Ga naar inhoud

Wie geeft zijn konijnen geen biks en kan mij hier meer over vertellen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Wat bedoel je met gras uit de koeienstal, kuilgras? Of groeit daar gras of zo?

Engels raaigras is wel echt een voedergras en zeker in het voorjaar is gras eiwitrijk maar maar ik heb mijn konijnen daar ook eerder vnl op gehad en ze zijn niet te dik. Ook een kolonie wilde konijnen naast ons huis at eigenlijk alleen uit de wei met raaigras. Volgens mij moet dat prima kunnen zonder dat ze er te dik van worden.

Is er niet iets anders veranderd en hoe veel is het verschil in gewicht?

Ik kan me wel voorstellen dat ze aankomen in het voorjaar omdat de planten en dus ook grassen dan eiwitrijker zijn en voedzamer. Maar het moet niet zo zijn dat ze er te dik van worden. Zeker niet dat ze er een wam van krijgen!

Zijn er echt geen andere oorzaken aan te wijzen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kuilgras krijgen de konijnen idd ook wel. Maar dat is van het zelfde gras als wat in de lente/zomer vers gegeven word.


 


Engels raaigras krijgen de koeien omdat het eiwitrijk is en daar geven ze goed melk van. En het gras word toch wel gehaald dus kan ik net zo goed wat uit de stal halen voor de nijnsels.


Verder krijgen mijn nijnen ieder 25 gr Science Selective.


Bij de ex-rammen en m'n zwartbonte voedster is niks te zien, maar mijn bruinbonte meisje heeft een behoorlijke wam. Misschien dat ze de brok niet goed met mekaar verdelen. Misschien eet de bruinbonte wel de helft op en delen de andere nijnen de rest met mekaar. Maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel zicht op. Ze eten samen uit één bak.


 


Verder ziet ze er prima uit dus ik denk als eerst aan een probleem in de voeding.


Ze is ongeveer rond de 2kg. Exact weet ik het niet en om ze in de stress te zetten voor op de weegschaal... Ze is een beetje wild.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige voedsters hebben er ook aanleg voor maar het lijkt me inderdaad eerder dat zij meer brokjes eet als het recentelijk zo gekomen is. Waarschijnlijker dan dat het van het gras komt. Maar goed als je het echt zeker wilt weten kan je natuurlijk eens ander gras proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij trekt een wam ook niet meer echt helemaal weg ook al zijn ze weer op goed gewicht maar dat weet ik niet zeker. Dus wellicht zie je dan niks en weet je het nog niet.

Je kan ook gewoon niks doen en goed in de gaten houden of ze echt niet te dik wordt, want misschien heeft ze er gewoon aanleg voor en is er verder niets aan de hand :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer:

Vitakraft bergweide hooi

Puik bergweide hooi

Vitami

Mucki

Bio hooi van zooplus

Merkloos hooi van ranzijn in doorzichtige zak

Soms supermarkt hooi

Soms bunny hooi van zooplus

Soms kruidenhooi van zooplus

Ik gaf ook kenner, vilmie en jr farm hooi, maar ben daarmee gestopt omdat er voor mijn ram ongezonde dingen in zaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer:

Vitakraft bergweide hooi

Puik bergweide hooi

Vitami

Mucki

Bio hooi van zooplus

Merkloos hooi van ranzijn in doorzichtige zak

Soms supermarkt hooi

Soms bunny hooi van zooplus

Soms kruidenhooi van zooplus

Ik gaf ook kenner, vilmie en jr farm hooi, maar ben daarmee gestopt omdat er voor mijn ram ongezonde dingen in zaten.

Thnx!

 

Op het moment geef ik veel gras, een beetje hooi (van de welkoop, zo'n 15kg baal. Ze blieven 't niet zo in de lente/zomer) en kruiden. Plus de SS. Daar krijgen ze nog 10 gram per konijn van. Of zou dat wat te weinig zijn?

Overigens heeft mijn zwartbonte ook een behoorlijke wam gehad maar die is nu ook weer weggetrokken. Dus ik hoop voor de bruinbonte ook want 't lijkt haar in de weg te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan niet zonder biks omdat ze wel gras eten, wilgentakken en veel groen en fruit voeding maar vrees niet genoeg gevarieerd. Echter met 4 vlaam achtigen van rond de 5.5 á 6 kg geef ik 150 gram biks per dag dus dat is niet veel.


 


Ik ken iemand met 3 vlaam achtigen los in een grote tuin en die nijnen eten geen biks meer. Ze laten het zelf gewoon staan maar alle planten die eetbaar zijn (en dat zijn er stiekum erg veel) gaan wel op....


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan niet zonder biks omdat ze wel gras eten, wilgentakken en veel groen en fruit voeding maar vrees niet genoeg gevarieerd. Echter met 4 vlaam achtigen van rond de 5.5 á 6 kg geef ik 150 gram biks per dag dus dat is niet veel.

Ik ken iemand met 3 vlaam achtigen los in een grote tuin en die nijnen eten geen biks meer. Ze laten het zelf gewoon staan maar alle planten die eetbaar zijn (en dat zijn er stiekum erg veel) gaan wel op....

Dan geef je idd nog weer de helft minder als ik doe. Ik denk dat ik dat ook ga proberen, 6 gram per kilo.

Hier kweek ik idd ook heel veel zelf voor ze. Ik pluk het wel voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je je konijn volledig natuurlijk, zonder biks, compleet kunt voeren.

Waarom zou je dit willen doen? Je hebt ervoor gekozen om konijnen te houden, tam, dan zul je hun voeding daarop aan moeten passen. Een konijn in het wild kan overal zijn voedingsstoffen uithalen, of jij moet het leuk vinden en tijd ervoor hebben om de hele dag door overal alles voor je konijnen te plukken en via een excel bestand bij te houden wat ze allemaal binnen krijgen en of dat voldoende is, wat in mijn ogen echt een onmogelijke en vooral ook onzinnige bezigheid is.

Laat ik het zo zeggen, wat wil je hier mee bereiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je dit willen doen? Je hebt ervoor gekozen om konijnen te houden, tam, dan zul je hun voeding daarop aan moeten passen. Een konijn in het wild kan overal zijn voedingsstoffen uithalen, of jij moet het leuk vinden en tijd ervoor hebben om de hele dag door overal alles voor je konijnen te plukken en via een excel bestand bij te houden wat ze allemaal binnen krijgen en of dat voldoende is, wat in mijn ogen echt een onmogelijke en vooral ook onzinnige bezigheid is.

Laat ik het zo zeggen, wat wil je hier mee bereiken?

Je wil niet weten wat er in mijn tuin groeit voor ze ;)

Ik wil er lang gezonde dieren mee bereiken en geen granen voeren.

Vergelijk het met mijn hond die ik barf geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere wegen naar Rome natuurlijk... ik heb het gevoel dat je iets geobsedeerd bent door voeding bij jouw dieren. Misschien mag ik dat niet zo zeggen, ik bedoel het niet verkeerd, maar ik hoop dat je geniet van je dieren ipv je er heel veel zorgen over te maken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf twee hollanders van 2,2 en 2,5 kg. Het dag krijgen ze 45 gram biks (dus de helft van de voorgeschreven hoeveelheid) en 275 gram groente. Ik zou het liefste alleen maar groenvoer geven, maar ik weet dat ik nooit so gevarieerd eten kan geven als hun soortgenoten in de natuur. Dus vandaar dat ik toch wat brok in het menu laat. Hun menu is als volgt:

Ochtend: 45 gram biks

13.00: 75 gram groente

17.00: 100 gram groente

Avond: 100 gram groente en beetje wortel

Ze krijgen 8 groentes en twee soorten hooi per dag.

al even geleden dat ik dit had geplaatst. Op dit moment krijgen de konijnen 35 gram brok (net geen 5 gram per kg gewicht. Daarnaast krijgen ze afhankelijk van het weer en de activiteit 250 tot 350 gram groente per dag en vier soorten hooi met kruiden.

vorige week zijn ze bij de dierenarts geweest en die vind ze er Super uitzien. Toen ze hoorde van het dieet zei ze dat veel konijnen die op alleen biks staan er een stuk slechter uit zien. ZE wilde meteen weten wat ik dan voer en wilde graag op de hoogte blijven. Zelf is ze ook geen fan van biks.

ik werk zelf in een dierenwinkel en ben paraveterinair en als ik dan de verpakkingen lees (ook die van hfst en ss)zit er ook een hoop spul in wat een (wild) konijn nooit uit zichzelf zal eten (een duidelijk antwoord over waarom ik zo min mogelijk biks voer?)

ik heb een boekje waarin ik voortaan bij houd welke groente ze wanneer gehad hebben zodat ik zoveel mogelijk kan wisselen. Qua hooi krijgen ze drie soorten kruidenhooi van beaphar en het bergweidehooi van zooplus

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Liora! :) Ik voer zelf ook heel veel groen hoor, en zo gevarieerd mogelijk. Maar jij zegt veel groente te geven, terwijl je zegt dat er in biks veel dingen zitten die ze van nature nooit zullen eten.

Mijn konijnen krijgen eigenlijk alleen in de winter groente. Omdat konijnen naar mijn idee van nature ook nooit groente eten. Ik zou niet weten hoe een konijn in het wild aan witlof moest komen bijvoorbeeld.

Wat dat betreft vind ik het dus wel tegenstrijdig om biks te beperken en wel groente te geven.

Konijnen kunnen net zo goed de ingrediënten uit biks krijgen als groente denk ik. Ik zie het verschil dan niet zo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

snap ik maar niet om aan een hond of kat te geven dat vind ik dan weer zielig

Oh het leek alsof je het vies vond in je eerdere reactie :)

Tsja, honden en katten eten nu eenmaal andere dieren op. De meeste mensen ook. Gelukkig kunnen mensen ervoor kiezen om geen vlees te eten. Een hond of kat niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

jij heeft je hond barf :O nou lekker dan! ik zat net op een site te kijken van barf en ik zag ook konijnenkoppen gadverdamme en konijnendelen :s

Lol, je kan natuurlijk zelf kiezen wat je geeft ;)

Mijn konijnen krijgt ze niet en die hobbelen ook rustig onder mijn hond door, niets aan de hand :)

Wegens de allergieën van mijn hond moet ik helaas wel konijn voeren, MAAR ik voer alleen karkassen en ingewanden die afval zijn van de mens. Als ik het dus niet zou voeren, zou het op de vuilnisbelt belanden.

Ik zelf eet overigens geen konijn en als ik de keuze zou hebben, zou mijn hond het ook niet eten. Ik ben en blijf een dieren liefhebber, maar helaas heeft de natuur het zo bedacht dat een hond een vleeseter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .