Ga naar inhoud

Geschikte fruithapjes


Miesaas

Aanbevolen berichten

Welke fruithapjes gebruiken jullie bij het voeren van medicatie of iets dergelijks?

Ik was net in de winkel op zoek naar fruithapjes,

maar bijna overal zitten dingen in waarvan in me afvraag of ze het wel mogen hebben.

Ik heb nu biologische wortel hapjes, waar alleen wortel, water en appel in zit.

Dus...welke fruithapjes zijn nu wel geschikt voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het geven van medicatie gebruik ik geen fruithapjes. Wij zijn met z'n tweeen, dus de nijnen worden goed vastgepakt en hop, medicatie in het mondje spuiten. Je zou kunnen proberen om de medicatie in een broodballetje of stukjes banaan te verpakken. Kan is groot dat je konijn het weigert.

Die hapjes zijn er om je konijn na bijv. een operatie voeding binnen te laten krijgen, maar persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst ook voor iets biologisch gekozen inderdaad, AH Puur & Eerlijk met bosbessen. De andere merken zaten best veel dingen door en bij de andere samen van AH P&E zaten ook wat dingen die me niet geschikt leken voor konijnen. Gewoon iets nemen waar inderdaad alleen maar veilig fruit/groenten in zitten en geen aardappels, rijst of andere dingen.

Om een konijn na een operatie of bij ziekte mee te voeren vind ik geen enkel fruit/groentehapje geschikt gezien de vele suikers en het gebrek aan vezels. In dat geval zou ik altijd voor dwangvoeding van de dierenarts kiezen. Gezien de al vertraagde werking van de darmen is de kans aanwezig dat de suikers gaan gisten en dat is natuurlijk erg riskant. Sowieso hebben de darmen meer aan vezels.

Maar in dit geval is dat niet aan de orde en op zich is het heel geschikt om medicatie mee te geven. In principe kun je ook in je eentje nagenoeg elk konijn medicatie op de gewone manier toedienen, maar niet in elke situatie is de stress en strijd die daarb ij vaak komt kijken even wenselijk natuurlijk.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lust je konijntje graag banaan?

Daarin kun je ook een gaatje prikken medicatie erin spuiten en weer dicht drukken.

Zo doe ik het altijd. Heb ook wel eens pilletjes verstopt in een stukje komkommer op dezelfde manier. Plakje snijden een klein beetje opens snijden medicatie erin en dan weer dicht drukken.

Of in dwangmedicatie. maar ik geloof dat je dat niet makkelijk erin krijgt.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef hier ook het liefst de medicatie via fruitpapjes, ofwel prak ik zelf wat bij elkaar als ik niet meteen iets voorhanden heb.

Ik heb zelf fruitpap van bij kruidvat met appel en banaan en dat werkt hier het beste, het gaat dan ook enkel om een heel klein lepeltje en ik doe het zo veel liever dan ze stress te geven aangezien geen enkel van mijn konijnen het gewoon zijn om opgepakt te worden bovendien is mijn vriend er ook niet altijd om te helpen.

Louis is hier de enige die zich niet laat foppen en meteen weet of er medicatie door zit. hem moet ik nu behandelen voor snot en dat moet ik dan doen door hem op te pakken, wat de band niet meteen bevordert ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banaan lust ze helaas niet. ><

Ik heb ook geen blender overigens, maar wat fruit zelf prakken moet te doen zijn denk ik.

Duurt alleen wat langer. xD

S'avonds zou ik samen met mijn moeder en/of vader medicatie kunnen geven,

maar s'ochtends ben ik alleen en kan niemand me helpen met vasthouden.

En het moet toch echt 2x op een dag.

Lizzie weet echt precies wanneer er iets inzit en wanneer niet. Chibi vreet gewoon alles, wat er ook bij in zit,

maar Lizzie haalt haar neus er gewoon voor op als ik er iets bij in heb gedaan wat betreft medicatie.

Ik heb zojuist wortelhapje geprobeerd, dat was geen succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier willen ze absoluut geen fruithapjes hebben. Wat hier wel werkt is de medicatie door wat stukjes verse banaan mengen.

De restjes die overblijven geef ik dan met wat verse peterselie en basilicum. Soms geef ik het ook wel alleen met verse kruiden of groente. Ik doe dan de medicatie in een bakje en haal er dan steeds wat kruiden/ groente door heen voordat ik het geef.

Hier werkt dat gelukkig vrijwel altijd wel.

Hopelijk vind je een manier om de medicijnen zonder stress aan Lizzie te kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banaan lust ze helaas niet. ><

Ik heb ook geen blender overigens, maar wat fruit zelf prakken moet te doen zijn denk ik.

Duurt alleen wat langer. xD

S'avonds zou ik samen met mijn moeder en/of vader medicatie kunnen geven,

maar s'ochtends ben ik alleen en kan niemand me helpen met vasthouden.

En het moet toch echt 2x op een dag.

Lizzie weet echt precies wanneer er iets inzit en wanneer niet. Chibi vreet gewoon alles, wat er ook bij in zit,

maar Lizzie haalt haar neus er gewoon voor op als ik er iets bij in heb gedaan wat betreft medicatie.

Ik heb zojuist wortelhapje geprobeerd, dat was geen succes.

Je kan ook gewoon een staafmixer gebruiken, die heb je al voor 15 euro bij de blokker en die komt vast ook nog voor een boel andere dingen van pas ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik meng het nu door appelmoes en dat gaat er wel heel snel in!

Ze likt de spuit erbij af, en springt zelfs bij me op schoot voor nog meer, haha.

En appelmoes lust ik zelf ook nog wel, dus wat overblijft eet ik mooi zelf op.

Zonder antibiotica uiteraard. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Goede avond allen,

Mijn nijntje ben ik momenteel aan het dwangvoeren, omdat hij ivm AB een verminderde eetlust heeft. Nou lees ik hier dat als je dit doet het beste een groente hapje met alleen wortel kan geven, maar laat ik nou net wortel met aardappel gegeven te hebben. Nu ben ik dus na het lezen van alle berichten een beetje nerveus. Is de aardappel echt zo slecht dat mijn nijn er binnenkort zieker van wordt?

Kan ik beter stoppen en zo snel mogelijk beginnen met alleen een wortelhapje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zowiezo helemaal niet meer die met aardappel geven en meteen beginnen met gewoon wortelhapje.

Of appelmoes, of wat dan ook.

Van wat ik weet, is aardappel echt niet gezond voor konijnen.

Volgens mij is het zelfs giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn volgens mij ook wel konijnen geweest die vroeger gewoon de schillen te eten hebben gekregen. Maar je kan het beter niet geven. ;) denk dat het wel meevalt als je het vanaf nu niet meer geeft. Het is altijd even goed op de potjes kijken welke je precies moet hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik warm dwangvoer meestal ook een beetje op, of ik maak het aan met gekookt (half afgekoeld) water. Lijkt me bij zieke konijnen, die toch vaak al neigne naar een ondertemperatuur, beter.

Goede avond allen,

Mijn nijntje ben ik momenteel aan het dwangvoeren, omdat hij ivm AB een verminderde eetlust heeft. Nou lees ik hier dat als je dit doet het beste een groente hapje met alleen wortel kan geven, maar laat ik nou net wortel met aardappel gegeven te hebben. Nu ben ik dus na het lezen van alle berichten een beetje nerveus. Is de aardappel echt zo slecht dat mijn nijn er binnenkort zieker van wordt?

Kan ik beter stoppen en zo snel mogelijk beginnen met alleen een wortelhapje?

Ik zou sowieso niet gaan dwangvoeren met wortelhap, of er nu wel of geen aardappel door zit. Wortelhap is echt voor een grote noodsituatie en zeker niet verstandig om langdurig te geven. Er zitten veel suikers in en weinig vezels of voedingsstoffen. Ze hebben er eigenlijk net niks aan. Ik zou dus z.s.m. met Science Recovery of Critical Care gaan dwangvoeren, of een papje van de brokjes maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .