Ga naar inhoud

Tip: verse kruiden voor 99 cent


nalapuk

Aanbevolen berichten

Ik was vandaag bij de Dekamarkt en zag daar heel veel verschillende soorten kruidenpotjes staan voor maar 99 cent! De kruiden zagen er heel mooi uit. Ze hadden oa ook citroenmelisse, dat is een kruid wat ik in supermarkten minder vaak tegenkom dus daar was ik heel blij mee. Verder het gebruikelijke zoals peterselie, munt, selderie, basilicum, oregano, etc.

Ik dacht ik deel de tip met jullie voor degenen die een Dekamarkt in de buurt hebben want ik zie verse kruiden zelden zo goedkoop voorbij komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik was ook blij verrast met de citroenmelisse, heb meteen het mooiste potje uitgezocht!

Ik heb helaas geen tuin en ben ook niet goed in het levend houden van planten dus meestal zijn kruiden bij mij een kwestie van opmaken en dan weggooien. Daarom zoek ik ook altijd naar goedkope plantjes haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat zou wel zonde zijn want anders had je van 1 plantje jaren plezier! Ik denk dat citroenmelisse ook goed in zo'n hele grote pot kan, en dan van de zomer op het balkon.

Die kruiden overleven bij mij ook nooit als ik ze te lang in het bakje van de supermarkt laat staan. Terwijl ze het prima doen als je ze overpot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook niet zo'n groene vingers maar heb me wel gewaagd aan een meterbak met de bedoeling om kruiden te hebben voor de konijnen. de potjes van de supermarkt overleven bij mij ook nooit trouwens ;). Lonja daarentegen heeft wel groene vingers, als ik het me goed herinner heeft ze een gigagrote moestuin iets wat ik later ook zou willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien wel groene vingers en een moestuin maar ook altijd ellende met kruidenplantjes van de supermarkt als ik die als een normale plant behandel, haha! Dat zijn gewoon tere kasplantjes die niks kunnen hebben. Maar met dus wat extra zorg zoals direct overpotten, nu niet meteen naar buiten doen, een beetje konijnenkeutels erbij als mestkorrels komt het toch vaak wel goed hoor, en dat kan iedereen :P De kruiden nu even overpotten en dan straks als het mooi weer wordt overdag buiten zetten, zo over een week of 2 mee beginnen om vast af te laten harden, en dan half mei in je vierkante-meterbak planten.

Dan komt het vast goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, waarom niet. Als de konijnen kruiden willen eten kunnen ze net zo goed meehelpen :P

Is gewoon prima mest uiteindelijk. Het verteert maar heel langzaam dus het zijn meer gewoon mestkorrels, ook best, want het stinkt toch niet. Maar ik gooi ook wel eens een hele lading keutels in een emmer, regenwater erbij, wegzetten, en een weekje later even met een stokje doorroeren en hop bij de planten buiten. Je kan wel Pokon gaan kopen maar deze meststoffen heb je altijd in huis, gratis en voor niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dekamarkt? Die ken ik niet.. ik heb toen die kruiden bij de aldi gekocht. Citroenmelisse, oregano/marjolein, rozemarijn, salie, tijm en munt. Overgepot in mijn plantenbakken, ff wachten tot de vorst voorbij is en hup, naar buiten. Ze doen het tot nu toe erg goed. Vanuit zaadjes krijg ik ze niet goed, die vaste planten zijn toch wel ideaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, daar heb je dan konijnen voor. :P Juist dat het alle kanten op gaat en overal groeit maakt dat je steeds weer hele stukken voor de konijnen eraf kan pakken. Anders zou ik het zonde vinden :P

Ik oogst beide ook om te drogen, voor thee voor mezelf en voor de konijnen in de winter. En dan is veel wel handig.

Maar in zo'n kruidenbak van een vierkante meter is afzetten misschien wel handig ja, anders heb je na een jaar een vierkante meter munt ;p

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het wortelstelsel van de munt is gigantisch, het zorgde ervoor dat mijn hortensia geen ruimte meer had en dus afstierf. De konijnen vinden het heerlijk, dat is een voordeel maar het komt nu zelfs midden in het gazon op. Dat was nou net niet de bedoeling!

Lonja, hoe droog jij het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon op mooie warme dagen als het droog weer is in de ochtend alles helemaal kortknippen, en dan hang ik het op in bossen. Ik droog het in de stal hier, daar hang ik het aan de balken, maar alle plekken waar je het droog op kan hangen is prima. Ik heb hier in de voorraadkamer ook haken in het plafond om dingen te drogen. Op zolder is ook een goede plek.

Je moet alleen goed uitkijken dat er geen dauw of regenwater op de planten zit.

Na een paar weken is het dan kurkdroog, dan is het goed. Ik heb hier nog citroenmelisse in bossen hangen van vorig jaar, voor de konijnen. Wat niet naar de konijnen gaat leg ik op oude kranten, ris de blaadjes eraf en schud de kranten leeg in blikken voor thee.

Munt midden in het gazon lijkt me ook niet handig nee! Ik heb 2 soorten en de ene woekert ook heel erg maar de andere, die ik in de border heb (geluk dat het niet toevallig andersom is) niet. En zonde van je hortensia zeg, zo'n grote struik nog wel :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede tip, kan dat met alle kruiden?

O, er zit dus verschil in. Blijkbaar heb ik de verkeerde soort? Ja, midden in het gazon. Dacht dat het zuring was, maar nee. De hortensia had echt geen ruimte, de wortels van de munt zaten er helemaal omheen gedraaid. Aan de oppervlakte was geen plantje te zien dus is het niet opgevallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop de kruiden meestal ook bij de Lidl, die hebben zeker in de zomer ook wel veel soorten. Moet hier nog even kijken wat ik ga doen, vorig jaar had ik een grote bak met munt en citroenmelisse, wil ik hier eigenlijk ook wel. Er stond eerst ook tijm en basilicum bij maar die overleefden het niet echt tussen die twee :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citroenmelisse en munt groeien als de beste die kun je echt wel in de grond stoppen.

Of natuurlijk in een grote bak. Af en toe wat mest erbij en je konijnen smullen het hele jaar door.

Knuffels Belleke

Ik gaf ook alleen de tip dat het te hard groeit in volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naast ons huis op een plek waar echt niks normaal wil groeien omdat er weinig zon komt allemaal verschillende soorten munt staan. een strookje van een meter of 5 denk ik. dat is mooi vol gegroeid :he: Max en Mini vinden het alleen niet heel erg lekker helaas... maar goed ik heb nu genoeg andere konijnen die het wel lusten :)

Ik heb in mijn kruidentuintje vorig jaar ook citroen mellisse en munt gepoot. Zelf opgekweekt :) de citroen melisse deed het niet zo heel goed vorig jaar, maar tot mijn verbazing zag ik dat beide nog leven! zowel de citroen melisse als de peterselie staat er fris groen bij! Maar als ik het goed begrijp kan ik de citroenmelisse nu dus beter uitgraven en bij de munt zetten:p voor het door heel de tuin zit haha.

Ik had ook een venkelkruid staan, maar die zat constant vol met luis... die moet dus maar op een ander plekje staan dit jaar, want daar zijn de konijnen en dol op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede tip, kan dat met alle kruiden?

O, er zit dus verschil in. Blijkbaar heb ik de verkeerde soort? Ja, midden in het gazon. Dacht dat het zuring was, maar nee. De hortensia had echt geen ruimte, de wortels van de munt zaten er helemaal omheen gedraaid. Aan de oppervlakte was geen plantje te zien dus is het niet opgevallen

Oh jee, mijn hortensia staat gelukkig wel een aantal meter van de 'goede' munt af. Maar er staan natuurlijk ook andere planten in de buurt. Ach ik zie wel hoe het verder verloopt :P

Ja je kan alle kruiden op die manier wel drogen volgens mij. Kan me eigenlijk niet iets bedenken wat niet lukte of zo. Maar ik heb natuurlijk niet alle kruiden die er bestaan al ooit gedroogd dus wie weet kan het niet met alles, maar ik zou niet weten waarom niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .