

Monique zei Draxxin ook niks eigenlijk :P dus denk dat het wel de eerste keer was.

We zijn op baytril gegaan omdat ze dachten aan een virus. En baytril schijnt voor een virus weer beter te zijn, terwijl ik denk dat douwe op de pasteurella af is gegaan. Dat was namelijk het eerste waar hij aan dacht aangezien ze een behoorlijke snotneus had. Alleen waren er nog wat andere kleine dingen waardoor ze in tilburg op Baytril over zijn gegaan.

Maar ook dat lijkt niet te helpen hoor, het is één groot raadsel dat konijn.

Ik denk dat het inderdaad iets is waar douwe meer mee bezig is dan andere dierenartsen volgens mij?! Hij is volgens mij ook wel van het experimenteren als iets niet werkt. Hij geeft het niet zomaar op zeg maar dus dat is wel fijn.

Is er op internet helemaal niks over te vinden? want dat vind ik wel beetje raar, want er zijn best veel mensen die ervaringen met medicaties op internet zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat was nu net het enige wat een ander dier was waar Dollie en ik ook al op uit gekomen waren, die cavia.

Maar verder echt helemaal niks op het hele internet hè?

Nee Douwe doet inderdaad goede dingen wat dat betreft vandaar dat ik er ook wel voor open sta. Ook al lijkt er dan niks over bekend. Heb wel vertrouwen in hem, die roept echt niet zo maar wat en inderdaad goed dat hij verder kijkt dan de gemiddelde dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Douwe is inderdaad ook mijn DA en in mijn ogen ook een hele goede :yes:. Gelukkig hoef ik er bijna nooit naartoe (eigenlijk alleen castraties). Draxxin heb ik geen ervaring mee, maar als Douwe het voorschrijft, denk ik dat het wel het proberen waard is. Hij wil jou als klant ook niet verliezen natuurlijk, dus hij gaat geen risico's nemen.

Dan over een virus waar Sonja over sprak. Je kunt zoveel verschillende soorten antibiotica geven als je wilt, maar een virus is niet met antibiotica te behandelen. Enkel de bijkomende bacteriële infecties kunnen aangepakt worden met antibiotica. Het virus moet het konijn zelf overwinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik bedacht dat ik nooit meer heb verteld hoe dit afgelopen is. Die moeite wil ik toch wel even nemen aangezien het een onbekend middel is en ik hoop dat mensen die een konijn met snot hebben dit lezen, want met Google of van je dierenarts ga je niet van Draxxin als medicijn horen omdat het nog niet bekend is om te gebruiken op konijnen.

Nou, ik ben er dus maar mee begonnen op aanraden van mijn dierenarts, een beetje eng natuurlijk wel, maar goed, ik vertrouw mijn dierenarts.

Het ene konijn was de dag na de injectie spontaan gestopt met niezen. Ik dacht eigenlijk dat het toeval was of zo, dat vond ik toch wat te te mooi om waar te zijn, maar meer dan een enkel licht niesje de dagen erna kwam er niet meer uit. Ik weet even niet meer zeker of ik nu nog een tweede injectie heb gegeven voor de zekerheid, het is al een paar maanden geleden, maar in ieder geval is de snot als sneeuw voor de zon verdwenen.

De ander deed het precies even goed, maar hinkte toevallig wat de dagen na de eerste injectie. Die moest dus even naar de dierenarts (zijn poot was gezwollen, waarschijnlijk een misstap gemaakt en een scheurtje in het bot of gekneusd, is uiteindelijk vanzelf over gegaan en staat hier los van) en door alle stress zat hij op de behandeltafel gelijk weer te pruttelen als een brommertje en de snot was de dagen erna in volle hevigheid terug. Hij heeft uiteindelijk daarna nog 3 spuiten van mij gekregen, eens in de 4 dagen 1. Toen was het ook wel over.

Nu, ruim 3 weken geleden of zo, nieste hij ineens 1 keer, en gelijk een snottebel erbij. Aangezien ik nu een middel had gevonden dat snel werkte zat ik niet gelijk in de hoogste boom en ben niet gelijk naar de dierenarts gerend, en heb eens even een dagje afgewacht en hem gewoon heel goed in de gaten gehouden. Niks meer gezien, nergens last van.

Heb geen bijwerkingen op kunnen merken, en die waren ook niet te verwachten volgens de dierenarts.

Ik moet voor de volledigheid vertellen dat ik tijdens de Draxxin ook dagelijks wat zilverwater over het eten heb gegeven, dus dat kán meegespeeld hebben, maar ik gok dat Draxxin bij mijn konijnen, die dus al 6 weken snotterden en vanaf dag 1 met Duplocilline zijn behandeld heel veel baat hebben gehad bij de Draxxin.

Dit is ook de ervaring van mijn dierenarts, die zegt 2 à 3 injecties en het is over. Soms iets meer maar het helpt veel beter tegen snot dan welk ander medicijn dan ook. Ook bij (hardnekkige) abcessen gebruikt hij tegenwoordig Draxxin en behaalt daar ook hele goede resultaten mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het in 1 topic bij elkaar te hebben (want inderdaad, deze komt naar boven bij Google): Pietje heeft 4 weken enrofloxoral gekregen, daarna nog 2 weken neusdruppels zonder succes.

Na 4 injecties Draxxin is hij nu al bijna een week snot- en niesvrij!! Ik heb er echt een klein vreugdedansje om gedaan!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Ik heb een vraagje namens mijn nood-DA, die is (nog) niet KK maar wel op de goede weg ik had het gisteren toevallig met hem over Draxxin hij had er namelijk ook al over gehoord , want hij heeft een paar zoals hij noemt frustrerende snot-konijntjes, zijn vraag welke DA gebruikt Draxxin al dus wie is Douwe van welke praktijk? en ook andere namen zijn welkom natuurlijk... want hij wil toch eens contact hebben met een collega voor de ervaringen met Draxxin, stuur me evt. een Pb-tje, alvast bedankt namens mijn DA en de snot-konijntjes hier in het dorp:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontvangen!:mdr:

Bedankt! En ja ik vind het een toffe nood-DA hij is nooit te lui om in zn boeken te duiken, ik ga wel altijd naar een andere DA die wel KK is maar voor nood/spoed is deze ook niet verkeerd gewoon omdat ie wil leren en ook toch wel geinterreseerd is in het leven en welzijn van konijnen misschien dat ie binnenkort toch eens op de KK-DA lijst kan gaan verschijnen...Dus vind het nu ook wel top dat ie zich in Draxxin wil gaan verdiepen nu mijn eigen KK-DA nog:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zo! Ik hoop dat het bekend gaat worden onder dierenartsen omdat snot en abcessen zo vreselijk hardnekkig kunnen zijn en ook zo vaak voorkomen, het zou toch geweldig voor de konijnen zijn als daar nu een goed medicijn tegen is!

Het is nog nieuw allemaal natuurlijk en het zal wat experimenteren blijven misschien dus ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. En Pasteurella blijft een bacterie die resistentie kan ontwikkelen en altijd in het lichaam aanwezig blijft dus het kan geen wondermiddel zijn, maar als Draxxin echt doet wat het lijkt te doen dan is het een interessant alternatief voor de bestaande konijnen-medicatie om in de gaten te houden. Hopelijk blijft de Pateurella-bacterie nog heel lang diep onder de indruk van Draxxin ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk blijft de Pateurella-bacterie nog heel lang diep onder de indruk van Draxxin ;)

Dat hoop ik ook, het is al fijn in iedergeval dat de Draxxin goed aanslaat bij onze lievelingen en hoop dat meerdere dierenartsen het mogen ontdekken, ik weet in iedergeval als ik ooit snot bij mijn schatjes ontdek (of de DA natuurlijk) dat ik meteen naar Draxxin vraag, want zo te horen slaat het veel beter aan dan de Duplo etc.

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen in konijnenland:bounce:

Op naar veel gezonde en blije konijnen!!:party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook wel zo'n pb-tje :) Ben ook benieuwd naar de dosering. M'n ene ram heeft al ruim 1,5 jaar snot en ik wil weer langs de DA voor weer een flesje enrofloxoral, want hij snottert nu wel erg. Ik gebruik nu zilverwater, maar het lijkt niet te helpen. Maar met die goede berichten over Draxxin kan ik dat misschien ook aan mijn DA voorstellen ipv enrofloxoral.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom worden de namen van deze (geweldige) DA's niet gewoon op het forum gezet? Overzie ik iets? Moet gewoon kunnen toch? :)

Nou ja ik had zoiets van of hier op het forum maar sommigen vinden het misschien niet fijn als je weet waar ze wonen (welke buurt) en dan is een PB-tje ook fijner, gewoon om het laagdrempelig te houden ik zet zelf ook niet waar ik woon, en bij uiterste nood zal ik dan wel een PB-tje sturen maar eerder niet, dus ik ben blij met een ieders reactie prive of openbaar!

En ja deze vooruitstrevende Dierenartsen verdienen een pluim:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .