Ga naar inhoud

Achterpoten schoonmaken bij onaanraakbaar konijn


Laniboekje

Aanbevolen berichten

Weet niet of het in het goede forumgedeelte staat maar ik heb een vraag over de vachtverzorging van een getraumatiseerd konijn.

Ik heb een tijd terugr] een koppel konijnen weggehaald bij mensen die er echt heel slecht voor zorgden. Ik heb ze ten eerste alle rust gegeven, een veilig en vooral schoon hok, de ruimte en frisse lucht van een grote ren en goed voer en vers water.

Het ene konijntje zag er op zich nog best o.k. uit. Wel schrikachtig (kinderen van het gezin vonden het namelijk leuk om balletje te trappen tegen het hok...), maar wel ondervoed en een slechte vacht. Met veel liefde en goede verzorging is dit een heel leuk konijntje geworden. Nieuwsgierig, beetje brutaal en af en toe kunnen we het beestje aanraken. Nu ook mooie bespiering, heldere oogjes, schone oortjes en gewoon lekker een spring-in-'t-veld.

Het andere konijntje heeft problemen. Het is een frans langoortje dat echt getraumatiseerd is. Ook blind inmiddels, in ieder geval aan een oog en het andere ziet volgens mij ook bar weinig. Niet veel meer aan te doen daar de beschadiging aan het oog al iets van twee jaar oud is. Volgens zeggen van de mensen dachten ze dat het er bij hoorde toen ze het konijntje gingen kopen....

Toen ik het konijn onder mijn hoede nam was het in slechte staat. Hele kale plekken, haar kon je er zo afplukken. Vieze ogen/oren. Ondervoed, volgens mij nooit de ruimte gehad om uberhaupt te bewegen.

Ik heb er veel aan gedaan en het konijn is nu zo ver dat de vacht aardig aantrekt. De oortjes en oogjes zijn zo schoon als het kan, diertje kan lekkere sprintjes trekken en wordt ietwat nieuwsgieriger.

Nu weet ik wel dat het dier enorme vieze achterpoten heeft. Dit van tijden in een veel te smerig hok geleefd te hebben. In het begin had het dier de kracht volgens mij nog niet eens om zichzelf te wassen maar tot op de dag van vandaag doet het dier dat weinig. In ieder geval; niet de achterpoten!

Nu hupst ze rond en zie ik dus van die smerige achterpoten. Ik kan haar absoluut niet oppakken, aanraken ook nihil en sta ik dus voor een dilemma. Hoe krijg ik die poten schoon? De mensen waar ik haar vandaan heb zeiden ook dat ze haar ooit helemaal in de houdgreep hadden genomen en haar achterpoten en buik geschoren hadden. Het was te smerig volgens hun (had het hok dan ook schoongehouden!!!). Beestje is dus niet te handelen, trauma. Ik wil haar ook niet naar de DA brengen om het daar onder een roesje te laten schoonmaken als het op een meer vriendelijke manier kan. Ik denk namelijk dat de reis naar de DA alleen al haar een hartaanval zal opleveren. Vraag me ook af of ze door een roesje heen komt, ze is nog lang niet op kracht.

Hebben jullie tips om een dier hiermee te helpen? Het gaat steeds beter met haar en zou het zo fijn vinden als die smerige plekken van haar achterpootjes af zijn, lijkt me voor het dier fijner maar ook met het oog op de gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: wat ontzettend geweldig dat jij deze diertjes onder je hoede hebt genomen! Zo erg wat mensen dieren kunnen aandoen he, bah. Gelukkig zijn ze nu bij jou en hebben ze nu een goed leven.

Is het echt aangekoekt vuil op de poten, zo erg dat je denkt dat ze daar problemen met de huid op haar poten mee kan krijgen? Als dat het geval is moet er wat aan gebeuren, als het er alleen wat vies uitziet zou ik het zelf laten zitten als je dat arme ding zo'n hoop stress moet bezorgen om het eraf te krijgen. Als het er echt af moet zit er toch niks anders op dan stress voor haar. Je kunt haar eventueel van die bach rescue druppels geven, misschien dat ze daardoor iets rustiger wordt, maar echt lekker kalm zal ze er toch niet van worden. De handigste manier voor jou is dan het konijn in een handdoek rollen, ook over de kop, en dan die achterpoten in een bakje water laten weken en proberen het zo schoon te krijgen. Maar leuk zal ze het niet vinden, helaas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook zo blij dat ik ze dit heb kunnen bieden. Ze binken nu ook al de hele dag door de tuin. En ondanks dat ik ze niet lekker kan knuffelen zoals Noga ben ik wel heel blij dat ik ze heb. Alleen naar ze kijken doet me al deugd.

Ik vind het dus wel aardig wat aangekoekt vuil. Niet het idee dat er nu al problemen mee ontstaan maar die poten zijn echt vies. Een handdoek is wel een idee, het dier soort van zwachtelen en tijdelijk blinderen ja. Wellicht dat maar eens proberen... Ben nog even in dubio, wat er ook moet gebeuren... zal stress opleveren. Want ik heb haar al een tijd en die poten worden er niet schoner op, zelf doet ze er dus niets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het konijn er zelf geen last van heeft (geen wondjes etc) zou ik het gewoon laten.

Een handdoek kan je sowieso proberen, misschien de handdoek iets vochtig maken zodat het vuil er makkelijk afgelopen kan worden.

Echt top wat je doet, je hebt ze zeker een veel beter leven gegeven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je nog kan proberen is een laagje water in een kooi doen, konijn er in zetten en dan zo laten weken. Je zult daarna de pootjes waarschijnlijk wel schoon moeten maken en ze kan pas terug naar buiten als ze volledig droog is, wat wel een dag kan duren. Ik zou er zelf toch mee naar de dierenarts gaan, waarschijnlijk valt het echt wel mee met de stress. Natuurlijk is het niet leuk, maar waarschijnlijk kan de dierenarts het op een snelle en prettige manier schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb toevallig vandaag een afsprakenkaart in de bus gekregen voor Noga (jaarlijkse inenting). Denk dat ik sowieso een afspraak maak voor Noga en dus telefonisch even overleg of de DA misschien aan huis wil komen om mij wat gerust te stellen en evt. iets te doen. Stress is echt een enorme drempel bij dit dier, heeft ook te maken met het feit dat ze vrijwel niets ziet. Ze raakt volledig in paniek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou. Zojuist de konijnen gewekt uit hun nachthok en ze biks gegeven. Na de biks even het hok van het koppel even goed schoongemaakt zodat alles weer netjes en schoon was.

Toen mijn leven gewaagd en langoor Dax opgepakt. Aardig wat krassen op mijn handen rijker (volgende keer handschoenen!) maar daarna bleef ze van de schrik aardig zitten. Er zijn twee plekken op haar zooltjes die echt aangekoekt zijn met vuil, de rest viel reuze mee. Op de plekken waar het vuil zit, zit ook geen vacht. Ben bang voor wat er onder zit... Vorige eigenaren hadden het dier dus een keer geschoren. Zou me niet verbazen dat dit de twee plekken zijn die nooit meer vachtgroei hebben gehad...

Heb overleg gehad met de dierenarts en die zij mij toch alvast een beetje te weken in de hoop dat het dier gestimuleerd wordt om zichzelf te wassen. Dit dus gedaan, ging verrassend goed. Nu zit Dax in een schoon en droog hok, even soort van apart gezet zodat ze niet door de zandbak gaat banjeren ofzo. Lekker vers hooi erbij en mevrouw zit rustig te knabbelen.

Tevens maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een toiletje te introduceren bij de dames. Ben benieuwd of dat helpt het hok wat schoner te houden in het vervolg. Dames poepen en piesen namelijk echt overal.

Jag en Noga binken nog lekker door de tuin. Alletwee wel op een ander stuk anders is het vechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ziet de huid eruit waar geen vacht zit? Zou niet heel vreemd zijn als ze hier sore hocks aan overgehouden heeft, dat moet toch wel even goed in de gaten gehouden worden. Goed dat je haar gewassen hebt, dan zie je in elk geval hoe het er aan toe is, maar het klinkt een beetje of ze nog wel vaker gepakt moet worden als het idd sore hocks zijn, arm beest. Maar het viel dus opzich nog wel mee met de stress zo te lezen, hier vinden ze het ook allemaal niet leuk, maar ja, soms moet het nou eenmaal gebeuren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben dus bang voor wat er onder zit. Het is zo dik aangekoekt dat ik nog niet kan zien hoe de huid eronder is. Afgesproken dat ik ieder geval iedere dag even ga weken in de hoop dat het vuil los laat. Ik zag nu geen geirriteerde huid maar dat is meer omdat het vuil het bedekte. Het zijn wel echt twee kale plekken dus zou me niet verbazen als er sore hocks tevoorschijn gaan komen...

Buikje en kontje waren gelukkig goed schoon. Geen infecties daar in ieder geval. Gaat echt om de poten. Zo eens kijken of de boel al wat droger is en of ze gestimuleerd is om schoon te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pootjes waren alweer droog. Leek allemaal ook iets lichter te zijn (heb haar niet opgepakt maar even gekeken toen ze weghupste). Morgen maar weer even in de week, net zo lang herhalen tot ik kan zien wat er onder zit.

Stel dat het sore hocks is? Wat is daar de behandeling van? Zalven o.i.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat je dat als het heel erg is moet inzwachtelen, als het nog niet zo erg is kun je paw wax bestellen (volgens mij gewoon op internet) en dat erop smeren, dat vormt een beschermend laagje op de hakjes, zodat het kan herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: het weken van de pootjes gaat eigenlijk best goed. Dax wordt dan ook gestimuleerd om haar pootjes te wassen. Het aangekoekte vuil is al een heel stuk verdwenen en voor zover ik nu kan zien zitten er nog geen wondjes onder dus dat is mooi!

Beestje vind het uiteraard niet tof om opgepakt te worden maar ik doe het zo vriendelijk en stressvrij mogelijk. En na de behandeling natuurlijk allerlei lekkers.

We houden dit even vol zo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .